Lukiolaisista ja amislaisista - ov
Olin kerran opettajanurani alkutaipaleella viransijaisena amiksessa ja kyllä täytyy sanoa, että siellä ei kukaan olisi voinut olla vähemmän kiinnostunut opetuksesta. Lukiolaiset olivat ihan toista maata, fiksuja ja päämäärätietoisia.
Kommentit (21)
Itse menin ihan siksi, etten halunnut olla kuin ylimieliset paremmista perheistä tulevat koulukiusaajani. Lukuhaluja olisi ollut, mutta periaate se on huonokin periaate.
tekstisi loppuosan kanssa: mitä pahaa tai huonoa ammattiin valmistumisessa muka on?
periaate se on huonokin periaate.
Ihmetytti kun amiksessa osa alkoi jo puolen päivän jälkeen märisemään "lähetään kotiin"
Olit siis kerran yhdessä amiksessa viransijaisena ja sen perusteella koet olevasi jokaisen lukiolaisen ja ammattikoululaisen tuntija. Onnea vain valitsemallesi uralle.
Ihmetytti kun amiksessa osa alkoi jo puolen päivän jälkeen märisemään "lähetään kotiin"
Meille sanottiin ekana vuonna, että noin puolet luokasta lopettaa ja näin kävikin (kauppis). Lopetin aika pian itsekin.
Minulla on kokemusta vain köksäpuolelta 80-luvulta ja nyt viime talvelta laboranttilinjalta. Opiskelen nyt amk:ssa ja suoritimme biokemian labrakurssin paikallisen amiksen labrassa. Nämä labraoppilaat olivat töissään labrassa samaan aikaan kuin mekin.
Silloin 80-luvulla meillä oli hyvä, aktiivinen ja innostunut porukka. Henki oli loistava ja aina pyrittiin parhaaseen. Kaukana laiskottelusta tai marinasta.
Sitten nämä labraoppilaat. Ei marinaa, valitusta. Täsmällistä työskentelyä ja selvästi asiastaan kiinnostunutta sakkia. Hyviä laborantteja sieltä on tulossa.
Me olemme amk:ssa tottuneet siihen että kun päivän labratyöt on tehty, saa lähteä kotiin. Mutta mitä vielä siellä amiksessa! Opettaja keksi lisäharjoituksia niin että oltiin ihan tappiin joka kerta. Ja ne amisoppilaat myös. Eivätkä he ehdotelleet edes että saisiko jo lähteä. Tyynesti ottivat lisätehtävät vastaan ja tekivät. Me naristiin kyllä =)
Amiksessa on ihan normimeininkiä jättää kesken Meille sanottiin ekana vuonna, että noin puolet luokasta lopettaa ja näin kävikin (kauppis). Lopetin aika pian itsekin.
Rupeaa nimittäin olemaan ammatillisiinoppilaitoksiin jatkuvasti enemmän hakijoita. Ja tämä ei selity lukuhalujen vähentymisellä. Esim. uskalletaan tehdä valintoja muutenkin kuin vanhempien odotusten ja toiveiden mukaan, tiedetään aiemmin mitä halutaan ja halutaan opiskella ahkerasti toivottuun ammattiin. Toiset on uskaltaneet tehdä tämän jo aikoinaan, toiset jopa vanhempien kannustamana. Todellakin tää valkolakin "yli"kunnioittaminen rupeaa olemaan niin out.
Ja on muuten kuultu ihan amis opelta (jolla kokemusta myös musita oppilaitoksista isossa kaupungissa), että amislaiset oli todella motivoituneita oppimiseen!
Suomessa on yllättävän laajasti vallalla sellainen omituinen käsitys, että ammattikoulu on jotenkin koko ihmisarvoa alentavaa ja lukio puolestaan täynnänsä pelkkää hyvää. Ihan kuin ammattikouluun pääsisi kuka tahansa, ilman pääsykokeita ja lukioon vain harva ja valittu.
Rupeaa nimittäin olemaan ammatillisiinoppilaitoksiin jatkuvasti enemmän hakijoita. Ja tämä ei selity lukuhalujen vähentymisellä. Esim. uskalletaan tehdä valintoja muutenkin kuin vanhempien odotusten ja toiveiden mukaan, tiedetään aiemmin mitä halutaan ja halutaan opiskella ahkerasti toivottuun ammattiin. Toiset on uskaltaneet tehdä tämän jo aikoinaan, toiset jopa vanhempien kannustamana. Todellakin tää valkolakin "yli"kunnioittaminen rupeaa olemaan niin out.
Ja on muuten kuultu ihan amis opelta (jolla kokemusta myös musita oppilaitoksista isossa kaupungissa), että amislaiset oli todella motivoituneita oppimiseen!
sekä peruskoulussa ja lukiossa. Amikseen kyllä oikeasti ajautuu se peruskoulun surkein sakki. Peruskoulussakin on mukavampaa, kun siellä sentään osalla leikkaa ja jotain motivaatiota löytyy. Amiksessa taas... no, voihan siellä olla 1-2 oppilasta per ryhmä, joita vähän edes kiinnostaa. Suurin osa on sellaista porukkaa, että laittaa miettimään, mitä ihmettä niistä koskaan elämässä tulee. Ei kiinnosta mikään, ei mitään yritystä ja valitettavasti kyvyt oppia yksinkertaisia asioita on tosi alhaalla. Hyvä esimerkki on se, että peruskoulussa koealue voi olla 20-30 sivua, lukiossa 100-150 ja ammattikoulussa 2-3, ja sitä ei suurin osa jaksa lukea tai ei ainakaan ymmärrä lukemaansa. Monilla on todellakin ongelmia sisälukutaidon kanssa.
itse ainakin ja myös oma luokkani ovat olleet hyviä koulussa, aineet kiinnostaneet jne. meille lukio ei ollut se oikea paikka.
Nyt olemme lähihoitajia ja osa jatkanut terveydenhoitajaksi, sairaanhoitajaksi yms.
EI SAA YLEISTÄÄ.
amiksessa kokeiden laajuus 2-3 sivua?????? en tiedä millä alalla mutta ei meillä ainakaan, kun lähihoitajaksi luin. Kyllä niin helvetisti sai päntätä puolta kirjaa päähänsä.
tottakai amiksessa on se huonompi sakki, jonnekkin on jatkettava, jos elämältään JOTAIN edes haluaa, ja amikseen pääset myös heikommalla todistuksellá. kai ne surkimukset siellä lukiossa yhtälailla olisi jos vaan sinne niitä otettaisiin.
ja amiksen kävin sitten loppuun 3 vuotta myöhemmin.
kummassakin paikassa keskeyttäneitä(kaverit, luokkakaverit) on ollu ihan yhtä paljon ja omasta kokomuksesta voin sanoa että kokeisiin kummassakin luettiin ihan yhtä paljon.
riitti amikses kokeis et osas kirjottaa nimesä oikei ja vastasi muutamaan kysymyksee jotai melkei oikei, pääs läpi aina.
amiksessa kokeiden laajuus 2-3 sivua?????? en tiedä millä alalla mutta ei meillä ainakaan, kun lähihoitajaksi luin. Kyllä niin helvetisti sai päntätä puolta kirjaa päähänsä.
tottakai amiksessa on se huonompi sakki, jonnekkin on jatkettava, jos elämältään JOTAIN edes haluaa, ja amikseen pääset myös heikommalla todistuksellá. kai ne surkimukset siellä lukiossa yhtälailla olisi jos vaan sinne niitä otettaisiin.
todella huonollakin todistuksella :)
Ekan lukiojakson yksi lukion opettajista tuli mulle henk.koht. sanomaan, että mun opiskelussani oli sentään jotain järkeä (viitaten siis niihin toisiin jotka lähinnä keskittyivät lintsaamiseen ja oppituntien häiritsemiseen).
Sama pätee myös opettajiin. Amiksessa esim. lähdetään helpommin tauolle, eikä pidetä tunteja loppuun yms.
Sama pätee myös opettajiin. Amiksessa esim. lähdetään helpommin tauolle, eikä pidetä tunteja loppuun yms.
Se siinä varmaan mätti. t. ap
amikseen menee ne joita ei lukemiset kiinnosta.
t. amikseen menevän pojan akateeminen äiti