Miten säilytätte basilikan?
Ruukussa lukee, että 8-12 asteessa, mutta ei meillä ole kotona missään sellaista lämpötilaa... Ja sit ne nuutuu nopeasti sekä huoneenlämmössä että jääkaapissa :(
Kommentit (8)
Oikeestiko istutatte kaupasta ostamanne basilikan (tuore, ruukussa, vihannesosastolta) johonkin ruukkuun vielä kotona???
Se on nyt ollut mulla siinä muutaman kuukauden, kasvaa, tekee uutta vartta ja uutta lehteä ja aina voi käyttää, kunhan ei ihan tyhjiin nyhdä.
Kun ei sitä saa kerralla käytettyä kuitenkaan, eikä se säily (mulla ainakaan) siinä omassa ruukussa. Laitan multaan keittiön ikkunalle. Se on nättikin siinä :)
Mä oon aina ostanut, käyttänyt mitä oon käyttänyt ja heittänyt nahistuneet lopuks pois. Mut jos oikeesti alkaa tekeen uuttakin lehteä noin, niin laitanpa ruukkuun seuraavalla kerralla.
jos viet parvekkeelle tai pihalle, niin basilika on aika arka kylmälle.
Miten paljon sitä pitää kastella ja pitääkö hoitaa jotenkin erityisesti? Millaista multaa?
ap
Itse kaivan kesälllä basilikaruukut kukkapenkkiin ja otan sieltä sitten muutaman lehden kerrallaan - hyvin toimii, kuten varmaan tuokin purkkin laittaminen, joka saattaa toimia hyvin myös talvella! Sitten joskus laitan eräänlaista pestoa eli silppuan öljyyn ja säilytän jääkaapissa - voi käyttää salaatteihin, leivän päälle ja paistamiseen!
isompaan ruukkuun, en ikinä onnistu säilyttämään sitä siinä pienessä ruukussa. S
iis isompi ruukku, tasainen kosteus ja keittiön pöydälle auringonvaloon ihan huoneenlämpöön.