Ongelma: turvaistuimet eivät mahdu autoon & turvavyöt viistävät pitkin kaulaa! Vinkkejä?
Meillä on Renault Megane vm. 99. Autoon pitäisi saada mahtumaan 2 aikuista, telakallinen turvakaukalo sekä 2 turvavyöistuinta tai 1 turvavyöistuin ja 1 koroke.
Tehtävä hipoo mahdottomuutta. Istuimet eivät mahdu takapenkille vierekkäin, joten yksi niistä on laitettava eteen. Turvatyynyä ei ole edessä pelkääjän paikalla, joten tämä ei sinänsä ole ongelma.
Ongelma onkin siinä, miten turvavyö kulkee takapenkillä pelkissä turvavöissä istuvalla. Olen itse kokeillut istua kahden turvaistuimen vieressä sivupaikalla, ja VYÖ VIISTÄÄ PITKIN KAULAA, koska joudun istumaan niin reunassa ja huonosti. Olemme kokeilleet myös laittaa vanhimman lapsen (137 cm) keskipaikalle ilman koroketta sekä sivupaikalle korokkeella, ja sama ongelma toistuu: turvavyö nuolee kaulaa. Aikuinen ei voi keskipaikalla istua, koska siihen ei mahdu eikä paikalla ole niskatukea.
Onko muita vaihtoehtoja kuin hankkia isompi auto? Vai olisiko saatavilla jotain turvavyön ohjaimia, joilla vyön saisi kulkemaan sieltä mistä pitääkin? Ajattelimme mennä kysymään autoliikkeestä neuvoa, mutta ehkäpä kaikkitietävä Aihe Vapaa osaisi auttaa näin alkuun...?
t. epätoivoinen autoilija
Kommentit (4)
tee googlella haku turvavyön alennin tai turvavyön alentaja. On noita alentimia ainakin pari erilaista. En tiedä millainen tuo turvavyömateriaalista tehty on käytössä, meillä oli sellainen n. 40 cm pitkä muovinen ohjain ja se oli kyllä aika hankala. En kyllä alle 130 cm laittaisi istumaan ilman selkänojallista koroketta, mutta tuollaisella saisit se esikoisen vyötettyä.
Olen kuullut vain sellaisista alentimista, jotka painavat lantiovyön alas ja niitä käytetään raskauden aikana.
ap
sanoisin, että ota itsellesi myös koroke jos näin on.