Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla oikeus lomailla yksin lasteni kanssa?

Vierailija
14.06.2010 |

Kesälomani alkaa juhannusviikolta. Avovaimo lähtee ulkomaankomennukselle töihin ainakin kahdeksi viikoksi, saattaa mennä jopa 4 viikkoa. Nyt kysyisin mielipidettänne siihen, että onko minulla ”oikeus” lähteä lasteni kanssa lomailemaan ilman häntä?

Mulla on loma. Miksi en pakkaisi lapsia autoon ja eikun menoksi? On kesämökki sun muuta, mihin voin halutessani reissata. Miksi mun pitäisi kotona päivystellä? Avovaimo tuntuu ajattelevan näin ja aika vastentahtoisen oloinen oli, kun sanoin, että ”en ala päivystelemään” kotona. Ei mua kiinnosta mikään kotitontun rooli.

Mulla on kaks pientä lasta, joiden lähivanhempi olen. Muutenkin tuntuu, että avovaimo ei halua olla yhtään MEIDÄN kaa. Siis olla mun kanssa silloin, kun piltit on mukana kuvioissa. Avovaimo ei edes yritä keksiä mitään YHTEISTÄ ohjelmaa illoiksi. Ei voi mennä kauppaan, ulos syömään, kirjastoon jne. meidän kaa, kun lasten kanssa on ”vaikeeta”. Lapset haen viideltä tarhasta ja jostain syystä ei naisia näy klo 17-21 välisenä aikana. Ei näkynyt ex-vaimoa, kun olin naimisissa. Eipä näy tätä avovaimoakaan. Havaintoja naisista voi tehdä tarkalleen siinä vaiheessa, kun iltasadut on luettu ja lapset nukkuvat jo. Kyllä, on hyvät syyt, harrastukset sun muut menot. Mutta entä kun näitä perusteltuja menoja on joka päivälle? Ex-vaimon ”jumpat” paljastuivat lopulta keppijumpiksi toisen miehen kanssa, kehotin siirtämään kuntosalinsa toiseen osoitteeseen. Ja jättämään mut ja lapset rauhaan.

Olisi kiva, jos olisi nainen, joka jakaisi myös lapsiarkea mun kaa. Onko se muuten liikaa vaadittu naiselta? Minä itse asiassa odottaisin kyllä sitä ja olen pettynyt, kun saman katon alle en sellaista naista löydä. En tarkoita, että tarvitsen lapsenhoitajan, vaan sitä, että pienten lasten hoito vie tavattoman suuren osan vapaa-ajastani (siis ajasta, jolloin en ole palkkatöissä) ja jos ei jaa sitä kanssani, niin ei ole osallinen elämässäni.

On kyllä yksi nainen, naapurin akka… Meillä on lapsiystävällisesti tehdyt pihat vierekkäin. Useimpina viikon päivinä seisoksimme pihassa lapsikatraitamme ulkoiluttaen. Ja samalla kahvia juoden, tupakkaa poltellen, muita kyläläisiä haukkuen ja muutenkin maailmaa parantaen. Kun asiaa ryhtyy ajattelemaan, niin käytännössä juttelen naapurin akan kaa paljon enemmän kuin koskaan exsän tai nyksän kanssa. Ja hän puhuu minulle enemmän kuin ukolleen. Meillä on jopa YYA-sopimus niin, että välillä hänenkin lapsensa voivat olla meillä ja minä katson koko poppoon perään. Tai minä vuorostani saan rauhassa leikata ruohikon koneella, kun naapurin akka valvoo munkin lapsia. Exsältä tai nyksältä moista apua on turha odotella, on aina tärkeempää tekemistä.

Mainittakoon, että mitään muuta säpinää ei naapurin rouvan kanssa ole, vain porinaa. Mutta miksi ei voi olla näin myös parisuhteessa? Riittääkö se, että parisuhteessa on vain ”säpinää”? Minä kaipaisin porinan ja säpinän välistä yhdistelmää. Mutta kun jopa lapsien biologinen äiti suhtautui heihin kuin johonkin vaaralliseen tautiin, niin moista yhdistelmää lienee turha haaveilla...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa lastesi kanssa? Olisiko niin, että tiedostamattasi valitsit samantyyppisen puolison kuin exäsikin oli?

Totta vie sinulla on oikeus lomailla lasten kanssa! Kuulostaa aika kummalliselta tuo teidän parisuhde. Itselläni on uusperhe, mutta ei siinä noin omituista ole.

Vierailija
2/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat hyvältä iskältä, saat muutta minun naapuriin milloin vaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi sinun pitäisi kytätä kotona jos kerran teidän perheelämä ei muutenkaan kíinnosta häntä. Kuulostaa itsekkäältä. Eikun mökkeilemään!

Vierailija
4/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi viikon loma, mies on töissä.

Lähdemme lasten kans reissuun, tehdään mitä halutaan ja mennään minne halutaan.

Vierailija
5/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ensin vastaus kysymykseesi: Joo, sulla on oikeus lähteä mökille lasten kanssa kun vaimo menee töihin.

Se mitä sulla ei kuitenkaan ole, on oikeus valittaa siitä, että vaimo menee töihin, vaikka sä haluat mennä mökille lasten kanssa - tai siitä, kuinka raskasta sulla on siellä mökillä lasten kanssa kun vaimokin on töissä. Ne on sun lapsia ja se on sun valinta mennä sinne mökille.

Sä oot siis edellisestä avioliitostasi olevien lasten koti-isä, koska sulla on aikaa istuskella naapurin akan kanssa kahvilla lapsia ulkoiluttaessasi? Koska ne lapset on jo edellisestä avioliitosta ja eroon ja uuden suhteen löytymiseen (oletan, että se ei ollut sulla valmiina odottamassa) menee hetki, päättelen, että lapset eivät voi olla ihan pieniä enää. Minusta tuntuu, että sinä suurentelet lasten aiheuttamaa työtaakkaa ja elät ikuisen koti-isän roolissa. On ihan ymmärrettävää, että vaimosi haluaisi siirtyä teidän perhe-elämässänne eteenpäin, toisen naisen pikkulasten hoitamisesta tasa-arvoiseen parisuhteeseen ja lapsi-perheeseen, jossa koko elämä ei eneää keneltäkään kulu lasten hoitamiseen, vaan vanhemmilla on - molemmilla - työnsä ja harrastuksensa. Sen sijasta että pyrkisit käärimään uuden avovaimosi kotiin hoitamaan entisiä pikkulapsia, hanki sinäkin elämä: työ ja harrastus ja lakkaa säälimästä itseäsi.

Ja tämän sanoisin todella yhtä lailla naiselle kuin miehellekin. Sitähän sä tässä myös haet, että mitä saat kun kerrot tämän "miehetonvastuuttomiapaskiaisiaeikä hoidalapsiaeikäkotia" -tarinan toisin päin. Mut tulos on sama. Sun on aika siirtyä eteenpäin.

Vierailija
6/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa puolison, jolla on lapsia ennestään, ottaa sen koko paketin. Ei siitä voi alkaa rajaamaan pois "toisen naisen lasten hoitamista". Tosi tosi monet naiset kyllä näin tekevät - valitettavasti. Silloin ei ole ymmärretty kunnolla mikä on PERHE.

Sitä paitsi, ap sanoi hakevansa lapset tarhasta, eiköhän hän silloin ole töissä eikä koti-isä.

Vierailija
7/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on ensi viikolla lomalla ja lähtee tytön kanssa mummulaan. Minä olen sitten seuraavan viikon lomalla ja lähden tytön kanssa toiseen mummulaan. Sen jälkeen alkaa yhteinen loma ja teemme jotain yhdessä. Kyllähän lapsikin nauttii kun pääsee välillä vaihtamaan maisemaa. Outoja naisia olet itsellesi onnistunut löytämään :). Ei kuulosta teidän suhde kovin hyvältä. Pyydä naapurin akkaa matkaseuraksi :)))

Vierailija
8/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi, ap sanoi hakevansa lapset tarhasta, eiköhän hän silloin ole töissä eikä koti-isä.

jos ukko sitten illat seisoskelee naapurinrouvan kanssa juomassa kahvia ja polttamassa tupakkaa pihalla? Tuonikäiset lapset otetaan normaalisti mukaan hommiin ja laitetaan ruokaa, siivotaan, pyykätään, leikataan nurmikkoa (ihan ilman eri vahdintaa) ja niin edelleen. Mun mielestä tämä ap ei ole ymmärtänyt, että sen lapset ei enää ole vauvoja. Ei ole mitään takeita siitä, ettei hänen avovaimonsa ole valmis elämään heidän kanssaan normaalia perhe-elämää, mut en mäkään tommoiseen pidennettyyn vauva-aikaan ryhtyisi!

Vierailija
9/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että vaikka ottaa puolison jolla on lapsia edellisestä liitosta, ei ole velvollinen huolehtimaan näistä lapsista yhtään sen enempää kuin itse haluaa. Lapsilla on biologiset vanhemmat, äiti ja isä, jotka kantaa vastuuta lapsistaan.

Äiti- tai isäpuolen ei kuulu ottaa tätä vastuuta eikä tarvitsekaan, ellei itse halua, ellei se sitten sovi kaikille osapuolille - myös lapsille !!

Uusperheen perhekäsitystä ei voi kukaan ulkopulinen tulla sanelemaan. Sen kun jokainen siinä perheessä oleva muodostaa omalla tavallaan, siihen saattaa kaikilla osapuolilla kuulua eri ihmiset.

Ap saa lähteä lomamatkalle lastensa kanssa avokkinsa kanssa tai ilman tätä, ja etenkin kun avokki on töissä.

Avovaimon taas ei ole mikään pakko osallistua mihinkään perhekivaan, jos hän sen kokee ahdistavaksi eikä saa mitään irti toisten tekemistä pikkulapsista.

Ei se ole lapsillekaan kivaa, että äitipuoli roikkuu mukana naama nyrpällään.

Oma lukunsa on, että en ymmärrä miksi pariskunta on yhdessä. Ap.n avokki ei tunnu sietävän hänen edellisen liiton lapsia edes sen vertaa, että olisi saman katon alla samaan aikaan , valveillaolon aikaan.

Hän on poissa joka arki-ilta, kun lapset ja isä temmeltää kotona. J a tulee, kun lapset on nukkumassa.

Pariskunnan pitäisi keskustella todella vakavasti parisuhteestaan, toiveistaan, arjen käytännöistä ja sen sujumisesta, siitä mitä toivoo kumppaniltaan.

Yhteisiä lapsia teillä ei taida olla ja ap.n lapset ilmeisen pieniä. heidän kanssaan äitipuoli saisi muodostettua vielä todella hyvän suhteen, jos haluaisi.

Jos ottaa puolison, jolla on lapsia ennestään, ottaa sen koko paketin. Ei siitä voi alkaa rajaamaan pois "toisen naisen lasten hoitamista". Tosi tosi monet naiset kyllä näin tekevät - valitettavasti. Silloin ei ole ymmärretty kunnolla mikä on PERHE. Sitä paitsi, ap sanoi hakevansa lapset tarhasta, eiköhän hän silloin ole töissä eikä koti-isä.

Vierailija
10/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ukko sitten illat seisoskelee naapurinrouvan kanssa juomassa kahvia ja polttamassa tupakkaa pihalla? Tuonikäiset lapset otetaan normaalisti mukaan hommiin ja laitetaan ruokaa, siivotaan, pyykätään, leikataan nurmikkoa (ihan ilman eri vahdintaa) ja niin edelleen. Mun mielestä tämä ap ei ole ymmärtänyt, että sen lapset ei enää ole vauvoja. Ei ole mitään takeita siitä, ettei hänen avovaimonsa ole valmis elämään heidän kanssaan normaalia perhe-elämää, mut en mäkään tommoiseen pidennettyyn vauva-aikaan ryhtyisi!

Aika pitkälle vietyjä päätelmiä ja eikö sun mielestä lapsia tarvii vahtia tai viettää aikaa niiden kanssa enää ollenkaan sen jälkeen kun ne jotenkuten pärjäävät ilman jatkuvaa päällekatsomista?

Alkuperäiseen kysymykseen ei voi kuin ihmetellä millainen kontrollifriikki ap:n nyksä on, jos on tarve määritellä soveliasta tapaa viettää lomaa silloin kun ei itse edes ole maisemissa. Tosin normi-av-mamman pirtaan tuollainen friikkeily istuu näköjään ihan saumattomasti - mies on kuitenkin jossain suhteessa epäilyttävä paska, eikä ainakaan lastenhoidosta tiedä mitään.

Vierailija
11/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka avovaimo tai sitten lasten oikea äiti todellisessa elämässä luuhaisi KAIKKI arki-illat muualla harrastamassa niin että lapset olisi jo nukkumassa kotiin tultuaan? En voi mitenkään uskoa todeksi. Tai sitten nää naiset on aivan epätodellisen outoja. Miten lie sattuukin sulle kaksi samanlaista sattunut kohdalle? Ja mitähän sitte näet nyxässäsi, jos hän ei siedä perhe-elämää kanssasi???

Vierailija
12/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se, miksi ap edes on tuollaisen naisen kanssa parisuhteessa. Tai miksi ap:n avovaimo lähti tällaiseen perhekuvioon, kun ei tunnu sietävän sitä. Miksi ihmiset eivät keskustele selväksi näitä asioita ennen kuin lyövät hynttyyt yhteen? Kuvitteliko ap:n avovaimo, että lapset jossain vaiheessa vain häviävät kuvioista "häiritsemästä"? Kyllä se vaan niin on, että lähivanhempana olevan lapset ovat kuvioissa aika paljon ja heitä on vain siedettävä, jos yleensä koko suhteeseen haluaa alkaa.

Ap:lle sanoisin, että ihan varmaan maailmassa on paljonkin naisia, jotka eivät ole tuollaisia. Avovaimollasi ei ilmeisesti itsellä ole lapsia, joten hän ei "osaa" olla lasten kanssa.

Ihan hyvä taustatieto olisi ollut lasten iät, koska on vähän eri hoitaa 2- ja 3-vuotiaita kuin 7- ja 9-vuotiaita.

Vierailija
13/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi "aito" kirjoitus, niin ap voisi muuttaa meidän naapuriin koska tahansa! Ihan mielellään saisit hoitaa meidänkin lapsia välillä...

Vierailija
14/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3- ja 5-vuotiaat lapset. Ja on keskusteltu näistä kuvioista. Järjen tasolla sekä exsä että nyksä haluisivat osallistua meidän arkeen. Mutta ”tunne” eli käytäntö on aivan toinen. Tänäänkin avokki on menossa ystävänsä kaa jonnekin ja olen yksin lasten kaa. Tää poissaolo tapahtuu yksi päivä kerrallaan. Näin tätä selitellään itselle. Minun näkökulmastani se on jatkuva ketju. Esim. avokki on varmaankin poissa aina siihen työreissuunsa asti ihan joka ilta. Näin vain ”sattuu” käymään…

Vierailija
15/15 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...seksi. Kuinkas muuten?

En ole päässyt tekemään valintatestiä en exsälle, enkä nyxsälle. Siis, että miten kestää normaalia arkea? Eli tästäkään on turha veistellä, omasta valinnasta. Ensin ollaan mielin kielin, mutta sitten ajan myötä ja varsin pian, tyyli muuttuu ja lapset on kuin jotain tarttuvia tauteja. Mistä moisen kehityskulun voisi ennustaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi