lapsi hoitoon 9 kk vai 1 -vuotiaana ?
haluaisin mennä töihin ja lapsen ollessa 9 kk, mutta vaihtoehtona on myös odottaa tuonne 1-vuotiaaksi saakka. Onko näillä merkittävää eroa ?
Tietenkin 1 -vuotias osaa jo enemmän ( kävellä ym.) ja eikös n. 9 kk vauvalla ole usein juuri alkanut eroahdistus ?
Onko kenelläkään kokemuksia lapsen hoitoonlaittamisesta joko 9 kk iässä tai vuoden vanhana ? Päiväkotiin laittaisin.
Kommentit (29)
On se harmillista, että se näyttää olevan joltain toiselta pois, jos toinen pitää työstään, viihtyy siinä ja saa vielä älyllisiä haasteita.
Annetaanko kaikkien kukkien kukkia, meitä kaikkia tarvitaan ja myös meidän lapsia.
Huonoja äitejä ei tarvitse kukkia, eikä heitä sietää.
On se harmillista, että se näyttää olevan joltain toiselta pois, jos toinen pitää työstään, viihtyy siinä ja saa vielä älyllisiä haasteita.
Annetaanko kaikkien kukkien kukkia, meitä kaikkia tarvitaan ja myös meidän lapsia.
ei 9kk paikka ole päivähoidossa vaan toisen vanhemman kanssa kotona. Kun on lapsia niin pitää osata luopua omista haluistaan ja ajatella lapsen parasta!
Hienoa että sulla on kiva työ, johon on ilo palata. Mulla ei ole, mutta suunnitelmissa on lähteä 2 kk kurssille ja isä jäisi isäkuukaudelle ja siitä vanhempainvapaalle. Tämähän osuu kanssa juuri siihen vauvan 9 kk ikään, ja minuakin mietityttää just se ikävaihe. Harmi että äitiysloma loppuu juuri noin.
Iloa perhe-elämään ja myös työelämään sitten kun sen aika on!
Mä aloitan työt elokuussa ja nuorin on silloin 11kk. Vanhin eskarissa ja keskimmäinen 4v. Mä nimeomaan haluan mennä töihin vaikka rahallisesti olisi hyvinkin mahdollista olla kotona. Enkä ole ajatellut antaa lapsiani tästä syystä adoptioon ja hankin ehkä vielä neljännekin lapsen, joka varmaankin myös menee hoitoon ennen 3v. Mulla ei ole kokemusta päiväkodista omilla lapsilla, meillä on aina ollut hoitaja kotona mutta nyt kaks nuorimmaista menee pph:lle.
Olen hyvä äiti, lapsilleni maailman paras. Ja silti menen töihin. voi lapsi parkojani kun nyt aiheutan heille elinikäisen trauman.
että se, joka vie lapset hoitoon 1 -vuotiaana, on huonompi äiti kuin se, jolla on mahdollisuus hoitaa kotona 3 -vuotiaaksi. Entä jos se 3 vuotta kotona onkin lapselle huonompi vaihtoehto ? En väitä, että aina on näin, mutta joissain perheissä äiti voikin olla joku 3 vuotta kotona loisiva sossupummi, joka kiertää lastensa kanssa Itäksekuksessa aamusta iltaan, ja pamahtaa sopivasti paksuksi taas ennen hoitovapaan loppua. Ehkä tällaisten perheiden lapsille parempi paikka olisi päiväkoti ?
Sitten taas se äiti, joka laittaa vauvansa hoitoon hänen täytettyään 1, voi viettää töistä/koulusta päästyään lapsen kanssa laatuaikaa ja pyhittää viikonloput kokonaan hänelle. Ei se kotonaoltujen vuosien määrä aina kerro kaikkea ... Vaikka nykyäidit sillä egoaan pönkittävätkin.
Ja 9-kuinen ei erota kyllä mitään laatuaikaa. Hän tajuaa tasan sen, että onko äiti siinä vaiko eikö ole.
jos tuijottaa kauniita ja rohkeita ja tietokonetta, ja puhuu lopun ajan puhelimeen ? Kun lapsi tulee siihen kerjäämään huomiota, äiti käskee häipymään jaloista.
Tiedän tällaisia tapauksia, kehuskelevat sillä, kuinka kauan ovat olleet lasten kanssa kotona ja sitä rataa. Miten niin töissäkäyvä äiti ei ole läsn vapaa-ajallaan.
välillä on aikamoinen ero, tietenkin laitat mieluummin 1v hoitoon kuin 9kk jos nämä tosiaan ovat ainoat vaihtoehdot.