Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiseen kirjaan merkkaatte?

Vierailija
28.09.2005 |

Millaiseen kirjaan merkkaatte menkkanne? Onko se oikein kalenteri, vai pelkkä vihkonen? Onko se oikein hienosti koristeltu?

Jos on kalenteri, onko se sellainen mihin voi merkata useamman vuoden peräkkäin?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei tarvitse paljon merkkailla.

Vierailija
2/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tosi harvoin menkat, mutta sitä suuremmalla syyllä merkkaan, kun en millään muuten muista, koska nyt ovatkaan olleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja kyseli alkuraskaudessa, milloin on olleet 3:t viimeiset kuukautiset. Totesin tälle, etten sellaisia voi muistaa. Terkkari piti varttitunnin saarnan merkkaamisen tärkeydestä.

Meikäläinen ihan öö aapisen laidalla monttu auki vahtaa terkkaria että mahtaako tämä olla tosissaan.

Nolottaa, mutta ei meillä esim. kotona pahemmin kuukautisista keskusteltu.

Vierailija
4/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sellanen tavis kalenteri johon merkkaan kaiken. Yhden vuoden kalenteri.

Vierailija
5/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ennen merkinnyt ylös menkkoja mut sittenpä alkoikin

ei- toivottu raskaus ja olis ollut hyvä tietää tarkkaan milloin viimeiset kk ollut.

Vierailija
6/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytössä raskti seinäkalenteriin.

Ympyrä on valmiina kun niitten pitäis alkaa ja rasti tulee alkamisja loppumispäivälle.

Tollain saa kaikki kuukautiset ylös koko vuodesta ja huomaa poikkeavuudet. Jos niistä menkoista ei pidä kirjaa niin vuodot voi olla todella oudot jos ei " huomaa" .

Jos haluaa olla tarkkana niin monessa taskukalenterissa on yhdellä sivulla laitettuna koko vuoden päivät, siitä jos jostain huomaa helposti miten kuukautiset kulkee..

Vierailija
7/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään niitä aikaisemmin merkkaillut, mutta kun lääkäri aina kyseli, niin pakko oli aloittaa.

Vierailija
8/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkasinkin niitä kalenteriin siitä asti kun ensimmäiset menkat tuli. Nykyään en enää merkkaa, koska syön e-pillereitä, ja tiedän muutenkin milloin seuraavat alkaa.

Vierailija
9/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

16

Vierailija
10/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä muuten tietää kuinka pitkä kierto on tai onko myöhässä tai koska on ovulaatio?

Tavalliseen taskukalenterin vuosiosaan, jossa on helppo laskee montako päivää kierto, katsoa koska seuraavat on odotettavissa (entä jos haluat siirtää niitä) ja koska otollinen aika yrittää (että varaa siihen vähän yhteistä vapaata)

Esim. mulla kierron pituus muuttui synnytyksen jälkeen, eihän sitä nyt muuten olisi huomannut. Tai jos tulee välivuotoja, eihän sitäkään tajua.

Vierailija
11/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä merkkaan kalenterini takana olevaan vuosiruudukkoon. Nyt lääkärin ohjeita noudattaen merkkaan vielä esim. ruutuja värittämällä (vaaleaksi tai tummaksi), jos poikkeuksellisen runsaat menkat tms. Jos tiputtelua paljon ennen varsinaisia menkkoja, laitan kyseisten päivien ruudukkoihin esim. pisteitä. Sitten, jos gyne tai joku muu kyselee menkoistani, voin suoraan näyttää almanakkani vuosiruudukon -saavat itse katsoa mitä tarvitsevat. Kätevää.

Vierailija
12/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa kummasti, jos on esim. loma tulossa ettei nyt just sille viikolle varaile mitään erikoisempaa.

En mäkään joskus nuorempana merkkaillut, mutta sitten kun aloin merkata, niin siitä tuli tapa ja kummasti se helpottaa.

Vierailija
13/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et enpä tarttee kalenteria. Kestää aina 5 pv

Vierailija
14/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalenteria säästän noin vuoden verran, sitten heitän roskiin.

Kyllä musta on hyvä merkata, nytkin kun tulin raskaaksi, niin lääkäri ekana kysyi kuinka pitkä kierto mulla oli. Se on vaihdellut synnytyksen jälkeen tosi paljon, joten mistä mä tarkat päivät olisin osannut sanoa, jos en olis merkkaillut?

Vierailija
15/29 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin ihan siinä luulossa, että TIETYSTI kaikki merkaa. Siis jos ei käytä hormonaalista ehkäisyä.

Minä olen merkannut menkat siitä lähtien kun ne alkoivat, siis 12v. iästä. Merkkauksen teen kalenteriin alkamispäivälle. Nuorempana merkitsin vuotopäivät myös, mutta nykyään vuoto kestää aina yhtä kauan (4 päivää), niin sitä en enää merkkaa.

Toki naisen pitää tietää, miten kierto menee! Mitä sanotte neuvolassa/ vuosittaisessa tarkistuksessa, kun kysytään edellisten kuukautisten alkamispäivää ja kierron pituutta? ööö...joskus viime kuussa...ööö kai se kierto on ihan normaali... ööö kai sen on säännöllinen...

Eikö teitä itseänne kiinnosta, että milloin menkkojen pitäisi alkaa? Siis jos on vaikka suunnitelmissa kylpyläviikonloppu, niin kannattaako sitä miettiä sille viikonlopulle, jolloin menkat tulee? Vai onko se vain kiva yllätys, kun vuoto alkaa allasosastolla?

Vierailija
16/29 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jotain kotiin hautautuneita mammoja, joille on ihan sama koska vuoto olkaa, kun aina kuitenkin olette kotona eikä koskaan ole menoa minnekään. Tuntuu oudolta, että menkat ei esim. matkoja ym. menoja haittaisi. Itse olen aina merkannut alkamis-ja loppumispäivän. Menkat tosi epäsäännölliset, joten minusta on tärkeää, että seuraan noita heittoja.

Kyllä lääkärit ja terveydenhoitajat ovat varmasti ihmeissään, jos nainen ei edes ole tietoinen omista kuukautiskierrostaan.

Vierailija
17/29 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne edes on?

Vierailija
18/29 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ainakin sekä koulussa että lääkärikäyntien yhteydessä teroitettu merkkaamisen tärkeyttä. Kerrankin olin unohtanut merkata enkä osannut gynellä sanoa, milloin edelliset alkoivat, joten sain kuulla pienen " saarnan" . Sillä on kai esim. papa-kokeen ottamisen kannalta merkitystä, missä vaiheessa kiertoa otetaan. Sillion voidaan verrata hormonitasoa siihen, mitä se yleensä on kierron siinä vaiheessa. Ja neuvolassa tieto on tärkeä raskauden keston ja lasketun ajan määrittämisen vuoksi.

Vierailija
19/29 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no, jos et ole kiinnostunut edes omasta kuukautiskierrostasi, niin eipä kai ole ihme, ettei muukaan terveys kiinnosta!!!

Ja 39, kuukautiskierron pituus lasketaan kuukautisten ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavien kuukautisten ensimmäiseen vuotopäivään. Keksimäärin kierron pituus on 28 päivää, mutta voi vaihdella hyvinkin paljon. Tätä tietoa tarvitaan esim. äitiysneuvolassa (raskauden keston määrittelyyn) tai vaikkapa lapsettomushoitoihin hakeutuessa, papa-kokeessa jne. Kuuluu mielestäni ihan itsestään selvänä jokaisen naisen tietää, mikä on oma kuukautiskierto ja millon kuukautisten pitäisi alkaa.

Vierailija
20/29 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikinä en ole merkkaillut mitään ja kummasti olen pärjännyt. Mua ei tasan kiinnosta milloin on ovulaatio ja mitä menkat mihinkään matkoihin vaikuttaa?? Tamponi paikoilleen ja jatketaan! Tunteehan noiden tulon kuitenkin sen verran ajoissa että kaupassa ehtii käydä ennen kuin vuoto edes alkaa. Melkein nelikymppiseksi olen selvinnyt ilman merkintöjä, enkä aio aloittaa nytkään ellei erikseen käsketä jotain tutkimuksia varten. Enkä sittenkään aio sitä jatkaa loputtomiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan