Te jotka osaatte shoppailla - kertokaa strategianne!
Minulla saattaa olla listalla monta vaatetta, jotka oikeasti tarvitsen. Sitten kun menen listani kanssa Helsingin keskustan kauppoihin tai johonkin kauppakeskukseen, ei mukaan tartukaan juuri mitään. Kaikki tuntuu kalliilta, epäsopivalta ja turhalta. Ostan listalta puoliväkisin jotain ja kun tulen kotiin, edelleen on sama pula vaatteista kuin ennen "ostoksilla" käyntiä. Mikä avuksi?
Kommentit (9)
Itse olen tehnyt parhaat löytöni silloin, kun olen poikennut kauppaan odotellessani jotain kaveria treffeille tai jonkun tapahtuman alkua/junan lähtemistä.
niitä ei tarvitse uusia ja kaikki käy keskenään. en koskaan osta mitään räikeitä vaatteita (paitsi jotkut halvat t-paidat kesäksi). kun sain ensimmäisen "oikean" työpaikan minun vaatekokoelmani oli jo aika valmis, eli hyvin harvoin tarvitsee ostella mitään vaatteita.
älä ajattele että on pakko ostaa jotain. harkitse vaatteiden muokkaamista. esim. jos löytyy hyvät housut mitkä vähän liian pitkät tjsp niin ompelija saa niistä loistavat.
parhaat vaatteet löytyvät sattumalta. Mulla on pari mieleistä kauppaa, joissa käyn aina kun ohi kävelen, ja katson löytyisikö jotain kivaa.
Kaikki nuo perusteltut pätevät minuun! Omat vaatemieltymykset on pitkän hoitovapaani aikana muuttunut aiemmasta melko tyttömäisestä tyylistä aikuismaisemmaksi. Kelvollisia vaatteita minulla siis on kaapissa tällä hetkellä tosi vähän, puhumattakaan 4:n kadehdittavasta hyvälaatuisten vaatteiden kokoelmasta. Täytyykin yrittää lähteä vain katselemaan, jospa se tuottaisi parempaa tulosta kuin nykyinen menetelmäni. :)
Mutta yleensä kun lähden shoppailemaan, en lähde etsimään jotain yhtä tiettyä juttua. Lähden sillä mielellä että käynpäs nyt kiertämässä ja katsomassa mitä löytyy - vai löytyykö mitään. Eli en lähde ostamaan esim. punaisia kenkiä vaan kesävaatteita ja -asusteita, olivat ne sitten kenkiä, hameita, paitoja tai jotain muuta. En kuitenkaan rajoita itseäni vain niihin kesäjuttuihin, vaan katson kaikkea muutakin. Niinpä kotiin saattaakin tulla kesävaateostoksilta alekorista bongattu täydellinen villabaskeri tai kaupan ikkunassa huomion herättänyt alusvaatesetti.
Lista on lähinnä siksi ettei tulisi ostettua seitsemää mustaa pooloa tai kirkkaankeltaista hametta joka ei sovi minkään kanssa yhteen. Toisaalta ei listaa pidä tuijottaa liian tiukastikaan, vaan jos joku vaate iskee niin se otetaan ellei ole jotain järkisyytä jättää se ostamatta (esim. tolkuton hinta, huono laatu, kaapissa jo samanlaisia n kappaletta jne).
Hyvin harvoin tulee hankittua mitään mitä katuisin. Kierrän mahdollisuuksine mukaan alennusmyyntejä ja outletteja, joten jos joku hankinta mietityttää niin ei tule ainakaan isoa taloudellista tappiota.
vinkkinä vielä, että kaupat ovat benetton, your face, esprit ja seppälä :)
että kuinka usein ostatte vaatteita ja ostatteko mieluummin kaupoista vai käytättekö myös nettikauppoja? ap
ostelen satunnaisesti. Joskus menee monta kuukautta etten osta mitään, joskus ostan jossain kuussa parikin kassillista vaatteita. Ostan n. puolet käytettynä ja puolet uutena.
Huutonetistä etsin sekä merkeillä että hakusanoilla, ja ostan vain hyväkuntoisia/uusia tavaroita. Nettiostoksissa kannattaa olla tarkkana, koska esim. istuvia housuja voi olla vaikea löytää ja muista aina lisätä postikulut mielessäsi hintaan ettei tule yllätyksiä. Netin kautta hankin lähinnä hameita ja mekkoja, laukkuja ja huiveja sekä neuleita ja t-paitoja. Sen sijaan EN osta esim. kenkiä, housuja tai alusvaatteita eli mitään missä tarkka istuvuus on tärkeää.
Shoppailu ei ole sitä, että tarvitse sinisen puseron ja lähdet etsimään sitä, vaan shoppailu on sitä, että kun ensimmäisen kerran näät sinisen puseon, ostat sen silloin, vaikka et tarvitse sitä.
Eli jos ostat vasta sitten kun tarvitse, et ole oikeaoppinen shoppaaja. Oikeaoppinen shoppaaja ostaa heti kun löytää jotain mieluista. Sitten kun tulee aika etsiä, etsit omasta vaatekaapista :)