Teini soitti kaverinsa mökiltä
että tulkaa hakemaan pois, on kuulemma liikaa kännisiä siellä. Onneks ei ehditty vielä juhannuspöytään ja viinilasin ääreen, mies sitten lähti sitä hakemaan.
Kommentit (27)
Teilläkö hypitään teinin käskyjen mukaan? Lapsi oppii, että soitto kotiin ja aina isi auttaa.
Tai äiti...
Sinäkö sitten sanoisit lapsellesi joskus, (en nyt oleta että sinulla on lapsia) että itsepä sinne halusit, olis pitäny arvata millaista siellä, kestä nyt oman valintasi seuraukset? Olen pahoillani että suhteesi omiin vanhempiisi on noin huono.
Minullekin aikanaan vanhempani sanoivat että kotiin saa aina tulla takaisin. Siinä oli turvallinen mieli lähteä omille siivilleen. =)
Teilläkö hypitään teinin käskyjen mukaan? Lapsi oppii, että soitto kotiin ja aina isi auttaa.
Tai äiti... Sinäkö sitten sanoisit lapsellesi joskus, (en nyt oleta että sinulla on lapsia) että itsepä sinne halusit, olis pitäny arvata millaista siellä, kestä nyt oman valintasi seuraukset? Olen pahoillani että suhteesi omiin vanhempiisi on noin huono. Minullekin aikanaan vanhempani sanoivat että kotiin saa aina tulla takaisin. Siinä oli turvallinen mieli lähteä omille siivilleen. =)
Täällä on tapana aina sanoa lapsiaan huomioiville vanhemmille, että teilläkö lapsi määrää ja saa päättää, oli sitten kyse kesälomamatkan kohteesta tai aamupalasta. AV mamma ei yksinkertaisesti voi ottaa lapsen toivetta huomioon, koska se vie vanhemmalta auktoriteetin. :-)
positiivista että soittaa tuollaisessa tilanteessa kotiin eikä jää vain sinnittelemään. Teinille saattoi tulla aivan yllätyksenä että kaverin vanhemmat ystävineen juovat itsensä känniin teinien läsnäollessa, jos ei ole tuollaiseen ennen törmännyt ja kotona käytetään alkoholia kohtuudella.
Miehen pikkuveli olisi tehnyt aivan samalla tavalla, ja toivon että omat lapseni myös ymmärtävät ettei tuollaista käytöstä tarvitses sietää, ja kotoa saa aina apua kun on oikeasti sen tarve.
Sopivan syvälle silloin, kun kyseessä itseaiheutetut sotkut.
Muuten saatte olla auttamassa sitä vielä 20v päästäkin.
Jos teini uskaltaa soittaa tuossa tilanteessa kotiin (oli itse kännissä tai ei) niin hänellä selvästi luottaa kotiväkeen, hänen on kotona turvallinen ja hyvä olla! Että näin, plussat tällekin teinille ja kotiväelle =).
teiniltä. Ei pidä jäädä örvellysporukkaan, jos tuntuu vieraalta ja pelottavaltakin. Ja toisaalta hyvä, ettei mene itse mukaan vastoin tahtoaan.
Itse vietin 15-vuotiaana juhannuksen kaverini mökillä. Vanhemmilleni valehtelin etukäteen, että kaverini äiti ja miesystävä ovat myös siellä mökillä... paskat olivat, vaan kaverini 17-vuotias kirjeystävä (poika tietenkin) ja tämän kaveri (poika myös luonnollisesti) sinne tulivat meidän tyttöjen seuraksi.......
"Tärkein opetus oli kotoa muuttaessani:
Kotiin saa aina tulla.
Tämän muistan vieläkin 15vuoden jälkeenkin ja saman haluan opettaa myös lapsilleni."
Mä lähdin opiskelemaan melkein 25 vuotta sitten ja muistan tosi hyvin, kun isä sanoi samalla lailla. Että kotiin voi tulla aina ja että sellaista asiaa ei ole, mistä ei selvittäisi!
Aion kans aikanani sanoa tytölleni samat sanat.
On ollut ihan oikeasti yks tärkeimpiä asioita mun elämässäni tuo tieto, ja se, että sen kuuli ääneen, vaikka se selviö oliskin ollut.