Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksi tytöt ei voi leikkiä kuin parettain?

Vierailija
16.06.2010 |

Mua kyllä ihmetyttää todella tämä tyttöjen "pariutuminen". Aina pitää olla kaksistaan jonkun kanssa ja siihen ei mahdu mukaan kolmas tyttö, vaikka kuinka hyvä ystävä hänkin olisi.

Taas kipitti kotiin meidän tyttö itkien kun naapurin tyttö, hyvä ja rakas ystävä, ei tullut pihalle leikkimään koska aikoi leikkiä toisen pihapiirin tytön kanssa. Kaikki tytöt ovat kavereita keskenään, mutta leikkiminen onnistuu yleensä vain pareittain. Miksei kolmas tyttö mahdu mukaan?

Meidän tyttö ei tätä ymmärrä, koska on kasvanut kolmen isoveljensä kanssa ja oppinut poikien mentaliteetin että "the more the merrier" eli kaikki kaverit mahtuu mukaan ja lössillä on kivempaa. Perustele siinä sitten murheen murtamalle 5-vuotiaalle miksi tytöillä ei ole samanlaista...kertokaa joku fiksumpi että mistä se johtuu?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kamalan kuulosta ku välillä tyttäreni ja kaverit yrittää olla kolmisin niin ei mene kauaa kun supatellaan ja vähän ajan päästä yksi lähtee allapäin kotiin :(. Tottakai olen yrittänyt kaikkeni selittää ja puhua, että olisivat isommalla porukalla, mutta minkäs teet. Välillä se on oma tyttöni kuka joutuu ulkopuolelle, välillä joku muu. Inhottavaa.

Vierailija
2/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kumma kyllä tuntuu nuo leikit sujuvan kolmestaankin, mutta isommalla porukalla takkuaa. Meidän tiellä on useampi tyttö ikäväliltä 4-6 v ja vaihtelevilla kokoonpanoilla leikkivät. Enimmäkseen 2-3 tytön porukoissa, välillä kuitenkin laumana...

Töitä on tehty ja joudutaan varmasti vielä tekemään sen suhteen että tytöt ymmärtäisivät opetella pois tuosta pariutumisesta. Meillä kuitenkin onneksi suurin osa vanhemmista tukee tuota ajattelumallia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta just tänään hänet heivattiin kolmantena pyöränä joten ihan samaa kummastelen...siltikään ei voi yleistää sillä mun tytöllä paljon sellaisia kavereita jotka osaavat leikkiä ryhmässä. Itse asiassa suurin osa kavereista osaa mutta sit on nää pari jotka ei...

Vierailija
4/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon kasvatus ei vaikuta. Itseä harmittaa myös. Välillä on oma tyttö jätetty ulkopuolelle leikeistä, viimeksi maanantaina näin kun hän itse jätti ulkopuolelle yhden tytön.

Ihan siis käsittämätön tilanne. Leikki naapurin Nellin kanssa puolisen tuntia ja olivat niin ystäviä niin ystäviä ja kun paikalle saapui Aura (lapseni ystävä vauva-ajalta asti) niin heti hylkäsi Nellin. siis lähti vaan Auran mukaan ja juoksi sitten Nelliä karkuun. Minä sitten vieressä hoen että kyllä leikkiin mahtuu mukaan ja muistatkos kuinka ikävältä susta on tuntunut kun on jätetty leikistä pois...

Vierailija
5/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tunnen vain yhden tällaisen tytön, kiusaa armottomasti leikeistä ylimääräisen pois. Haluaa aina leikkiä mun tytön kanssa joka taasen on sosiaalinen ja leikkii mielellään porukoissa ja poikien kanssa. Ikävä kyllä yritän vältellä tätä tyttöä kuin ruttoa, ettei tartuta typerää tapaansa.

Muuten en yleistäisi ainakaan vielä alle kouluikäisillä.

Vierailija
6/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai isommassa ryhmässä, joka ainakaan mun kokemuksen perusteella ei olekaan niin iso ongelma kuin juuri tuo kolmen porukka: se tuntuu olevan tytöille tosi paha paikka. Samantyyppistä palautetta olen kuullut myös usein päiväkodista, että tytöillä menee hyvin niin kauan kuin ovat ryhmässä tai parettain, mutta kolmistaan se homma aina takkuaa...

Vierailija
7/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pariutumis" periaatetta ja pakottaa siihen sitten muutkin, vaikka nämä olisivatkin oikeasti eri mieltä. Meidän tyttö ei myöskään ole koskaan ymmärtänyt miksi näin pitää olla ja monet itkut on sen takia itketty. Hänellä tosin on pari hieman kauempana asuvaa kaveria, jotka myös pystyvät leikkimään kolmenkin porukassa, mutta nuo lähimmät ovat kyllä tällaisia, että kolmas syrjäytetään aina.

Vierailija
8/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se on mennyt jo vuosikymmenet, tai ehkä aina. Aikuisuuden kynnykselle asti bestis-suhteet ovat ainakin joillekin tytöille tavattoman tärkeitä.

Lieneekö kyse jostakin perinnöllisestä taipumuksesta vai yksinkertaisesta lasten kulttuurissa elävästä ilmiöstä? Kovasti nuo tyttöparit muistuttavat seurustelevia pareja. Ehkä kyseessä on sama omistamisenhalu, joka sitoo myös seurustelevat parit toisiinsa siksi aikaa kuin sitoo. Tai omistautumisen halu, jos tuo omistaminen-sana satuttaa jonkun sielua. Toisaalta, kyse voi olla tavasta joka muuttuu äärettömän hitaasti, jos lainkaan.

Vierailija
9/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette olleet lapsena aivan samanlaisia! Kaikki tytöt ovat sellaisia.

Vierailija
10/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys kuuluikin että mistä se johtuu? Geeneistä, opitusta käyttäytymismallista? Meillä myös samanlaista kokemusta kahdesta tyttärestämme: pareittain ja isommassa tyttöporukassa leikit sujuu, kolmistaan ei. Ollaan kyllä yritetty jauhaa tuota "kaikki mukaan" ja "ketään ei saa jättää ulkopuolelle" ja "mieti miltä sinusta itsestäsi tuntuisi" mutta aivan yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
11/11 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen tytön kehitystehtävä nyt vaan on harjoitellakahden välisiä suhteita, ollakseen myöhemmin taitava tulevissa parisuhteissa ja äitinä äitilapsisuhteessa.

Joillakin nuo luonnolliset vietit vaan on voimakkaampia. Sille ei vanhempana paljon voi.

Toisinaan yhteisleikit sujuu, ja välillä taas sulkeudutaan kahdenkeskisen vuorovaikutuksen harjoitteluun.