Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi pienempi paha 4kk täysimetetylle nälkäiseltä VAIKUTTAVALLE vauvalle:

Vierailija
17.06.2010 |

korvikkeen anto imetyksen lisäksi ainoastaan imetyksen jälkeen

vai

kiinteiden maistelun aloittaminen ja rintamaidolla kituuttaminen eteenpäin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vaan kiinteitä, kun 4 kuukauden iässä niitä saa ihan hyvin alkaa antamaan. Alussa kiinteitä menee niin pieniä määriä, että menee viikkoja ennen kuin lapsi oikeasti alkaa syödä. Jos se ei auta, niin korviketta lisäksi.

Vierailija
2/14 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on ollut kyllä ihan hyvä vain. Ei ole tarvinnut sitten kituuttaa kun se rintamaito on riittänyt ihan hyvin. Tälleen olen sitten reilu vuoden ikään imettänyt, kiinteiden lisänä ilman lisämaitoja.

Eikä ole tullut allergioita tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lähtee tuossa vaiheessa antamaan korviketta niin useinhan se onkin sitten imetyksen lopetus tiedossa kun vauva totetaa että pullosta tulee helpommalla.

Vierailija
4/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauva kituu nälkäisenä!

Ja pieni olisi vielä sekin, että antaisit vähän kiinteitä ja sen rintamaidon mitä riittää ja korviketta vielä päälle.

Vierailija
5/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lähtee tuossa vaiheessa antamaan korviketta niin useinhan se onkin sitten imetyksen lopetus tiedossa kun vauva totetaa että pullosta tulee helpommalla.

näin muakin peloteltiin, mutta pullokorvikkeen (ja kiinteiden siinä ohella, pulauttelun takia) ottaminen imetyksen lisäksi mahdollistikin meillä vielä monen kuukauden osittaisimetyksen.

Vierailija
6/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kyllä korvikkeen käyttö lopetti imetyksen ja sitä ennen kaksi lasta oli imetetty ilman korvikkeita.

Vierailija
7/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä hyvä huoli itsestäsi, lepää, syö ja juo riittävästi. Aloita kiinteät varovaisesti pieniä määriä kerrallaan. Tihennä imetystä, pidä vauvaa paljon lähelläsi, tarjoa rintaa usein. Maitoa tulee paremmin, kun imettää useammin. Ei ole synti tarjota pieni määrä korviketta jossain vaiheessa, jos joku päivä tuntuu siltä, ettei maitoa kunnolla heru. Älä silti luovuta ja jätä imetystä.

Mieti myös voisiko kysymyksessä olla jokin muu kuin nälkä? Väsymys, kipu, läheisyyden kaipuu?

Vierailija
8/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauva vaan automaattisesti päättää olla juomatta tissistä maitoa, koska pullosta tulee helpommin. ITse olen lypsänyt maitoa ja antanut pullosta toisinaan ja ei ole kyllä imetystä haitannut pätkääkään. Minusta on vain tärkeää, että lapsi huolii pullon, jos jostain syystä joutuisin jättämään lapsen isälleen pitemmäksi aikaa. Helpompaa isällekin syöttäminen pullosta, kuin hörppyyttäminen. Vauvat kyllä nauttivat rinnalla olosta, ei sitä pullo voita.

Oletko muuten tarkistanut oman ruokavaliosi, että syöt riittävästi ja juot riittävästi ja tarjoat rintaa riittävän usein, etkä keskeytä ruokailua heti, kun vauva alkaa hidastamaan imemistahtia. Odotat siis sitä, että vauva irrottaa itse otten rinnasta ja ei enää tartu rintaan uudestaan, kääntää pään pois ja on siis kylläinen.

Toki tuon kiinteiden aloittamisen voi aloitella, mutta ei siitä kyllä energian saannin kannalta ole vielä hyötyä. Ja äidinmaitokin on rasvaisempaa kuin korvike (katso fineli).

Vierailija
9/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vietin 3 päivää tehoimettäen. Eli puolen tunnin-tunnin välein tarjosin rintaa, jos vaikutti innostuneelta, annoin imeä niin kauan kuin halusi. Kolmen päivän päästä ei vaikuttanut enää nälkäiseltä.

Toisaalta aloitin myös kiinteät, mutta määrät ovat sen verran pieniä vielä, enkä niitä periaatteesta halua vielä kovin lisätäkään. Halusin aloittaa kiinteät lähinnä lusikkaharjoittelun kannalta, etenkin siksi, että vauva vaikutti kiinnostuneelta. Hän tuijotti ja maiskutti aina kun söin. Maistelu on sujunutkin ihan mukavasti.

Painin saman kysymyksen kanssa jokin aika sitten ja tähän päädyimme. On tosin vauva saanut muutaman kerran korvikettakin ja kerran velliäkin, mutta määrät ovat satunnaisia. Usein pumppaan sen maidon, jolla laimennan/soseutan perunan (minulla kun sattuu olemaan pumppu kotona).

Jokainen vauva ja äiti on tietysti vähän erilainen pari, joten itse pitää kokeilla eri ratkaisuja, koska olen kotona niin paljon kaksin vauvan kanssa, ei ole ollut ongelmia tarjota usein rintaa. Olen myös huomannut sen, että tämä 4kk tyttö on niin utelias, että päivisin hän syö kunnolla vain, jos vetäydyn hänen kanssaan ihan makuuhuoneeseen imettämään. Jos on vähänkin häiriöitä/virikkeitä, hän imaisee vain muutaman kerran ja sitten vähän päästä tahtoo lisää.

Meillä satunnainen tuttipullon käyttö ei ole vaikuttanut imetykseen, vauva jos alkaa jompaakumpaa hylkiä, se on aina pullo. Multa hän hyväksyy pullon melkein koska vain, mutta muilta ei välttämättä ollenkaan. Varsinkin jos on hätääntynyt tai väsynyt, on kovasti rinnan perään.

Vierailija
10/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nälkäiselle lapselle!!?? Kumpi vaan vaihtoehto on hyvä ja ehdottomasti parempi kuin antaa vauvan olla nälässä! Ihmeellisiä nää nykyajan suositukset täysimetyksestä ja sitten äidit vielä luottaa niihin niin sokeasti, etteivät uskalla antaa nälkäiselle lapselle ruokaa...

Vierailija
11/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tosiaan kyse vauvan nälkäisyydestä. Voihan niitä kiinteitäkin aloitella, mutta ei se pari teelusikallista vielä kovastikaan täytä mahaa, joten se ei ole mikään ensiapu. Tehostettu imetys sen sijaan saattaa auttaa nopeastikin.

Meillä kaksi kolmesta vauvasta eivät ole huolineet pulloa sitten millään, joten ei se aina imetystä pilaa. Eivät enää tuossa 4 kk iässä halunneet (osanneet?) juoda pullosta ollenkaan, vaikka olisivat olleetkin nälkäisiä. Joten näinkin voi olla joillakin vauvoilla.

Vierailija
12/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neuvolassa suositeltiin, että alle 4kk lisäruoka korvikkeena, yli 4kk lisäruoka kiinteinä.

Meillä alotettiin kiinteät. Tosin korvikkeellekin on pakko opettaa, koska palaan töihin lapsen ollessa 7kk (isä jää kotiin).

Imetystä jatkan kyllä (onnistui esikoisenkin kanssa), mutta päivisinkin on hyvä jotain juoda.

Vierailija
13/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI PIDÄ OLLENKAAN PAIKKAANSA minun vauvani kohdalla:

olen alusta asti antanut sekä korviketta että rintaa, ja molemmat kelpaavat tosi hyvin!!!

Nyt annan banaania, perunaa, papaijaa ja päärynää, SEKÄ korviketta ETTÄ rintaa, ja HYVIN MAISTUU KAIKKI!!!

Ihan turhaa pelottelua sellanen, että siihen muka sitten loppuu imetys, kun antaa korviketta. :)

Vauvani nyt 4,5kk.

Vierailija
14/14 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mitään semmosta ole ollut että ottaisi mieluummin pullosta kun sieltä helpommin saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi