mua ärsyttää, pk aukeaa klo 7, vanhemmat hakkaa ovea 6.45
Pitää pimeässä salaa kipittää pukkariin riisuu ulkovaatteita, keittää kahvia yms. Sit ku 7.00 meneeavaa ovet ni naama happana valitetaan ku sai odotella ulkona.
Kommentit (123)
Hei
Meillä päiväkoti on yksityinen ja tarvittaessa ollaan joustettu klo 7.00 alkamisajasta, mutta siitä vanhemmat ovat maksaneet erilliskorvauksen.
Henkilökunnalle se ei taas meillä ole mitään lisäkorvausta tuonut.
Alkoikin kiinnostaa tämän ketjun myötä, saatteko te ylityöstä rahallista korvausta päiväkotityössä. Tai saatteko tehdyt ylityöt kaksinkertaisena vapaa-aikana takaisin?
Vanhemmilla, jotka ilman muuta olettavat toisten joustavan työajoissaan. Ja hoitajilla, jotka luulevat vanhempien olevan olemassa vain heidän kiusakseen.
Mietin myös sitä, mitenhän vakuutukset menevät. Jos lapsi on hoidossa aikana jolloin päiväkoti virallisesti ei ole auki, ja jotain sattuu, niin vakuutukset tuskin korvaavat mitään.
Tämä on tietenkin pienen pieni mahd. ja tietenkin eitoivottua, mutta myös tällainen asia on syytä huomioida.
Kukaan ei olettanut, että tuota pitäisi tehdä palkatta. Vaan korostettiin, että vanhemmille ei voi olla sanomatta selvää, että mitään korvausta ei esim. ole järjestettynä.
MITEN ei voi olla sanomatta selvaa, etta jos paivakoti aukeaa klo 7, silloin alkaa myos sen tyontekijoiden tyoajat..?
Oletko sina tyoelamassa ollenkaan, kun et tajua etta jos teet toita vapaa-ajallasi niin ei siita kukaan mitaan maksa ??!!!
Tuskinpa yksikaan naista vanhemmista ajattelee etta ei se haittaa jos paastavat lapseni sisaan aikaisin, kaipa heille siita sitten maksetaankin. Ennemminkin sita vain oletetaan ettei kai se pieni ylityo niita hoitajia haittaa... Sehan on VAIN vartti aamussa...
Ja nama vanhemmathan EIVAT jaisi paikan paalle odottamaan sita oikeaa tyoajan alkua, kunnes lastenhoitajat ovat saaneet kaiken valmiiksi, kuten taalla joku yksityisyrittaja oletti.
Mitenkäs sinne töihin kerkeää seitesemäksi, kun lapsen saa hoitoon vastaa tasan 7. Kiva joka aamu mennä myöhässä, koska päiväkoti ei voi yhtään joustaa.
joko rahana tai aikana. Raha ei ole kovin kaksinen, joten useimmat ottavat aikana. KVTES:n mukaan toimitaan, löytyy varmaan netistä. Aika ei ole automaattisesti kaksinkertainen, vaan korvautuvuus tulee tiettyjen kertoimien mukaan tilanteesta riippuen. Kone laskee, joten enää ei tarvitse itse ynnäillä minuutteja. Työvuoron laatija syöttää uusia vuoroja tehdessään toteutuneet koneelle ja kone laskee. Työpäivät eivät ole aina saman mittaisia, vaan tietty tuntimäärä toteutuu 3 viikon listalla, maksimi tuntimäärä per päivä toki on (meillä näin).
Hei
Meillä päiväkoti on yksityinen ja tarvittaessa ollaan joustettu klo 7.00 alkamisajasta, mutta siitä vanhemmat ovat maksaneet erilliskorvauksen.
Henkilökunnalle se ei taas meillä ole mitään lisäkorvausta tuonut.
Alkoikin kiinnostaa tämän ketjun myötä, saatteko te ylityöstä rahallista korvausta päiväkotityössä. Tai saatteko tehdyt ylityöt kaksinkertaisena vapaa-aikana takaisin?
Ei ole yksittäisen päiväkodin asia joustaa päivästä toiseen, kyseessähän ei olisi enää poikkeus.
Mitenkäs sinne töihin kerkeää seitesemäksi, kun lapsen saa hoitoon vastaa tasan 7. Kiva joka aamu mennä myöhässä, koska päiväkoti ei voi yhtään joustaa.
aukioloaikojen ulkopuolella, tulee teidän tällä perusteella hakea siirtoa päiväkotiin, joka tarjoaa hoitoa kyseisenä aikana. Ei niistä aukioloajoista pidetä kiinni kiusalla vaan niiden mukaan on mitotettu päiväkodin henkilöstömäärä lapsien hoitoaikoihin. Ylityöstä normaaleissa päiväkodeissa ei makseta korvausta vaan ne saa minuutteina. Tähän tarvitaan esimiehen ylityömääräys, jota ei siis työntekijällä aamulla ole kun joku kolkuttelee ovea. Näin ollen työntekijä siis avaa oven ainoastaan hyvää hyvyyttään eikä kyseisestä ajasta saa mitään korvausta. Etukäteen tiedetyistä joustoista esimies antaa ylityömääräyksen, jolloin työntekijä saa siitä asianmukaisen korvauksen.
Miksi vanhemmat kuvittelevat että kiusallamme teemme vaikeuttaaksemme heidän elämäänsä sääntömme. Mekin olemme työntekijöitä, joita ohjaavat ensi sijassa pk:n johtajan ja usein sitä ylempien instanssien määräykset.
Kun päiväkodilla on sovittu aukioloaika, meidän on pakko noudattaa sitä. Emme saa ylityökorvauksia jos avaamme aikaisemmin. Myöskään vakuutukset eivät ole voimassa ennen sitä.
Meidän päiväkoti aukeaa jo 6.15 ja oma bussini tulee niin, että olen paikalle jo 6.05. Kuitenkin lähes aina on tietty äiti oven takana jo valmiina odottamassa, mutta en voi häntä sisään päästää. Olen ainut työntekijä seuraavat 45 min. ja työmatkani kestää saman verran. Ehdin juuri ja juuri vaihtaa vaatteet ja käydä vessassa. Silti saan mulkaisun joka aamu. Ihan kiva, vaikka toimin täysin sääntöjen mukaan.
Olen itse äiti, joka odottaa oven takana 5.55 (tai jo aiemminkin), kun päiväkoti aukeaa tasan kuudelta. Kuljen kesätöissä toisessa kaupungissa, ja bussi johon minun pitää ehtiä, että ehdin seuraavaan bussiin ja ajoissa töihin, on päiväkodin viereisellä pysäkillä heti kuuden jälkeen.
Päiväkodin työntekijät ovat joustaneet tässä asiassa tosi hienosti. Tässä tapauksessa viiden minuutin jousto mahdollistaa sen, että pääsen töissä kulkemaan. Mutta tilanne on kyllä tosi kiusallinen, ja olen erittäin onnellinen että tarve on vain väliaikainen.
Ja minäkin olen hoitoalalla. Pieni jousto olisi varmasti työnantajan puolelta mahdollista, mutta busseja kulkee työpaikalle vain tunnin välein, ja tuntia en voi aamutöistä myöhästyä.
ja valittaa jos ovi avataankin vasta kuudelta, vai? Ja olet ilmeisesti tuosta pienestä joustamisesta hoitohenkilökunnan kanssa sopinutkin. Jotkut vanhemmat ovat vaan sellaisia, että olettavat päiväkodin aukeavan ja sulkeutuvan niin kuin heille päivittäin sopii.
Kerran eräs isä tuli hakemaan lapsiaan reippaasti myöhässä iloisesti hymyillen, ei ollut edes pahoillaan. Kerroin hänelle sitten hänen aiheuttamastaan lumipalloefektistä, eli kun minä jouduin jäämään ylitöihin, niin myöhästyin hakemasta omia lapsiani heidän hoitopaikastaan, jolloin myös siellä työntekijä joutui jäämään ylitöihin. Isä tokaisi tuohon, että; "oho, tosiaan, en ole tuota ajatellutkaan". En sitten kysynyt, tarkoittiko hän sitä ettei ollut ajatellut että meillä hoitajilla voisi olla elämää päiväkodin ulkopuolellakin ;)
odottaa meiltä opettajilta, että olemme päivystysvalmiudessa puhelimen ääressä koko vuorokauden, että he saavat keskustella kun heidän Nicopetterinsä matikan numero oli niin huono.
Minulle on soittanut montakin päiväkodissa työskentelevää virka-ajan ulkopuolella lapsensa asioita kotiin MINUN VAPAA-AIKANANI.
t. ala-asteen ope
ei ennen kuin työaika alkaa, usko jo se. Ja kyse on sinun lapsestasi ja työstäsi, joten on sinun tehtäväsi miettiä erilaisia vaihtoehtoja eikä vain tipauttaa lasta päiväkotiin ennen aukeamisaikaa ja olettaa että hoitajat siellä joustavat kyllä.
lumipalloefektejä. Jos päiväkoti joustaa sekä aamusta, että illasta tulee pula henkilökunnasta jossain kohtaa vastaan.
Kuuteen tuleva lähtee aika aikaisin töistä, kun taas kuuteen asti oleva tulee myöhään. Siinä on sitten turha valittaa jos siellä on vain yksi työntekijä 21 lapsen kanssa.
Tämän takia meidän kunnsaas on määrätty rajat. Päiväkoti aukeaa klo 6.30, tarvittaessa klo 6 (vain työtarve). Päiväkoti suljetaan klo 17 ja joustoa vain työn takia klo 18 asti. Jos hoitoa tarvitsee muina aikoina vanhempien pitää järjestää se itse tai hakea vuorohoitoon.
Lainau: Hoitolapsen vanhempien vakioselitys on "kun satuttiin heräämään aikaisemmin, eikä enää nukuttanut"
Pitäskö tähän vastata että MINÄ en. Ei taida vanhemmat aina tajuta että tuovat lapsensa toisen kotiin hoitoon
Niinhän ne täällä aina kertoo. Ja toiseksi, mikä pakko sun on vapaa-ajallas vastata?
että syyllistyykö ainoastaan päiväkodin henkilökunta sinun häiriköintiisi iltaisin puhelimitse? Ja tosiaan, miksi ihmeessä vastaat tai et sano puhelimessa suoraan että hoidat vanhempien kanssa kouluun liittyviä asioita vain välitunneilla vai milloin te nyt niitä sitten hoidattekaan?
en nyt lukenut koko ketjua, mutta tuli mieleen...
Siis ainakin meillä aina VANHEMMAT (parissa eri pv-kodissa) hoitaa lapsen riisumisen, vaatteiden ja tavaroiden paikalleen laiton, tossujen vaihdon, käsien pesun, ennenkuin vie ryhmään
ELI tuohon kaikkeen menee helposti n. 10 min.
Eli EHKÄ ne vanhemmat ajattelee että JOS voisi päästä sisään jo 6.50 jos kerran joku voi oven avata, niin lapsi olisi kuitenkin tulossa hoidettavaksi ryhmään vasta n. klo 7!
Tuo 10 min. voi olla tosi arvokas jos vanhempi sillloin esim. välttää jonkun aamuruuhka hetken tms.
Eli tuo 10 min. menettämällä hän voi ruuhkien takia käytännössä olla töissä vasta 30 min. myöhemmin kuin muuten.
eli minunkin aamuhuki alkaa 7, tasan. Ei varttia eikä puoltatuntia aiemmin. Tottakai on eri asia jos päiväkodin johdon kanssa sovitaan aamuvuoron aikaistamisesta, mutta niin kauan kun työvuoroni alkaa seitsemältä ei minun tarvitse olla aikaisemmin aukomassa ovea.
Lastenhoitaja
mutta oli tarkoitettu viestiin nro 51.
Lastenhoitaja
miten toimitaan, jos joku yllättäen koputtelee jo varttia vaille ovella ja paikalla on joutilas työntekijä.
Eli kyse oli siitä, miten on sovittu ko. tilanteen toiminnasta ja korvattavuudesta.