mua ärsyttää, pk aukeaa klo 7, vanhemmat hakkaa ovea 6.45
Pitää pimeässä salaa kipittää pukkariin riisuu ulkovaatteita, keittää kahvia yms. Sit ku 7.00 meneeavaa ovet ni naama happana valitetaan ku sai odotella ulkona.
Kommentit (123)
ennen kuin päiväkoti aukeaa, kuten et voi päästä sisään ennen aukeamisaikaa moniin muihinkaan paikkohin, esim. kaupat, pankit ym. Opettele vain elämään sen asian kanssa.
täytyypä joskus yrittää tuolla logiikalla päästä meidän lähikauppaan ennen aukeamisaikaa. Kauppa aukeaa siis yhdeksältä mutta työntekijöitä siellä on jo hyvissä ajoin ennen sitä. Menen hakkaamaan ovea varttia vaille ja jos joku viitsii tulla avaamaan niin kerron, että ihan itse hoitaisin ostokseni kärryyn ja olisin kassalla vasta siinä noin yhdeksältä, miksen siis voisi päästä nyt jo kauppaan? Kun olisi pakottava tarvekin käydä ostamassa eväät töihin ja ehtisin paremmin bussiin jos kauppa aukeaisikin vähän aiemmin..
täytyypä joskus yrittää tuolla logiikalla päästä meidän lähikauppaan ennen aukeamisaikaa. Kauppa aukeaa siis yhdeksältä mutta työntekijöitä siellä on jo hyvissä ajoin ennen sitä. Menen hakkaamaan ovea varttia vaille ja jos joku viitsii tulla avaamaan niin kerron, että ihan itse hoitaisin ostokseni kärryyn ja olisin kassalla vasta siinä noin yhdeksältä, miksen siis voisi päästä nyt jo kauppaan? Kun olisi pakottava tarvekin käydä ostamassa eväät töihin ja ehtisin paremmin bussiin jos kauppa aukeaisikin vähän aiemmin..
Tämä havainnollistaa hyvin!
Aiemmin illalla täällä joku tolkutti, että voi tulla joskus tilanteita, että pomo ykskaks ilmoittaa, että töissä onkin oltava normaalia aiemmin, joten siksi lähtee hasardilla hakkailemaan pk:n ovea, että pääsiskö sisään, kun mun pitäs ehtiä töihin. Siinä vaan nyt oli se PIKKURILLISTÄ KOKO KÄSI -juttu, eli tosiaankin sitten siinä saisi olla lähes joka aamu availemassa erityistapauksille ovea. Ja kun niistä kun ei ole sovittu vakikäytäntöä, niistä ei silloin saa pk:n työntekijä palkkaa! Ja ne vakuutusjutut oli kanssa.
Mä en muuten muista kuulleeni eikä omalle kohdallekaan ole osunut tilannetta, että pomo käskee aiemmin töihin niin lyhyellä varoitusajalle, ettei joustosta voi pk:n kanssa sopia etukäteen. Mahtaako olla yleistä?
Itse en siis ole pk:ssa työssä, mutta ei kyllä tulisi mieleenikään lähteä tuurilla kokeilemaan, että pääsiskö lapsi hoitoon ennen aukioloaikaa, vaan käyttäisin kyllä kaiken organisointitaitoni siihen, että saisin viennin järjestettyä aukioloaikojen puitteissa. Tietenkin.
[minähän toivoin, että asiasta sovittaisiin niin, että siitä ylimääräisestä työajasta maksetaan palkka (tai pääsee lähtemään töistä hiukan aiemmin).
Kerran eräs isä tuli hakemaan lapsiaan reippaasti myöhässä iloisesti hymyillen, ei ollut edes pahoillaan. Kerroin hänelle sitten hänen aiheuttamastaan lumipalloefektistä, eli kun minä jouduin jäämään ylitöihin, niin myöhästyin hakemasta omia lapsiani heidän hoitopaikastaan, jolloin myös siellä työntekijä joutui jäämään ylitöihin. Isä tokaisi tuohon, että; "oho, tosiaan, en ole tuota ajatellutkaan".
Riittää, että päivähoitoryhmässä on YKSIKIN tällainen perhe ja me itsekin perheelliset hoitajat pelkäämme niitä viimeisiä työvuoroja, kun ei tiedä pääsekö töistä ajoissa vai ei. Minulla oli aikoinaan esikoisen hoitopaikka auki klo 17.30 asti, oma työni loppui klo 17.00 ja olisi pitänyt varsin mainiosti ehtiä reilusti ennen puolta hakemaan. Eihän se niin mennyt, vaan aivan liian usein joutui soittamaan oman lapsen hoitopaikkaan, etten ehdi ajoissa, kun taas tuli "yllärimyöhästyminen". Varahakijan järjestäminen oli hankalaa, kun ei koskaan tiennyt milloin se myöhästyminen tulee ja yleensä oli joka tapauksessa itse myöhästyneenäkin nopeammin paikalla, kuin toiselta puolelta Helsinkiä matkaan lähtevä hätävarahakija.
Nämä kroonisimmat myöhässä hakijat ovat yleensä sellaisia, etteivät edes ilmoita olevansa myöhässä. Sitten jos soittaa päiväkodin jo mentyä kiinni, niin puhelimessa huudetaan että "JOOJOO, mää oon tulossa, mutta tää MOOTTORITIE on taas ihan TUKOSSA". No perkele, totta helvetissä siellä on ruuhkaa ruuhka-aikaan, mutta jos 3-4 kertaa viikossa tulee hakemaan lasta myöhässä, niin herra/rouva on hyvä ja hankkii pysyvän varahakijan hakemaan ajoissa. Tai edes ilmoittaa olevansa myöhässä, että voisi sekä hoitolapselle että omalle lapselle ilmoittaa missä mennään.
Äähperkele. Vieläkin tulee mieleen useampi sellainen änkyrä, joiden pelkkä naamataulu saa pinnan kireäksi. Ainoastaan yhdelle vanhemmalle olen oikeasti suuttunut päin naamaa, kun ei vain mennyt jakeluun, että meidänkin pitää hakea lapset ajoissa hoidosta. Ikinä ei pyytänyt anteeksi, ei millään lailla kiirehtinyt hakemaan ja saattoi tulla 30 min myöhässä ilman että vastaa puhelimeen. Aaagh.
Ehkäpä heilläkin on ollut vaikeita asiakkaita, jotka eivät lähde ajoissa pois ja siksi ovat itse myöhässä. Ainakin kaupoissa tämä toimii niin, että asiakkaat eivät lähde pois, kun kauppa sulkeutuu. Kun kuulutukset kaupan sulkeutumisesta on jo kuulutettu, tullaan vielä kassalle vaatimaan palvelua ja kyselemään sitä ja tätä.
Ilmeisesti päiväkodin henkilökunnalla on käsitys, että äidit ja isit vaan pelasivat liian pitkään pasianssia töissä ja siksi tulevat myöhässä.
Kerran eräs isä tuli hakemaan lapsiaan reippaasti myöhässä iloisesti hymyillen, ei ollut edes pahoillaan. Kerroin hänelle sitten hänen aiheuttamastaan lumipalloefektistä, eli kun minä jouduin jäämään ylitöihin, niin myöhästyin hakemasta omia lapsiani heidän hoitopaikastaan, jolloin myös siellä työntekijä joutui jäämään ylitöihin. Isä tokaisi tuohon, että; "oho, tosiaan, en ole tuota ajatellutkaan".
Riittää, että päivähoitoryhmässä on YKSIKIN tällainen perhe ja me itsekin perheelliset hoitajat pelkäämme niitä viimeisiä työvuoroja, kun ei tiedä pääsekö töistä ajoissa vai ei. Minulla oli aikoinaan esikoisen hoitopaikka auki klo 17.30 asti, oma työni loppui klo 17.00 ja olisi pitänyt varsin mainiosti ehtiä reilusti ennen puolta hakemaan. Eihän se niin mennyt, vaan aivan liian usein joutui soittamaan oman lapsen hoitopaikkaan, etten ehdi ajoissa, kun taas tuli "yllärimyöhästyminen". Varahakijan järjestäminen oli hankalaa, kun ei koskaan tiennyt milloin se myöhästyminen tulee ja yleensä oli joka tapauksessa itse myöhästyneenäkin nopeammin paikalla, kuin toiselta puolelta Helsinkiä matkaan lähtevä hätävarahakija.
Nämä kroonisimmat myöhässä hakijat ovat yleensä sellaisia, etteivät edes ilmoita olevansa myöhässä. Sitten jos soittaa päiväkodin jo mentyä kiinni, niin puhelimessa huudetaan että "JOOJOO, mää oon tulossa, mutta tää MOOTTORITIE on taas ihan TUKOSSA". No perkele, totta helvetissä siellä on ruuhkaa ruuhka-aikaan, mutta jos 3-4 kertaa viikossa tulee hakemaan lasta myöhässä, niin herra/rouva on hyvä ja hankkii pysyvän varahakijan hakemaan ajoissa. Tai edes ilmoittaa olevansa myöhässä, että voisi sekä hoitolapselle että omalle lapselle ilmoittaa missä mennään.
Äähperkele. Vieläkin tulee mieleen useampi sellainen änkyrä, joiden pelkkä naamataulu saa pinnan kireäksi. Ainoastaan yhdelle vanhemmalle olen oikeasti suuttunut päin naamaa, kun ei vain mennyt jakeluun, että meidänkin pitää hakea lapset ajoissa hoidosta. Ikinä ei pyytänyt anteeksi, ei millään lailla kiirehtinyt hakemaan ja saattoi tulla 30 min myöhässä ilman että vastaa puhelimeen. Aaagh.
Lapsellani on hoitaja kotona, mutta luin ihan mielenkiinnosta ketjua.
Ihme asenne teillä päiväkodin hoitajilla. Jos joku karheaa suhteessa vanhempiin, miksi siitä ei sanota heille suoraan?
Olen toiminut yksityisyrittäjänä ja sitä ennen palvelualalla palkollisena. Jos asiakas oli paikalla hiukan ennen aukioloaikaa, päästin takuulla hänet sisälle. Odotti sitten siinä sivussa, kunnes sain takin päältä ja kassan auki jne.
Mutta kenties päiväkodin työntekijät suhtautuvat työhönsä sen verran leipääntyneesti ja pitävät palkkaakin niin huonona, että motivaatiota joustoon ei edes poikkeustapauksissa ole?
Yleensä asiat ovat sovittavissa. Jos joku tekee aamulla vartin ylimääräistä työtä, sen voi ottaa toisesta päästä... ei kai se pk kiinni mene kello 15, vaan sinne jää hoitajia, jotka voisivat päästää sen aamulla tulleen vastaavasti varttia aikaisemmin kotiin?
Joustamaton asenne kielii yleensä jostain, huonosta motivaatiosta tai työpaikkailmapiiristä tai hallinnosta.
Itse olen ollut monessa pk:ssa ja yksi oli juuri tällainen, että pk aukesi 6.30, yksi perhe oli AINA oven takana 6.15. Meillä ei ollut takaovea eli joko sinun piti tulla ennen 6.15 ja istua pimeässä (kaikki ikkunat pihalle) tai itse tulin aina vasta 6.25. Tämä äiti oli kehittänyt ihan taiteen siitä kuinka nopeasti sai lapsen kengät ja vaatteet pois ja tuuppasi lapsen pimeään huoneeseen vilkuttamaan. Itse en ollut ihan rehellisesti sanottuna saanut siinä ajassa edes kenkiä jalasta, että olisin ehtinyt laittaa ko. huoneeseen valot. Ja siinä tilanteessa siis en ollut vienyt ulkovaatteita pois, hakenut työjalkineita tms. vaikka olinkin 5 minuuttia ajoissa. Kaikilla tämä vaan ei mene jakeluun.
Ja se lapsi ei todellakaan istu siinä sivussa ja odota, että täti on valmis. Joku ehdotti, että lapsen voisi tuoda eteiseen, vaikka pk ei auki. Se on juridisesti mahdotonta, hoitovastuu siirtyy silloin pk:lle, kun vanhempi poistuu.
Ja, aina pk:ssa ei voi "ottaa toisesta päästä", kun on kaikenlaista palaveria vanhempien, terapeuttien, henkilökunnan ym kanssa, joku on lomalla/sairaana tms. Ja niitä tilanteita vaan on aika usein, on kokemusta.
t. lto
ps. pienissä päiväkodeissa (n. 2-3 ryhmäiset) meillä oli aukiolo 6.30-17 (useimmissa 7-17), koska muuten henkilökuntaa ei riitä koko päivälle tarpeeksi, isommissa tarpeen mukaan, mutta periaatteessa jos tarve on todellinen ( eikä se, että satuttiin heräämään tänään(kin) aiemmin), pk on auki 6-18 välillä hoitosopimusten mukaisesti. Mutta todellakin pitää jutella johtajan kanssa, ei hoitajan tehtävä ole näitä sopia.
Lapsellani on hoitaja kotona, mutta luin ihan mielenkiinnosta ketjua.
Ihme asenne teillä päiväkodin hoitajilla. Jos joku karheaa suhteessa vanhempiin, miksi siitä ei sanota heille suoraan?
Olen toiminut yksityisyrittäjänä ja sitä ennen palvelualalla palkollisena. Jos asiakas oli paikalla hiukan ennen aukioloaikaa, päästin takuulla hänet sisälle. Odotti sitten siinä sivussa, kunnes sain takin päältä ja kassan auki jne.
Mutta kenties päiväkodin työntekijät suhtautuvat työhönsä sen verran leipääntyneesti ja pitävät palkkaakin niin huonona, että motivaatiota joustoon ei edes poikkeustapauksissa ole?
Yleensä asiat ovat sovittavissa. Jos joku tekee aamulla vartin ylimääräistä työtä, sen voi ottaa toisesta päästä... ei kai se pk kiinni mene kello 15, vaan sinne jää hoitajia, jotka voisivat päästää sen aamulla tulleen vastaavasti varttia aikaisemmin kotiin?
Joustamaton asenne kielii yleensä jostain, huonosta motivaatiosta tai työpaikkailmapiiristä tai hallinnosta.
Itse olen ollut monessa pk:ssa ja yksi oli juuri tällainen, että pk aukesi 6.30, yksi perhe oli AINA oven takana 6.15. Meillä ei ollut takaovea eli joko sinun piti tulla ennen 6.15 ja istua pimeässä (kaikki ikkunat pihalle) tai itse tulin aina vasta 6.25. Tämä äiti oli kehittänyt ihan taiteen siitä kuinka nopeasti sai lapsen kengät ja vaatteet pois ja tuuppasi lapsen pimeään huoneeseen vilkuttamaan. Itse en ollut ihan rehellisesti sanottuna saanut siinä ajassa edes kenkiä jalasta, että olisin ehtinyt laittaa ko. huoneeseen valot. Ja siinä tilanteessa siis en ollut vienyt ulkovaatteita pois, hakenut työjalkineita tms. vaikka olinkin 5 minuuttia ajoissa. Kaikilla tämä vaan ei mene jakeluun.
Ja se lapsi ei todellakaan istu siinä sivussa ja odota, että täti on valmis. Joku ehdotti, että lapsen voisi tuoda eteiseen, vaikka pk ei auki. Se on juridisesti mahdotonta, hoitovastuu siirtyy silloin pk:lle, kun vanhempi poistuu.Ja, aina pk:ssa ei voi "ottaa toisesta päästä", kun on kaikenlaista palaveria vanhempien, terapeuttien, henkilökunnan ym kanssa, joku on lomalla/sairaana tms. Ja niitä tilanteita vaan on aika usein, on kokemusta.
t. lto
ps. pienissä päiväkodeissa (n. 2-3 ryhmäiset) meillä oli aukiolo 6.30-17 (useimmissa 7-17), koska muuten henkilökuntaa ei riitä koko päivälle tarpeeksi, isommissa tarpeen mukaan, mutta periaatteessa jos tarve on todellinen ( eikä se, että satuttiin heräämään tänään(kin) aiemmin), pk on auki 6-18 välillä hoitosopimusten mukaisesti. Mutta todellakin pitää jutella johtajan kanssa, ei hoitajan tehtävä ole näitä sopia.
Että, tämä ko. äiti riisui lapselta aina jo pipon, hanskat ja kengät (4v lapsi sylissä) pihalla valmiiksi sekä haalari auki, myös talvipakkasilla... Mietin usein, millainen suhde tällä äidillä lapseensa on... Heillä oli useampi lapsi ja tämä viimeinen. KOvin raskaalta ja jotenkin vaiekalta tuntui heidän vanhemmuutensa.
niin mitä se kolkuttaminen auttaa?
eikä liity tämän ketjun aiheeseen.
Että kannattaako haukuskella vanhempia - jotka eivät kuitenkaan siellä ole ovella odottelemassa vittuillakseen, vaan pakosta.Vai mieluummin jutella pk-johtajan kanssa käytäntöjen muuttamiseksi.
Mutta olemme sopineet, että emme päästä sisään.
Minulla on tapana seisoa oven takana käsi kahvassa ja tuijottaa vittumaisesti niitä mammoja ja heidän kakaroitaan. Osoitan etusormella kelloa ja pudistan päätä. Odottakoot kartanolla kun ovat liian aikaisin tulleet.
Seinällä on iso kello ja aukaisen oven vasta kun sekuntiviisarit raksahtaa klo 7.00 kohdalle. Yhtään minuuttia aikaisemmin en ovea aukaisi. Jos niille piruilla antaa pikkusormen, ne vie koko käden.
Joskus on koomisia tilanteitakin kun joku mamma raahaa sylissään kaksosia oven eteen. Nukkuvat vielä sylissä ja on kova pakkanen. Siellä sitten hyppii yhdellä jalalla ja välillä toisella kun nailonsukkahousuissa palelee mammaa:D
Meillä alkaa työaika 6.45, mutta päiväkoti aukeaa klo 7.00 ja yhtään minuuttia en anna periksi.
Harvemmassa paikassa palvelualoilla on kirjoitettu niin selkeästi SOPIMUSASIAKIRJA siitä, milloin sitä palvelua saa kuin päiväkodissa.Ja se nyt on varmaa, että jos avaatte muutaman kerran 06:56,jatkossa siellä ulkona odotellaan avaamista 06:48.
Ollessani eräässä isossa kaupassa,jossa avattiin parkkihallin ovet yleensä "noin vähän ennen" kaupan avautumisaikaa.Viivyttelin avausta joskus "minuuttia vaille"..sisään tuli vihaisia ihmisiä,koska ilmeisesti myöhästyivät läheiseltä juna-asemalta lähtevästä junasta(eli töistä).
Eli vanhemmat, saa sinne tulla lasten kanssa etuajassa odottelemaan, jotta on varmasti jättämässä ne 07,sharp..mutta semmonen oven hakkaaminen nyt on ihan idioottimaista ja itsekeskeistä!
laita oveen ISO lappu, jossa lukee "päiväkoti avataan klo 7:00"
6.30 ja päiväkodin ovet aukeaa vasta 7.00. Tosin se on ihan päiväkodinjohtajan moka, ei hoitsujen, sillä heidän työvuoronsa alkavat vasta klo 7.00.
6.30 ja päiväkodin ovet aukeaa vasta 7.00. Tosin se on ihan päiväkodinjohtajan moka, ei hoitsujen, sillä heidän työvuoronsa alkavat vasta klo 7.00.
Tästä tulee tehdä valitus pk:n johtajalle. Rahat takas, kun ei oo sovittua hoitoa.
jos ovi on auki ennen sitä vanhemmat marssii sisään.
Onhan näille vanhemmille ihan kohteliaasti sanottukin monta kertaa. Mutta kaikki kun ei toimi kuin rasvattu aina... Pahin on se, että sitten se lapsi vaan nakataan sisään ja niskoja nakellen juostaan autoon. Jotta voisi sitten taas 17.15 juosta niskoja nakellen pk:n pihaan ihmettelemään vihaisesti miksi pihassa ei ole yhtään kaveria eikä leluja. No kun pk meni vartti sitten kiinni....
en ole alalla, muulla alalla olen kokenut samaa. siksi itse en koskaan tekis noin, kiusaavat tahallaan:D
No laita sitten lasku perään ylimääräisestä hoitoajoista. Laske tuntipalkkas ja lisää siihen kaikki TEL:t alv:t sun muut mitä muita kuluja työntekijästä onkaan ja pistä menemään.
Jos "aina" myöhästyvät, tee ls-ilmoitus.
mutta kyllä nämä oven hakkaajat heittävät vain lapsensa sisälle ja sanoo heipat kun on niin kova kiire.