Onko vammainen haukkumasana? Siis, periaatteessahan se ei ole, mutta jollakin tavalla on
Tuli mieleen tosta jutusta, että jonkun lapsi oli haukkunut toista ihmistä läskiksi.
Entä, jos se olisi haukkunut vammaiseksi? Tai hulluksi?
Kommentit (13)
asiayhteydestä ja tavasta millä sanotaan.
Asiallinen termihän se on: vammaistuki, kehitysvammainen, liikuntavammainen, aistivammainen, vammaisneuvosto jne.
tämä on opetettu jo lähihoitajaopinnoissa, luulisi jokaisen akateemisen av-mamman sen tietävän.
Mua on lapsena liian usein nimitetty vammaseksi ja invaksi. En koe sanaa millääntavalla neutraalina.
mutta sitä joskus käytetään sellaisena. Silloin vammaisuudesta tehdään jotain rumaa ja epämiellyttävää. Joskus jopa aikuiset ihmiset käyttävät lausetta: On vammaista tehdä jotain. Aikuisetkin ovat joskus tyhmiä.
vaikka tuntuu että se on menossa pois muodista. En muista vähään aikaan kuulleeni nuorten huutelevan sitä toistensa perään. Vrt. homo ja homottelu.
Mä sanon yleensä kehitysvammainen, ettei vaan luultaisi että haukun. :)
vammaisuutta ei saa enää luonnehtia mitenkään, ettei joku loukkaannu. Tarkoituksena on ollut päästä sekä puheen että ajatuksen tasolla pois vammaisuudesta ihmistä määrittävänä ominaisuutena. Ei ole soveliasta (tämän lähestymistavan mukaan) kutsua ketään esim. autistiksi, vaan hän on yksilö, joka kuuluu autismin kirjoon tai jolla on autistisia piirteitä.
Tää on kuin kaksiteräinen miekka. Jos liiallinen tasavertaistaminen ja silkkihansikkain käsittely on nykyisin vaade, monista asioista ei voida enää puhua asioiden oikeilla nimillä, puhumattakaan siitä, että diagnoosit on silti tehtävä, jotta vammaisen henkilön yksilöllisiin tarpeisiin pystytään vastaamaan.
Mutta vammainen-sana ei oikeassa kontekstissa oikealla sävyllä käytettynä ole haukkumasana.
Mulla keski-ikäiset kaverit käyttää vamma-sanaa halventavalla lailla tyyliin ”V***u kun mun auto on vammainen” tai ”olen ruokavammainen” tms. Käytän pyörätuolia, ja joskus olen huomauttanut kun on mennyt ihan mauttomaksi.Luulisi aikuisten pystyvän parempaan.
Samalla tavalla kuin urpo ja jorma, eli riippuu asiayhteydestä.
Kyllä on. Yksikään vammainen ei ole valinnut olla vammainen. Haukkumalla toista vammaiseksi, nostat itsesi vaimmaisen yläpuolelle ja rinnastat vammaisuuden sinulle epämiellyttävään tekoon/sanomiseen/ulkonäköön. Kenenkään haukkuminen ei ole oikein, mutta haukkuminen vammaiseksi on alhaisinta mitä tiedän.
Ei ole. Ihan kuten ei ole homokaan.
Jos sanotaan toteavasti, että joku tarvitsee jossakin asiassa erityisjärjestelyjä, koska hän on vammainen, niin se on ihan OK. Mutta v***n vammainen on taas aivan eri asia.
Haukkuminen yleensä on sivistymätöntä ja joidenkin sanojen käyttö haukkumasanoina sitten vielä sivistymättömämpää. Vammainen on yksi niistä. (ja joo, niin ovat myös läski, hullu, homo ja huora)