21-vuotias asuu vielä kotona eikä loppua näy
Mitä ajattelisitte nuoresta, joka asuu vielä yli 20-vuotiaana kotona, eikä ole mitään aikeita muuttaa pois? Ei käy koulussa eikä töissä, peruskoulu vain suoritettu.
Kommentit (50)
Oli melkein niinkuin pakko lähteä kouluun muualle.Onneksi neljä vuotta vanhempi sisko, antoi asua luonaan. Johtuneeko sitä ,että läksin aikaisin kotoa pois. Omat lapset melkein asuvat meillä, siis käyvät monta kertaa viikossa.
Hänet pidettävä aktiivisena mahdollisuuksien rajoissa, muuten sairaus passivoittaa.
Samoin jos sosiaalisia ongelmia, niitä ei saa välttää kokonaan, syrjäytyy muuten.
kun itse viestissäsi kirjoitit että OPISKELU on ilmaista. Ja siihen kommentoin että ihan itse joka kirjan ostin... Eli ei ole ilmaista.
Sinä ehkä olet käynyt iltalukion ja yliopistotutkinnon työn ohessa, no minäpä kerron salaisuuden sinulle. Itse asuin paikkakunnalla jossa ei mahdollisuutta iltalukioon, päivälukio piti käydä. Pienessä kunnassa kun asuttiin, oli vähän työtä tarjolla. Ei ollut ilta- ja viikonlopputöitä tarjolla missään. Opintolainaa en halunnut ottaa, joten opintotuella yritin pärjäillä. Siihen kun lisää säännöllistä lääkitystä vaativan sairauden kulut (kalliit lääkkeet), kyllä äiti ja isä joutui auttamaan toisinaan. Jos eivät olisi auttaneet, olisi ollut vaihtoehtona vain lainan otto tai yrittää löytää päivätyö jolloin en olisi pystynyt opiskelemaan.
On erilaisia elämäntilanteita, sinä et todellakaan tiedä niistä jokaista. Ei kannata tulla teilaaman tänne ihmisiä jos ei tiedä jokaista yksityiskohtaa täsmälleen.
Se että itse joutuu huolehtimaan kynät, kumit ja kirjat jne. on pisara meressä verrattuna siihen, mitä se itse opiskelu maksaa.
Ja minäpä kerron sinulle, että Suomessa on muitakin paikkakuntia. Sitä voi muuttaa muualle työn perässä ihan niinkuin muutkin tekevät.
Ja moni ottaa lainaa. Se ettet sinä _halunnut_ on ihan oma valintasi. Sinulla on siis jopa ollut valinnanvaraa!
RUIKUTI, RUIKUTI, RUIKUTI RUIKUTI RUIKUTI, RUIKUTI, RUIKUTI...
Ihan kuin muutto pois kotoolta olisi sama kuin hylkääminen.
Missäs iässä teidän mielestä pitäisi alkaa ottamaan itsestään vastuuta?
että hän muuttaa omilleen, kun intti on ohi... Potkisin persuksille ja/tai rupeaisin perimään riittävän kovaa vuokraa.
että hän muuttaa omilleen, kun intti on ohi... Potkisin persuksille ja/tai rupeaisin perimään riittävän kovaa vuokraa.
Se että itse joutuu huolehtimaan kynät, kumit ja kirjat jne. on pisara meressä verrattuna siihen, mitä se itse opiskelu maksaa.
Ja minäpä kerron sinulle, että Suomessa on muitakin paikkakuntia. Sitä voi muuttaa muualle työn perässä ihan niinkuin muutkin tekevät.
Ja moni ottaa lainaa. Se ettet sinä _halunnut_ on ihan oma valintasi. Sinulla on siis jopa ollut valinnanvaraa!
RUIKUTI, RUIKUTI, RUIKUTI RUIKUTI RUIKUTI, RUIKUTI, RUIKUTI...
Minä en ruikuttanut, kuten luulet. Kerroin vain että näin minä tein.
Kerropa ystävällisesti miten esim. alaikäinen saa opintolainan? Esim lukion ekaluokkalainen? Käsittääkseni tarvitaan vanhempien takaus. Entä jos vanhemmat ei suostu takaamaan? Tai heillä ei luottotiedot kunnossa. Jos siis nuori asuu paikkakunnalla jossa ei mahdollisuutta tehdä töitä opintojen ohella, eikä vanhemmat takaa tai voi taata opintolainaa. Kyllä se nykyään on hankalaa selvitä pelkällä opintotuella. Minun opiskeluaikoina sen vielä jotenkin hanskasi mutta nykyään on kaikki kulut noussu paljon, opintotuki
ei niin paljoa...
tai mentävä töihin. Muuten saa muuttaa muualle. Enkä avusta rahallisesti. Asunto hänellä olisi.
Jos koulun/ työn aloittaa saa asua kotona.
Ehkäpä olen sitten raaka.
Mutta jos mitään ei vaadi, ei mitään tapahdukkaan.
että muuttaa työn perässä tai että nostaa opintolainaa. Tai menee esimerkiksi kesätöihin jonnekin ja painaa ympäripyöreää päivää talvea varten, sama juttu muilla lomilla.
Ja lainaa saa pankista.
niin kyllä Hotel Mama hoitaa.... Mutta ei muuten kyllä hyvältä vaikuta noinniinkun itsenäistymisen suhteen.
että muuttaa työn perässä tai että nostaa opintolainaa. Tai menee esimerkiksi kesätöihin jonnekin ja painaa ympäripyöreää päivää talvea varten, sama juttu muilla lomilla.
Ja lainaa saa pankista.
esim. minä en saanut alle 20-vuotiaana minkäänlaista opintotukea vanhempieni tuloista johtuen, vaikka asuinkin yksin. Kyllä minulla monesti kävi mielessä lopettaa opiskelut pariksi vuodeksi, kun joutui töitä niin kovasti tekemään opiskelujen ohella, jotta sai rahaa vuokraa ja elämiseen.
18 Suomeessa on ilmainen koulutus. Ihan on mahdollista opiskella ihan jokaisella ilman vanhempien tukea. Eli turha kantaa katkeruutta oman saamattomuuden tähden.
esim. minä en saanut alle 20-vuotiaana minkäänlaista opintotukea vanhempieni tuloista johtuen, vaikka asuinkin yksin. Kyllä minulla monesti kävi mielessä lopettaa opiskelut pariksi vuodeksi, kun joutui töitä niin kovasti tekemään opiskelujen ohella, jotta sai rahaa vuokraa ja elämiseen.
18 Suomeessa on ilmainen koulutus. Ihan on mahdollista opiskella ihan jokaisella ilman vanhempien tukea. Eli turha kantaa katkeruutta oman saamattomuuden tähden.
Eiköhän tuo ollut tiedossa etukäteen.
ja nyt pitää sitten av:lla avautua tämä elämää suurempi asia!
Itse muutin kotoa 17-vuotiaana enkä ikimaailmassa päästä lastani vielä siinä vaiheessa mihinkään ellei väkisin halua lähteä. Silloin on omasta mielestään niin iso ja itsenäinen, mutta totuus on jotain aivan muuta...
Säälittää lapset, jotka suurin piirtein heitetään ulos heti 17-18-vuotiaana :-(
asuu kyllä omassa asunnossa, mutta vanhemmat maksavat kaiken? Saa auton käyttöönsä, rahaa ruokaan ja vuokraan ym. Ei käy töissä eikä koulussa. Lukion jätti 4v sitten kesken.
Nyt asuu yhdessä jonkun miehen kanssa. Seuraava etappi varmaan vauva.
Helvetin ällöttävää mun mielestä. Ja lisäksi ISO karhunpalvelus tytölle. Kyllä pitäisi vaatia, että menee töihin tai kouluun!!
Vielä kotona ja opiskelee työkkärin kurssilla, kun ei ole missään haussa päässyt ammattikouluun, vaikka keskiarvo on 7.0, eli ei ihan huono kuitenkaan. No, 2 vuotta on yrittänyt saada asuntoa kaupungilta ym. paikoista, turhaan.
Siinä en näe ongelmaa että aikuinen lapsi asuu kotona, mutta jos ei opiskele eikä käy töissä eikä ole edes suunnitelmaa omalle elämälle, nuori on ongelmissa. Oikeastaan tuollainen on vanhemmilta tavallaan lapsen heitteillejättöä, kun nuorta ei kannusteta henkisesti itsenäistymään.
mitä luulet että se itse koulutus maksaisi oikeasti? Se on ilmaista.
Ja kirjatkin voi hankkia kirjastosta/kimpassa ja ne voi myydä eteenpäin.
Minä kävin sekä iltalukion että suoritin yliopistotutkinnon työn ohessa.