Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kookosöljy auringonotossa

Vierailija
20.06.2010 |

Eli jostain luin, että tuo kookosöljy olisi hyvä aurinkosuoja, pitääkö paikkansa? Käykö myös lapsille? Tai paremminkin vauvoille? Levitetäänkö se vain iholle?

Entä se väittämä, että tuo tehostaisi jotenkin rusketusta? Eikö nuo kaksi asiaa ole vähän ristiriidassa kuitenkin keskenään?

Ja vielä, millaista kookosöljyä sen pitäisi olla? Kylmäpuristettua? Ihan tavallista? Suosittele mielellään vaikka merkkiäkin!

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin virosta saa sellasta kaakao aurinkovoidetta (ihan tavallisen aurinkorasvan näköistä) joka suojaa ja tehostaa rusketuksen tarttumsita. Eli tuollainen ristiriitaisen kuulonen vaikutus on ihan mahollinen :)

Vierailija
2/77 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sellaisia on joissa lisäksi karoteenia..ruskettuu nopeasti joten auringolle altistumisen aika lyhyempi..jos siis vain rusketusta kaipaa!suojakertoimet olemattomia, n.2.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan sitä iholle ihan tavallisen kosteusvoiteen tavoin. Myös lapsille jos on kuiva iho. Ei sisällä ylimääräisiä kemikaaleja joten on luonnollisinta hoivaa herkällekin iholle :) Tuosta että miten toimii aurinkosuojana en ole ihan varma. Mutta tomaatti, ihan syötynä siis,lisää ihon toleranssia auringon suhteen. Eli mussutatte vaan tomaattia päivittäin ihan reilusti niin iho kestää pidempää auringossa palamatta.

Käytetään samaa tavaraa, siis tuota kookosöljyä (eri purkista tietenkin) myös ruuanlaitossa.Jääkaapissa kun säilyttää niin se on kiinteää ja valkoista ja huoneenlämmössä muuttuu juoksevaksi. Sitä myydään ainakin luontaistuotekaupoissa ja joissain marketeissa.

Vierailija
4/77 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosöljyn suojakerroin on 3-4, mutta itsellä ainakin toimii paremmin kuin suojakertoimella 15 oleva aurinkorasva! Plussaa ihana tuoksu. :)

Vierailija
5/77 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sen pitää imeytyä ennen aurinkoon menoa? Miten paljon sitä pitää laittaa?

Vierailija
6/77 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain oli ohje, että ei saisi mennä öljyisenä aurinkoon. Mutta itse olen kyllä mennyt heti eikä siitä ole ollut haittaa. Sitä paitsi hikoillessa öljyä tulee kuitenkin vähän ihon pinnalle. Ehkä kannattaa antaa imeytyä joku 20min ja pyyhkiä sitten ylimääräinen öljy pois (joillakin imeytyy huonommin kuin toisilla).
Toimii muuten dödönä myös!

Vierailija
7/77 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja itse laitan noin 1rkl

Vierailija
8/77 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuullut, että kookosöljyn suojakerroin olisi 7-10!

Vierailija
9/77 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kookosöljy on parasta. Kannattaa muistaa että 50% (tai enemmänkin) iholle laittamastasi aineesta imeytyy verenkiertoosi, joten älä missään tapauksessa tunge ihollesi mitään keinotekoista kemikaalia. laita ihollesi vain semmoista ainetta jonka voit syödä. :)
Lisäksi D-vitamiinin muodostusta ajatellen ihoa ei pidä peittää auringonsuojavoiteilla, sillä jo suojakertoimen 8 aurinkosuojavoide estää D-vitamiinisynteesin.
Tomaattien syöminen muuten ehkäisee palamista. ja porkkanoiden

Vierailija
10/77 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä ruoka-aineilla on seuraavanlaiset suojakertoimet:
-vadelmansiemenöljyssä on luonnon korkein SPF, 30-50
-sheavoissa on 6-10
-porkkanansiemenöljyssä on 30
-vehnänalkioöljyssä 20
-seesami-, kookos-, hamppu-, avokado-, soija- ja maapähkinäöljy sisältävät kaikki 4-10 SPF:n suojakertoimen.
Kopioitu täältä: http://www.kemikaalicocktail.fi/2012/07/6018/

Vierailija
11/77 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Otappa se oma  uv suojasi kaapista ja googleta itse ainesosat ja niiden vaikutukset. En jaksa avata linkkiäsi, minua kiinnosta yksittäisen ihmisen melanooma kokemus joka ei kerro mitään aurinkorasvojen myrkyllisyydestä.

Ja en todellakaan jaksa etsiä sinulle tietoa myrkyllisistä ainesosita, toivon myös todella ettei sinulla ole lapsia joita läträät koko kesän aurinkorasvalla ja talven jollain muulla kemikaalikimaralla. Tietoni eivät ole mututietoja, itselläsi ei nyt tunnu olevan mitään käsitystä koko asiasta, sponsoroiko nivea kirjoituksiasi...?

[/quote]

Voisin linkittää sulle asialliset tieteelliset julkaisut, mutta sähän et ressu "jaksa" linkkejä availla. Jaksat kyllä levittää huuhaatietoa tällä palstalla. Kummaa jaksamista, luulisi että oman terveyden suojeleminen olisi tärkeää, mutta kai joillakin se huuhaamielikuvien säilyttäminen on tärkeintä. Surullista.

Jännä että tulet väittämään minua Nivean sponssaamaksi, vaikka itse uskot luonnonkosmetiikkaa! :-) Käytän itse vain fysikaalisia suojia nyt käytössä Sebamedin Baby Sun Lotion sk30. Et taida tietää eroa fysikaalisten ja kemiallisten suojien välillä? Et näytä tietävän myöskään että toksinen ja karsinogeeninen eivät ole sama asia vaan sekoitat ne iloisesti.

Suosittelen sulle ns. lusikan ottamista kauniiseen käteen ja oikeasti järjellä perehtymistä vakavaan aiheeseen. Tutkijoiden tämänhetkinen käsitys on tämä :

http://www.aad.org/stories-and-news/news-releases/sunscreens-remain-safe-effective-form-of-sun-protection

Eli tuo on tutkittua tietoa, ei "kohu-huuhaa-osta kookosöljyä" -tahojen mainontaa. Jos uutta tietoa ilmantuu, sitten tiedot ehkä muuttuvat. Noilla mennään tämänhetkisten faktojen perusteella.

Ja usko nyt hyvä ihminen, kookosöljy EI suojaa UV-säteiltä.

Vierailija
12/77 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 17:24"]

[/quote]

Otappa se oma  uv suojasi kaapista ja googleta itse ainesosat ja niiden vaikutukset. En jaksa avata linkkiäsi, minua kiinnosta yksittäisen ihmisen melanooma kokemus joka ei kerro mitään aurinkorasvojen myrkyllisyydestä.

Ja en todellakaan jaksa etsiä sinulle tietoa myrkyllisistä ainesosita, toivon myös todella ettei sinulla ole lapsia joita läträät koko kesän aurinkorasvalla ja talven jollain muulla kemikaalikimaralla. Tietoni eivät ole mututietoja, itselläsi ei nyt tunnu olevan mitään käsitystä koko asiasta, sponsoroiko nivea kirjoituksiasi...?

[/quote]

Voisin linkittää sulle asialliset tieteelliset julkaisut, mutta sähän et ressu "jaksa" linkkejä availla. Jaksat kyllä levittää huuhaatietoa tällä palstalla. Kummaa jaksamista, luulisi että oman terveyden suojeleminen olisi tärkeää, mutta kai joillakin se huuhaamielikuvien säilyttäminen on tärkeintä. Surullista.

Jännä että tulet väittämään minua Nivean sponssaamaksi, vaikka itse uskot luonnonkosmetiikkaa! :-) Käytän itse vain fysikaalisia suojia nyt käytössä Sebamedin Baby Sun Lotion sk30. Et taida tietää eroa fysikaalisten ja kemiallisten suojien välillä? Et näytä tietävän myöskään että toksinen ja karsinogeeninen eivät ole sama asia vaan sekoitat ne iloisesti.

Suosittelen sulle ns. lusikan ottamista kauniiseen käteen ja oikeasti järjellä perehtymistä vakavaan aiheeseen. Tutkijoiden tämänhetkinen käsitys on tämä :

http://www.aad.org/stories-and-news/news-releases/sunscreens-remain-safe-effective-form-of-sun-protection

Eli tuo on tutkittua tietoa, ei "kohu-huuhaa-osta kookosöljyä" -tahojen mainontaa. Jos uutta tietoa ilmantuu, sitten tiedot ehkä muuttuvat. Noilla mennään tämänhetkisten faktojen perusteella.

[/quote]

Tiedän kyllä  fykaalisen ja kemiallisen suojan eron :) itse taisit sen juuri vasta oivaltaa.

Lisäksi käytän ensisijaisesti luonnontuotteita ja toissijaisesti luonnonkosmetiikkaa, näitä syöpää aiheuttavia aineita en sipele iholleni enkä varsinkaan lasteni iholle! Enkä mainostanut kookosöljyä vaan mielestäni kannaisi olla varjossa tai suojata vaatteilla, jos ei onnistu, käyttämään luonnontuotteita jos nekään eivät riitä turvautumaan luonnonkosmetiikkaan.

Tietoni ei ole huuhaa tietoa, mutten jaksa tehdä työtä puolestasi, miksi tekisin sinä kiittämätön, tietämätön p.

Tutkijoiden käsitykset eroavat kyllä kovasti omistani usein siitä syystä että tutkimuksen rahoittanut henkilö haluaa tehdä rahaa tutkimuksellaan ja tutkii vain hyötyjä, jos haittoja ilmenee joissain aineissa ne laitetaan parfyymin muotoon, jos nyt olisin reipas ja katsoisin mitä tuo sebamedisi sisältää voisin linkittää sinulle varmaa tutkittua tietoa haitoista joita siinä ilmenee, mutta et millään tasolla ole aikani arvoinen. Toksinen kaiketi tarkoittaa myrkyllistä ja karsinogeeninen syöpää altististavaa, minulle nämä asiat kuitenkin ovat sama asia ja välttelen molenpia mielelläni.

Kun näitä aineita esim. Barabeenien haitallisia vaikutuksia tutkitaan ja todistetaan, sitä mukaan markkinat vähentävät niiden käyttöä ja lopulta kieltävät sen kokonaan. Kosmetiikka teollisuudessa kaikki otetaan käyttöön ilman pitkäaikaista testauta ja poistetaan käytöstä jos joku sattuu testaamaan aineet ja todetaan vaarallisiksi tässä voi vierähtää 10 vuotta.  Joten sokeasti apteekin tuotteeseen luottaneena sivelet ihollesi myrkkyjä, haitallisia aineita ja karsinogeeneja.

Ota itse lusikka käteen ja lakkaa olemasta mainonnan uhri sinä täysin omilla aivoilla ajattelematon höhlä.

Vierailija
13/77 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40: Just näin. Nuo kemikaalimössöt yhdessä auringon säteilyn kanssa ovat vielä huonompi juttu kuin muut ihorasvat ilman aurinkoa.

Vierailija
14/77 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 21:13"]Kun näitä aineita esim. Barabeenien haitallisia vaikutuksia tutkitaan ja todistetaan, sitä mukaan markkinat vähentävät niiden käyttöä ja lopulta kieltävät sen kokonaan. Kosmetiikka teollisuudessa kaikki otetaan käyttöön ilman pitkäaikaista testauta ja poistetaan käytöstä jos joku sattuu testaamaan aineet ja todetaan vaarallisiksi tässä voi vierähtää 10 vuotta.  Joten sokeasti apteekin tuotteeseen luottaneena sivelet ihollesi myrkkyjä, haitallisia aineita ja karsinogeeneja.[/quote]

Kiitos parabeenihysterian, valmistajat ovat alkaneet vastata asiakkaiden toiveisiin mm. korvaamalla parabeenit tutkistusti haitallisilla, pahasti allergisoivilla ainesosilla (mm. Kathon), joita aikaisemmin poistettiin haittavaikutusten takia käytöstä ja korvattiin turvallisemmilla parabeeneilla. Noita myrkkyjä sisältäviä tuotteita  sitten ostetaan, kun niissä ei kerta ole niitä kamalia parabeeneja, joista osa on vuosikymmenien mittaisen tutkimutkimuksen perusteella todettu täysin turvallisiksi, ja joita on luonnostaan esimerkiksi joissakin marjoissa, kuten mustikassa. Hienoa!

Vierailija
15/77 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 21:35"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 21:13"]Kun näitä aineita esim. Barabeenien haitallisia vaikutuksia tutkitaan ja todistetaan, sitä mukaan markkinat vähentävät niiden käyttöä ja lopulta kieltävät sen kokonaan. Kosmetiikka teollisuudessa kaikki otetaan käyttöön ilman pitkäaikaista testauta ja poistetaan käytöstä jos joku sattuu testaamaan aineet ja todetaan vaarallisiksi tässä voi vierähtää 10 vuotta.  Joten sokeasti apteekin tuotteeseen luottaneena sivelet ihollesi myrkkyjä, haitallisia aineita ja karsinogeeneja.[/quote]

Kiitos parabeenihysterian, valmistajat ovat alkaneet vastata asiakkaiden toiveisiin mm. korvaamalla parabeenit tutkistusti haitallisilla, pahasti allergisoivilla ainesosilla (mm. Kathon), joita aikaisemmin poistettiin haittavaikutusten takia käytöstä ja korvattiin turvallisemmilla parabeeneilla. Noita myrkkyjä sisältäviä tuotteita  sitten ostetaan, kun niissä ei kerta ole niitä kamalia parabeeneja, joista osa on vuosikymmenien mittaisen tutkimutkimuksen perusteella todettu täysin turvallisiksi, ja joita on luonnostaan esimerkiksi joissakin marjoissa, kuten mustikassa. Hienoa!

[/quote]

Niin no se tekee aurinkovoiteista vielä haitallisempia.

Vierailija
16/77 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 21:13"]Kun näitä aineita esim. Barabeenien haitallisia vaikutuksia tutkitaan ja todistetaan, sitä mukaan markkinat vähentävät niiden käyttöä ja lopulta kieltävät sen kokonaan. Kosmetiikka teollisuudessa kaikki otetaan käyttöön ilman pitkäaikaista testauta ja poistetaan käytöstä jos joku sattuu testaamaan aineet ja todetaan vaarallisiksi tässä voi vierähtää 10 vuotta.  Joten sokeasti apteekin tuotteeseen luottaneena sivelet ihollesi myrkkyjä, haitallisia aineita ja karsinogeeneja.[/quote]

[/quote]

Juuri näin kosmetiikka teollisuutta kiinnostaa vain ja ainoastaan raha ei turvallisuus!!! Lisäksi on hyvin vaikea uskoa että kyse on kuluttajan valinnoista johtuvaa barabeenien poistumaa, aika harva on tietoinen mistään mitä rasvaputelli sisältää.

Vierailija
17/77 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:58"]

kookosöljy on parasta. Kannattaa muistaa että 50% (tai enemmänkin) iholle laittamastasi aineesta imeytyy verenkiertoosi, joten älä missään tapauksessa tunge ihollesi mitään keinotekoista kemikaalia. laita ihollesi vain semmoista ainetta jonka voit syödä. :)

[/quote]
Kaikki aineet eivät todellakaan imeydy iholta elimistöön. Vai mitä luulet, tuletko humalaan, jos kylvet kaljassa?

Vierailija
18/77 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 00:58"]kookosöljy on parasta. Kannattaa muistaa että 50% (tai enemmänkin) iholle laittamastasi aineesta imeytyy verenkiertoosi, joten älä missään tapauksessa tunge ihollesi mitään keinotekoista kemikaalia. laita ihollesi vain semmoista ainetta jonka voit syödä. :)
Lisäksi D-vitamiinin muodostusta ajatellen ihoa ei pidä peittää auringonsuojavoiteilla, sillä jo suojakertoimen 8 aurinkosuojavoide estää D-vitamiinisynteesin.
Tomaattien syöminen muuten ehkäisee palamista. ja porkkanoiden

[/quote]

Miten iholle levitettävät tuotteet imeytyvät verenkiertoon? :D ja vieläpä n 50 %. Kuvittele se määrä.

Ihon tehtävä on suojata elimistöä mm bakteereilta, loukkaantumisilta jne. Kosmetiikan molekyylikoko on aina niin suurta, ettei sen imeytyminen ihon läpi ole mitenkään mahdollista. Ei mitenkään. Jotakin pientä toki voi imeytyä pintaverisuoniin, mutta määrä on häviävän pieni ja harmiton.

Samaan tapaan kun veri ym vartalosi sisällä ei lurahda itsestään ihon läpi, ei mikään iholle levitettävä tuote läpäise ihoasi.

Ja mieti: jos levität n 5ml vartalovoidetta päivittäin. Tästä jos 2,5ml imeytyisi suoraan elimistöön? Sata päivää eli reilu 3kk ja elinistössäsi virtaisi tuosta noin vaan 2,5dl kosteusvoidetta.

Mistä olet moisen jutun keksinyt?

Vierailija
19/77 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:57"]Kookosöljy heijastaa säteilyä pois kun taas tavalliset rasvat imevät itseensä sitä säteilyä eikä siis pelkästään blokkaa. Näin olen ymmärtänyt. Mielestäni parempi blokata säteily pois (aivan kuten vaatteetkin tekee) kuin imaista sitä jollain rasvalla.

[/quote]

Nyt repesin ääneen. Miten se heijastaa säteilyn toisaalle? Fysikaalisen aurinkosuojan käsitän, siis sen toimintamekanismin, mutta että suuhun pantava öljykin tekisi tämän.

Googlaamalla löytyy valtavasti tietoa UV-säteilystä, ihosyövästä ym. Luettelo te jonkun kookosöljyvalmistajan sivuilta nämä faktat ja suollatte ne tänne kyseenalaistamatta?

Vierailija
20/77 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 17:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tiedän kyllä  fykaalisen ja kemiallisen suojan eron :) itse taisit sen juuri vasta oivaltaa.

Lisäksi käytän ensisijaisesti luonnontuotteita ja toissijaisesti luonnonkosmetiikkaa, näitä syöpää aiheuttavia aineita en sipele iholleni enkä varsinkaan lasteni iholle! Enkä mainostanut kookosöljyä vaan mielestäni kannaisi olla varjossa tai suojata vaatteilla, jos ei onnistu, käyttämään luonnontuotteita jos nekään eivät riitä turvautumaan luonnonkosmetiikkaan.

Tietoni ei ole huuhaa tietoa, mutten jaksa tehdä työtä puolestasi, miksi tekisin sinä kiittämätön, tietämätön p.

Tutkijoiden käsitykset eroavat kyllä kovasti omistani usein siitä syystä että tutkimuksen rahoittanut henkilö haluaa tehdä rahaa tutkimuksellaan ja tutkii vain hyötyjä, jos haittoja ilmenee joissain aineissa ne laitetaan parfyymin muotoon, jos nyt olisin reipas ja katsoisin mitä tuo sebamedisi sisältää voisin linkittää sinulle varmaa tutkittua tietoa haitoista joita siinä ilmenee, mutta et millään tasolla ole aikani arvoinen. Toksinen kaiketi tarkoittaa myrkyllistä ja karsinogeeninen syöpää altististavaa, minulle nämä asiat kuitenkin ovat sama asia ja välttelen molenpia mielelläni.

Kun näitä aineita esim. Barabeenien haitallisia vaikutuksia tutkitaan ja todistetaan, sitä mukaan markkinat vähentävät niiden käyttöä ja lopulta kieltävät sen kokonaan. Kosmetiikka teollisuudessa kaikki otetaan käyttöön ilman pitkäaikaista testauta ja poistetaan käytöstä jos joku sattuu testaamaan aineet ja todetaan vaarallisiksi tässä voi vierähtää 10 vuotta.  Joten sokeasti apteekin tuotteeseen luottaneena sivelet ihollesi myrkkyjä, haitallisia aineita ja karsinogeeneja.

Ota itse lusikka käteen ja lakkaa olemasta mainonnan uhri sinä täysin omilla aivoilla ajattelematon höhlä.

[/quote]

Ensinnäkin ne on parabeeneja. Toisekseen kosmetiikan parabeenit ovat täysin eri asia kuin teollisuudessa käytettävät parabeenit. Tiesitkö, että elintarvikkeissa käytetään laajalti parabeeneja? Ne estävät pilaantumista ja mikrobien muodostumista mm. Kosmetiikan parabeenit eivät ole vaarallisia. Esim teknokemian yhdistys tarjoaa paljon lisätietoa.