Miksei neuvolassa suostuta antamaan lääkäriaikaa?
Ensisynnyttäjänä minun ilmeisesti kuuluisi päästä lääkärille sisätutkimusta varten, siis lääkärineuvola oli siinä esitteessä mitä neuvolasta sain.
Kertaakaan ei ole tutkittu alapäätä, vaikka olen jo rv30. Pyysin päästä, mutta terkka sanoi, että menetin mahdollisuuteni siihen, kun minulle tilattiin kontrolliultra. Lääkärin tapaan kuulemma vasta rv36 synnytystapa-arviossa.
Supistelee aika usein, josta olen maininnut, mutta minähän kuulemma olen vain ensikertalainen, joka hätäilee suotta. Ellei tule runsas verenvuoto, niin ei kannata hätäillä, sanoo hän.
Miten ihmeessä tämä voi näin mennä? Muille synnyttäjille, eka- ja useampikertalaisille tulee automaattisesti lääkärineuvola, minut jätettiin välistä. Eikö edes veronmaksajana saati sitten tulevana äitinä ole oikeus päästä tutkittavaksi, jos kerran niin on neuvolasuunnitelmassa esitetty? Miten kontrolliultra voi estää lääkärintutkimuksen, en käsitä.
Tänään menen neuvolaan, ja pyydän jälleen päästä tutkittavaksi. Jos terkka ei suostu, mihinkäs sitten otan yhteyttä? Kun kerran tiedän, että alapäätutkimus täytyy tehdä näillä viikoilla, se on selkeästi paperilla.
Kommentit (15)
äippäpolille tuosta verenvuodosta.
Potilasasiamies kuuluu olla jokaisen suomessa asuvan henkilön käytettävissä. Häneen voit ottaa yhteyttä ja kertoa tilanteesta. Etköhän sinä sinne lääkäriin pääse.
Miksi vasta nyt huolestuit? Itse olisin valittanut aikaa sitten tilanteessasi. Kyl niitä ihmisiä on kaikenlaisia töissä ja jos tuntuu, että omia oikeuksia poljetaan rankalla kädellä, niin kannattaa kyllä älähtää!
En minäkään tavannut lääkäriä ennenkuin lisäultrassa rv 30. Ja silloinkaan ei tutkittu alapäätä, ultrattiin vaan. Vasta rv 37 ultrassa kopastiin vähän alapäätä, että mahtuuko lapsi tulemaan. Ja ensisynnyttyjä olin minäkin =). Näin täällä Joensuussa...
mulla taisi olla kolme lääkäriaikaa, viikoilla 10, 26 ja 36. Kaikilla kerroilla siis tuo alapäätutkimus. Näin ainakin täällä länsirannikkolla.
Minusta kuulostaa oudolta, että ap:n aika olisi skipattu, koska hän menetti mahdollisuuden siihen. Täällä se olisi laitettu vain hieman myöhemmäksi, mutta nuo kolme lääkärikäyntiä olisi pitänyt olla.
Mistäpäin olet? Täällä pääsee kolme kertaa neuvolalääkärille, itse olen käynyt rv 12, 27 ja seuraavaksi menen joskus rv 36 paikkeilla. Joka kerta on paikat tutkittu huolella. Itse olen myös joutunut käymään useammin kuin "normaalit" ultrat, mutta ei ole ollut puhettakaan, että ultrat sulkisi nuo neuvolalääkärit pois. Minusta olisi vielä erittäin tärkeää, että pääsisit ensisynnyttäjänä neuvolalääkärille.
Olenpa muuten päässyt ko. neuvolalääkärille ylimääräisellekin tutkimuskerralle kun olin huolissani masuasukin tilasta.
Täällä siis pääsee myös tapaamaan lääkäriä, jos on siihen aihetta, normaalien tutkimusten lisäksi.
Tulipas sekavasti. Mutta kuitenkin, sinuna ottaisin yhteyttä potilasasiamieheen, tai sitten jos talous antaa myöten, menisin yksityiselle katsastamaan paikat.
mä olin ensisynnyttäjä 1,5 v sitten ja sain lääkäriajan vasta n vkolla 30 ja se oli siinä.
Lisäultrissa sain sitten rampata, kun olin jäänyt äitiyslomalle, mutta se on eri asia.
meillä käydään lääkärillä kaksi kertaa noin viikoilla 12 ja 36
Pyydät häneltä suoraan neuvolatoimintaa johtavan lääkärin puhelinnumeron. Itse jouduin kerran soittamaan ko. johtavalle lääkärille, kun lapsen neuvolakäynti hoidettiin täysin ala-arvoisesti.
Kyllä sille lääkärille annetaan rutiinikäyntien lisäksi aikoja ihan tarpeen mukaan.
alkuraskauden lääkärintarkastus on ainakin poistettu, joten minullekin on varattu ensimmäinen lääkäriaika rv 30, en ole ensisynnyttäjä. Sanoivat kyllä, että jos on supistuksia ym niin sitten pitää soittaa terveyskeskukseen jonne pääsee lääkäriin.
Pääsisikö ap myös terveyskeskuksen kautta tutkimukseen?
Soitin äitipolille, ja sieltä sanottiin, että rv6 käymäni yksityinen gynekäynti (tarkistettiin, ettei ole kohdunulkoinen) riittää! Neuvolaan en päässyt kuin rv10 jälkeen vasta.
Siksi tiedän, mitä olisi pitänyt tehdä, kun tosiaan esitteessä luki, että neuvolalääkäri pitää olla näillä main, ja toiseksi, kun ystäväni on juuri itsekin käynyt samaisessa neuvolassa, ja hänelle uudelleensynnyttäjänä tehtiin kaikki tutkimukset.
Lisäksi terkka ei ole meinannut varata minulle ultra-aikojakaan, olen soittanut joka kerta itse perään ns. viime tipassa, että missäköhän lähete viipyy.. Niskapoimu-ultrassa ehdin just käymään, kun itse soitin, ja siellä sanottiin, että herranpieksut, kun eihän sinusta ole täällä mitään merkintääkään. Kuulemma ei ole eka kerta, kun ko. terkka on asialla..
Tämä on pieni paikka ja en tiedä, voinko enää vaihtaa isomman kaupungin neuvolaan. Hirvittää, että jos jotain on nyt jäänyt huomaamatta. Kaikki on pitänyt itse anella, valmennusaikatauluista lähtien. Muille ko. terkka on käyttäytynyt moitteettomasti. En tiedä, miksi hän toimii kohdallani toisin.
Talous kyllä antaa myöten käydä vaikka kaikki loput tutkimukset yksityisellä, mutta ei tämä ole siitä kiinni, vaan siitä, että miksi ihmeessä synnyttäjän pitää pyytämällä pyytää eikä siltikään anneta hälle kuuluvia palveluja.
tuo vaikuttaa jo jotenkin hankilökohtaiselta
siellä vain yksi th? Jos on useampi, niin vaihda ihmeessä, ei ensisynnyttäjä enää tarvi mitään lisästressiä th:n vahtimisesta. Lääkäriin kyllä pääsee jopa Espoossakin, ja jos on tarvetta niin ylimääräisiäkin kertoja järjestyy. Meidän lapsellemmekin oikein tarjottiin neuvolalääkäriaikaa, ei ole kovin tiukkaa!
Lisäksi on ihana toinen th, joka hoitaa vauvaneuvolaa.
Ihan pelottaa kohta mennä sinne. Minä en mikään arkajalka normaalisti ole.. Olen kyllä tehnyt kaiken mitä on pyydetty, minulla on hyvät käytöstavat, en polta, en juo.. En tiedä miksi tämä menee näin. Raskauteni etenee normaalisti kuulemma muuten, paitsi paastoarvo sokerissa oli rajalla, eli ruokavaliota seuraamalla se hoitunee.
Ylipainoa on, mutta se ei ole ollut tähän mennessä este tutkimuksille tms. SF-mitta kulkee keskikäyrällä, vauva kasvaa ultran mukaan keskikäyrällä jne. Omaa painoa on tullut lisää 7kg. Onhan se liikaa, tiedän sen.
En tosissaan tiedä, mitä olen tehnyt väärin. Alkuraskauden lääkäriä ei siis saanut kuulemma siksi, koska olin jo käynyt yksityisellä rv6 kipujen ja kohdunulkoisen pelossa.
Tsempatkaa, että saisin lääkäriajan! Tiedän kyllä, mitä terkka sanoo.. etten tarvitse sitä, koska en vuoda verta jne. Ja että ei niitä käyntejä ole enempää, koska hän joutui tilaamaan minulle kontrolliultran (jossa siis ei näkynyt mitään hälyttävää).
mä olin ensisynnyttäjä 1,5 v sitten ja sain lääkäriajan vasta n vkolla 30 ja se oli siinä. Lisäultrissa sain sitten rampata, kun olin jäänyt äitiyslomalle, mutta se on eri asia.
Minulle ensisynnyttäjälle annettiin synnytysvalmennusaika, eka kerta rv 37. Meillä siis nla täti varaa ajan sinne, itse ei voi vain mennä. No meidän lapsi syntyi 36+3.
Olin valitellut supistelua rv 30 lähtien, ja kysynyt pitäisikö jäädä sairauslomalle, olen lto. Ei ollut tarvetta, ensisynnyttäjällä voi supistella pitkäänkin, eikä ala avautua. Useimmiten menee yliaikaiseksi. Mutta ei todellakaan aina noin.
Käsittämätöntä. Kolme lääkärikäyntiä on tietääkseni normaalimäärä raskausaikana. Missä kaupungissa toimitaan näin?