Miehen pakkomielle
Miehellä on nyt jonkin aikaa ollut pakkomielle ufoista. Lukee niistä joka ilta netistä ainakin tunnin, yleensä enemmän sekä puhuu niistä vähintään joka toinen päivä jotain/tai haluaa että katson jotain videota niistä tms. vaikka olen sanonut useampaan kertaan että en jaksa, en halua kuulla mitään aiheesta enkä puhua siitä.
Ollessamme jossain kyläilemässä, miehen on myös pakko jossain vaiheessa alkaa puhua aiheesta. Tuttavapiirissämme ei varmaan ole ketään joka ei olisi jotain aiheesta kuullut. Itse tunnen myötähäpeää katsellessani tuttavien hämmennystä miehen alkaessa selityksensä.
Olen tästä myös sanonut useaan otteeseen, että minusta ei ole tosiaan kivaa/hauskaa/sopivaa että tästä aiheesta jauhetaan jatkuvasti ja kaikille, jos itse haluaa niistä lukea ja jutella niin etsii jotain sellaista seuraa jota kyseiset asiat kiinnostaa, mutta minä EN halua niistä kuulla mitään enkä halua että niistä höpötetään kaikille tutuille(ni). Kaikki pitää kohta meitä molempia ihan friikkeinä. Kivaa.
Miehen mielestä olen ihan kohtuuton, kun vaadin häntä rajoittamaan "harrastustaan" ja puhumisiaan(kun pyydän häntä olemaan puhumaan aiheesta jatkuvasti ja kaikille). Sanoi tänään että "voin minäkin keksiä sit jonkun aiheen josta sinä et saa sitten ikinä puhua" ja jotain ännännää. Ihan niin kuin olisin vaan huvikseni päättänyt että jostain ei saa puhua..
Halusin vaan kysyä, että onko tämä muitten mielestä kohtuutonta? Mitä itse tekisitte tilanteessa?
Kommentit (30)
...jolloin puhutte omista harrastuksista yms. ja sitten muuna aikana ette niillä toisianne turhaan vaivaa
Ei ole ainakaan ennen ollut mielenterveysongelmia. Mut joo, joku pikku psykoosi tullut mullekkin mieleen. Muuten tuntuu kyllä olevan järjissään, toi yksi asia vaan vaivaa..
niin epäilisit taatusti miehesi terveyttä. Sano miehellesi ihan suoraan, että sinua pelottaa ja ahdistaa ja hieman hävettääkin tämä touhotus, ja haluat että menette ammattiauttajalle. Varsinkin jos hurahdus on äkkinäinen, niin ei ihan terveeltä kuullosta.
jos ei niin älä annakkaan!!http://www.youtube.com/watch?v=vVRHOhLP-aA leffa on tosi tapahtumiin perusta, alaskassa oleviin ufosieppauksiin, varo vaan kohta miehesi muuttaa alaskaan! googlesta lyötyy lisää leffasta!!
Tuskin nyt ihan asperger hyppää jostain yhtäkkiä ja aiheuttaa pelkästään tuollaisia oireita. Seiskakommentin kirjoittajalla ei kyllä ole aspergerista mitään tietoa.. Huh huh.
muuta kuin sanoo miehelle, etteivät useimmat ihmiset usko ufoihin, ja että sinua hävettää kun ihmiset pitävät sinua hulluna. Siksi niistä ufoista ei paasata kelle tahansa. Luulisi miehenkin tajuavan ettei tuota nyt voi verrata ihan mihin tahansa harrastukseen tai puheenaiheeseen.
Tämä asia on alkoi tuossa n. puoli vuotta sitten ja tiedän kyllä minkälainen on asperger, toisin kuin nämä huutelijat. Voi huoh.
Tiedoksi nyt vaan näille aspergerin epäilijöille, asperger alkaa jo lapsuudessa, se ei ilmesty tyhjästä yhtäkkiä aikuisiällä. Siihen liittyy yleensä myös muita ongelmia kuin pelkät oudot mielenkiinnon kohteet.
Minulla on yksi aspergertapaus suvussa, onpa tullut sitäkin seurattua.
Terveisin ap.
No onko miehes muuten sellasta tyyppiä että saattaa tollai hyppiä harrastuksissa? Sano ny sille että jos joku alkais samalla liekillä kertomaan vaikka postimerkeistä niin oliskos se miehes mielestä ok vai omituista?
Kokeiles yöllä vetää joku halloween asu päälle ja isket jotkut vihreet valot sinne huoneeseen ja säikytät sen kaksin käsin huutamalla jotain ZIG ZOG BUUUUUUUU, ota kaveris mukaan kans.
Olen yrittänyt tosiaan puhua tuosta että oisko itsestä kiva että minä alkaisin lukemaan joka ilta vaikka just niistä postimerkeistä ja pakottaisin kaikki kuuntelemaan juttujani niistä, mutta ei kuulemma ole yhtään sama asia(mikään muukaan vertaus ei ole toiminut, kun "ei vaan oo sama asia").
Tämä koko juttu alkoi noin puoli vuotta sitten ja vaan jatkuu ja jatkuu. Menee kohta järki(itseltäkin?). Mihinköhän tämmöisestä sitten voisi mennä keskustelemaan? Johonkin parisuhdeterapiaan? Pääseekö sellaiseen miten helposti/vaikeasti?
Psykoosi on vaikea mielenterveyden häiriö, ja sitä ei kyllä koskaan voi sanoa miksikään "pikuksi".
on sellainen, että kun se johonkin asiaan höyrähtää, se puhuu siitä kaiken aikaa ja kaikki sen tekemiset liittyy jotenkin aiheeseen. Ja se aihe voi olla mikä vaan. Hiipuu sit pikkuhiljaa, mutta sitä ennen ehtii kyllä kyllästyttää kaikki tutut asiasta vouhkaamisellaan.
Milloin kyseessä on YUP, millon Mac, millon pyöräily. Täytyy vaan koittaa kestää ja vähän vihjata miehelle, että olis kiva puhua jostain muustakin.
Vai onko hän kiinnostunut aiheesta jotenkin kriittisesti, siis pohtein ovatko ne totta vai ei?
Onhan tuollainen varmaan ihan helvetin ärsyttävää. Mua ainakin hävettäisi ihan sikana jos mieheni vaahtoaisi jostain ufoista joka paikassa.
Haittaako ufointoilu normaalia elämää? Pystyykö hoitamaan työnsä, muut velvollisuudet, perheensä? JOs normaali elämä alkaa häiriintyä ufoilun takia, niin sitten kai kyse on vakavammasta ongelmasta johon kandee hake apua.
on pakko- oireinen häiriö, ja siihen liittyy tietysti se, että pakkomielteiden aiheet on ahdistavia, ja näin on itsellänikin, mutta kehitän pakkomielteitä myös joistain asioista, jotka alkavat kiinnostaa minua. Ja varmaan käyttäydyn toisinaan kuten miehesi. Onko hänellä mitään muita vastaavia juttuja? Tietty jos mies vaikuttaa siltä, ettei tajua miksi sinua hävettää tai muuten ei pysy realiteeteissa niin voi olla joku pikku psykoosikin tulossa kai..
tai aspergerille, että on todella kapea-alainen kiinnostuksen kohde...
omalla isällä meni ufojutuista kyllä sitten niin pitkälle että rakensi foliosta kypärän ettei naapurissa olevat alienit pääse tunkeutumaan ajatuksiin... eli vajosi ihan psykoosiin kiinnostuksen kohteidensa kanssa. Alkoi puhumaan tv:lle jne.
ollaan sovittu, että sen lempiaiheesta saa puhua kotona, mutta ei muualla. Tuo on ihan tyypillinen as-piirre. Olihan Robbie Williamsillakin samanlaista ongelmaa kun sillä vähän heitti vintillä muutama vuosi sitten.
Onko miehellä ollut ennen jotain erityisiä kiinnostuksen kohteita vai tuliko tämä ihan vaan yhtäkkiä tämä innostus?
ammattini puolesta enemmänkin perehtyneenä väittäisin, ettei nyt ainakaan siitä ole noilla oireilla ja tuolla kuvauksella kyse. Kyllä assimainen käytös olisi tullut jo esiin aiemminkin:) On vain nyt "muotidiagnoosi" ja paljon esillä.
Jos tuo ufo- asia alkaa jo häiritä keskinäisiä välejänne, kannattanee yrittää suostutella miestä vaikkapa mielenterveystoimistoon juttelemaan. Suostuisikohan?
Ettei olisi jotakin psykoosintynkää päällä?