Kannattaako ostaa Lundian kalusteita, onko kestäviä?
Kuinka monella on Lundiaa käytössä? Onko ko huonekalut lastenhuoneessa vai jossain muualla? Meillä ei ole yhtään Lundian kalustetta, mutta harkitsemme niitä.
Kommentit (21)
mutta on ne myös kammottavan rumia!
Mua taas tuo Lundia ei ole koskaan kiinnostanut. Jokainen tietysti tekee makunsa mukaan. Itselleni Lundia edustaa liian suoralinjaista ja selkeästi ihan liian 1980-lukulaista. Jotenkin ne männynväriset tönköt työhuoneen huonekalut ja hyllystöt on piirtyneet kauhuskenaariona verkkokalvoille. Mieluummin sitten jotakin ihan AITOA suomalaista designia (vaikka Artekia, Muuramea tai ihan mitä vaan), mutta ei Lundiaa, joka alunperin on ruotsalaisen suunnittelijan merkki.
Mielummin Lundiaa.
eikä yhtä kestävää kuin aiemmin. Lakattuihin tulee helposti näkyviä kolhu etenkin reunaosiin mm. kirjoista. Uskoisin niiden näkyvän erityisen selvästi valkolakatuissa tuotteissa, sillä niissä kolhukohdat näkyvät puun värisinä laikkuina valkoisessa pinnassa.
No, mielummin olen kuitenkin hankkinut Lundiaa kuin lastulevyä, sillä Lundia on kuitenkin ihan kohtuuhintainen verrattuna laadukkaampiin massiivipuuhyllyihin.
Lundiaa voi kasata oman tilatarpeen mukaan ja tilaa saa sen avulla käytettyä tehokkaasti hyväksi. Jos ei tarvitse olla huippu ekonominen tilankäyttäjä, valitsisin mielummin huuto.netistä tai antiikkikaupoista vanhoja, laadukkaita kaappeja. Niissä työn ja materiaalien laatu on parempi.
Itselläni on iso kirjoituspöytä ja kirjahyllyä kahden hyllyvälin verran, jotka on ostettu yläasteelle mennessäni vuonna 1979 ja ovat vielä aivan kunnossa.
Nykyiseen perheeseeni on ostettu lisää muutama hyllyväli televisiotasoineen ja kaapistoineen, enkä keksi kyllä mitään moitetta, jos vaan ko. merkin mahdollisuudet riittää ja ulkonäkö miellyttää. Uudetkin osat ovat jo olleet toistakymmentä vuotta käytössä, eikä kestävyydessä ainakaan ole mitään ongelmia ollut.
vanhimmat osat ollaan peritty minu vanhemmilta, ikää vanhimmilla hyllyillä on n. 35 vuotta. Ainoa mitä vuosien sattuessa on tapahtunut on puun tummuminen, eivät ole vääntyneet tms.
Tai kai se lopulta halvemmaksi tulisi, kun kestää kauan.
Mun vanhempani hankkivat Lundiaa vuonna 1986 ja ne ovat yhä käytössä ja hyvin ovat kestäneet. Muunneltavuus on ollut hyvää, parvisänky on ollut ties minkälaisena sänkynä ja nykyisin veljelläni ihan tavallisena sänkynä. Muidenkin paikkaa ja kokoonpanoa on vaihdettu ties kuinka monta kertaa. Ottaisin ilomielin vanhemmiltani loput Lundiat, jos raskisivat luopua. Tosin niin ottaisi veljenikin.
Meillä on tupa täynnä Lundiaa. Hyllyjä, pöytälevyjä, vanhanmallinen parvisänky...
Monet hyllyt ovat omia vanhoja hyllyjäni lapsuudenkodistani. Lasteni kirjoituspöydät ovat minun vanhoja. Varastossammekin on kulunutta Lundiaa jostakin historian alkuhämäristä. Ostin työpaikan poistosta ja nekin toimivat (mutta eivät ole siistejä ja nättejä).
Lundian osistahan voi rakentaa vaikka mitä. Vain mielikuvitus on rajana. Nykyään hinta vaan alkaa olla aikamoinen...
ja ainakin sellasen 15 vuotta ovat kestäneet hyvin :D
Laatuun kannattaa aina satsata. Meillä vanhimmat Lundian osat ovat olleet jo miehelläni lapsena lastenhuoneessa ja nyt palvelevat meidän lapsia. Nykyisinhän myynnissä on jalopuusävyjä ja valkolakattua puuta ym. joten myös olohuone ja työhuone ovat täydentyneet Lundialla vuosien varrella. Parasta on muunneltavuus, vaikka asunnot/käyttötarkoitus muuttuvat, niin Lundian osista voi saada vaikka mitä!
Mulla myös vanhemmilal ollut iäisyyden lundiaa ja nyt kun muutin omaan asuntoon sain äidiltä joitakin hyllykköjä. Mua se puunväri ei hirveesti innostanu joten maalasin mieluisammkasi :)
ajattelimmein tuota valkolakattua väriä valita sekä lapsille että työhuoneeseen.
Mua taas tuo Lundia ei ole koskaan kiinnostanut. Jokainen tietysti tekee makunsa mukaan. Itselleni Lundia edustaa liian suoralinjaista ja selkeästi ihan liian 1980-lukulaista. Jotenkin ne männynväriset tönköt työhuoneen huonekalut ja hyllystöt on piirtyneet kauhuskenaariona verkkokalvoille. Mieluummin sitten jotakin ihan AITOA suomalaista designia (vaikka Artekia, Muuramea tai ihan mitä vaan), mutta ei Lundiaa, joka alunperin on ruotsalaisen suunnittelijan merkki.
Ostin esimmäiset ensimmäiseen omaan asuntooni opiskellessa ja sen jäkeen olen täydentänyt. Parasta on että muuttaessa niistä voi koota lähes loputtomasti uusia yhdistelmiä. Ja eri kokoisille kirjolle ja tavaroille löytyy aina paikat. Ovathan ne ehkä vähän kolhoja, mutta tosi käytännöllisiä.
On kestävää. Tosin Lundia on mäntyä, joten ei maailman kovinta puuta. Mutta mikä Lundiassa on ylivoimaisesti parasta on se muunneltavuus. Mekin kun vaihdellaan huoneita miten sattuu ja asuntojakin välillä ja sitten hyllyn toimintoja, niin on ihan loistavaa. Myös jälleenmyyntiarvo muihin huonekaluihin verrattuna on ihan hyvä. Meillä on ollut lundiaa vaikka minkä värisenä ja nyt viimeimmäksi ostettiin valkoista Lundiaa ihan olohuoneeseen. Makkareissa on ollut iät ja ajat, lasten hoitotasoina, lapsen piirustuspöytänä, huoneen jakajana jne.
Ainut miinus on mielestäni hinta, joka on korkea kyllä mäntyhuonekalulle.
Itse arvostan kyllä puisia huonekaluja ylipäätään. Meillä nuo Lundiat on sulassa sovussa koivuisten umpipuisten ja antiikkisten puisten kaappien kanssa.
on kokemusta Lundian ergo-tietokonepöydästä ja todella tukeva ja kestävä oli... Muuttojen aikanakaan ei tullut pahempia kolhuja, kulmat pysyivät siisteinä samoin kuin reunat... Harmikseni jouduin luopumaan pöydästä tilanpuutteen takia.
koska se on ainoa hylly mihin todella mahtuu kirjoja.
Meillä toimii kodinhoitohuoneessa ja lastenhuoneissa kirjahyllynä.
Aina voi ostaa lisää ja ne palat jotka ei käytössä säilyy komerossa, eikä vie tilaa.
joka on nähnyt paljon, ikää sillä on noin 25v eli on ollut aluksi minun koulupöytäni, opiskelija-asunnossani keittiönpöytä, ensimmäisessä kodissa myös keittiön pöytä, kun sillä niin... oli sitten sopivaa tehdä siitä myös hoitopöytä, välillä se oli sen mikä sillä tehtiin koulupöytä, nykyisin se on kodinhoitohuoneessa pyykkipöytänä, luultavasti se lähtee sen mikä sillä tehtiin oman kodin keittiönpöydäksi.
Tätä tarinaa ei ennen teitä ole tiennyt kuin kaksi ihmistä, tuskin se yksi olisi läksyjään lukenut sen edessä jos olisi tiennyt.
Meillä olisi yksi jalopuusävyinen hyllykkö tarjolla. Puoleen hintaan!
virve_lempiainen@netti.fi
Muistaako kukaan olivatko Lundiat esim. joskus 1990-luvulla suhteessa halvempia vai tuntuiko se vain siltä, kun ei ollut vielä Ikeaa ja muita halppisketjuja? Nykyään Lundia on kyllä aika kallista, toisaalta kestäähän ne lähestulkoon ikuisesti...
Huonekalutoimittajia näköjään vertaillaan tuolla
http://www.huonekalureklamaatio.com/
sivustolla. Hyvä.