opintovapaalle äippäloman jälkeen
Ihanaa, kun huomasin, että minulla on mahdollisuus jäädä opintovapaalle puoleksi vuodeksi äitiysloman jälkeen ja tulot ovat lähes samat kuin edellä. Täytyykin laittaa vireille.
Muita tätä mahdollisuutta käyttäneet?
Kommentit (10)
Kun minä olin opintovapaalla, mulla oli joku tietty määrä työvelvoitetta juuri ennen opintovapaan alkua. Suoraan äitiysvapaalta/hoitovapaalta ei meillä pysty saamaan opintovapaata.
jäin opintovapaalle äitiysloman ja vuoden hoitovapaan jälkeen. Olin 2 vuotta. Opiskelin ja sain Keralta aikuiskoulutustukea!
Kysyin tätä suullisesti ja pitäisi kyllä onnistua, kun on ennen äitiyslomaa ollut töissä tarvittavan ajan.
Sen verran siinä on vaatimusta, että joko pitää olla nykyistä ammattia täydentävää tai uuteen tutkintoon tähtäävää. Yhdeltä kaverilta jäi tuki saamatta, kun opiskeli uutta kieltä intensiivisesti (kokopäiväisesti) ja katsottiin, ettei venäjäntaitoa tarvita hänen työssään, vaikka pomo yritti kirjoittaa kaikkea puppua mahdollisesta itäyhteistyöstä.
Itselläni on opiskelupaikka yliopistossa ja sitä kautta olen tutkinto-opiskelija. Aikomus ei ole valmistua, mutta lukea hiukan lisäjuttuja nykyisen päälle sen mukaan, mikä sattuu kiinnostamaan.
Laki kun sanoo aika selkeästi, että opintovapaata ei ole pakko antaa.
Ihanaa, kun huomasin, että minulla on mahdollisuus jäädä opintovapaalle puoleksi vuodeksi äitiysloman jälkeen ja tulot ovat lähes samat kuin edellä. Täytyykin laittaa vireille.
Muita tätä mahdollisuutta käyttäneet?
voimassaolevaa työsuhdetta.
Laskin, että saamalla kotihoidontuet, säästöt hoitomaksuista + aikuiskoulutustuki, niin jään 200 Euroa/kk tappiolle. Lapset voin viedä mummulle tarvittaessa ja olen ennenkin tenttinyt lasten ollessa maailmassa, joten pystyn tekemään tarvittavat suoritukset, vaikkei lapset ole jatkuvasti hoidossa.
voimassaolevaa työsuhdetta.
Laskin, että saamalla kotihoidontuet, säästöt hoitomaksuista + aikuiskoulutustuki, niin jään 200 Euroa/kk tappiolle. Lapset voin viedä mummulle tarvittaessa ja olen ennenkin tenttinyt lasten ollessa maailmassa, joten pystyn tekemään tarvittavat suoritukset, vaikkei lapset ole jatkuvasti hoidossa.
Joo olen ollut samassa firmassa vuosia. Tuki määräytyy tulojen mukaan ja aika, jonka saa olla vapaalla, työvuosien. Voi siis olla jopa 1,5 vuotta. Töitä saa tehdä noin viikon kuussa tuesta huolimatta.
Miksei siis mahdollisuutta käyttäisi. Eipähän stressaa sitten lopputyön teko, kun saa opiskella rauhassa. Jää lapsille sitten enemmän aikaakin. Varmastihan se työn ohellakin sujuisi.
Meillä ei ole ketään hoitajaa lapsille yli sadan kilsan etäisyydellä. :)
T:AP
verran tukea. Se on tosi hyvin, kun vertaa siihen, mitä opintotuki normaalisti on.
Itse aion olla sen 1,5 vuotta. Siinähän on sääntö, että työhistorian ollessa yli 10 vuotta, voi käyttää kaiken tukiajan eläkeikään asti.