Antaako ystäväni olla lasten lapsia?
Oltiin ystäväni kanssa lapsena hyviä ystävä, mutta jotenkin tuntuu, että elämä on kovettanut hänet ja että hän ei osaa ajatella asioita muiden näkökulmasta.
Oltiin hänen luonaan pidemmän matkan päässä ja käytiin ratsastustallilla. Hän lupasi katsoa lastani (6-vuotias) kun ratsastin. Ystäväni lähti yhtäkkiä lähemmäs hevosia ottamaan valokuvaa ratsastuksesta ja sanoi lapselleni "pysy siinä". Lapseni sitten seurasi ystävääni (lapsellani saattaa olla puheen ymmärtämisen vaikeutta, kun ei hän aina tuollaista tajua...tai sit ei kuullu..tai sitten tilanne oli vaan kiinnostava) perässä siihen uralle missä hevoset kävelee. Ystäväni huomasi tämän ja "ärjähti" lapseni pois siitä tilanteesta.
No ei siinä mitään sitten kun päästiin hevosia laittamaan ystäväni aloitti lapselleni, että ei niin saa tehdä...Taisin sanoa jotain, että ei saa tehdä, että pitää olla varovainen. Sitten ystäväni alkoi hirveän papatuksen lapselleni, jossa sanoi kaikkea, että hän ei halua, että joudut rullatuoliin niin hänen yksi kaverinsa (kaveri oli joutunut moottoripyöräkaahailun takia rullatuoliin), hän ei halua, että kuolet...tiukalla äänensävyllä (ei mitenkään ystävällistä ja neuvovaa vain aika rumaa) puhui kunnes lapsi alkoi itkemään. En tiedä paljonko meni aikaa 3-5 min (mutta pitkiä minuuttejahan ne tuollaiset ovat), mutta sitten stoppasi kun minä sanoin "eiköhän jo riitä".
Ystäväni sanoi vielä minulle myöhemmin, että hän olisi laittanu oman lapsensa loppuillaksi omaan huoneeseensa miettimään tekojaan. (Viitaten siihen, että minä en pidä tarpeeksi kuria lapselleni ja minun olisi pitänyt muutakin tilanteessa sanoa)
Ystävälläni ei ole vielä lapsia, mutta minulle tuli tuostakin mieleen, että osaakohan hän antaa olla lasten lapsia? Totta kai siitä pitää sanoa, jos on väärin käyttäytynyt, mutta miksi pitää noin puhua ja papattaa, kun lapsi ei ole ikinä vastaavassa tilanteessa ollut? Ja hän olisi oman lapsensa pistänyt omaan huoneeseen miettimään tekojaan. Ja hän itse lähti hevosten luokse, pitäisi ymmärtää, että lapsi ei saattanut ymmärtää tilannetta, jossa ystäväni teki juuri sitä mitä lapselta kielsi. Yritin puhua hänelle myös kuullun ymmärtämisen vaikeudesta ja siitä, että ei lapselleni vaan aina mene ekalla perille niin siitäkään ei ottanut mitään...Pitäs vaan kuulema mennä.
Vaikuttaako henkilö sellaiselta, että vaatii lapsilta liikaa. Voikohan tuollainen muuttua, kun saa lapsia itse. Hän on kyllä aina ollut sellainen, että ei osaa muiden kannalta ajatella asiota...itsekäs..Kaikkien pitäisi muistaa hänen juttunsa, mutta hän itse ei muista muiden juttuja. Hän järkestelee aikataulunsa miten tahtoo, muut järjestelkööt aikataulunsa hänen aikataulujensa mukaisesti. Hän saa puhua ja sanoa miten vaan, jos hänelle puhutaan nätistikin hän ottaa sen itseensä.
Kommentit (25)
ihan kaikella ystävyydellä opastaa, että lapset eivät ole eläimiä. He saattavat innostua ja unohtaa, mitä juuri oli sanottu. Heitä pitää neuvoa ja opastaa, itkemään laittaminen tai aresti ei opeta heille mitään muuta kuin ihmisen pelkoa (eläimistä varmaan pitäisi enemmän). Tietysti sen jälkeen kiität, kun hän "vahti" lastasi, vaikka se ei nyt mennytkään ihan nappiin. Ja muistutat, että et nyt kuitenkaan jäksytä hänelle ja laita häntä itkemään, vaikka hän ei nyt ihan ollutkaan tehtävänsä tasalla. :D
sehän on hänen MIELIPIDE miten asiassa tulisi toimia. ap
ei nyt niiiiin iso juttu, että jäisin sitä kauheasti jälkeenpäin pohtimaan. Olisin sanonut jo aiemmin, et eiköhän jo riitä, kuin vasta 3-5min. päästä... Mut tapahtunut, mikä tapahtunut, ei sun kannata tässä vaiheessa murehtia kaverisi mahdollista tulevaa äitiyttä. Juttelet oman lapsesi kanssa tilanteen läpi (kerran) ja sillä hyvä, unohdat sen ja annat lapsesikin unohtaa, älä paisuttele asiaa enempää; edes sen osalta, että kaverisi toiminta ei mennyt ihan nappiin.
ei nyt niiiiin iso juttu, että jäisin sitä kauheasti jälkeenpäin pohtimaan. Olisin sanonut jo aiemmin, et eiköhän jo riitä, kuin vasta 3-5min. päästä... Mut tapahtunut, mikä tapahtunut, ei sun kannata tässä vaiheessa murehtia kaverisi mahdollista tulevaa äitiyttä. Juttelet oman lapsesi kanssa tilanteen läpi (kerran) ja sillä hyvä, unohdat sen ja annat lapsesikin unohtaa, älä paisuttele asiaa enempää; edes sen osalta, että kaverisi toiminta ei mennyt ihan nappiin.
oikeastaan tämänkin kirjoitin tänne, kun kaverini väittää, että hän toimi ihan oikein ja lasta olisi pitänyt teostaan rangaista. Samanlainen hän on muutenkin, no eipä tartte tekemisissä olla.
ap
Itse taidat kasvattaa lässyn-lässyn -metodilla.
En kasvata lässyn lässyn metodilla lapsiani, mistä tällaisen sait päähäsi? (ja tarkennatko mitä sillä tarkoitat?)(ja kyllä minuutin tiukka puhekin riittäisi siihen mitä olisi voinut sattua) ap
hänellä oli kotonaan hurjan tiukat säännöt..Ei saanut yksin lähteä minnekään...Tästä kyllä mulle jossain murrosiässä valitti, mutta vaikka hän ei olisikaan niin tiukka itse niin kyllä ne jossain näkyy...Eikä hän itse saanut lapsena olla lapsi...Elämä on enemmänkin kovettanut häntä, en tiedä pehmentäisikö se oman lapsen saaminen häntä..Siihen asti en voi pitää häneen mitään yhteyttä..Enkä tiedä ottaako hän minuun.