Vauva 2,5kk pitää päätään vain toisella poskella ollessaan lattialla
Joskus lyhyitä hetkiä toisinkin päin, mutta pääosin toisella poskella.. pää alkaa mielestäni aavistuksen muotoutua nyt jo enemmän sille puolen.
Pitääkö lattialla oleskelu lopettaa vai pitäisikö yrittää vauvaa houkutella pitämään päätä toisinpäin?
Pitää myös päätä kasvot ylöspäin kun leikkii leluilla, mutta kun laiskottaa, nukuttaa tai muuten vain vaan kellii, pää on lähes aina tälle toiselle poskelle.
Kokemuksia?
Kommentit (8)
näin myös :)
Pää tosiaan muotoutui, mutta eihän sitä väkisinkään käännetty. Viihdytettiin aina sille toiselle puolelle ja leluja houkuttimeksi sinne toiselle puolelle. Nämä ohjeet saatiin neuvolasta. Ja vielä käännettiin vauvan sänkyäkin toisin päin jos kääntyisi toiselle puolelle katselemaan, mutta se ei toiminut meillä ollenkaan. Tuo viihdyttely onnistui ja vauva aika nopeaa alkoi kääntämään päänsä molempiin suuntiin yhtä paljon. kannattaa ns. jumppauttaa noilla keinoilla ainakin ettei niskat jäykisty tai pää muotoudu ihan muodottomaksi. Neuvola osaa neuvoa hyvin tässä asiassa.
Älä ainakaan lattialla oleskelua sen vuoksi lopeta, jää muut jumpat muuten vauvalla vähiin ;D
Vauva oli syntyessään yli nelikiloinen ja oikean puoleinen solisluu napsahti poikki. Tätä tosin ei sairaalassa huomattu vaan vasta jälkikäteen. Sairaalassa vaiva piti päätään vain vasemmalle kääntyneenä. Kotona jossain vaiheessa vauva vaihtoi oikealle puolelle. Kahden viikon iässä huomasimme vasemmalla kaulalla suuren patin, joka todettiin synnytyksessä tapahtuneesta vauriosta johtuvaksi lihaspatiksi. Vauvalle määrättiin fysioterapiaa, tosin terapeutti ei pitänyt ongelmaa kovin suurena, eikä ohjannut venytysharjoituksia, joita kuulemma tällaisille vauvoille yleensä annetaan.
Kolmen kuukauden iässä vaiva oli paranut lähes itsestään. Vauvan kallon muoto oli jossain vaiheessa epäsymmetrinen. Silloin nukutimme vauvaa enemmän sillä puolella, millä ei muuten päätään pitänyt. Nyt 3,5 kuukauden iässä pitää päätään keskellä ja suorassa ja kallo on taas symmetrinen.
Onko mahdollista, että vauvasi olisi saanut jotain vauriota synnytyksessä? Se kaulapatti oli tosi vaikea havaita, vaikka olikin iso. Ihan sattumalta mieheni sen huomasi.
Olen seuraillut tuota kalloa tässä muutaman viikon ja tietysti huomaan sen helpommin kuin mies, kun lähestulkoon aina minä vaihdan mm. vaippaa ja leikitän... muoto on aika huomaamaton jos ei asiaa erityisesti osaa etsiä, mutta minun silmääni se jo näkyy. Pitääpä kokeilla tuota pinnasänkyjuttua, koska leikkialustalla lelujen siirtäminen ei auta :)
Joskus kääntää pään kun isi alkaa pelaamaan videopeliä (värejä ja ääniä)... :P
Kiitos kommenteista!
AP
vauvasi on juuri siinä iässä, jolloin pikku hiljaa alkaa pitää päätään keskellä eli siirtyy ns. epäsymmetriasta symmetriaan. Näin minulle fysioterapeutti sanoi, enkä meinannut uskoa, kun vauvani sinnikkäästi piti päätään vain toisella puolella, mutta niin vaan kävi =) Varmastikin ongelma korjaantuu.
T: Se äiti, jonka vauva oli kärsinyt synnytyksessä
käytiin fysioterapeutilla,kun poika katsoi oikeaale lähes aina,ja sieltä saatiin vinkkejä miten tukea vasenta puolta.mm.aina nostetaan ylös vasemman kyljen kautta,sylissä pidetään eri asennoissa..mahalleen paljon pidettävä..neuvolasta saatiin lähete.Lapsi nyt ihan normaali 3-vuotias=)
mutta siis joo, sama homma. Meillä nyt 3,5 kk vauva katselee lähes aina vasempaan ja pääkin on muotoutunut sen mukaan, on suippo ja vasemmalta puolelta takaraivoa littana. Olen yrittänyt saada katselemaan enemmän oikealle juuri sillä, että lelut oikealle ja nukkumaan oikealle kyljelleen. Kyllä se sitten päätään kääntelee kun on jotain katseltavaa, mutta esim. yöllä aina naama vasempaan. Kyljellään ei oikein tahdo pysyä enkä mä voi tietenkään öisin alkaa sen päätä kääntelemään.
Ajattelin sitten, että eiköhän se siitä tasoitu, kun alkaa olla enemmän pystyasennossa ja istuskella. En ota siis stressiä, vaikka välillä tuo pään muoto kyllä häiritseekin.
Mä luulen, että vauvalla oli jo syntymästään asteen epäsymmetrinen pää ja tosiaan tuntui pitävän mielellään juuri toisella puolella. Lääkärissä tutkittiin se, että pää kääntyy ja niska toimii ihan normaalisti, vauvoilla voi myös olla joku synnynnäinen jäykkyys. Kannattaa kyllä siis neuvolassa puhua.
Meillä ei auttanut tuo pinniksen kääntö valoonpäin eikä lelut eivätkä muutkaan. Kun alkoi olemaan mahallaan, niin sitten ei tietysti pitänyt enää päätään sivuttain. Lapsi on 2,5 ja pää ihan normaali. Muoto alkoi palautumaan tosiaan sen jälkeen, kun lapsi alkoi liikkumaan ja tekemään muutakin kuin makaamaan lattialla.
vauvana poika piti päänsä melkein aina vasemmalle käännettynä kun makasi selällään. Neuvolassa neuvoivat laittamaan virikkeitä toiselle puolelle että alkaisi kiinnostamaan kääntää päätä myös sinne. En muista auttoiko tuo lelujen asettelu oikealle juurikaan, kuitenkin tuo toisen puolen suosiminen hävisi jossain vaiheessa.