Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toisten pihalle tuleminen

Vierailija
22.06.2010 |

Saako ilman lupaa tulla toisen tontille? Tilanne esim se, että talon vieressä jalkapallokenttä josta pallot pukkivat tontille ja niitä alinomaa pelaajat käyvät hakemassa pois. Saanko kieltää heitä tulemasta pihalleni? Vai onko minun tehtäväni aidata oma tontti? Kuinka päin menee?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanon, että pihalleni ei tulla palloja hakemaan niin joko hankkivat sen veran paljon palloja että riittää tai kaupunki (jonka maata on) aitaa pallokenttänsä. Mikä pakko minun on ketään pihalleni päästää?

Vierailija
22/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä asumassa talossa vai jalkapallokenttä?

Jos ostohetkellä kenttä jo oli, kannattaa varmaan ihan ite vaan aida se ihan oma piha, niin ei tuu pallot pihalle. Ehkä mieleen olisi saattanut tulla, että palloja voi tulla pihaan, jos kentän viereen muuttaa.

Toki ei varmaan mitään lakia asiasta ole, mutta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyse nyt ihan itä, että SAAKO toisten pihoille tulla ilman lupaa? Mitä itse sanoisitte jos pihoillani kävisi ihmisiä milloin mistäkin syystä? Ei niinkää nyt kyse siitä oliko talo ensin yms.

Vierailija
24/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin menisin koputtamaan oveen ja sanoisin ystävällisesti voisinko hakea pallon pois sieltä.

Kyllä itsekin toivoisin sitten että toiset tekisivät samoin

Vierailija
25/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikkomistahan tuo on, joten siltä osin voin kieltää ketään tulemasta pihalleni. Ei minun tehtäväni ole aidata pihaani vaan jonkun muun velvollisuus on estää pallojen tulo pihaan - pallonpotkijoiden pyöriminen olohuoneen ikkunan alla.

Vierailija
26/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa kuntoon. Siksipä mietinkin, että kun kieltää raakasti hakemasta niitä pallojaan, niin ehkä alkaa tapahtua.

Vierailija
27/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä sinulla on syynä? Vai onko syynä vain se, että "tää on mun piha ja tälle ei saa kukaan tulla kun mää omistan tän pihan, nih"?

Eli mitä konkreettista haittaa pallon hakemisesta on?

Vierailija
28/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun metrin päästä käydään hakemassa palloa. Esimerkiksi. Ja toisekseen kyse on ihan periaatteesta, siitä, että kotirauhaa häiritään. En tykkää, että olohuoneen ikkunan alla on pelaaja penkomassa palloa puskasta.

Vierailija
29/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyypillistä syyttelyä ja ilkeilyä vaan ihan mahdollista tietoa jostain laista joka kenties kieltää pihoille tulemisen ilman syytä. Ja läysinki lain kotirauhan rikkomisesta. Joku voi tykätä jos ihmiset oikaisevat tontin läpi, hakevat karanneita koiriaan, pallojaan, mitä tahansa tekevätkin pihoillanne. Jotkut tykkäävät että piha on yksityisaluetta jolle ei tulla ilman lupaa. Kuulun jälkimmäiseen ryhmään.

Vierailija
30/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakea palloja tai sitten kuuntelet monta kertaa päivässä ovikelloa tai oven jyskytystä, kun pallon omistajat ystävällisesti tiedustelevat pallojaan.

Mä ainakin ohjeistan lapsiani niin, että jos pallo lentää jonkun pihalle, painelevat oven taakse kysymään, josko saisi hakea pihasta.

Jos joku sanoo, että ette saa, niin siinä vaiheessa saa hakea omansa pois ja tulla kotiin, jos eivät enää uskalla pelata pallon menettämisen pelossa. Lähestyisin tässä vaiheessa itse kaupunkia ja selvittäisin asian oikean laidan.

Vierailija
31/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi minun on jaksettava taistella tästä asiasta kaupungin kanssa? Miksei pelaajat/jalkapallojoukkueet ynnä muut taistele kaupungin kanssa ja selvitä miten estävät pallojen tulon pihaani. Miksi minun pitää hoitaa seuraukset? Miksei muut hoida syitä? Eli teoriassa voisin mennä tontin reunalle seisomaan ja sanoa, että yksikään ihminen ei astu tontin sisäpuolelle. Ei vaikka pihani olisi täynnänsä jalkapalloja. Tätä siis haen. Sen jälkeen jättäisin asian kaupungin ja pelaajien huoleksi. Jos haluavat kentällä jatkaa pelejään niin keksikööt ratkaisun miten pallot eivät tule pihaamme.

Vierailija
32/34 |
22.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungin kuuluu huolehtia aita. Yritä olla tiukkana ja perustele lisää. Eihän siinä voi pelata palloa, jos pitää varoa pallon lentämistä koko ajan. Sehän voi olla jopa vaarallista, jos pallo lentää tielle tai vauvan vaunuun teidän pihalle.

Vierailija
33/34 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sakemanni pihalle, joka puree pallot puhki. Näin meidän isukilla. Eikä kyllä päästänytkään pihalle ketään, koska oli kova vahti :). TOIMII

On se terävähampainen piha, kun pallotkin puree puhki. Olen aina ihaillut äidinkielentaidottomuutta, ja ihailen taas.

Vierailija
34/34 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kukaan ei _saa_ tulla hakemaan palloja, muista että et niitä itsekkään saa ottaa niitä omaan käyttöön, koska se on varastamista. Ja et myöskään saa heittää niitä pois koska se on toisen omaisuuden turmelemista. Eli voit joko palauttaa pallot kentälle, jättää pihalle lojumaan, antaa pelaajien hakea pallot tai odottaa että joku tulee koputtamaan ovea ja kysyy luvan saako pallot hakea.

Kuinka usein siellä pihalla joku on hakemassa ja tonkimassa palloja?

Siitä voit miettiä kuinka suuri tämä haitta on ja kuinka haluat toimia tilanteessa :)