Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästö-vinkki pino.

05.10.2005 |

Minä aloitan. Tee itse sämpylät.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin meille tuli litli, olen aivan hurahtanut, siellä on kaikki halpaa ! Lihat ja leivät punaisella lapulla monta päivää eneen päiväystä.

Vierailija
2/29 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat pieniä säästövinkkejä mutta laitan kuitenkin:puolitan aina konetiskitabletit. Hyvin ovat puhtaaksi tulleet tiskit vaikka pesuainetta puolet valmistajien suosittelemasta määrästä. Laitan myös pyykinpesuainetta vähemmän mitä suositukset kertovat paketin kyljessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisten lisäksi

-Osta leivät leipomomyymälästä, paljon kerrallaan, pakkaseen.

-Osta " kauden" hedelmiä, aina joku halvempaa ja tulee syötyä erilaisia

-Mieti, mitä tarvit ja tarvitko todella.Aika paljon jää ostamatta

-Katso aina kilohinnat

-Osta sekundavaippoja, toimii yhtä hyvin

-Vaipat pois taaperolta ja pottailemaan kotioloissa :)

Vierailija
4/29 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista pirkka- ja spar-merkkisistä tuotteista kannattaa lukea pienet präntit. Esimerkiksi korppukinkku (joka meidän perheen suosikki) on prikulleen samaa tavaraa Spar- korppukinkkupaketissa kuin Wursti korppukinkkupaketissa. Hintaeroa kuitenkin paketeilla 70senttiä.

Pirkka- ja Spar-tuotteissa kerrotaan erittäin usein valmistaja, Pirkka-salaattikastikkeet ovat samaa kamaa kuin Saarioinen salaattikastikkeet. Tuoteselostekin sanasta sanaan sama.

Jos paketeissa ei valmistajaa kerrota, niin kuluttajapalvelu tietää. Euro Shopper-jauhelihan valmistaa Atria. Ja kuitenkin Euro Shopper- ja Atrian jauhelihapaketeilla on hintaeroa lähemmäs euron per paketti.

Pakastevihannessekoituksissakin on samoja valmistajia, muistaakseni Spar-vihannessekoitukset valmistaa Kesäpöytä, suomalaista laatua sekin ja halvemmalla saa spar-pussissa. :)

Vierailija
5/29 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä " vain" yksi auto. Monissa perheissä on kaksi, toisaalta se on ymmärrettävää, jos molemmat vanhemmista tarvitsevat ehdottomasti oman auton esim. työmatkojen takia. Joka tapauksessa auto on hirveä rahasyöppö; ensinnäkin ne maksavat paljon ja menettävät jo vuodessa ihan hurjasti arvostaan (me ostimme 1,5 vuotta sitten auton, joka maksoi 15 500 euroa, nyt saisimme vaihdossa vaivaiset 8500euroa!!! -ikinä emme sitä tuohon hintaan antaisi, mutta tuollaisen tarjouksen saimme autoliikkeestä eli 1,5 vuodessa menettänyt autoliikkeen mukaan arvostaan 7000 euroa!!). Autossa maksaa lisäksi vakuutukset ja bensan hinta on myös hurja! Onneksi mun miehen työpaikka lähellä, hän käy pyörällä töissä. Minä käytän lapset kerhoissa autolla ja myös kaupassa käydään autolla, koska sen verran kaukana kerhot ja kaupat (2-5km). Nyt haaveilemme vähän uudemmasta ja isommasta autosta, mutta ainakin pari vuotta kyllä saa tuo nykyinen kelvata -sen verran kallista tuo auton hankkiminen on!

Meille tulee aika vähän lehtiä (pari sanomalehteä ja yksi lastenlehti, jotka maksavat+ilmaisia jäsenlehtiä muutamia). Emme osta osamaksuilla yleensä mitään (korot voivat kohota jopa 30%:iin, yleensä ihmiset ovat tästä ihan tietämättömiä!!). Käytämme plussa- ja s-etukortteja. Nytkin s-etutilille on ihan huomaamattomasti kerääntynyt muutamassa vuodessa 500 euroa bonuksia...

Teen yleensä ruoat itse, ostan halvempia pirkka ym. tuotteita. Yleensä ihan melkein samanveroisia (ja miksei parempiakin) kuin ns. merkkituotteet. Mies ottaa yleensä omat eväät töihin ja säästää siinä vuodessa ainakin 500 euroa ellei enemmänkin...

Emme harrasta kalliita harrastuksia, vaikkakin mielestäni harrastuksemme ovat ihan laadukkaita! :) Eli harrastamme musiikkia eri muodoissa (kansalaisopiston muskari 35¿/vuosi, kuoro ilmainen), tanssi (kansalaisopiston ryhmä, 35¿/vuosi...), liikuntaa (ilmainen, paitsi varusteet), lukemista (ilmainen, kirjasto!!)..

Kännykkäliittymät on halvimmat mahdolliset!!! Kannattaa vaihtaa, jos huomaa käyttävänsä vielä soneraa... Nettiliittymä edullinen adsl...

Missä voisimme vielä säästää: ostamalla lapsille käytettyjä vaatteita, leluja, luistimia ym. esim. netin kautta ja kirppiksiltä. Jättämällä kauppakassista pois turhat herkut (sipsiä, suklaata ym. tulee syötyä ihan liikaa...). Rakentamalla tuleva talo ihan itse... (tosin osa siitä rakennetaankin itse pikku hiljaa sitten kun on muutettu).

Tässäpä näitä meidän vinkkejä!!

Vierailija
6/29 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin puhelinkulut. Moniin virastoihin tms. on 010- tai 020-alkuiset numerot, jotka maksavat enemmän. Hoida asiasi niihin meilitse tai laita mies soittamaan töihin. Jopa se jonotus maksaa.

Hyödynnä nettiä, jos on kiinteä liittymä. Kun olet ostamassa jotain suurempaa tai pienempääkin, vertaile hintoja netissä. Liikkeisiin voi myös lähettää usein meilinä kyselyn, jos jotain haluaa tietää. Näin välttyy ajelemasta paikasta toiseen tai soittamasta. Lähetä sellaisille kaverereille, joiden kanssa tuppaat juoruamaan aina pitkään, vaikka joka toisen soiton sijasta meili. Näin pysyy puheyhteys, mutta aina ei tarvitse maksaa niin paljon. Lue iltapäivälehdet netissä, turha ostaa. Jne jne.

Kilpailuta vakuutukset, niissäkin on huimia eroja.

Ota selvää, mitä kaikkea voit hyödyntää bonuskorteillasi. Meillä tulee S-bonus ruoasta, bensasta ja lämmöstä. Pyrin ostamaan myös lahjat yms. mm. Prismasta, eli saan bonukset niistäkin. Kun bensan hinta oli huippulukemissa, kyttäsin halvinta hintaa. Mieheni tankkasikin " S-kortin asemalla" pari senttiä kalliimpaa bensaa, mutta se tulikin halvemmaksi, kun laski hinnasta 5% pois (siitä hinnasta se oli 6 senttiä!). Eli pari senttiä halvempi bensa olikin loppupeleissä kalliimpaa, tosin hyöty tulee vasta myöhemmin bonuskertymässä.

Laita jonnekin sivuun puolipitoiset vaatteet ja käytä esim. kotioloissa niitä. Pese vasta likaisena ja täyspuhtaat aina jonnekin mennessä päälle. Säästää myös vaatetta!

Kun lapset saavat jouluna ja synttärinä lahjoja, laita joitakin leluja jemmaan. Näin on uusia leluja myöhemminkin. Toimii siis pienillä lapsilla...

Sähköä voi säästää monella lailla (mieheni on tässä insinöörinä ykkönen). Ensinnäkin vaihda tavalliset lamput energiansäästölamppuihin. Seuraa, että lamput kestävät luvatun ajan ja jos pamahtaa ennen, valita: saat uudet ilmaiseksi tilalle. Meillä esim. yksi lamppu kesti 2 vkoa, vaikka pakkauksessa luki 2v. Saimme tilalle uudet kotiinkuljetuksella ;-)

Toisekseen vältä rämpyttelyä. Huoneissa, missä ollaan paljon, voi lamput palaa " koko ajan" . Mm. vessassa tulee usein käytyä vaipanvaihdossa ja pesemässä lasten nassuja ja tassuja, älä sammuta valoa välillä, jos käytössä on hehkulamppu.

Käytä uunia ja hellaa viisaasti, eli ei uunia liian aikaisin kuumenemaan ja tee kerralla paljon leipomuksia pakkaseen sekä ruokaa. Levyn ollessa päällä keitä samalla tutit, jos tarpeen.

Yhden asteen pudotus huoneilman lämmössä on n. 5%:n pudotus laskussa.

Säästöä se on pienikin...

Vierailija
7/29 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästät tv-lupamaksuissa 200 euroo vuodessa ja iltaisin voit viettää laatuaikaa lasten kanssa.

lisäksi et vaikuta juntilta kun teille tulee vieraita kylään ja teevee ei pauhaakaan niin ettei seurustelusta tule mitään.

Vierailija
8/29 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Poikien tukat leikkaan itse tukanleikkuukoneella, vaatii tarkkaa katta mutta on hauskaa kun leikitaan " kotiparturia" :)

- Oman tukkani varjaan itse, lopputulos on sama kuin parturissa mutta kymmenia euroja halvempi

- Taman on moni jo maininnutkin mutta kauppaan mennaan vain taydella vatsalla, listan kanssa ja siella vertailen kilohintoja. Tarjouksesta saatan ostaa tosi paljon kerralla esim kuiva-aineita, pesuaineita ym.

- Lempisaastövinkkini on selviytymisleikki nimelta " kuinka kauan selvian kaymatta kaupassa" . Eli keraan kauppalistaa useita paivia, joskus parikin viikkoa, aina kun joku tarvike tms loppuu niin kirjoitan sen listaan ja menen kauppaan vasta kun kotona ei oikeastikaan ole enaa mitaan mista voisi laittaa ruokaa :) Tietysti lapsille ostetaan maitoa ja tuoretta leipaa melkein joka paiva, mutta kaikki muu voi odottaa. Aina sielta kaapista jotain syötavaa kuitenkin löytyy, ja mita harvemmin kaupassa kay, sen pienempi on kuukauden ruokalasku.

Vierailija
9/29 |
08.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla joilla on laajakaista nettiyhteys, kannattaa ladata netistä skype ohjelma jolla voi puhua kaverin kanssa tietokoneen kautta ilmaiseksi. Ohjelman lisäksi täytyy hommata mikrofoni ja kuulokkeet joita saa muutamalla eurolla jostain halpahallista, kuuluu kyllä kaiuttimienkin kautta ettei kuulokkeet ole välttämätön mutta kaiuttimia käytettäessä kaveri kuulee oman puheensa kaikuna. Soitto skypen kautta kaverille edellyttää kuitenkin että kaverillakin on tietokone ja skypeohjelma auki. Tätä kautta puhuminen säästää puhelinlaskua.

Vierailija
10/29 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee koko perheelle suoramarkkinointikielto väestörekisterikeskukseen. Kirjakerho ym. houkutukset jäävät näkemättä, toimii ainakin meillä. Toinen vinkki on tehdä ruokaostokset pienen valikoiman kaupoista Lidl, Siwa, Valtsu. Vähemmän houkutuksia, mihin sortua ja tulee ostettua vain tarpeellista.

Vierailija
11/29 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pampers&Libero -> Muumivaippaan

Libresse&Always -> Vuokkoset

samalla tuet kotimaista.

Myös monissa ruuissa merkin vaihto esim. Uncle Bens(sp?) -> Pirkka

Kosmetiikassa myös usein merkki maksaa, tietty vaatteissa myös yms. Laadussa ei kuitenkaan käytännössä ole mitään eroa.

Itse ostan suurimman osan vaatteista poistomyynneistä, kevät- ja talvialeista yms. jo seuraavaa syksyä tms. varten etukäteen. Ja yleensä kun välttää kaupoissa käymistä, säästää jo paljon, helposti aina tarttuu kaikkea mukaan.

Parturikulut: semmoinen malli hiuksiin, mitä ei tartte jokainen kuukausi leikata, värjätä tms.

Vierailija
12/29 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asutte lähellä kaupunkia niin kannattaa ostaa riisi jostakin pienestä itämaisesta elintarvikekaupasta. ja kerralla sellainen 10kg säkki! maksaa alle 20 e ja kestää toodella pitkään ja on vielä kaiken lisäksi erittäin hyvää! kun vielä suosii wokkiruokia niin jää ruokamenot aika pieniksi! osta lidlistä kasvikset ja kanat, siellä on hyviä ja halpoja.

joo ja tuo leipominen kannattaa. lidlissä myydään kuivahiivaa 10kpl paketissa ja maksaa 0.99e. sellainen sunnutain kuivahiiva jossa 5kpl maksaa muistaakseni noin 2e.....

Vierailija
13/29 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomolta haemme isomman satsin leipää pakkaseen. Noin 20e saa aika paljon. Leipäkone löydettiin kirppikseltä 5e...

Sukulaisilta saatu paljon lasten vaatteita, kierrätystä :)

Vierailija
14/29 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaan jo toteuttavani monia niistä. vielä pari tuli mieleen... olen huomannut että paras aika käydä kaupassa on iltaisin koska ainakin meillä, mm. päivän leivät on -50% siis jo ei jaksa aina leipoa, paperipussileivät vaan muovipussiin ja pakkaseen ja hyvää on. samoin lihat on -30% tai -50% yms. tuotteet, suosin näitä. nyt talvella kun vihannekset on kalliita, raasta porkkanaa, kaalia sekoita ananasmurskaa joukkoon niin hyvä halpa ja terveellinen tuoreraaste! tässä pari vinkkiä joita itse toteutan...

Vierailija
15/29 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Käsitiskiainetta laimennan jatkuvasti vedellä, riittää loputtomiin, ja yhtä hyvin tehoaa.

- Sunnuntai aamupäivisin käymme kävelyllä ja silmäilemme samalla lähialueen bussipysäkit, valtavasti löytyy tyhjiä pulloja ed. illan juhlijoiden jäljiltä. Kivaa puuhaa lastenkin mielestä!

- Leivät ostan leipomon myymälästä.

- Valoja ei pidetä turhaan päällä ja telkkarit, tietokoneet ym. pois valmiustilasta.

- Mitään vaatteita en osta normaalihinnalla, aina tulee alekuponkeja ym. muita alennuksia.

Vierailija
16/29 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että puolita tiskikone-tabletit. säästyy kemikaaleilta ja puhdasta tulee tuollainen tavallinen 60cm tiskikone... pese myös yösähköllä jos sellainen on mahdollista. samoin myös pyykit...

Vierailija
17/29 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt ei välttämättä ole mikään universaali säästövinkki, mutta meillä tehdään näin: Sen sijaan, että naapurimme vanhempi rouva kantaisi hänelle tulevat Annan, Eevan ja Seuran meidän asuntomme kohdalla olevaan papareinkeräyslaatikkoon, hän pudottaakin ne meidän postilaatikkoomme. Hän kun vielä sattuu lukemaan lehtensä suht nopeasti, on minulla usein sama kierrätetty lehti, jota myydään vielä kaupoissa, jo kotona.

Olen myös ostanut naapurimme lapsiperheeltä heiltä pois jääneitä leluja -esim. jouluksi käärin 2,5v. poikamme pakettiin koko sarjan Puuha-Pete-leluja (6 kpl, á 5e).

Eli hyvät naapurisuhteetkin kannattavat!

Vierailija
18/29 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähellä on 2 kauppaa jossa on usein alennuksia ja muutama päivä erääntymistä alennetut hinnat josta ei tietysti lehissä mainita.Joten säästän paljon sillei ruuassa kun ostan mahdollisimman paljon alennusruokia.Ostan aina sitä mikä on alessa....ja sillei saa vaikka mimmosia ruokia ostettua vaihtelevasti.

Vierailija
19/29 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon itse sämpylöitä ja hiivaleipää. Niihin voi hienosti käyttää esim. maidon, jonka parasta ennen päivä on joko käsillä tai jo ollut. Leivon samoin itse kakut, pullat ja piirakat, jos tulee vieraita tai joskus ihan omaksi iloksi.

Tein itse vauvan ruoat. En siis hedelmäsoseita mutta liha-, kala- yms. vahvemmat ruoat tein itse. Puolen vuoden ajalla, jolloin poika niitä söi (nyt syö siis samaa ruokaa kuin me) säästin satoja euroja. Lisäksi pojan totuttaminen aikuisten ruokaan meni todella kivuttomasti, kun oli siis jo tottunut kotitekoisen ruoan makuun.

Sähköpostia tosiaan kannattaa käyttää puhelimen asemesta. Kannattaa myös kirjoitella ihan tavallisia vanhan ajan kirjeitä esim. ulkomaille.

Lehtiä, lasten kirjoja, videoita yms. saa kirjastosta ilmaiseksi. Sieltä saa myös käsityölehtiä, joiden mukaan voi ommella tai kutoa lapselle vaatetta. Esimerkiksi Muotimuksu-lehdessä on helppoja ohjeita.

Kaikkea kannattaa ostaa erittäin harkiten. Joku ostos voi olla pieni, mutta kun niitä tulee vuoden mittaan monta, niihin uppoaakin kummasti rahaa. Kannattaa siis aina miettiä, tarvitaanko uutta todella. Tänä jouluna en esimerkiksi ostanut mitään joulukoristeita tai kynttilöitä, vaan käytin vanhoja varastoja.

Kun sukulaiset ja ystävät kyselevät esimerkiksi vinkkejä lapsen lahjoiksi, kannattaa sanoa, mitä todella tarvitsisi.

Kannattaa katsella tarjouksia. Itse kuulun Lindex Clubiin, ja sieltä tulee usein hyviä lastenvaatetarjouksia ja alennuskuponkeja. Mielestäni Lindexin lastenvaatteet ovat laadultaan oikein hyviä.

Yleisesti yritän itse noudattaa periaatetta, että ostan vähän mutta laatutavaraa.

Ystäviä kannattaa pyytää kotiin eikä tavata ravintoloissa. Ei tarvita babysittereitä ja muutenkin tulee paljon halvemmaksi, ja on jotenkin rennompaa.

Vaatteita kannattaa vaihdella kavereiden kesken. Monilla on kaapeissaan vaatteita, joista ei enää pidä tai jotka eivät mahdu päälle tms. Näitä voi mainiosti vaihdella toisten kanssa.

Kannattaa ostella sarjalippuja. Itse käyn uimassa, ja ostamalla kymmenen kerran lipun kymmenen erillisen lipun asemesta säästän seitsemän euroa.

Itse en mielelläni heitä ruokaa pois vaan käytän sitä ruoanlaitossa. Juustonlopun voi raastaa laatikkoruoan päälle jne. Vanhat vaaleat leivät vien sorsille. Se on samalla ohjelmaa lapselle.

Lisäksi askartelen usein itse kortteja ja teen paljon kaikkea itse. Olen mm. ommellut itse monet verhot ja muitakin kodintekstiilejä. Joululahjaksi annan paljon itse tehtyä: kakkuja, karamellejä jne.

Vierailija
20/29 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...poistomyyntipäivät. Poistoista löytyy vielä aivan hyviä luettavia kirjoja lapsille ja miksei aikuisillekin ja todella halvalla. Kannattaa olla heti poistomyynnin alkaessa paikalla, koska parhaat viedään ensin.

Myy tarpeettomat tavarat, esim. Huutonetissä, jos et pääse itse kirpputorille myymään.

Ja tosiaan jos ei into riitä käyttämään kestovaippoja, Lidl:n vaipat on halpoja ja hyviä.

Hauskoja kortteja lahjoihin voi tehdä myös niin, että leikkaa lehdistä tai lapsille tulevista mainoksista mukavia kuvia ja liimaa ne kartongille ja lisää vaan tekstin. Siis näin jos ei itse halua piirtää ja askarrella tai lapsen kanssa. Säästää paljon ja saa persoonallisia kortteja.