Olenko ainoa jota ärsyttää rahankeruu duunissa?
Meillä kerätään lahjarahaa esimerkiksi seuraaviin: syntymäpäivät (30, 40, 50, 60), naimisiinmeno, lapsen syntyminen, lapsenlapsen syntyminen, vanhempien kuolema, työpaikan vaihto, kesätyön päättyminen, siirtyminen toiselle osastolle, eläkkeelle jääminen, sairaseläkkeelle jääminen, sairaalaan joutuminen... eikä siinä edes ollut kaikki.
Aina kun jollekin tapahtuu jotain KERÄTÄÄN RAHAA! Minua ärsyttää ihan suunnattomasti, koska ei työkaverit ole minun kavereita, ja näistä keräyksistä kertyy suuri summa maksettavaa. Niin ja itse en ole koskaan saanut lahjaa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen muita muistanut ties minkä asian takia. Kivaahan se on. Tai ainakin oli siihen asti, kun tajusin, millainen sisäpiiri-juttu tämä oli. Itse menin kihloihin, naimisiin ja sain lapsen. Muutama onnitteli, mutta mitään muuta en saanut. Työpaikalla ennen ollut tapa lähettää lapsen syntymän johdosta perheelle kukkakimppu jäi kummasti saamatta.
En ymmärrä vieläkään, miksei sitten kaikkia muisteta!
^ Minä koen samoin. Olen itse osallistunut jatkuvasti keräyksiin ja myös ollut organisoimassa, käyttänyt tähän vapaa- aikaakin sekä huolehtinut, että kaikkia muistetaan, jotta ollaan tasapuolisia. Nyt, kun minua olisi aihetta muistaa, niin ei mitään! Tuntuu pahalta ja arvottomalta. En aio jatkossa osallistua muiden muistamiseen.
Edes työnantaja ei ole muistanut mitenkään, vaikka meillä on tähän (suuri työantaja) ohjeistuskin, että työnantaja muistaa tiettyinä merkkipäivinä (tasavuosisynttärit, valmistujaiset, kihlaus, avioliitto, lapsen syntymä ja läksiäiset).
Aloittajan työpaikalla kerätään rahaa kyllä ihan tolkuttoman monista syistä!
Meillä kerätään ekan vauvan syntymästä (sen jälkeen ei muiden, eikä todellakaan lastenlasten), eläkkeelle jäämisestä, tohtorin tutkinnon saamisesta (yliopistossa töissä siis) ja joskus 50- ja 60-vuotislahjaa, jos joku innostuu keräämään ja juhlakalu on osoittanut haluavansa päivää juhlistaa.
Näitä on mielestäni ihan sopivasti ja kaikki ovat asioita, joihin on todella nähty vaivaa ja joiden ansiosta voi mielestäni lahjan antaa. Annan siis mielelläni 2-20 euroa riippuen työkaverin "läheisyydestä" ja esim. siitä tuliko kutsua karonkkaan :D
Liiallinen rahankeruu lienee työpaikan vakiintunut tapa, jota on hankala rivityöläisenä muuttaa. Mutta ihan vapaasti voi sitten antaa joka kerta 50 senttiä tai jättää väliin koko homman.