kokemuksia raskauden takia puhjenneesta laktoosi-intoleranssista?
Olen raskausviikolla 23 ja minulla on tämän raskauden aikana ollut "mahatauteja" jo noin 7 kertaa.. Ystäväni oli sitä mieltä että hyvinkin on voinut tulla laktoosiallergia, joka selittäisi kyllä mahakivut silloin tällöin ja ilmavaivat, mitä pidin tavallisena raskauden oireena.. En normaalisti maitoa juo siis ja edellisiltana tuli syötyä lettuja ja kermavaahtoa.. (kaikki mitä söin siis oli samaa mitä mieskin, että ei voinut mistään pilaantuneesta olla kyse) No eilinen tuli istuttua vessassa taas.. Mielipiteitä siis kaipaisin että onko kyse laktoosi-intoleranssista tai jostain muusta?
Kommentit (4)
Mulla on itselläni laktoosi-intoleranssi, joka on ennen raskautta pysynyt suht hyvin kurissa, ettei sen suurempia vaivoja ole ollut, vaikka laktoosia on jonkin verran tuotteissa ollut. Mutta nyt raskauden myötä olen herkempi laktoosille...eli vedän sitten aina ennen jätskiä tms. laktoosikapselin.
Kannattaa kokeilla pari viikkoa laktoositonta kuuria ja jos ei tule enää oireita, niin sitä se sitten varmaan on..
Minulla ollut laktoosi-intoleranssi vuosia.Todellakin on niin että raskausaikana jotenkin olen herkempi. Esim. kun muuten voin syödä levyn suklaata ilman oireita. Raskaana ollessa riittää 1-2 palaa levystä ja saan kamalat vatsakivut.Kokeile maidotonta diettiä.
Täällä myös yksi joka alkanut ihmetellä vatsakipuja tän raskauden aikana. Mulla nyt kohta 22 rv takana ja tosi usein tulee maha kipeeksi ja välillä sit olen ihan ripulilla ja jopa oksennan ja välillä ei tuu mitään ulos,mutta kipu on aika kova. Ja just sen tyylistä kuin mahataudissa(ripuli). Oon öisinkin heräillyt mahakipuun,viime yönä viimeks. Ja koko päivän vatsa ollut ikäänkuin ilmaa täys. Oon miettinyt mitä vois olla ja neuvolassakin sanoin siitä. Ite ajattelin et jos närästyslääkkeet aiheuttais sen,enkä tullut ajatelleeks laktoosi-intoleranssia. Jätskiä kyllä on kulunut ennätysmääriä,alkuun hieman helpotti pahoinvointia. Pitäisköhän koittaa laktoositonta ruokavaliota munkin. Mutta "kiva" siis huomata et on muitakin. Varmaan pitää ottaa kunnolla puheeks jos vain jatkuu. Mulla iskee välillä ihan puun takaa tosta vain,parissa minuutissa.
Minulla alkoi vastaavanlaisia oireita olemaan toista lasta odottaessa. Aivan järkkyjä vatsakipuja ja kamalat ilmavaivat ja tunne että pitää käydä kakalla, mutta ei tullut. Vaivat jatkuivat vielä synnytyksen jälkeen ja epäilin jo umpisuolta (tosin umppari tulehtui 6kk synnytyksen jälkeen), mutta siis todettiin kananmuna allergia.
Elikkä minulla puhkesi kananmuna allergia raskaus aikana.
Joten miksikäs ei sitten voisi tuommoinenkin allergia. Kannattaa seurata tilannetta ja pyytää allergia testit jos aina oireet toistuu.
Ja tosiaan ei ole mitään kivaa. =(