4½ v. haluaa tietää 2. maailman sodasta - siis Suomen osalta.
Miten kertoa ja mitä? Tietää isomummon isän kaatumisen ja nähnyt hautakiven, nyt juttu kiinnostaa todella. Mitä uskaltaa kertoa?
Kommentit (5)
ollut kiinnostunut sotajutuista, panssukeista ym. Mieheni on myös kiinnostunut(osittain ammattinsa vuoksi), joten pojan kiinnostuksen herääminen on ihan ymmärrettävää. Kyllä me ollaan kerrottu pojalle asioista paljonkin mutta raja menee siinä, että mitään sotaelokuvia ei ton ikäisen tarvi vielä katsoa.
että tieto pitää antaa lapsen ajatustason mukaisesti! Hän tyytyy varmasti varsin simppeliin vastaukseen, eli ei mitään tarinoita ja ihmekertomuksia, eikä niitä pahuuksia. Ei tuon ikäinen mitään historiikkia ja yksityiskohtia osaa ajatella eikä kaivata, eikä hänen tarvitse niistä vielä tietääkään!
En kylläkään osaa sanoa mitä tuohon pitäisi vastata... Onko teillä ollut puhetta kuolemasta aiemmin? Jotenkin rakentaisin koko homman jollain lailla ei negatiivisen tunteen jättävään lyhyeen vastaukseen.
Lapsi on tyttö. Todellakaan en ole alkanut hänelle kovinkaan yksityiskohtaisesti kertomaan. Kerroin, että siitä on toodella pitkä aika. Oikeasti en ole sitä mieltä, mutta eläydyin lapsen näkökulmaan. Sota oli ennen kuin kukaan hänen kunnolla tuntemansa ihminen oli edes syntynyt. Vanhimmat lapseni tuntemat ihmiset ovat itse olleet pieniä lapsia sodan aikaan.
Minulle lapsen käsityskyvyn rajat tulivat selväksi, kun lapsi kysyi, elikö mummi (=äitini) Jeesuksen aikaan. Eli kun tällä tasolla liikutaan, niin aika tarkka saa olla sanoistaan, vaikka lapsi aikuisia kuuntelemalla vaikuttakin tietävän yhtä ja toista.
Omalleni kerroin vain, että kauan sitten Suomi oli sodassa. En oikeastaan muuta. Lapsen kiinnostuksen saa kyllä johdettua muualle ilman että tukahduttaa tiedonjaon. Me keskustelemme usein siitä, mitä asioita ei ollut vielä, kun minä olin pieni ja mitä ei ollut, kun isovanhemmat oli pieniä ja mitä ei ollut, kun heidän vanhemmat oli pieniä jne.
toista maailmansotaa suoranaisesti (1939-45), vaan jatkosotaa venäjää vastaan (1941-44)
2. maailmasodassa olivat Japani, Saksa, Italia (akselivallat) sekä liittoutuneet UK, jenkit, Ranska ja Neuvostoliitto.
Itse kertoisin vaan pintapuolisesti, miten sota alkoi eteni ja päättyi. Kertoisin ehkä Lotista, että heitä tarvittiin vaikkapa motteja tekemään, keittämään ruokaa, pesemään pyykkiä, hoitamaan sairaita. Jne.
Kerrottiin mitä sota tarkoittaa - että meillä taisteltiin siitä, että saadaan itse päättää asioista ja siitä, että saadaan olla suomalaisia.
Kerrottiin, että panssarivaunuja ja aseita käytetään sodissa.
Painotettiin sitä, että Suomessa ei ole sodanpelkoa, eikä sitä tarvitse pelätä, koska aikanaan solmittiin rauha.
Lapsen kiinnostus tuli täytetyksi ja se aihe ja vaihe meni ohi :)