Vauva syö alle tunnin välein, äiti väsynyt ja paino laskee
Meidän kolmas vauva on ollut alusta asti täysin erilainen mm. syömisen suhteen mitä kaksi ensimmäistä. Esikoinen nukkui yöt n. 2kk ikäisestä eikä koskaan syönyt kun tiheimmilläänkin tunnin välein, yleensä 2-4tunnin välein. Toinen söi yleensä 1-3tunnin välein ja yönsä hän alkoi nukkua heräämättä 4kk iässä.
Nyt tämä meidän kolmas vauva (ikää reilun viikon päästä 3kk) syö 15-45minuutin välein arviolta, joskus saattaa olla taukoa tuntikin. Ei syö pitkään vaan on rinnalla muutaman minuutin.
Alan olla todella väsynyt kun koskaan ei saa nukkua tai siis en osaa nukahtaa niin nopeasti yöllä uusiks ja kun saan unen päästä kiinni ja just olen unessa niin muutaman minuutin päästä vauva itkee. Nukkuu kyllä vieressäni eikä minun tarvitse nousta, mutta kun vauva nukkuu vieressäni niin uneni on entistä huonompaa.
Vapaapäivinä mies yleensä hoitaa lapset ja tuo vauvan vain syömään, jos ei pullo kelpaa. Mies on välillä onnistunut pitkittämään syöttöväliä jopa vähän yli tuntiin kun yrittää viihdyttää vauvaa. On sekin käynyt mielessä, että olenkohan osin ns. huvitutti kun tuttia ei vauva ole huolinut. Pullosta juo satunnaisesti, useimmiten ei kelpuuta pulloa, mutta jos tilanne on tarpeeksi outo, esim. vauva on kaukalossa niin siinä saattaa juoda pullosta.
Väsymyksen lisäksi ongelmana on se, että vaikka syön todella paljon niin minä laihdun. Tällä menolla olen kohta alipainoinen. Olen jopa harkinnut imetyksen lopettamista, vaikka se hyvin sujuukin, koska minä en ole onnistunut pitkittämään syöttövälejä vauvaa viihdyttämällä vaan on ollut pakko imettää lähes heti.
Olen todella poikki ja harmittaa kun en pysty huomioimaan isompia lapsia niin paljon kun haluaisin, koska vauva vie paljon aikaani. Toki tiedän, että tämä on ohimenevää tai niin ainakin toivon, mutta ei se tätä oloa helpota kun esikoinen on mustasukkainen vauvalle.
Muuten vauva on kyllä hyväntuulinen eikä kiukuttele turhasta. Lattialla ei pahemmin viihdy vaan paras on olla äidin tai isin sylissä. Jonkin aikaa viihtyy lattialla, jos siellä on äiti tai isi seurana. Jos jättää yksin niin alkaa itku.
Olen saanut kuulla todella ilkeitä kommentteja siitä, että olen edes harkinnut imetyksen lopettamista kun vauva on vasta noin pieni. En vaan enää tiedä miten voisin syödä enemmän, ettei painoni laskisi ja todellakin haluaisin kyllä nukkua yölläkin joskus pidempään kun muutaman minuutin kerrallaan. En oikeasti tiedä miten pitkään jaksan näin vähillä unilla. Miehelle olen tietysti kiitollinen, että auttaa arjessa, mutta kaipaan todella niitä ehjiä yöunia.
Kommentit (45)
vielä pyörii ekalla sivulla, anna korveketta jos kerran syö sitterissä, ja meillä on sellainen mikä vibraa ja tulee musiikkia, kokeilkaa sellaista sitteriä..???
ja tsemppiä sulle, tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu, siirryttiin korvekkeeseen vauvan ollessa alle 4 kk ja olen saanut nukkua!!! joten ei se väärin ole!!!!!!!! älä kuuntele muita vaan sinä olet yhtä tärkeä kun vauva!
vauva on erilainen. Jos oikeasti haluat päästä helpolla, vauva viereen sänkyyn, iskä isompien kanssa pihalle, ruokaa laittamaan (pakastimeen asti...) ja siivoamaan. Köllöttelet sängyssä vauva tissillä pari vuorokautta, syöt suklaata ja otat päiväunia sekä juot paljon. Eli sellainen viikonloppu :) Saat levätä, vauva saa syödä vaikka 15 min välein eikä haittaa mitään. Kunhan vessaan selviät niin loistavaa! Iskälle huutelet milloin kuopus kaipaa vaipan vaihtoa.
Toisaalta vuoden päästä et edes muista mitään uniongelmia olleenkaan ja kymmenen vuoden päästä mietit että olisihan se kiva saada tuokin mukelo hetkeksi syliin, kunhan se vaan suostuis... Joten huvituttina olo ei ehkä niin paha olekaan?
Mun esikoinen oli samanlainen. Terveydenhoitaja lohdutti sanomalla niin, että lyhyet imetysvälit ovat vauvan keino varmistaa, että pääsee äidin syliin mahdollisimman usein. Esikoiseni kohdalla uskon tuohon. Hän on edelleenkin pieniruokainen, tarvitsee kuitenkin ruokaa 5-6 kertaa päivässä, muuten verensokeri laskee ja on kärttyisä. Kokonaiset yöunet antavat edelleen odotuttaa itseään, hän on nyt 2,5-vuotias. Saattaa siis heräillä edelleenkin öisin. Noin vuosi sitten alkoi nukkua noin puolet öistä heräämättä, nyt nukkuu ehkä 75 % öistä heräämättä.
Mikään kiinteä/velli/korvike ei auttanut tuohon tiheään imemiseen, koska lapsella on vaan aika iso tarve olla sylissä. Lapsi ei syönyt noitakaan määräänsä enempää. Pidin kantoliinassa paljon ja edelleenkin välillä rinkka/reppu käytössä.
Jos epäilet, että kyse on keskimääräistä isommasta läheisyydentarpeesta, niin pidä vaan sylissä mahdollisimman paljon. Nukutte vierekkäin, kantoliina tai reppu käyttöön.
Laihtumiseen: syö kunnolla ja paljon. Musta tuntui kanssa jossain vaiheessa, että saattoi syödä vaikka joka päivä suklaalevyn eikä tuntunut/näkynyt missään.
mutta kyllä se siitä ajan myötä helpottaa. Tuollaista meilläkin oli mutta sitä on nyt helppo muistella kun viime yönä vauva 7 kk nukkui ennätykselliset neljä tuntia putkeen.
Tämä meidän nuorin kun ei viihdy sängyssä pitkiä aikoja vaan kaipaa vaihtelua ja viihdytystä. Kantoliina on käytössä, koska muuten en saisi mitään tehtyä kun pitäis vaan kanniskella vauvaa.
Tiedän, ettei imetyksen lopetus välttämättä pidentäisi yhtään syöttövälejä, mutta sillon vauva varmemmin huolisi pullon (nyt se tosiaan kelpaa vain satunnaisesti ei siis aina isiltäkään) ja isä voisi hoitaa syötöt koko yön ja saisin nukkua eikä tarvitsis koko ajan heräillä.
Nytkin mies on välillä hoitanut tai sanotaan, että yrittänyt hoitaa vauvan yösyötöt, mutta useimmiten varsinkaan öisin ei kelpaa muu kun tissi vaikka isä nukkuis vauvan kanssa toisessa huoneessa.
Pullorumba ei varmasti sekään niin helppoa ole, mutta minä olen kohta alipainoinen, jos painoni vielä laskee. Aion kyllä vielä yrittää syödä enemmän, josko se sitten auttais, ettei painoni enää laske vaan pysyis edes samassa missä on nyt.
ap
vauva on erilainen. Jos oikeasti haluat päästä helpolla, vauva viereen sänkyyn, iskä isompien kanssa pihalle, ruokaa laittamaan (pakastimeen asti...) ja siivoamaan. Köllöttelet sängyssä vauva tissillä pari vuorokautta, syöt suklaata ja otat päiväunia sekä juot paljon. Eli sellainen viikonloppu :) Saat levätä, vauva saa syödä vaikka 15 min välein eikä haittaa mitään. Kunhan vessaan selviät niin loistavaa! Iskälle huutelet milloin kuopus kaipaa vaipan vaihtoa.
Toisaalta vuoden päästä et edes muista mitään uniongelmia olleenkaan ja kymmenen vuoden päästä mietit että olisihan se kiva saada tuokin mukelo hetkeksi syliin, kunhan se vaan suostuis... Joten huvituttina olo ei ehkä niin paha olekaan?
Oisko kannattanu miettiä jaksaako ennen kun niitä lapsia tekee?
siten mikä on teidän perheenne kannalta se paras ratkaisu. Jokainen elää perhe-elämäänsä omalla tavallaan (ja aina löytyy niitä jotka arvostelevat ja tekisivät toisin). Sinä olet miehesi kanssa se paras asiantuntija teidän perheenne asioissa. Pohtikaa yhdessä ja miettikää mikä on koko perheen kannalta eli jokaisen perheenjäsenen kannalta paras vaihtoehto =). Olethan muistanut itse syödä ja juoda tarpeeksi?
joka ikiseen väsymys-ketjuun raapusteleva tod. näk. katkeroitunut lapseton, joka kertoo, että kaikki mahdollinen ja mahdoton on normaalia. Älä välitä tästä!
Mieti, mikä on teidän tilanteeseenne parasta. Sinä tiedät oman vointisi ja mikä on kokonaisuudessaan perheellenne parasta.
Oisko kannattanu miettiä jaksaako ennen kun niitä lapsia tekee?
Normaalia vauva-arkea, kun äiti kuihtuu olemattomiin???? Mistä kannon alta näitä idiootteja tänne ryömii?
Ap, nyt on mietittävä asiaa niin, että mikä on teidän perheellenne parhaaksi. Tuskin isommat lapset hyötyvät siitä, että äiti muuttuu luurangoksi eikä jaksa mitään. Se mieskin saattaisi kaivata kumppania. Ja tietenkin sinä tarvitset kunnon yöunia ja kunnon ruokaa.
Ensinnäkin, ei sitä imetystä tarvitse lopettaa, vaikka vauvalle ehkä antaisikin pullosta enemmän. Kun sinnikkäästi tarjoatte sitä pulloa esim. öisin, niin kyllä se alkaa kelvata. Pumppaa omaa maitoasi ja sekoita korviketta joukkoon, jos maitoa ei runsaasti tule pumppaamalla. Näin vauva ehkä helpommin hyväksyy pullon. Teinä myös yrittäisin vielä totuutella tutin käyttöön yöaikaan.
Varmaan kannattaisi tehdä mieletön voileipälautanen jääkaappiin heti aamusta (mies tekee?) ja helposti syötävää ruokaa muutenkin, niin että pystyt itsekin tankkaamaan samassa tahdissa kuin vauvakin. Nouseeko vauvan paino normaalisti? Jos ei nouse, on selvää, että vauvasi jää nälkäiseksi ja varmaan joudutte muutaman viikon päästä miettimään kiinteiden aloitusta (velliä tms.). Jos nousee normaalisti tai paljon, on ongelmana se, että vauva ei tankkaa tarpeeksi kerralla tai ei halua, eli ehkä siis se läheisyyden tarve. Tähänkin varmaan se ratkaisu olisi juuri kantoliina ja tutin käyttö.
Kaverini opetti 4 kk vauvan syömään tuttia, kun joutui olemaan huvitutti lähes koko ajan. Söi tuttia siis vain öisin. Sitten 8 kk:n iässä kun oppi nukkumaan kunnolla öitä, tutista päästiin eroon.
Nyt miettimään omat voimavarat ja keinot, joita haluatte käyttää. Pullolle opettelu varmaan on ainakin ihan viisasta, niin saisit levätä kunnolla ja kerätä voimia. Kyllä se keho reagoi jatkuvaan unen puutteeseen. Imetyksen vähentäminen voi jo korjata tilannetta ilman että koko imetystä tarvitsisi lopettaa, mutta jos se tuntuu työläältä, niin teette juuri niin kuin teistä tuntuu parhaalta. Nyt on kyse teidän perheenne jaksamisesta eikä tarvitse yhtään miettiä muiden mielipiteitä.
Sun pitäisi vaan yrittää saada vauva syömään pidempään, jotta hänellä tulisi maha täyteen. Yrität molemmilta puolilta, ja ihan tyrkyttämällä tyrkytät. Entä jos lypsäisit pulloon, ja yrittäisit vielä pullosta päälle? Imetätkö silloin, kun vauva on liinassa?
Selvä asiahan tuossa on, että vauvalla ei tule vatsa täyteen, jos heti vartin päästä haluaa lisää. Sitten tuossa tulee sellainen oravanpyörä, että kun et saa nukuttua, etkä syö ja juo tarpeeksi, niin ei maitosikaan ole kovin täyttävää ja rasvaista.
Imetystukihenkilöiltä voisi kysyä lisävinkkejä.
T: Sama, joka aloitti tuon ketjun vastasyntyneen imetyksestä.
mielestäni syön ja juon ihan samalla tavalla kun kahden aiemmankin kanssa. Kyllä minua tuolloinkin imetys laihdutti, muttei näin paljon. Ei meillä aiemmat lapsetkaan viihtyneet yhdellä rinnalla kun muutaman minuutin, söivät molemmista rinnoista joka kerta kuten tämä nuorimmainenkin. Silti isommat olivat pidempään syömättä mitä tämä nuorin.
Vauvan paino on noussut erittäin hyvin eli saa siis kyllä tarpeeksi maitoa. Tai maitoa tulee yli tarpeen ja joka päivä joudun myös pumppaamaan.
Kuten jo kirjoitin niin en mielelläni imetystä kokonaan lopettaisi, mutta se edellyttäisi, että mies voisi hoitaa yösyötöt esim. yhtenä tai kahtena yönä viikossa.
Olen myös yrittänyt saada vauvan syömään pidempään ja tyrkyttänyt rintaa, mutta huonolla menestyksellä.
ap
Vaikka vauvan paino nouseekin hyvin, voisi tuo jatkuva rinnalla olo viitata siihen että hän joutuu niin tekemään saadakseen riittävästi maitoa. Tai sitten maitoa tulee niin reilusti, että se aiheuttaa tuon jatkuvan syönnin.
Oletko kokeillut klassista "useampi syöttö samasta rinnasta" konstia? Se tepsii joskus, kun maitoa tulee runsaammin.
Laihtumisesta: minä käytin itse lisänä rypsiöljyä - 2-3 rkl per vrk - jotta sain painon pysymään normaalina kun meinasin imetysaikana laihtua turhan paljon.
Imetystukipuhelimessa (041 528 5582, päivystysajat löytyvät http://imetys.fi/imetystukipuhelin/) osaavat varmasti paneutua tähänkin ongelmaan. Samoin paikkakuntasi imetystukiryhmän vetäjillä voi olla hyviä vinkkejä tilanteen parantamiseksi.
Jaksamista ja hyviä vointeja!
rupeappa antamaan kiinteää ruokaa. meillä jo parin kuukauden iässä annoin perunaa. Naapurissa asuva vauvan äiti anntoi, jokk okäiselle perunaa. Tämä vauva oksensi maidon pois. siis pulautteli kovasti.
koska on vasta alle 3kk ikäinen ja meillä on lapsilla mahdollisuus olla allergisia. Kaksi isompaa eivät ole millekään allergisia, mutta ei se ole sanottu, etteikö tämä nuorin voisi olla. Siksi en halua aloittaa kiinteitä liian aikaisin. Tämän takia vältän myös antamasta korviketta, koska minä olen maidolle allerginen eikä se kuulu ruokavaliooni, mutta korvike ei välttämättä sovi.
Meillä vauva ei pulauttele normaalia enempää eikä ole muutakaan oiretta, joka viittaisi allergiaan.
Imuotteen pitäisi olla kunnossa, olen siis käynyt imetystukihenkilön luona.
ap
rupeappa antamaan kiinteää ruokaa. meillä jo parin kuukauden iässä annoin perunaa. Naapurissa asuva vauvan äiti anntoi, jokk okäiselle perunaa. Tämä vauva oksensi maidon pois. siis pulautteli kovasti.
kiinteiden aloittamisesta. Ei niitä enää nykypäivänä aloiteta 1-2kk ikäiselle vauvalle vaan suositus on, että 4-6kk ikäiselle. Siis jos kyseessä normaalipainoinen hyvin kasvava vauva. Keskoset ja huonosti kasvavat ovat asia erikseen.
Eikä ne kiinteät välttämättä yhtään pidennä syöttövälejä, pahimmassa tapauksessa teet vain hallaa pienelle.
Näinvanhempana äitinä neuvoisin sinua, rupeappa antamaan kiinteää ruokaa. meillä jo parin kuukauden iässä annoin perunaa. Naapurissa asuva vauvan äiti anntoi, jokk okäiselle perunaa. Tämä vauva oksensi maidon pois. siis pulautteli kovasti.
koska on vasta alle 3kk ikäinen ja meillä on lapsilla mahdollisuus olla allergisia. Kaksi isompaa eivät ole millekään allergisia, mutta ei se ole sanottu, etteikö tämä nuorin voisi olla. Siksi en halua aloittaa kiinteitä liian aikaisin. Tämän takia vältän myös antamasta korviketta, koska minä olen maidolle allerginen eikä se kuulu ruokavaliooni, mutta korvike ei välttämättä sovi. Meillä vauva ei pulauttele normaalia enempää eikä ole muutakaan oiretta, joka viittaisi allergiaan. Imuotteen pitäisi olla kunnossa, olen siis käynyt imetystukihenkilön luona. ap
Meillä lapsista kaksi oli todella todella haastavia elämänsä ekat kuukaudet, kunnes saatiin allergioista kiinni. Molemmilla ihottumat alkoivat vasta reilusti sen jälkeen kuin "yleislevottomuus" oli vaivannut pidempään.
Jokin vauvaa vaivaa, jos ja kun hän syö noin usein ympäri vuorokauden (ei siis esim. ime tiheämmin tiettyinä aikoina päivästä, vaan koko ajan). Meillä toisella lapsista oli (allergian aiheuttamaa) takaisinvirtausta, eli oli tosi levoton makuuasennossa (mikä olikin ymmärrettävää sitten kun tuo selvisi: häntä sattui kunnolla vaakatasossa :-(...), ja hän esim. nukkui vain pystymmässä asennossa ensi kuukausina. Toinen kärsi mahavaivoista ja oli myös täysin kannettava, nukkui päiväunensakin kantoliinassa pystyssä.
Molemmilla tilanne hellitti maagisesti kun saimme pahimmat allergioiden aiheuttajat kiinni :-).
Suolisto-oireinen allergia ei välttämättä oirehdi iholla, eli sellaista klassista "kokovartaloihottumaa" ei tule. Ainoa oire voi olla tuo levottomuus.
t. 15
Annoin aina illalla vauvalle pullosta joko lypsettyä rintamaitoa (jos oli) tai korviketta ennen nukkumaan menoa. Pullosta vauva sai helposti vatsansa täyteen ja nukkui sit röyhtäysten jälkeen nelisen tuntia omassa sängyssä. Kun vauva sit yöllä heräsi nälkäänsä otin vaan viereen syömään ja sai olla loppuyön vieressä. Pullona meillä toimi hyvin tuo Ainu-mam tuttipullo jossa irrotettava pohja, perinteisestä tuttipullosta syötettynä sai aina ilmaa vatsaansa ja sai sit vauvaa kannella ympäri huushollia.
Ongelma on sit tietysti ihan toinen jos vauva ei suostu syömään pullosta.
lisaa, mutta helpommin ne aiheuttavat levottomuutta kuin rauhoittavat. Minusta 3kk ikaisen vauvan pitaisi pystya odottamaan ruokaa pari-neljakin tuntia, oisin jopa 6 tai 8.
Joko imuotteessa on jotain haikkaa tai vauvalla vatsavaivoja tms. Useinhan vauvat hermostuksissaan pyrkivat rinnalle, kun maha on kipea. Sitten eivat kuitenkaan syo tehokkaasti, koska maha tulee viela kipeammaksi. Kierre on valmis.
Tietysti on tihean imun kausia, mutta niiden ei kai pitaisi kestaa kuin muutama paiva. Meilla on 4kk ikainen vauva.
Tilanteesi kuulostaa ikävältä! En osaa antaa mitään hyviä konkreettisia neuvoja, mutta ymmärrän väsymisesi hyvin! Voisiko siitä olla apua, että yrittäisit nukuttaa vauvan omaan sänkyyn. Meillä vauva nukkuu ensimmäiset tunnit yöllä omassa sängyssä ja sitten aamuyön vieressä, kun en jaksa enää istualtaan syöttää. Ja poikkeuksetta vauva nukkuu sängyssä kaikista pisimmän pätkän.
En suosittelisi imettämisen lopettamista. Pulloon opettelukin stressaa eikä pullottelukaan mitään täysin vaivatonta ole -tosin ei tarvitse pelätä laihtuvansa.
Voimia sulle! Vaikka tämä ei varmaan lohduta, muistutan, että pikkuvauva-aika on lyhyt -kyllä se kohta helpottaa, kun vauva kasvaa.