Onko soseiden aloitus ikä vaihtunut taas et 4kk ikäsenä aloitettas?
Tuttu sanoi että terkka oli sanonu että nykyään suositellaan taas niin...?
Kommentit (27)
enka tunne ketaan jolla olisi joku ruoka-allergia. Tata palstaa kun lukee niin saa sen kasityksen etta Suomessa et ole normaali jollei sinulla ole jotain allergiaa.
mutta itse olettaisin, että tuo tiettyjen ruoka-aineiden myöhäinen aloittaminen on sidoksissa perheen vanhempien allergiataustaan ja sitä kautta on luonnolllista, että lapsillakin on enemmän allergioita. Esim. allergiaperheissä kananmuna aloitetaan lapsilla (oman kokemukseni mukaan) myöhemmin kuin perheissä, joissa ei allergiataustaa ole, joten on tietysti aivan loogista ja odotettavaa, että myöhään aloittaneilla olisi enemmän allergiaa. Muutenkin vanhemmat, joiden perheissä (siis vanhempien lapsuudenperheissä) on allergiaa, ovat varsin varovaisia kiinteiden aloituksen suhteen, joten tuo myöhään kiinteiden aloittaneiden joukko on ehkä jo lahtökohtaisesti valikoitunut allergia-alttiimmaksi.
En tiedä miten sitä on tutkimuksissa huomioitu, mutta itse tiedän toimineeni juuri noin ja moni ystäväni myös. Me ainakin aloitimme lapsilla kiinteät aika "myöhään", lapsesta riippuen 4,5-6kk iässä ja aloitimme nimenomaan harvoin allergiaa aiheuttavilla ruoka-aineilla. Kalat ja kananmunat ym. jätimme suosiolla myöhemmäksi. Ja kaikki lapset ovat allergisia, joko ruoka-aineille tai siitepölylle, mutta kukaan ei "pahasti". Sopimattomia ruoka-aineita on ollut vain muutama, tyyliin maito ja kananmuna, joten olen oikein tyytyväinen omaan toimintaani.
Joku tuossa kommentoi, että aikaisemmin ei ruoka-aineallergioita ollut, kun kiinteät aloitettiin todella aikaisin. Olen itse saanut lisämehut ym. 6-viikkoisesta ja kiinteät varsin pian sen jälkeen ja kyllä olin ruoka-aineallerginen. Samoin sisarukseni. Silloin niistä vain tiedettiin paljon vähemmän ja enemmän vain kärsittiin oireista. Äitini kertoman mukaan ei 70-luvulla tiedetty esim. että ruoka-aineet voivat vaikuttaa äidinmaidon välityksellä.
että miksi ajattelisitte, että lasten ihottumaa kutsutaan "maitoruveksi". Olisikohan sillä joitain tekemistä maidon ja maitoallergian kanssa... Eli kyllä tuo yhteys on tiedetty jo ajat sitten. Silloin maitotuotteita ei vain niin vältelty vaan esim. äidiltäni (syntynyt 40-luvulla) sidottiin kädet yöksi sängynalaitoihin, jottei pystyisi raapimaan... Ehkäpä välttämisdieetti olisi ollut inhimillisempi.
että nimenomaan allergialääkärit ovat nyt muuttamassa tuota 6 kk:n ikää matalammaksi. Mutta ei ole laittaa linkkiä, kun tosiaan tämä täti vaan sen minulle kertoi (mutta on hyvin pedantti täti, joka vetoaa aina kaiken johonkin tutkimukseen). Maistelu pitäisi aloittaa 4-5 kk:n iässä, koska allergialääkäreiden mukaan ne, jotka 6 kk:n ikään mennessä jo syövät soseita ja puuroa, ovat vähiten allergisia. Jotenkin näin se meni. Mutta jäädään odottamaan. Kyllä ne uudet suositukset sieltä taas tulevat...
vielä on liian aikaista muuttaa mitään suosituksia nykytiedon valossa - ehkä joskus, mutta ei nyt.
t. tutkija :)
että nimenomaan allergialääkärit ovat nyt muuttamassa tuota 6 kk:n ikää matalammaksi. Mutta ei ole laittaa linkkiä, kun tosiaan tämä täti vaan sen minulle kertoi (mutta on hyvin pedantti täti, joka vetoaa aina kaiken johonkin tutkimukseen). Maistelu pitäisi aloittaa 4-5 kk:n iässä, koska allergialääkäreiden mukaan ne, jotka 6 kk:n ikään mennessä jo syövät soseita ja puuroa, ovat vähiten allergisia. Jotenkin näin se meni. Mutta jäädään odottamaan. Kyllä ne uudet suositukset sieltä taas tulevat...
tulee uusia tutkimuksia. Jos nyt suositellaan 4kk iässä tätä ja tätä, niin eihän se ole faktaa enää muutaman vuoden päästä. ...ja allergiat, jos vanhemmilla on taipumusta allergioihin, hyvin tod. näk. lapsillakin on, siinä ei paljon tissittelyt sun muut auta, eikä liian aikaisin/myöhään aloitetut ruoka-valiot. Toki jos lapsella on allergia, ja vanhemmilla ei, niin voi syyttää neuvolaa.