Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikean lapsivuodepsykoosin kokenut äiti vastailee kysymyksiin vartin..

Vierailija
16.06.2010 |

Sairastuin esikoisen jälkeen vaikeaan lapsivuodepsykoosiin. Haluaisitko kysyä minulta jotain?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvisit siitä kaikesta ja miten nopeasti sait apua?

Itselläni on tuttava, joka sairastui kyseiseen tautiin 16.v sitten..harmi, ettei silloin vielä osattu tiedostaa kunnolla mikä on syynä, ja hoito viivästyi ikävin seurauksin. Ei ole kyseinen henkilö vieläkään parantunut tästä taudista..eikä ilmeisesti tule parantumaankaan.

Vierailija
2/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tajusitko itse tilasi ja haitko apua, vai olitko niin omissa maailmoissasi ettet tajunnut tilannetta?

Varmaan tyhmän kuuloinen kysymys, mutta miltä se psykoosi tuntuu, siis onko harhoja tms. ja ovatko ne pelottavia vai vaan hämmentäviä vai meneekö vaan muuten kokonaan toimintakyky vai mitä siinä oikein tapahtuu kun kunnolla menee todellisuuden rajat hukkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin hyvin nopeasti sairaalaan vauvan ollessa 8vrk ikäinen. Harhani olivat niin voimakkaat, ettei kenellekään jäänyt epäselväksi, että tarvitsin apua. Pakkolähetteellä laittoivat suljetulle.

Olin sairaalassa 1,5 kk ja lääkityksen lopetin 3kk kuluttua.

Vierailija
4/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin harhoja. Ja join hulluna vettä/maitoa. Ensioireena unettomuus.

Vierailija
5/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain tuliko kuin "salama kirkkaalta taivaalta" lapsen syntymän jälkeen?

Vierailija
6/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykoosin laukaisee? Pelkkä vauvan saanti, vai onko syynä esimerkiksi unenpuute, hormonit, rankka fyysinen ponnistus tms?

Vierailija
7/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan hain itse apua, mutten mielen sairauteen. Uskoin raskausmyrkytyksen uusiutuneen..ja siihen hain apua. Minun harhat olivat hyvin todellisia, luulin, että minun pitää suorittaa juttuja (tyyliin löytää oikean päivän lehti, tms), jotta pääsen osastolta pois. Kun totaalisesti romahdin ja menetin pitkäkestoismuistin ja puhekyvyn, olo oli varsin kaamea. Olin aivan varma, etten koskaan selviä.

Vierailija
8/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sairaus tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. ja lähti myös pois hyvin nopeasti.

Vierailija
9/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niinpä. Sen kun tietäisi. Minulla "selittäviä tekijöitä" voisivat olla unenpuute, kiireellinen sektio, ensisynnyttäjyys, hormonit, "kiltin tytön syndrooma", jne... lopullista selvyyttä ei tulla minun kohdalla koskaan saamaan.

Vierailija
10/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä tietää, että tällainenkin on olemassa. Ei ole tullut koskaan mieleenkään, että tuollaisenkin voi saada.

Lapsen hankkiminen voi tuoda elämään hyvin ennakoimattomia asioita, tulee mieleen ihmiset, jotka päivittelevät, että eikö tiennyt mihin ryhtyi, kun lapsen hankki. En minä, enkä usko, että moni muukaan tietää, että mm. tuollaiseen voi sairastua.

t. 8

Vierailija
11/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lukenut vauvakirjasta lapsivuodepsykoosista, mutta luulin että siinä pitää olla pohjalla jokin mielensairaus.

Vierailija
12/12 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tiesithän, että Äimä Ry:llä on lapsivuodepsykoosiäitien vertaisryhmä, jossa on monta samankuuloisen tarinan omaavaa äitiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan