Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulvooko muilla lapset (4,5 ja 7 vuotiaat) jatkuvalla syötöllä, koko ajan?

Vierailija
23.06.2010 |

Meillä pelkkää huutoa, vinkumista, parkumista, ulinaa, vikinää, kirkumista, itkua, yninää.

Keskenään tappelevat kaiken ajan, paitsi kun nukkuvat yössä n. 10 tuntia.

Äänihaitat siis johtuvat siitä, kun joku, tai kaikki, potkivat, raapivat, repivät, raastavat, muksivat, hakkaavat, kynsivät ym. toisiaan koko ajan ja lakkaamatta.

Normaalia? Tuskin!

Tänään aamu alkanut klo 7 siihen kun 4v tulee itkien kertomaan kuinka 5v potkii häntä. Lastenohjelmia katsoessa jokainen roikkuu toistensa hiouksissa tai vaatteissa, optkitaan, revitään, muksitaan.

Aamupalalla tönivät,potkivat, pudottavat toisiaan tuoleilta.

Nyt ollaan valmistautumassa ulkoilemaan. Tiedän jo valmiiksi että tappelevat sielläkin lakkaamatta.

Ja kaikkea tätä säestää koko ajan jatkuva parkuhuuto.

Ei auta jäähyt, ei arestit, ei mitkään. Ollaan kokeiltu.

Pahimmillaan lapset ovat jäähyllä koko valveillaoloaikansa. Tosin nuorin ei silloin jäähyllä ole kun kerrankin leikkii yksinään tyytyväisenä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi loppunut ensimmaiseen kiljahdukseen. En ymmarra miten aiti voi paivasta toiseen kuunnella moista mekkalaa. Miksi tehda lapsia kun niiden kasvattaminen ihmisiksi on ylivoimainen tehtava?

Vierailija
22/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kiusasin pikkusisarustani aikoinaan (meillä on vain pieni ikäero) ja vanhemmat sallivat sen. kun sitten kasvoin isommaksi ja tajusin ,mitä olin tehnyt, olin todella kauhuissani. JA kun ymmärrystä vihdoin oli, niin se kauhistutti eniten että miten vanhemmat sallivat minulta tuollaista ilkeää ja pahaa käytöstä pienempää lasta kohtaan.

juuri siksi, ettei kuvaamaasi tapahdu. Mutta jos olisit täällä kuuntelemassa sitä, miten nämä sisarukset n. 2 minuutin välein raportoivat toisestaan, niin huomaisit, että jokaiseen kiistan aiheeseen ei tosiaan kannata puuttua. Lisäksi kun näillä ei muutamaa poikkeusta lukuunottamatta enää ole lempilelujakaan, eivät he leluista ENÄÄ sillä lailla välitä. Se pääasia on saada riita vaikka lattialta löydetystä napanöyhdästä tai purkin kannesta.

Jossain vaiheessa kun olimme aktiivisempia, he alkoivat koiruuttaan kutsua aikuista aikuista hätiin tekoitkulla ja lopuksi nauroivat katketakseen.

Meillä lapset eivät ole koskaan vain kaksistaan sen takia, että pahaksi riita voisikin mennä, jos ei olisi korvia kuulemassa ja silmiä näkemässä. Sen kyllä alkaa huomata ilmeestä, jos nahistelu menee liian pitkälle.

selitit asian hyvin! Onhan näillä tappeluilla ja tappeluilla eroja, tosiaan.

t.40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liiankin tutulta, täällä lapset 10v, 7v. ja 2v.

Vierailija
24/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullut kyllä olevan joillakin. Liian pienet ikäerot ja liian paljon lapsia, liian vähän yksittäisen lapsen huomiointia. Tämä on fakta, ei vittuilua, kuten luulet.

Vierailija
25/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on fakta

Vierailija
26/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos oikeesti tappelee ulkonaki kokoajan ni ei kai sit. Liiottelet varmaan vähän? Jos oikeesti on noin vaikeeta ni kannattaa varmaan olla yhteydessä esim. perheneuvolaan. Lapsilla ei ole kaikki hyvin jos kertomasi pitää paikkansa. Ja olette tosissanne tehdä ongelmalle jotain.

Vierailija
27/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta siitä ovatko hyvällä vai huonolla tuulella. Joskus kuuluu tappelua, kiukuttelua ja mankumista, joskus laulamista, riemunkiljumista tai ylipäänsä vain huutamista.

Vierailija
28/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta ja ikäeroa noin 10 vuotta, eivät tappele. Pienempikin (3v) on tosi rauhallinen lapsi siihen nähden että keskittyy omiin leikkeihinsä esim legoilla - huutaa hysteerisinä joskus kerran 2 kkssa jos pelästyy jotakin. Jotenkin teillä ehkä tuo lasten ikäero herättää riidat, ovat ehkä kiinnostuneet samoista asioista ja tilanne on jotenkin riistäytynyt käsistä. Ovatko lapset hoidossa ja jos niin voisivatko olla eri ryhmissä. Yksi taitaa mennä kouluun, että luulisi senkin syksyllä hieman helpottavan.

Vierailija
29/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullut kyllä olevan joillakin. Liian pienet ikäerot ja liian paljon lapsia, liian vähän yksittäisen lapsen huomiointia. Tämä on fakta, ei vittuilua, kuten luulet.

ole jatkuvasti tällaista vaikka lapset ovat vielä pienemmällä ikäerolla ja lapsia puolet enemmän. Päinvastoin. Lapset leikkii todella suuren osan ajasta ja nauttivat kesästä, toisten seurasta ja mitä mahtavampia leikkejä syntyy.

Ehkäpä ap liiottelee, jos ei niin asialle tulisi tehdä jotain.

Vierailija
30/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun pari on murrosiässä niin sanallinen kopu on alkanut.

Vierailija
31/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta siitä ovatko hyvällä vai huonolla tuulella. Joskus kuuluu tappelua, kiukuttelua ja mankumista, joskus laulamista, riemunkiljumista tai ylipäänsä vain huutamista.

Meillä lapset 6v ja 7v :)

Vierailija
32/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksinkertaisesti ihan kaikkeen ei reagoida, vaan kun raportoivat jatkuvasti, todetaan "selvitä itse, älä kantele". Jos toinen selvästi satuttaa ja toinen itkee siksi, että on saanut nyrkistä, niin sitten pistetään sovittelu pystyyn, koska satuttamista ei suvaita.

Mutta nämä "toi katsoi mua, toi koski mua varpaalla, toi tönäisi kun mä riistin siltä lelun" - niihin ei reagoida, paitsi paiskaamalla molemmat ulos, jolloin yleensä sopu tulee hetkeksi sisarusten välille (kääntyvät vanhempaan vastaan kimpassa).

Joo, on tuttua. Lapset ovat 8v ja 10v.

Vierailija
33/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksinkertaisesti ihan kaikkeen ei reagoida, vaan kun raportoivat jatkuvasti, todetaan "selvitä itse, älä kantele". Jos toinen selvästi satuttaa ja toinen itkee siksi, että on saanut nyrkistä, niin sitten pistetään sovittelu pystyyn, koska satuttamista ei suvaita.

Mutta nämä "toi katsoi mua, toi koski mua varpaalla, toi tönäisi kun mä riistin siltä lelun" - niihin ei reagoida, paitsi paiskaamalla molemmat ulos, jolloin yleensä sopu tulee hetkeksi sisarusten välille (kääntyvät vanhempaan vastaan kimpassa).

Joo, on tuttua. Lapset ovat 8v ja 10v.

t.12

Vierailija
34/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta jos vain mahdollista, niin ehkä kannattaisi kokeilla eri kombinaatioita lasten kesken. Esim. 7v harrastukseen, niin sitten on vain 4v ja 5v. Tai jakaa joskus lapsia, tehdä jotain 4v ja 7v kanssa ja isä tekee 5v kanssa (tai 5v menee kylään). Yleensä dynamiikka muuttuu kokoonpanon muuttuessa.

Mun mielestä lasten on toisaalta hyvä tapella, oppivat pitämään puolensa, mutta toisaalta taas hekään eivät nauti ihan jatkuvasti taistelusta, vaikka sellaista siitä helposti tulee. Eivätkä he vielä osaa itse siitä taistelemisestä päästä eroon.

Vierailija
35/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan tuossa määrin, että joka paikassa olisi sama meno. Lähinnä yhteiset leikit eivät tahdo millään onnistua vaan kaikki menee väittelyksi, kinaamiseksi, tappeluksi jne... Meillä 7v ja 3,5-vuotiaat kaksoset. Kaksoset pärjää keskenään paremmin (vaikka tappeluita, lyömisiä, kynsimistä jne. tuleekin usein), mutta kun tähän soppaan laittaa tuon esikoisen niin on helvetti valloillaan. Ruokapöydässä ja ulkona menee hyvin.

Minustakaan ei ole ihan normaalia, että lapset olisivat toistensa kimpussa aina ja kaikkialla. Hakisin apua neuvolapsykologilta (joka on muuten aivan loistava apu - pari kertaa olen käynyt juttelemassa minäkin).

Vierailija
36/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiket ajat kun ovat keskenään, tappelevat.

Autossa tappelevat, kaupassa tappelevat, rannalla tappelevat, leikkipuistossa tappelevat.. kaikkialla, aina ja jatkuvasti.

Olen yrittänyt hakea apua. Neuvolassa tokaisivat vain: "se on sitä ihanaa-kamalaa sisarrakkautta.." Perheneuvolassa antoivat ohjeeksi jäähyt. Tuloksetta. Lapset olisivat omissa jäähynurkissaan kaiket päivät. Koska nurkasta päästyään hyökkäävät alta puolen minuutin toistensa kimppuun. Syytä selvitellessä "toi potki" / "toi töni ensin" / "toi ärsyttää"..

Jos neuvolassa ja perheneuvolassa todetaan kaikki olevan ok, eikä muuta voi tehdä niin ei kait sitten voi tehdä. Nauttia vaan koko perheen voimin tästä SISARRAKKAUDESTA. Ehkä tää sitten joskus helpottaa.

Ajattelin vain kysyä, onko teillä muilla näin, että kuinka normaalia tämä on. Itse en ole näin pahoja tavannut koskaan muita kuin omani. Jos ovat kylässä, hoidossa tai missä tahansa (jopa huvipuistossa) käytös on ihan samaa. Ei siis johdu myöskään kotioloista. Kotiolot ovat meillä ihan normaalit.

Vierailija
37/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kaksosesi tyttöjä vai poikia? vai molempia 1 :). Meillä pojat, eivät tappele. Tuttavien tytöt jatkuvaasti toistensa hiuksissa kiinni. Ikää juuri tuon 3,5v.

Vierailija
38/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 poikaa. Kyllä nuokin välillä tappelevat, mutta siihen puututaan ja keksitään sitten muuta tekemistä tai erotetaan toisistaan.

Varsinkin nyt kesälomalla on pakko järjestää tekemistä pojille.

Jos koko päivän ovat ns. omillaan menee leikit lopulta tappeluksi, itkuksi, huudoksi. Siihen auttaa tosi hyvin se että on edes se yksi yhteinen juttu koko perheen kanssa päivän aikana. Sellainen missä kaikilla on hauskaa ja missä me vanhemmat määrätään tekemiset. Silloin ei ole tarvetta kinata. Kummasti pysyvät sitten suht sovussa loppu päivänkin keskenään. Tärkeää on siis ohjata lapset leikkimään tai tekemään jotain sovussa. Määrätä suunnilleen mitä kukin tekee. Näin ne oppii, että sovussakin voi leikkiä ja se on kivaa.

Mitään varsinaisia rankaistuksia ei olla ikinä annettu tappeluista. Ainoastaan erotetaan pojat. Pahin kiukuttelija voi mennä huoneeseensa murjottamaan. Yleensä kiukuttelulle on syynä nälkä tai väsymys.

Niin ja aikuisen on itse pysyttävä hyvällä tuulella ja rauhallisena. Kun aikuinen on itsekin innostuneena mukana esim. pelaamassa fudista, niin kaikki sujuu paremmin. Moittia ei saa lapsia, vaikka kuinka huonosti pelaisivat kehua vaan, niin kaikki sujuu hyvin.

Hyvää mieltä ja sääntöjä kehiin!

Ei ihme jos kiukuttaa ja pitää purkaa pahaa oloa sisaruksiin, jos jäähyllä istutaan jatkuvasti. Energiaakin siinä kertyy tuhottomasti.

Vierailija
39/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä en vaan voi uskoa sun puhuvan ihan totta, liioittelet varmaasti. Tai jos et niin lapsillasi on ihan oikeasti joku suuri hätä.

Vierailija
40/42 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3v, 4v ja 6v pojat.

Riitelee joskus leluista,mutta ei meillä potkita, hakata eikä lyödä.

3v saattaa joskus ohimennen koittaa 6vuotiasta nipistämällä ja tuhatta ja sataa jaloista karkuun minkä pääsee,mutta 6v kostaa samantien ja loppuu sekin pariksi viikoksi.

Kaikki lapset kotihoidossa kun tehdään vuorotyötä ja erivuorot.

Että ei se aina mene niin että pienellä ikäerolla olevat lapset vaan tappelee ja kilpailee kuka saa huomioo eniten.

Meillä saa kaikki huomioo samanverran ja kaikki erittäin tyytyväisiä.

Jos erehtyy toista satuttaan on ns. peli illasta pois automaattisesti.

Koko perheenä pelataan kimblee tai uunoo ym. 3-4x viikossa. Kova paikka jos ei pääse mukaan :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi