Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero ei syö kun pari hassua lusikallista ruokaa, herkkuja söis

Vierailija
16.06.2010 |

vaikka kuinka paljon, jos antais.

Olen todella väsynyt tuohon meidän taaperon 1v 9kk syömättömyyteen tai huonoon syömiseen. Isommat sisarukset syövät todella hyvin ja vauvakin, jolle alettu nyt antaa kiinteitä niin maistelu on sujunut hyvin.

Tämän toisiks nuorimman kanssa on syöminen aina ollut taistelua. Kiinteitä alkoi syödä vasta reilu 1v iässä enemmän, mutta vieläkin ne ovat kyllä ihan vaan pari kolme lusikallista aterialla, paitsi jos on lempiruokaansa niin sitä saattaa mennä jopa kymmenen lusikallista. Ollaan kokeiltu myös sormiruokaa joka uppoaa ihan yhtä huonosti ja maitoa menee myös vähän. Satunnaisesti saa öisin vellipullon, mutta nyt on sen itse jättänyt pois pari viikkoa sitten, vaikka lääkäri sanoikin, että voisi vielä antaa syödä yöllä velliä, jotta edes jotain söis.

En myöskään syötä taaperoa vaan annan syödä itse ja syön itse samalla kun lapset syö tai sitten syötän vauvaa.

Silti huolestuttaa, että saako tyttö tarpeeksi ruokaa, mutta en halua lähteä siihenkään, että annan periksi ruoka-ajoista tai teen aina hänen herkkuruokaansa. Painokontrolleissa käymme säännöllisesti ja taapero on laiha, mutta aina se paino on ihan vähän noussut, paitsi viimeisimmällä kerralla oli paino laskenut, ei kuitenkaan paljoa.

Herkkuja, siis rahkaa ym. söis kyllä vaikka miten paljon, jos niitä hälle antais, mutta kun ruokaa ei ole mennyt kun muutama hassu lusikallinen niin en anna kyllä välipalaakaan mitään suurta määrää.

Välillä on päiviä, että taapero ei syö kun yhen lihapullan ja pari kolme lusikallista muusia ja sen lisäksi esim. välipalaksi rahkaa ja iltaruoka ei sit enää maistukaan eikä myöskään iltapuuro.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkiruokaa, joka olisi heti ruoan jälkeen vaan kun ruoka on 11-12aikaan niin välipala on 14-15aikaan ja se on rahkaa, jogurttia, muroja tmv.

Eikä taapero saa aina rahkaa ruoan jälkeen vain sillon kun sitä sattuu olemaan välipalana. Olen kokeillut sitäkin, että en anna välipaloja, mutta ihan yhtä huonosti syö sillonkin.

Mielessä on käynyt, että onko tämä ihan normaalia, siis voiko lapsi olla näin pieniruokainen. Eikä lapsi siis vain ole paikallaan vaan on todella vilkas ja tämän takia luulisi sen ruoankin maistuvan, mutta ei niin ei. Olen sitten koittanut lisätä ruokaan mm. kermaa ja voita, että saisi edes siitä vähästä määrästä jonka syö niin energiaa eikä paino laskisi.

ap

Ja pottuja muusia tai makaronia... ja ne jälkiruoat pois! Jos aina tietää saavansa rahkaa, ruoan jälkeen niin eihän se sitä huonompaa syö vaan sinnittelee niin kauan että saa sitä. Et edes näytä sitä rahkaa. Sano että se on loppu! Ei ole! Näytä kaappia, ei ole. Jos ei syö silloin, niin ei syö. Odota vaikka tunti ja kokeile uudestaan.

Kyllä se syö sitten ku on nälkä, mutta ei taatusti jos aina saa jälkkäriä. Puuroon sitten sosetta ja maitoo ja himpun vaikka sokeria.

T:eräs jonka lapsi teki just samaa kun tiesi saavansa herkkua ku eka itkee.

Vierailija
2/15 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taaperon kanssa sairaalassa nestevajauksen takia kun koitettiin hyvää neuvoa, että kyllä lapsi syö/juo kun on nälkä, mutta eipä syönyt!

Kyllä se syö sitten ku on nälkä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taapero ei söisi lämmintä ruokaa ollenkaan, mutta leipää, jukurttia, hedelmäsoseita yms. sellaista menisi. Ollaan koitettu sormiruokaa, kaikenlaisia kotiruokia ja jopa valmisaterioita. Mutta eivät uppoa. Ollaan annettu syödä itse lusikalla, mutta silloin ruokaa ei men suuhun vaan kaikkialle muualle lattiasta kattoon. Onko kyseessä jokin välivaihe ja miten siihen pitäisi puuttua, tuo "kyllä se syö kun nälkä on" tuntuu hieman arveluttavalta.

Vierailija
4/15 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 1v11kk on ihan samanlainen. Puuroa onneksi syö aamulla ja illalla, mut kunnon ruokia eli lounasta ja päivällistä ei suostu syömään kuin ihan vähän vaan. Siis tosi vähän. Hedelmistä tykkää ja syö niitä, leivästäkin, joten annan sitten niitä, kun ne menee. Täytyyhän sen jotain ravintoa sentään saada. Neuvolassa kyl sanottiin, että tää on ihan normaalia. Hoikka poika ollu aina.

Vierailija
5/15 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- eihän lapsi ole allerginen? Meidän kuopus esim. ei syö ruokia, joissa on tomaattia, koska on sille lievästi allerginen. Tällaisia ainesosia voivat olla tomaatti, viljat, sipuli, selleri, yms. Maito tuskin, jos kerran rahkaa syö mielellään

- muista lorautella öljyä ruokaan. Se on parempi lisä kuin voi ja kerma. Maidon voisi kyllä vaihtaa rasvaisempaan

- auta ihmeessä syömisessä! Ei alle 2-vuotiaan tarvitse syödä aina itse.

- ruoka-ajoista kannattaa pitää kiinni, ja rahka on kyllä hyvä välipala. Kyllä sitä voi syödä vatsansa täyteen, jos seuraavaan ruokaan on 3 h.

- kokeile vähän aikaa niin, ettet kiinnitä mitään huomiota syömiseen. Toisin sanoen, vältä tekemästä ruokailusta valtataistelua. Lapsi kyllä katsoo mallia hyvin syövistä sisaruksistaan.

- voisiko syömättömyys olla reaktio pikkusisaruksen syntymään? Lapsi hakee siis huomiota, jota ei koe muuten saavansa. Hän on ollut hyvin pieni sisaruksen syntyessä. Voisitko kokeilla panostaa tavallista enemmän yhteiseen tekemiseen tämän lapsen kanssa?

- paljon ulkoilua ja liikuntaa ohjelmaan! Näläntunne voimistuu.

Vierailija
6/15 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen viittaavia oireita ei ole, tietääkseni syömättömyys ei ole allergian oire.

Aiemmin autoinkin syömisessä, mutta nyt tyttö haluaa syödä itse ja jos minä annan niin tekee syömisessä täydellisen lakon eikä mene yhtäkään lusikallista.

Tyttö on kyllä mielestäni saanut ihan samalla tavalla huomiota kun aiemminkin, en tietysti voi varmaksi tietää, että olisko oire vauvan syntymään. Mies hoitaa vauvaa pääsääntöisesti iltaisin ja minä saan olla muiden lasten kanssa ja viettää aikaa heidän kanssaan. Lisäksi taaperon kanssa tehdään jotain yhdessä kun vauva ja isommat on päikkäreillä. Taaperokin nukkuu päikkärit, mutta tarvitsee vielä 2päikkärit ja molemmat on eri aikaan kun muiden päikkärit.

Ulkoilemme päivässä 4tuntia eikä tuota määrää oikeen voi enää lisätä. Näin kesällä saatamme olla melkein koko päivänkin ulkona.

ap

- eihän lapsi ole allerginen? Meidän kuopus esim. ei syö ruokia, joissa on tomaattia, koska on sille lievästi allerginen. Tällaisia ainesosia voivat olla tomaatti, viljat, sipuli, selleri, yms. Maito tuskin, jos kerran rahkaa syö mielellään

- muista lorautella öljyä ruokaan. Se on parempi lisä kuin voi ja kerma. Maidon voisi kyllä vaihtaa rasvaisempaan

- auta ihmeessä syömisessä! Ei alle 2-vuotiaan tarvitse syödä aina itse.

- ruoka-ajoista kannattaa pitää kiinni, ja rahka on kyllä hyvä välipala. Kyllä sitä voi syödä vatsansa täyteen, jos seuraavaan ruokaan on 3 h.

- kokeile vähän aikaa niin, ettet kiinnitä mitään huomiota syömiseen. Toisin sanoen, vältä tekemästä ruokailusta valtataistelua. Lapsi kyllä katsoo mallia hyvin syövistä sisaruksistaan.

- voisiko syömättömyys olla reaktio pikkusisaruksen syntymään? Lapsi hakee siis huomiota, jota ei koe muuten saavansa. Hän on ollut hyvin pieni sisaruksen syntyessä. Voisitko kokeilla panostaa tavallista enemmän yhteiseen tekemiseen tämän lapsen kanssa?

- paljon ulkoilua ja liikuntaa ohjelmaan! Näläntunne voimistuu.

Vierailija
7/15 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hänelle pitää antaa sitä mitä hän syö. Ei siis niin, että oletetaan lapsen syövän kun on nälkä. Ystäväni koitti tuota konstia ja lapsi joutui sairaalaan.

Vierailija
8/15 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna syödä vaan.

Vierailija
9/15 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pottuja muusia tai makaronia... ja ne jälkiruoat pois! Jos aina tietää saavansa rahkaa, ruoan jälkeen niin eihän se sitä huonompaa syö vaan sinnittelee niin kauan että saa sitä. Et edes näytä sitä rahkaa. Sano että se on loppu! Ei ole! Näytä kaappia, ei ole. Jos ei syö silloin, niin ei syö. Odota vaikka tunti ja kokeile uudestaan.

Kyllä se syö sitten ku on nälkä, mutta ei taatusti jos aina saa jälkkäriä. Puuroon sitten sosetta ja maitoo ja himpun vaikka sokeria.

T:eräs jonka lapsi teki just samaa kun tiesi saavansa herkkua ku eka itkee.

Vierailija
10/15 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meilläkin, joutui nestehukan takia sairaalaan. Teki täys stopin. Ei ollut kuitenkaan mitään sairautta. Nyt jo aikuinen ja aina protestoi ruuan kanssa.

Vierailija
11/15 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsy, neuropolille mars niin saa diagnoosin ja alkaa ruoka maistua. Luultavasti autismin kirjoa, asperger tms

Vierailija
12/15 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi et anna niitä ruokia, mitä lapsi syö. Kunhan se ei ole puhdasta sokeria vaan jotain hedelmää, niin ihan hyvähän se on. Itse kokeilisin myös esim. raakoja juureksia: porkkana, lanttu ja tällaiset. Tiedän yhden tapauksen joka suostui syömään vaan tyyliin mustikoita.

Lapset syntyvät yksilöinä ja kasvavat kohti aikuista sieluaan ihan pienestä saakka. Jos hänellä on ns. prinsessasielu niin anna elää elämäänsä äläkä yritä tunkea häntä johonkin peltotyöläisen muottiin.

Vierailija
13/15 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsy, neuropolille mars niin saa diagnoosin ja alkaa ruoka maistua. Luultavasti autismin kirjoa, asperger tms

Niin että huumetta naamariin niin johan alkaa lapsi totella. Tai sitten ei, psyko.

Vierailija
14/15 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että huumetta naamariin niin johan alkaa lapsi totella. Tai sitten ei, psyko.

Höpöhöpö!

Olen just tommonen "en syö" ollut aina, 6v ilmoitin en syö possua tms. 

Jos tykkää muusista, anna muusia, jos rahkasta, anna rahkaa, mut ÄLÄ kiellä. älä käske, ja kuten joku sanoi jo, älä tee numeroa siitä syömisestä,

koita keksiä jos tykkäis vaikka marjakeitoista, niin ja kaks vuotias on PIENI ja on pieni massukin hei!

Vierailija
15/15 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen söisi yhtä vähän kuin tämä taapero suhteessa omaan kokoonsa, hän saattaisi syödä:

7 lihapullaa

1 lautasellisen muusia

500 g rahkaa

Hurjan vähän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä