Miksi niin monet sanovat, että Suomen kesä on niin hieno?
Mihin ihmeeseen tämä hoettu mantra oikein perustuu? Meidän perhe ei ole sitä koskaan oikein ymmrätänyt. Minusta nautinnolliseen kesään kuuluisi se, että saisi nauttia auringosta, lämpimistä säistä ja -uimavesistä, vaikka jotain mökkeilyä tai retkeilyä ilman sadetta, hyttysiä ja kosteassa, kylmässä värjöttelyä.
Kommentit (70)
Mun ei tarvitse ainakaan, kun mennä lenkkipolulle tuonne metsän keskelle. Lenkki kulkee osittain järven rantaa ja osittain mäkistä maastoa. Aivan mahtavia luontoelämyksiä saan kokea lenkilläni. Joskus näen joutsenia, joskus kuulen kuikan. Pelkästään järvi ja sen vesi on elementtinä huikea. Ja rannas humiseva rauduskoivu. Voi että, ei voi kauniimpaa maisemaa hakea.
En minäkään oikein ymmärrä missä kohtaa se hieno kesä on? :)
Eihän täällä erota kesää syksystä. Aina tuulee ja sataa vettä eikä lämpötila nouse kun satunnaisesti yli 15 asteen.
on sitten kaunis" siis niin kuin kauniimpi kuin muualla. Suomessa on paljon kauniita paikkoja, mutta niitä on myös ihan jokaisessa muussa maassa.
Katselkaapa vaikka eteläeurooppalaista maisemaa heinä-elokuussa. Kaikki on aurigon haaleaksi paahtamaa, kulottunutt, vain harvat nihkeälehtiset kuivakkokasvit ovat enää vihreitä.
Suomen luonto säilyy rehevänä koko kesän.
ei minustakaan hieno tarkoita samaa kuin lämmin, aurinkoinen ja sateeton. Minulle olisi suurta tuskaa kärvistellä jossain helteessä kuukausitolkulla.
ja harhaanjohtavaa houkutella turisteja tänne ihailemaan "suomalaista kesää".
Afrikan maahan, niin kesä on todellakin hieno!
Katselkaapa vaikka eteläeurooppalaista maisemaa heinä-elokuussa. Kaikki on aurigon haaleaksi paahtamaa, kulottunutt, vain harvat nihkeälehtiset kuivakkokasvit ovat enää vihreitä.
Suomen luonto säilyy rehevänä koko kesän.
[/quote]
Minä taas rakastan alkukesän linnunlaulua ja kasteenkosteita utuisia aamuja. Keski- ja loppukesän kukkaloistoa, valoisia öitä ja viileitä metsiä.
jouduin onnettomuuteen ja kesä menee siitä toipuessa, ei edes haitannut koska ei tuo kesä ole sen kummempi kuin vaikka syksy. Jotenkin muistelen että lapsuudessa aurinko olisi paistanut kesäkuusta alkaen paljon enemmän eikä niitä sateitakaan ollut niin paljon. Viime kesältä en muista montaakaan helteistä päivää, pari kertaa taisin olla rannallakin.
meilla on ollut 3 viimeista kesaa niin sateisia ja kylmia. Viime kesana ei montaa kertaa mennyt 20'C rikki. Sita ei syksysta erottanut.
Suomessa on yleensa jonkinmoinen kesa.
valon ja vihreyden määrä tekee siitä upean
Esim. joku Kyproksen aavikkokesä on kammotus minulle.
ja harhaanjohtavaa houkutella turisteja tänne ihailemaan "suomalaista kesää".
eiköhän ne turistit tajua, että se suomalainen kesä on vähän erilainen kuin muun maailman kesä. Jotkuthan odottavat näkevänsä jääkarhuja keskikesän toreilla.
Ihminen tarvitsee valoa, itse asiassa kipeämmin kuin lämpöä. Ja sitä Suomessa kesällä on. Pidän aina lomanikin kesäkuussa, kun on kaikkein pisin valoisa aika. Lämpöä löytyy muualta, valo on Suomessa.
Eikä missään ole näin hyviä mansikoita ja muita marjoja, pitkän päivän kypsyttämiä.
Pidän minä helteistäkin, silloin tällöin. Liikaa jos joutuu kuumassa olemaan, minua alkaa ärsyttää se, ettei voi vaatteita päällään pitää (kotioloissa ihan kiva juttu, mutta kun joskus täytyisi mennä ihmisten ilmoille ja näyttää siistiltä) ja täytyy olla aina päivän kuumin aika varjossa kun muuten aivot paistuu, iho palaa...
Luonnossa kulkeminen varsinkin on kivempaa vähän viileämmällä ilmalla, eihän helteessä metsään mene edes karhut! ;) Kesäiset sadepäivätkin on ihania, koska niissä oikein kulminoituu se, ettei todellakaan tarvitse mennä minnekään eikä tehdä mitään. Sen kuin istuu terassilla hyvän kirjan kanssa ja juo vaikka kahvia.
Mutta eihän tämä sulje pois sitä, että nauttisin olostani etelässä, haistelisin sitä uskomatonta kukkien tuoksua ja nauttisin auringosta. :) Mitään pakkomiellettä ei ole suuntaan tai toiseen.
Suopursu tuoksui ja kaikki oli vielä sellaista vaaleanvihreää. Minä rakastan valoisia iltoja, kun järvi on peilityyni ja kuikka huutaa jossain kaukana. Rakastan kuumia hellepäiviä, kun saa maata viltillä ja jostain kuuluu kaukainen ruohonleikkurin ääni. Rakastan kunnon ukkosen jytinää ja hämärää kun saa olla sisällä ja katsella mökin ikkunasta ulos. Rakastan elokuun pimeneviä, lämpimiä iltoja, kun istutaan terassilla pitkälle yöhön. Syksyllä rakastan sieni/marjametsää ja toisaalta taas raikkaan kuulaita syysaamuja. Mulle Suomen ja etenkin lapin luonto on elämys. Ulkomailla on sitten erilaista ja onhan sielläkin hienoja juttuja.
Eikä mun silmään kyllä loputtomat lepikot ja pujopuskat ole mitenkään erituisen esteettinen näky.
Toinen on tää "kyllä Suomen luonto on sitten kaunis"
Tulee reissattua paljon sekä Suomessa että ulkomailla kesällä ja kyllä monessa maassa on paljon hienompi (lämpimämpi ja aurinkoisempi) kesä! Hyvää kesää kaikille, niin Suomessa kuin muuallakin.