Mikä työ voi olla sellainen, ettei voi olla esim. äippäloman aikaa pois?
Tuosta toisesta ketjusta tuli tämä mieleen kun siellä yksi kirjoitti, että on palannut töihin jo ennen kun äitiys- ja vanhempainvapaa on loppu, koska ei ole voinut olla töistä pois niin pitkään.
Minua oikeasti kiinnostaisi tietää, että mikä työ/työt on sellaisia, minä en keksi ainakaan yhtään. Yrittäjä ehkä siinä mielessä, jos on just aloittanut yrityksen niin ei ehkä voi olla pois, mutta muuta en keksi.
Kommentit (27)
Esim. juuri mainitsemistasi tutkijoista iso osa on sellaisia, joilla ei ole työsuhdetta siihen yliopistoon, jossa he työskentelevät, vaan apuraha. Sama pätee yrittäjiin ja itsenäisiin ammatinharjoittajiin, joita on kosmetologeista lääkäreihin ja kirjanpitäjiin: tästä esimerkkinä vaikkapa kampaaja vuokratuolilla.
Apurahalla työskentelevillä tutkijoilla esim. ei ole äitiysloma-ajan palkkaa, työterveyshuoltoa tms. työsuhde-etuja, eikä työttömäksi voi ilmoittautua, jos apuraha loppuu. Apurahaa ei useimmissa tapauksissa voi myöskään siirtää esim. äitiysloman takia, vaan sen menettää sitten kokonaan. Eläkevakuutus sen sijaan on, onneksi, nykyään pakollinen.
jolla on tutkimus menossa ja määrärahat juoksee. Mutta oikeastihan se, että sanoo ettei voi olla töistä pois, tarkoittaa, että jos olisi pitkään pois, menettäisi asemansa. Suomessa kun työpaikkaa ei menetä ja palkka pysyy samana äitiysloman jälkeenkin
Ja he eivat ole mitään kirurgeja tai laulajia, vaan melko tavallisissa ammateissa. Kaikkia yhdistää se, että heillä on vastuuta tai esimiesasema. Mutta ennen kaikkea he kaikki itse mieltävät itsensä korvaamattomiksi töissä ja pätevät oman asemansa kautta. Kotona oleminen ja lapsentahtinen eläminen ei vaan sovi heille. Surullista kun jo etukäteen päätetään että en jää vauvan kanssa kotiin ja ihan yhtä hyvä hoitaja se isäkin on esim. 3kk vanhalle vauvalle.
ja kun olet kauemmin pois, eivät ihmiset muista.
Teen siis töitä myös äitiyslomalla/vanhempainvapaallakin (joo, ilmoitan kyllä Kelalle).
Ja äiti kuitenkin läsnä muut ajat kuin työpäivän ajan. Ei äiti lähde käpälämäkeen, vaan käy töissä, minkä ajan lapsi on rakastavassa huomassa oman isän kanssa!
Ja he eivat ole mitään kirurgeja tai laulajia, vaan melko tavallisissa ammateissa. Kaikkia yhdistää se, että heillä on vastuuta tai esimiesasema. Mutta ennen kaikkea he kaikki itse mieltävät itsensä korvaamattomiksi töissä ja pätevät oman asemansa kautta. Kotona oleminen ja lapsentahtinen eläminen ei vaan sovi heille. Surullista kun jo etukäteen päätetään että en jää vauvan kanssa kotiin ja ihan yhtä hyvä hoitaja se isäkin on esim. 3kk vanhalle vauvalle.
tulee mieleen esim. käsityöyrittäjä tai taiteilija, joka on vaikka voittanut jonkun kutsu,kilpailun ja saanut siis tehtäväksi valmistaa jonkin tietyn taideteoksen tiettyyn päivämäärään mennessä, jolloin se esitellään julkisesti. Työtä ei voi muut tehdä eikä siitä voi oikein ja esim. jonkn kuvaveistoksen teko on niin pitkä prosessi että ei sitä kesken voi jättää.
Mulla on yksi tuttava vastaavanlaisessa tilanteessa ja heillä vauva toiveissa, mutta todellakin vasta sitten, kun projekti on kokonaisuudessaan valmis.
Asun keski-Euroopassa ja olen yksinhuoltaja. Täällä äitiysloma 4 kk, johon lasketaan työstä poissaoloaika ennen synnytystä mukaan. Minulla nyt vaan ei ollut mitään mahdollisuuksia olla kotona lapsen kanssa pidempään.
mielisin palata samoihin tehtäviin kuin mitä teen nykyään. Olen it-alalla pk-yrityksessä johtavassa asemassa ja ala muuttuu niin huimaavaa vauhtia, että 9 kk:n poissaolon jälkeen saisin sanoa hyvästit esimiesasemalleni ja paikalleni johtoryhmässä. No onneksi en raskautta edes suunnittele, eipä näitä hommia tehtäisi pienen lapsen äitinä missään tapauksessa.
Itse olen monikansallisessa puljussa, jossa esimiesasemassa tai vaativammassa (muttei tosiaan aivokirurgiaa vastaavassa) asiantuntijatyössä olevien naisten äitiyslomia ei hyvällä katsota.
Kukaan ei tietenkään ole niin tyhmä johtoportaassa, että suoraan sanoisi, että älä pidä koko äitiyslomaa, mutta fiksut naiset huomaa, että yli puoli vuotta vanhempainvapaalla olleen tulevaisuus firmassa on niin ja näin. Ja potkut hoidetaan tyylikkäästi siten, että takaisintulijalle annetaan ihan älyttömät tavoitteet tms. ja sitten vuoden sisään pidetään kehityskeskusteluja, joiden sisältö on se, että "et nyt oikeen saavuta näitä tavoitteita" ja sitten tulee fudut.
Yksi nainen veti firman oikeuteen, mutta siitä ei saanut muuta kuin pahan mielen ja miinusta tililleen. Eikä saa nyt oikeen mistään kunnon duunia, kun meidän alan Hesan piirit on pienet ja jutut kulkee.
Tietysti se on "oma valinta" silti. Voihan sitä vaihtaa lepposimpiin duuneihin - kuka pääsee. Ymmärrän kyllä senkin, että jos on apinanraivolla painanut töitä, että pääsee eteenpäin, niin ei sitä kaikkea viitsisi heittää kankkulan kaivoon sen takia, että voi sitten lomailla pilttinsä kanssa muutaman kuukauden kauemmin vaan hakee muita ratkaisuja lapsenhoitoon.
Eikä tarvitse olla mikään hirveä kylmä urabitch. Kuinka moni mies olisi valmis luopumaan duunistaan, että voisi hoitaa lapsiaan? Ja täällä aina toitetaan, että "kyllä niitä töitä ehtii sitten myöhemminkin tehdä". En tiedä, missä pumpulityöelämässä palstan mammat elää. Mun tuttavapiirissä kunnon työt ei noin vaan tipahtele lautaselle.
Toinen juttu sitten juuri nämä ikuiset pätkätyöläiset. Kavereissa niitäkin. Ei ole varaa kieltäytyä tarjotusta pätkästä, vaikka vauva olis 4 kuukautta, koska sitten ei taas mitään tietoa, mistä kaivaa seuraava työpaikka.
Avarsi taas minunkin maailmankuvaani, kun tosiaan naivisti ajattelin, että kyllähän työ kuin työ odottaa, mutta tosiaan tuollaisen ennalta sovitut projektit ja tutkimukset on kyllä hoidettava valmiiksi.
kukaan ilmianna tuollaista paskatyönantajaa? Vaikka nimettömänä, joku joka siellä on?
Kuulostaa ihan uskomattomalle!
Vastavalmistunut lääkäri,vauva 4kk.
Yritys ehti olla toiminnassa vuoden ennen vauvan syntymää. Kovasti tekisi mieli äitiyslomailla rauhassa pitkään, mutta haasteellista se on, jos haluaa, että töitä on vielä äitiysloman jälkeenkin.
Kuten kirjoittaja sanoi, joku oli ihan oikeuteen asti vetänyt. Eipä riittäneet todisteet, että mitään laitonta olisi tapahtunut. Jollain nimettömällä ilmiannolla - ja siis millehän taholle sen edes tekisi - nyt ei ole mitään vaikutusta.
Yksityisellä sektorilla saa yleensä kohtalaisen hyvää palkkaa, mutta siellä pelaa kvartaalitalouden lait. Jossei kiinnosta tahkota tulosta viivan alle, niin sitä ei kauaa katsella. Ja asiantuntija ja esimiestason ihmisten sijaisten hommaamminen maksaa ja samaan aikaan kertyy vuosilomia ja muita kustannuksia tälle lomailevalle työntekijälle.
Kuten sanottu, voipi valita, ettei tee tuollaisia hommia. Mutta monelle tulee sitten vastaan, että mitä sitten tekee. Eikä tuo esimerkki mitenkään erityisen järkky ole. Samanlaista touhua tuppaa olemaan aika monessa yrityksessä. Tietenkään ei mitään sihteeri/assistenttiposteja koske, koska he ei yleensä mihinkään etene eivätkä haluakaan edetä vaan tekevät vuodesta toiseen sitä samaa.
Itsellä samanlainen tilanne takana ja toinen tulossa.
Suurin ongelma ei tosin ollut se, että olisi heti joku muu tulossa mun hommiani tekemään ja minusta olisi hankkiuduttu eroon, vaan se, että koulutukseni nykyiseen työhöni on nyt kestänyt noin puolitoista vuotta, eikä minun äitiysloman ajaksi yksinkertaisesti saada ketään tilalle.
Karseata syyllistämistä on ollut koko tämän raskauden ajan, ja tiedän erittäin hyvin, että järkyttävä työmäärä on edessä, kun "lomalta" palaan. Ja järkyttävämmäksi se koko ajan kasvaisi, mitä pidempään olen kotona. Lisäksi siihen päälle tulee paineet yrityksen ylemmältä johdolta ja lähiesimieheltä, joiden kaikkien on saavutettava tietty tulostaso, ja se on sitä vaikeampaa, mitä pidempään olen poissa ja työni hoitamatta.
Mutta mitä näitä nyt jaarittelemaan, enkä jaksa juuri nyt enempää murehtia. Pointti kuitenkin on se, että kaikille ei ole mahdollisuutta valita äitiys- ja vanhempainlomaa täysiaikaisena.
Ammatinvalintakysymys tietystikin, I know, mutta rakastan työtäni, enkä ole tämän takia edes harkinnut työpaikan vaihtoa.
Onneksi minulla on mies, joka on myös loistava isä ja töissä erittäin joustavalla työnantajalla.
josta hän tienaa 5000 euroa kk ja bonarit päälle.
suunnilleen NASA:n avaruuslentäjiä ja tienaavat ziljoonan kuussa erityisen vaativissa asiantuntijatehtävissä...
kun olin ainoa, joka tienas meidän perheessä. täällä mitään hoitovapaita ole.
Meillä maatila ja saatiin paska lomittaja. Piti itse mennä lypsylle kun elukat alkoi sairastamaan. Vauva oli silloin vasta 2vk. Alkuun olin lomittajan kaverina, mutta lopulta päädyttiin luopumaan lomittajasta kun hommasta ei tullut mitään.
esimerkiksi laulaja, poliitikko, näyttelijä.
Apuraha on annettu vaikkapa muutamaksi vuodeksi tutkijakoulussa ja sitten rahat ja aika loppuvat oman tutkimuksen ja väitöskirjan tekemiseksi. Siinä menee helposti parin vuoden työt aivan hukkaan jos lopettaa tutkimuksen kesken. Ei saa itse julkaistua tutkimuksia joihin on itse tehnyt työn. Ei saa keksintöä omiin nimiinsä.
Toki kaiken jättäminen kesken on mahdollista jos ei välitä ammatillisesta tulevaisuudestaan. Onpa yksi hyvä kaverinikin viittä vaille tohtori, mutta nykyisin kotiäiti eikä aikomustakaan väitellä. Pelkää kylläkin että ei pohjakoulutuksellaankaan pääse enää mihinkään töihin.
Mieheni (TkT) ura kyllä kärsisi pahasti jos olisi kuukausia pois töistä. Sen sijaan hän voi helposti olla paljon kotona kunhan silloin tällöin käyttää muutaman tunnin asioiden edistämiseksi aikataulun mukaan. Ei siis ole virallisesti pitänyt isyyslomaa tai vanhempainvapaata, mutta käytännössä kuitenkin on ollut kotona enemmän kuin moni mies.