Migreenistä kärsijät
Onko teillä muutenkin pää kipeä ja kuinka usein migreeniä on? Oksennatko silloin ja kauanko migreeni kestää? Mitä lääkettä saat siihen?
Kommentit (17)
Suurinosa tulee kesällä, jos on ukkosta.
Mulla siis kohtauksen aiheuttaa ukkonen, jos rehkin liikaa helteellä (ja vaikka kuinka söisin ja joisin normaalisti), verensokerinlasku esim. harkoissa, jos en ole ehtinyt tankata kunnolla ennen harkkoja, joskus väsymys-rehkintä kombinaatio + PUNKKU, joskus myös jos viivyn liian kauan saunassa.
En ota mitään lääkkeitä, koska kohtauksia tulee niin harvoin.
Mulla ei muuten säre päätä. Kohtauksen alun tuntee siitä, että ohimoita alkaa kiristämään, ihan kuin pää olisi laitettu ruuvipenkkiin, jota kiristetään koko ajan. Sitten alkaa tykyttävä ohimosärky, joka kovenee ja kovenee ja leviää. Vatsassa myös velloo ja oksettaa, mutta oksennus ei tule. Pimeä auttaa ja nimen omaan makuulla olo.
Päätä särkee yleisesti noin 3 päivää viikossa. Jos tuntuu äityvän niin, että uskon migreenin tulevan syön siihen panacodia. Se on mulle parhain migreenin estolääke. 1-2 otan kerralla joskus joudun ottamaan kahdesti päivässä.
Migreeniin on täsmälääkkeenä imigran piikki. Pistetään reiteen. Aiheuttaa hieman ahdistusta rinnassa ja huimausta, mutta auttaa tosi hyvin. Piikin sijaan saatan ottaa myös peräpuikon. Tablettia en voi silloin syödä, koska oksennan yleensä todella paljon. Imigranin nenäsumute on kaamea, siitä valuu hirveä maku suuhun ja aiheutti minulle vielä pahemman oksentelun.
Kerran jouduin sairaalaan asti kun yksi piikki ei auttanut. Toista kun ei saisi pistää kuin x ajan päästä. Sairaalassa antoivat minulle valvotuissa oloissa sitten toisen piikin.
Natrium glutamaatti aiheutta minulle paljon päänsärkyä. Kun siitä olen luopunut on säryt alkanut vähän helpottamaan. Nyt aloitin raskauden jäkeen normit e-pillerit ja päänsärky lisääntyi taas. Täytyy katsoa mitä sille tekisi. Odotusaikana ei ole koskaa ollut mirgeeniä.
3x800mg Buranaa kerralla kaikki. "Halvausoireinen" migreeni ja ei saa käyttää täsmälääkkeitä
Kannattahan tollaseen nyt ottaa esim. burana + panadol ja levätä sitten. Ne taittavat kivun nopeammin kuin pelkkä lepo
Suurinosa tulee kesällä, jos on ukkosta.
Mulla siis kohtauksen aiheuttaa ukkonen, jos rehkin liikaa helteellä (ja vaikka kuinka söisin ja joisin normaalisti), verensokerinlasku esim. harkoissa, jos en ole ehtinyt tankata kunnolla ennen harkkoja, joskus väsymys-rehkintä kombinaatio + PUNKKU, joskus myös jos viivyn liian kauan saunassa.
En ota mitään lääkkeitä, koska kohtauksia tulee niin harvoin.
Mulla ei muuten säre päätä. Kohtauksen alun tuntee siitä, että ohimoita alkaa kiristämään, ihan kuin pää olisi laitettu ruuvipenkkiin, jota kiristetään koko ajan. Sitten alkaa tykyttävä ohimosärky, joka kovenee ja kovenee ja leviää. Vatsassa myös velloo ja oksettaa, mutta oksennus ei tule. Pimeä auttaa ja nimen omaan makuulla olo.
Mulla on ollut pienenä tosi paha migreeni - joka viikko ja oksensin myös joka viikko. Mut lasten syntymät auttoi mulla asiaan. Nykyään en enää käytä yleensä edes Naproxeeniakaan vaan yleensä huitaisen heti oireiden tultua Panadolin ja Buranan ja kahvia tai Panadolin kofeiinilla. Hyvin on pysynyt poissa, kun vaan on riittävän ajoissa. Tuo kofeiini on kyllä minusta tosiaan auttava asia tuossa Panadolin kanssa.
Meillä miehellä myös migreeni, hällä menee kans aika samoilla lääkkeillä elämä kuin mullakin, vaikka on kyllä Suomen johtavalta migreenineurologilta vahvempiakin lääkkeitä saanut. Mies ei tiennyt edes sairastavansa migreeniä ennen kuin mut tapas, vaikka oireet oli hyvinkin klassiset.
Ainoastaan uni ja lepo.
T:se, jolle vastasit
Hain yksityiseltä neurologilta kunnon lääkkeet kun alkoi olla kerran kuussa migreeni.Ja oksennan ja pahimmillaan sellainen aaltoileva kohtaus kesti 3 vrk.Sain verenpainelääkettä estolääkkeeksi,jota syödään noin viikko ennen kuukautisia, 3 vrk vaikuttavan täsmälääkkeen ja pari muuta kokeiltavaksi.Niitä en ehtinyt juuri aloitella kun tulin raskaaksi.Raskaana ollessa kohtauksia ei siis tule.Naramig on auttanut lyhytkestoisissa kohtauksissa,samoin Zomig ja sitten tuota pitkävaikutteista,jonka reseptiä en jaksa etsiä,niin otin vain kerran,mutta se auttoi myös eikä tarvinnut ottaa lisää,kun auttaa tosiaan sen 3 vrk.Kun otan lääkkeen riittävän ajoissa(jos ehdin)niin en oksenna.
Samoin kävin neurologilla.
Sain jatkuvan estolääkityksen (verenpainelääke) ja kohtauslääkkeitä. KOhtauslääkkeinä on ollut Zomig ja Maxalt, auttavat hyvin, mutta pärjään kylä parilla buranalla ja panadolilla. Ongelmana ei ollut niinkään voimakkaat kohtaukset, vaan jatkuva migreeni.
Muistaakseni Maxaltia ei enää ole kelakorvattava, jostain käsittämättömästä syystä.
Minulla on migreenikohtauksen aikana rajua oksentelua 5-10min välein, kaikki valot, äänet, hajut tekee pahaa, esim. ruoan haju saa oksentamaan, liike pahentaa oloa jne. Kaikista paras on pimeässä peiton alla, vaikka olo on sillonkin todella huono.
Migreenin kohtauslääkkeenä minulla on 800mg buranaa(ibumaxia käytän, mut sama vaikuttava aine)+1tabl.panacodia+1tabl panadol extendiä++migpriv pahoinvointiin+1kofeiinitabletti jotta lääkkeet vaikuttais nopeammin Tämä "coctaili" tekee olosta hieman siedettävämmän, muttei vie koko kohtausta pois.
Jos kohtaus ei ole poissa parissa päivässä niin sitten täytyy mennä hakemaan piikki tk:sta/päivystyksestä, joka yleensä poistaa kohtauksen.
Onko teillä muutenkin pää kipeä ja kuinka usein migreeniä on? Oksennatko silloin ja kauanko migreeni kestää? Mitä lääkettä saat siihen?
Migreeni iskee ehkä kerran kuussa mutta Almogran auttaa. Tosin vielä paremmin auttoi raskaaksi tuleminen - ekan 2 kk jälkeen ei yhtään kohtausta! Alan varmaan vuokrakohduksi niin saan jatkossa olla raskaana ja migreenittömänä aina :)
Kohtauslääkkeenä Almogran ja Voltaren Rapid. Hyvin toimii, mutta Almogranin ottamisen jälkeen pysyttelen mahdollisuuksien mukaan kotona, pää menee sen verran "tyhjäksi".
Ruokavalio auttaa myös. Säännöllinen syöminen ja juominen, kaikki turha höttö, erityisesti sokeri pois ruokavaliosta.
En oksenna, en oksenna ikinä muutenkaan (edes raskaana), mutta voin muuten tosi huonosti, olen valonarka ja pää on tajuttoman kipeä.
Neurologi mullekin sai oikean diagnoosin ja lääkityksen aikaiseksi. Kärsin migreenistä säännöllisen epäsäännöllisesti, lomalla en juuri ollenkaan, töissä ollessa, jopa kerran viikossa.
Poikaraskaus auttoi migreeniin myös, tyttöraskaus pahensi asiaa. Lienee siis hormoneillakin jotain tekemistä asian kanssa?
Minulla on migreenikohtauksen aikana rajua oksentelua 5-10min välein, kaikki valot, äänet, hajut tekee pahaa, esim. ruoan haju saa oksentamaan, liike pahentaa oloa jne. Kaikista paras on pimeässä peiton alla, vaikka olo on sillonkin todella huono.
Migreenin kohtauslääkkeenä minulla on 800mg buranaa(ibumaxia käytän, mut sama vaikuttava aine)+1tabl.panacodia+1tabl panadol extendiä++migpriv pahoinvointiin+1kofeiinitabletti jotta lääkkeet vaikuttais nopeammin Tämä "coctaili" tekee olosta hieman siedettävämmän, muttei vie koko kohtausta pois.
Jos kohtaus ei ole poissa parissa päivässä niin sitten täytyy mennä hakemaan piikki tk:sta/päivystyksestä, joka yleensä poistaa kohtauksen.
Kannattais pyytää lääkäriltä migreeniin varsinainen kohtauslääke ja jättää tuo Panacod pois. Saisit siten paremman avun ja luultavimmin kohtaus ei pitkittyisikään.
Kannattais pyytää lääkäriltä migreeniin varsinainen kohtauslääke ja jättää tuo Panacod pois. Saisit siten paremman avun ja luultavimmin kohtaus ei pitkittyisikään.
Tuon lääkityksen on minulle yksi alansa parhaista neurologeista määrännyt. Sairastan basilaarimigreeniä ja siihen ei saa käyttää noita täsmälääkkeitä. Ne altistavat aivoinfarktille/aivahalvaukselle. Tässä migreenityypissä voi käyttää vain ns. särkylääkkeitä ja tuo "coctaili" joka minulla on käytössä niin on ainoa joka edes tehoaa, muista ei ole mitään hyötyä, ihan sama vaikka ei ottais mitään. Ja se piikki on sitten se viimeinen vaihtoehto, jos ei tuo "coctaili" auta.
Estolääkkeitä olen kokeillut, mutta ainoa joka auttoi niin laihdutti liikaa.
sairaalassa annettava piikki sitten on? Tavallista tulelehduskipulääkettä, opiaattia (mikä ei auta migreenissä) vai sittenkin migreenin täsmälääkettä eli piikkinä annettua Imigrania.
Kuten jo kirjoitin niin en saa käyttää noita täsmälääkkeitä, näin sanoi neurologi ja tästä löytyy netistäkin tietoa.
nelonen