Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää kirjoittako "enääN"!!!!!

Vierailija
18.06.2010 |

Hitto, että inhoat tota ihmeellistä uutta muotoa, jota täälläkin moni käyttää!! Miten yks kirjain voikin ärsyttää mua näin... Käytättekö te puhekielessäkin tota idioottimuotoa?! Mä en jaksa enääN. Että tällÄistä (toinen juttu, joka mua ärsyttää) ja muita hirveitä kirjoitusvirheitä... Nämä asiat mulla vain oli sydämMellä.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikä sillekään mitään voi, että tuon tyyppiset virheet antavat ihmisestä tietyn kuvan."

Mikä tietty kuva sinusta välittyy?

Pikkumainen besserwisser?

Pelle?

Todistat koulutuksen menneen hukkaan...

Vierailija
2/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tamperelaiset laittaa ylimääräisen N-kirjaimen, lähes joka sanan perään.

Esim. käyttään, pelaan jne.. Olen luullut tuon enään-sanan liittyvän siihen murteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha selittää sitä murteeksi, koska se on pelkkää tietämättömyyttä. Samat ihmiset kirjoittavat sen enään-muodossa, vaikka pyrkisivät oikeakielisyyteen.

Näppylöitä tulloo!

Vierailija
4/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo.

Vierailija
5/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota rennosti, sulla on huono ennuste tulevaisuudessa, jos moinen asia noin paljon mättää. t. ei enään sydämmeni kestä pilkunn.....ta.

Tämä ei ehkä ole oikea foorumi, oletko kokeillut joitain äikkäopejen sivustoja:)

Vierailija
6/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on hassua että täällä puhutaan että se olisi kirjoitettu väärin. Jos tämä olisi äidinkielen aine niin se olisi kirjoitettu väärin!

Täällä se on ihan yhtä väärin kun käyttää sanaa mä tmv. Minäkin saatan joskus kirjoittaa tällaisilla keskustelupalstoilla enääN vaikka tiedän ettei se kirjakielessä kuulu sinne perään. Saatan myös kirjoittaa MÄ, vaikka tiedän että kirjakielisessä muodossa se on virhe, oikea muoto kun on minä.

On ihan hullua tehdä oletuksia ihmisten koulutustasosta tai äidinkielen kirjakielisestä osaamisesta tällaisten palstojen perusteella, eihän täällä ole tarkoituskaan kirjoittaa mitään puhdasta kirjakielistä tekstiä, ideana on se että saa asiansa ymmärrettävästi kerrottua!

Vierailija
7/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murre on rikkautta, kyllä se kirjoitettuunkin kieleen mahtuu. Harva täällä kirjoittaa pilkulleen virallisen kieliopin mukaan, tai edes yrittää. Miksi pitäisikään?

Enään mahtuu tänne ihan siinä kuin paikkarelatiiviset uudissanatkin, kuten vaikka "aavee".

Käsittääkseni tähän sanan murteelliseen muotoon törmäilee jossain tampesteri-turku -akselilla ja niiden lähimaastossa.

Vierailija
8/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikä sillekään mitään voi, että tuon tyyppiset virheet antavat ihmisestä tietyn kuvan." Mikä tietty kuva sinusta välittyy? Pikkumainen besserwisser? Pelle? Todistat koulutuksen menneen hukkaan...

Vierailija
9/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murre on rikkautta, kyllä se kirjoitettuunkin kieleen mahtuu. Harva täällä kirjoittaa pilkulleen virallisen kieliopin mukaan, tai edes yrittää. Miksi pitäisikään? Enään mahtuu tänne ihan siinä kuin paikkarelatiiviset uudissanatkin, kuten vaikka "aavee". Käsittääkseni tähän sanan murteelliseen muotoon törmäilee jossain tampesteri-turku -akselilla ja niiden lähimaastossa.

Vierailija
10/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on hassua että täällä puhutaan että se olisi kirjoitettu väärin. Jos tämä olisi äidinkielen aine niin se olisi kirjoitettu väärin! Täällä se on ihan yhtä väärin kun käyttää sanaa mä tmv. Minäkin saatan joskus kirjoittaa tällaisilla keskustelupalstoilla enääN vaikka tiedän ettei se kirjakielessä kuulu sinne perään. Saatan myös kirjoittaa MÄ, vaikka tiedän että kirjakielisessä muodossa se on virhe, oikea muoto kun on minä. On ihan hullua tehdä oletuksia ihmisten koulutustasosta tai äidinkielen kirjakielisestä osaamisesta tällaisten palstojen perusteella, eihän täällä ole tarkoituskaan kirjoittaa mitään puhdasta kirjakielistä tekstiä, ideana on se että saa asiansa ymmärrettävästi kerrottua!

Vierailija
11/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kirjotanpas sydämmeni pohjasta enääN, lällälläää..."

Vierailija
12/58 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tällÄistä (toinen juttu, joka mua ärsyttää)

Suomessa sanan tulee noudattaa vokaaliharmoniaa. Siinä vaiheessa kun -laista -pääte otetaan pysyväksi osaksi sanaa, assimilaatioprosessi vaatii mielestäni myös vokaaliharmonian huomioimisen.

Vierailija
13/58 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

morsiammen! Älkääkä "alan istumaan/itkemään/laittamaan tms.

Varsinkin nuo morsiammeet jaksavat naurattaa.

t. kielipoliisi

Vierailija
14/58 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää possessiivisuffiksia!

Vierailija
15/58 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jäänyt mieleen enää/enään sen jälkeen kuin vuonna 1986 ainekirjoituksen toinen aine jäi alle silloisen ällän, koska olin kirjoittanut siinä "enään" :-D

Muita kirjoitus- ja kielioppivirheitä teen kylläs senkin edestä. Yhdyssanavirheisiin olen oikein erikoistunut ;-)... mutta enää on aina enää.

Vierailija
16/58 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan murteellinen muoto. Enään, enääN, ENÄÄN!

Aina kun puhutaan virheellisestä kirjoitusasusta, niin sana onkin yhtäkkiä murteellinen muoto...

Onko sulla todisteita, ettei ole? Kuule, kyllä näille virheellisille kirjoitusasuille on ihan oikeast selitykset. Kyllä mä nyt sentään jotain tiedän, kun pääaineeni on suomen kieli ja olen suuntautunut juuro murteiden tutkimukseen.

Juuromurteessa voidaan sanoa enäänN.

Vierailija
17/58 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elä älä

Vierailija
18/58 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "enään" johtuu varmaankin siitä että sananloppuinen "n" katoaa yleensä pitkän vokaalin "jälkee". Kun kerran pitää kirjoittaa "kotiin" ja "punainen", vaikka sanotaan "kotii" ja "punanen", niin tulee helposti kirjoitettua "enään" ja "hevoinen".

Vierailija
19/58 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tamperelaiset laittaa ylimääräisen N-kirjaimen, lähes joka sanan perään. Esim. käyttään, pelaan jne.. Olen luullut tuon enään-sanan liittyvän siihen murteeseen.

enkä koskaan ole kuullut kenenkään laittavan n:ää sanojen perään kuvailemallasi tavalla...

Vai sekoitatko m-kirjaimeen?

Joo kylä sillon ei ollu, ei ollum meinaam pulaa tosta kunka aika kuluu ei tarvinnuj jääräk kotiot telkkaria katteleen kun ei ollu, eikä palio ratioitakaa. Meilläki ensimmäiner ratio vissiin oli kuv vanhemmat pojat meni töihin, soraj jäläkee, neljäkymmentäluvun alussa. Ja samatem polkupyärä tuli varmaan ensimmäinen, velipoika vanhempi osti kans tyäpalakoillaan, että määkis sitten opettelin ajaam miästempyärää siältä välistä, tankon alapualelta.

Vierailija
20/58 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tamperelaiset laittaa ylimääräisen N-kirjaimen, lähes joka sanan perään. Esim. käyttään, pelaan jne.. Olen luullut tuon enään-sanan liittyvän siihen murteeseen.

laittamista sanan perään, vaan kyseessä on infinitiivi, joka näyttää erilaiselta eri murteissa. Yleiskielessä se kuuluisi "pelaamaan, käyttämään".

Hassua miten jotkut ei osaa yhtään analysoida kieltä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä