Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näkyykö down 4d-ultrassa?

Vierailija
16.06.2010 |

Kunhan mietiskelin, siinähän on muuttuneet kasvonpiirteet.. ovatko ne jo vauvalla ylipäätään?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen syyni tietysti henkilökunnalle sanonut. Mittaavat mitä mittaavat, mutta olen sanonut, etten halua tietää onko riski Downiin kohonnut vai ei, en kuitenkaan haluaisi jatkotutkimuksia (punktion keskenmenoriskin jne. takia) enkä keskeyttäisi raskautta Downin perusteella.

Vakavammista rakennepoikkeamista olen kylä halunnut tietää ja kantani selvästi ilmaissut. Ja aina ollut hoitohenkilökunnalle ok. Tuskin he mitään vasten vanhemman tahtoa kertovat, jos ilmaisee kantansa selkeästi etukäteen. Itse en ole kokenutt, että Down-tiedosta olisi jotain hyötyä raskauden aikana. Varsinkin kun suurin osa noista kohonneista riskeistä on vääriä hälytyksiä ja toisaalta kaikki Downit "eivät jää kiinni" seuloissa vaan arvot ihan normaaleita. Downiahan ei voi mitenkään parantaa eikä Down-lapsi sinällään ole sairas, ei siis tarvitse välitöntä hoitoa heti syntymän jälkeen (Downin perusteella, tietysti muita ongelmia voi olla). Yleensähän Down-lapsista tutkitaan noita muita liitännäissairauksia kuten sydänvikoja, mutta eivät nekään välttämättä mitään välitöntä hoitoa vaadi. Ja olen synnyttänyt hyvissä sairaaloissa, joten kyllä sieltä välitöntäkin apua olisi tarvittaessa löytynyt. Downhan on livä/keskivvaikea kehitysvammaisuus, ei mikään lapsen henkeä uhkaava sairaus. Enhän muutenkaan tiedä lapseni älykkyyden tasoa heti synnytyssalissa tai edes ensimmäisinä vuosina, joten en ole itse kokenut tietoa raskauden aikana tarpeelliseksi. Muitakin mielipiteitä voi tietysti olla, mutta tämä siis omalta kohdaltani selityksenä miksi en ole halunnut osallistua Down-seuloihin.

valmistautumisen voi aloittaa ajoissa. Eikös down-lapsi tarvitse jos jonkinnäköistä tutkimusta... ihan sen vuoksi olisi ehkä hyvä tietää ja varmasti kertovatkin, kysyi vanhempi tai ei. Lapsestahan siinä on kyse.

Vierailija
22/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku EI halua että edes niskapoimu mitataan? Minä ainakin haluaisin käyttää kaikki mahdolliset konstit sen selvittämiseksi että lapsella ei ole ainakaan mitään sellaisia sairauksia jotka olisi voinut tunnistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen syyni tietysti henkilökunnalle sanonut. Mittaavat mitä mittaavat, mutta olen sanonut, etten halua tietää onko riski Downiin kohonnut vai ei, en kuitenkaan haluaisi jatkotutkimuksia (punktion keskenmenoriskin jne. takia) enkä keskeyttäisi raskautta Downin perusteella.

Vakavammista rakennepoikkeamista olen kylä halunnut tietää ja kantani selvästi ilmaissut. Ja aina ollut hoitohenkilökunnalle ok. Tuskin he mitään vasten vanhemman tahtoa kertovat, jos ilmaisee kantansa selkeästi etukäteen. Itse en ole kokenutt, että Down-tiedosta olisi jotain hyötyä raskauden aikana. Varsinkin kun suurin osa noista kohonneista riskeistä on vääriä hälytyksiä ja toisaalta kaikki Downit "eivät jää kiinni" seuloissa vaan arvot ihan normaaleita. Downiahan ei voi mitenkään parantaa eikä Down-lapsi sinällään ole sairas, ei siis tarvitse välitöntä hoitoa heti syntymän jälkeen (Downin perusteella, tietysti muita ongelmia voi olla). Yleensähän Down-lapsista tutkitaan noita muita liitännäissairauksia kuten sydänvikoja, mutta eivät nekään välttämättä mitään välitöntä hoitoa vaadi. Ja olen synnyttänyt hyvissä sairaaloissa, joten kyllä sieltä välitöntäkin apua olisi tarvittaessa löytynyt. Downhan on livä/keskivvaikea kehitysvammaisuus, ei mikään lapsen henkeä uhkaava sairaus. Enhän muutenkaan tiedä lapseni älykkyyden tasoa heti synnytyssalissa tai edes ensimmäisinä vuosina, joten en ole itse kokenut tietoa raskauden aikana tarpeelliseksi. Muitakin mielipiteitä voi tietysti olla, mutta tämä siis omalta kohdaltani selityksenä miksi en ole halunnut osallistua Down-seuloihin.

valmistautumisen voi aloittaa ajoissa. Eikös down-lapsi tarvitse jos jonkinnäköistä tutkimusta... ihan sen vuoksi olisi ehkä hyvä tietää ja varmasti kertovatkin, kysyi vanhempi tai ei. Lapsestahan siinä on kyse.

Vierailija
24/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta harvoinhan ne sydänviatkaan lapsen henkeä välittömästi uhkaavat. Ja Down-lapsia tutkitaan, koska heillä normaalia useammin sydänvikoja, mutta voivat siis olla ihan terveitäkin. Eihän vastaavia lasten sydänvikoja muutenkaan löydetä raskauden aikana tai välttämättä edes heti synnyttyä, yleensähän aletaan tutkia vasta oireiden ilmaannuttua. Miten sinä tutkisit ja hoitaisit raskauden aikana, ehkä tiedät paremmin? Yleensä kyllä odotetaan, että lapsi syntynyt ja silloinhan se Down näkyy ja lisätutkimukset voidaan heti aloittaa. Tuskin siellä on erikoislääkärit jonossa synnytyssalin ovella, vaikka tiedettäisiinkin Down-lapsen olevan tulossa. Mutta tämä nyt oli ap aiheen vierestä, joten omalta osaltani lopetan.

Ai sydänvikako ei vaadi välitöntä tutkimista/hoitoa lapsella???

ja olen syyni tietysti henkilökunnalle sanonut. Mittaavat mitä mittaavat, mutta olen sanonut, etten halua tietää onko riski Downiin kohonnut vai ei, en kuitenkaan haluaisi jatkotutkimuksia (punktion keskenmenoriskin jne. takia) enkä keskeyttäisi raskautta Downin perusteella. Vakavammista rakennepoikkeamista olen kylä halunnut tietää ja kantani selvästi ilmaissut. Ja aina ollut hoitohenkilökunnalle ok. Tuskin he mitään vasten vanhemman tahtoa kertovat, jos ilmaisee kantansa selkeästi etukäteen. Itse en ole kokenutt, että Down-tiedosta olisi jotain hyötyä raskauden aikana. Varsinkin kun suurin osa noista kohonneista riskeistä on vääriä hälytyksiä ja toisaalta kaikki Downit "eivät jää kiinni" seuloissa vaan arvot ihan normaaleita. Downiahan ei voi mitenkään parantaa eikä Down-lapsi sinällään ole sairas, ei siis tarvitse välitöntä hoitoa heti syntymän jälkeen (Downin perusteella, tietysti muita ongelmia voi olla). Yleensähän Down-lapsista tutkitaan noita muita liitännäissairauksia kuten sydänvikoja, mutta eivät nekään välttämättä mitään välitöntä hoitoa vaadi. Ja olen synnyttänyt hyvissä sairaaloissa, joten kyllä sieltä välitöntäkin apua olisi tarvittaessa löytynyt. Downhan on livä/keskivvaikea kehitysvammaisuus, ei mikään lapsen henkeä uhkaava sairaus. Enhän muutenkaan tiedä lapseni älykkyyden tasoa heti synnytyssalissa tai edes ensimmäisinä vuosina, joten en ole itse kokenut tietoa raskauden aikana tarpeelliseksi. Muitakin mielipiteitä voi tietysti olla, mutta tämä siis omalta kohdaltani selityksenä miksi en ole halunnut osallistua Down-seuloihin.

Vierailija
25/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskoisin, että se tutkitaan, halusivat vanhemmat down-diagnoosia tai eivät.

Mitenkö tutkisin.. no aloittaisin varmaan ultraamalla siellä mahassa sydäntä, että minkä tason sydänviasta on kyse, pitääkö esim. leikata vauva ulos tms. Näin siis maallikon näkökulmasta.

mutta harvoinhan ne sydänviatkaan lapsen henkeä välittömästi uhkaavat. Ja Down-lapsia tutkitaan, koska heillä normaalia useammin sydänvikoja, mutta voivat siis olla ihan terveitäkin. Eihän vastaavia lasten sydänvikoja muutenkaan löydetä raskauden aikana tai välttämättä edes heti synnyttyä, yleensähän aletaan tutkia vasta oireiden ilmaannuttua. Miten sinä tutkisit ja hoitaisit raskauden aikana, ehkä tiedät paremmin? Yleensä kyllä odotetaan, että lapsi syntynyt ja silloinhan se Down näkyy ja lisätutkimukset voidaan heti aloittaa. Tuskin siellä on erikoislääkärit jonossa synnytyssalin ovella, vaikka tiedettäisiinkin Down-lapsen olevan tulossa. Mutta tämä nyt oli ap aiheen vierestä, joten omalta osaltani lopetan.

Ai sydänvikako ei vaadi välitöntä tutkimista/hoitoa lapsella???

Vierailija
26/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan se ei ole useinkaan vielä välttämättä kehittynyt normaalisti rv12 mennessä joten jos sitä ei näy rv11-12 maissa olevassa np-ultrassa niin se voi tarkoittaa Downia (tai sitten ei).

Sen sijaan 4D ultrassa joka tehdään vasta aikaisintaan rv18 (yleensä vasta 22-26 maissa) Downin syndrooman omaavalla sikiöllä on jo ihan samanlainen nenäluu kuin muillakin sikiöillä. Siinä vaiheessa nenäluusta ei pysty enää sanomaan mitään.

Mitä tulee sydämen kehityshäiriöihin niin todellakin jotkut sydämen kehityshäiriöt ovat niin pahoja että vastasyntynyt vaatii välitöntä tehohoitoa syntymänsä jälkeen. Jos tällaista sydämen kehityshäiriöitä ei ole etukäteen tiedossa ei vastasyntynyttä voida millään tavallisessa sairaalassa pelastaa jossa ei ole vastasyntyneiden tehoa tarvittavine laitteineen.

Toisaalta on myös muutama niin paha sydämen kehityshäiriö (esim. yksikammioisuus) että lapsi kuolee joka tapauksessa nopeasti syntymänsä jälkeen. Asialle ei voida mitään. Tällöin toki on tavallaan se ja sama onko ultrattu jo etukäteen mutta uskoisin että vanhempia auttaisi surutyön teossa se että tietäisivät jo etukäteen näin käyvän eikä että he ovat synnyttämässä tervettä lasta joka sitten kuolee muutaman vuorokauden ikäisenä (jos niinkään pitkälle selviää).

Vierailija
27/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän downia piirteiden perusteella välttämättä huomaa vastasyntyneenäkään. Toisaalta downiin viittavia piirteitä voi olla, vaikka downia ei olisikaan.

Vierailija
28/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kromosomipoikkeavuuteen. Tutkitaanko Suomessa tässä mielessä korvien rakennetta raskausaikana?

Vierailija
29/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän täytyy vaan välillä selvitä ilman minua.

Vierailija
30/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan faktana, koska down-ihmisillä hyvin usein on piirteet, joista downin tunnistaa. Se on yksi, millä tauti on aikoinaan määritetty, sanoo wikipedia.

Eihän downia piirteiden perusteella välttämättä huomaa vastasyntyneenäkään. Toisaalta downiin viittavia piirteitä voi olla, vaikka downia ei olisikaan.

Vierailija
31/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän täytyy vaan välillä selvitä ilman minua.

Vierailija
32/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downiin liittyy tyypilliset piirteet, mutta ne eivät aina ole kovin selvät ja toisaalta ne piirteet voi olla ilman downiakin.En tosin tiedä, jääkö oikeasti koskaan vastasyntyneen down huomaamatta sairaalassa.

Vierailija
33/34 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähdä niitä tyypillisiä kasvonpiirteitäkin. En tiedä varmasti.

Vierailija
34/34 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyykö down jos menee 4 d ultraan raskausviikolla 27 tai 28? (esim)