Miehen pakkomielle
Miehellä on nyt jonkin aikaa ollut pakkomielle ufoista. Lukee niistä joka ilta netistä ainakin tunnin, yleensä enemmän sekä puhuu niistä vähintään joka toinen päivä jotain/tai haluaa että katson jotain videota niistä tms. vaikka olen sanonut useampaan kertaan että en jaksa, en halua kuulla mitään aiheesta enkä puhua siitä.
Ollessamme jossain kyläilemässä, miehen on myös pakko jossain vaiheessa alkaa puhua aiheesta. Tuttavapiirissämme ei varmaan ole ketään joka ei olisi jotain aiheesta kuullut. Itse tunnen myötähäpeää katsellessani tuttavien hämmennystä miehen alkaessa selityksensä.
Olen tästä myös sanonut useaan otteeseen, että minusta ei ole tosiaan kivaa/hauskaa/sopivaa että tästä aiheesta jauhetaan jatkuvasti ja kaikille, jos itse haluaa niistä lukea ja jutella niin etsii jotain sellaista seuraa jota kyseiset asiat kiinnostaa, mutta minä EN halua niistä kuulla mitään enkä halua että niistä höpötetään kaikille tutuille(ni). Kaikki pitää kohta meitä molempia ihan friikkeinä. Kivaa.
Miehen mielestä olen ihan kohtuuton, kun vaadin häntä rajoittamaan "harrastustaan" ja puhumisiaan(kun pyydän häntä olemaan puhumaan aiheesta jatkuvasti ja kaikille). Sanoi tänään että "voin minäkin keksiä sit jonkun aiheen josta sinä et saa sitten ikinä puhua" ja jotain ännännää. Ihan niin kuin olisin vaan huvikseni päättänyt että jostain ei saa puhua..
Halusin vaan kysyä, että onko tämä muitten mielestä kohtuutonta? Mitä itse tekisitte tilanteessa?
Kommentit (30)
Useita as-aikuisten piirteitä on myös ns. nenteillä (eli ei as-ihmisillä), eikä tämän takia as-diagnoosia kaikilla ole.
sitä aspergeria joskus parikymmentä vuotta sitten edes tunnettu tai diagnosoitu niin hyvin? Munkin kolmikymppiselle eksälle kerran ehdotin tuota diagnoosia ja tutkimusten jälkeen hän saikin sen, siis vasta aikuisiällä, vaikka jälkeenpäin ajatellen hän sanoi olleensa monella tavalla tyypillinen as- lapsi, kun sai tietoa aiheesta.
piirteitä voi olal vaikkei diagnoosia saisikaan. Meillä on ainakin sellainen sopimus, että lasken aina käteni miehen käsivarrelle kun sen pitää jarruttaa juttujaan, ei osaa itse säädellä niiden yksityiskohtaisuutta, ei kuuntele toisten juttuja vastavuoroisesti ja saattaa häipyä kesken kaiken jos aihe ei häntä kiinnosta.
Mistä tuo Ufo-innostus sai alkunsa? Onko miehelläsi ollut jotain rankkoja vastoinkäymisiä, jotka olisivat laukaisseet tällaisen pakkomielteen? Ei siis välttämättä mitään ufo-kokemuksia. Onko hänellä aikaisemmin ollut jotain muuta intensiivistä kiinnostuksen kohdetta? Mitn hän itse selittää käyttäytymistään?
ufot koskettavat häntä niin syvästi, että kokemus saattaa olla samantapainen kuin esim uskoontulo, sitä ei voi pitää omana tietonaan eikä mikään muu asia nouse vertailukelpoiseksi oman aiheen kanssa.
Joka tapauksessa kyseessä on jonkinlainen käyttäytymisen säätelyhäiriö, jos ei suostu tai pysty olemaan puhumatta tietystä aiheesta vaikka pyydettäisiin.
googlettamallakin löytyy tietoa, sekä suomeksi että enemmän englanniksi.
miten miehesi muuten voi? Hoitaako työnsä, kotihommat, siis onko ihan muuten kunnossa ja "normaali", sellainen kuin aiemmin. Nukkuuko hyvin?
Onko kriittinen ufoasioita kohtaan, vai uskooko täysin?
Onko puhunut radiolähettimistä päässään tai muista esim. telepaattisista tavoista saada viestejä...?
Siinä tapauksessa veisin miehen lääkäriin.
aina kun löytää jonkun uuden innostuksen kohteen niin siitä sitten vouhkataan joka paikassa ja kaikille koko ajan. En oikeesti jaksa niitä sen juttuja :) yksi kiinnostus ja aihe kestää yleinsä 0,5-1v. ja sitten vaihtuu ääni kellossa. Omalla miehelläni aiheet liittyvät usein urheiluharrastuksiin, eli aloittaa jonkun uuden lajin. Muita innostksen ja vouhotuksen kohteita ovat olleet: tatuoinnit, remontti, moottoripyörät, ym. Kyllä minuakin nolottaa kun sama aihe nostetaan pöydälle joka hiton paikassa ja jatkuvasti. Mutta toisaalta pitää muistaa, että kukaan muu ei onneksi kuule miestäni jatkuvasti eikä ehkä tajua kuinka paljon hän samasta aiheesta vouhkaa :)
on sellainen, että kun se johonkin asiaan höyrähtää, se puhuu siitä kaiken aikaa ja kaikki sen tekemiset liittyy jotenkin aiheeseen. Ja se aihe voi olla mikä vaan. Hiipuu sit pikkuhiljaa, mutta sitä ennen ehtii kyllä kyllästyttää kaikki tutut asiasta vouhkaamisellaan. Milloin kyseessä on YUP, millon Mac, millon pyöräily. Täytyy vaan koittaa kestää ja vähän vihjata miehelle, että olis kiva puhua jostain muustakin.
niin hassua!
As-piirteet voi näkyä, mutta ei aina näy. Eli aspergereita on erilaisia, toisilla ulospäin näkyvä erilaisuus näkyy vasta aikuisena ja saattaa näkyä juurikin ap:n kuvaamalla tavalla.
T. As-ihmisten (aikuisten) kanssa työskentelevä