Minäkin olen paha äitipuoli! (matka-asiaa)
Mihelläni on 17.5 v poika, joka ei juurikaan ole meidän kanssamme matkustellut, kun asia ei ole sopinut ex:lle(ovat siis eronneet jo 13 v sitten ja ex:llä uusi perhe! mutta on erittäin vaikea henkilö ollut aina.).
Nyt mieheni kysyi pojalta, että lähtisikö hän meidän kanssamme reissuun kesäällä. Poika ei halunnut lähteä, kun oli menossa provinssirokkiin ja halusi sinne enemmän. Mieheni sitten sanoi, että poika ei lähde, asia loppuunkäsitelty.
Varasin sitten omatoimimatkan etelä-Eurooppaan ja voimme majoittua ystäviemme pieneen kaksioon.
Mies, minä ja 8v lapsi.
Nyt isompi poika ei saanutkaan kaveria provinssiin ja huom. mieheni vanhemmat puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kyllä tämä 17.5 v nuorimies pitää ottaa mukaan isänsä reissuun.
Mieheni sopi asian minun tietämättäni ja ilmoitti, että poika lähtee myös mukaan.
Sain hirmu hepulit asiasta, koska mielestäni asiat sovitaan parisuhteessa yhdessä. Olisin ilmanmuuta varannut hotellimatkan , johonkin hiukan vilkkaampaan paikkaan, kuin minne nyt olemme menossa, jos poika ei olisi aluperin ilmoittanut, ettei lähde. Hän olisi saanut oman huoneen ja saanut noudattaa omaa päivärytmiään.
Ilmoitin sitten, että ok minä jätän matkan väliin ja saavat lähteä kolmisin. Asia ei edes olisi hirvesästi haitannut, kun olisin voinut olla töissä tuon lomaviikon. Ja isä olisi saanut olla lastensa kanssa reissussa.
Mutta sitten tämä 8-v nosti kauhean porun, kun ei uskalla lähteä ilman äitiä!/halua
Itse olisin toivonut, että olisivat isä ja vanhempi lähteneet kaksin, vaikka syksyllä kaupunkilomalle ja olisimme kaikki saanet varmasti mukavamman matkan.
Siis tämä nuorimies on oikein mukava tyyppi , mutta tupakoi (en itse voi sietää lainkaan ja nukkuu yleensä iltapäivään klo 12-15), Itselläni on ollut aika rankka vuosi ja jotenkin en jaksisi ehkä edes ihan oman tuon ikäisen lapsen kanssa asua / nukkua samassa huoneessa viikkoa.
Nyt isovanhemmat ovat loukkaantuneet ja miehenikin kyllä edelleen.
Nyt poika siis viime hetken tiedon mukaan ei lähde, koska minä olen niin hankala!
Ja tietty olenkin, mutta tuo oma mieheni minua kaikista eniten harmittaa, ehkäolin liian taipumaton, mutta tässä nyt ollaan!
Kommentit (23)
Ei kai tämmöinen asia miehesi vanhemmille kuulu? Sinun ja miehesi kuuluu tehdä yhdessä tämmöiset päätökset, oli poikapuoli tai appivanhemmat mitä mieltä tahansa. Kyse on myös sinun lomastasi!
olen elännyt uusperheessä jo 12vuotta ja lapsia yhteensä 6 (1 yhteinen). Kyllä tuonikäinen jo pitää ymmärtää että ei voi muuttaa mielipiteitä miten vain ja isovanhempien ei kuulu puuttua teidän juttuihin. Tottahantoki suunnitellaan erilaisia menoja riippuen minkäikäiset tulevat mukaan. Nyt kesällä lähdetään esim vain meidän 6vuotiaan tytön kanssa Linnanmäelle ja puuhamaahan, kaikki muut eivät halua tulla (14-19v). Ymmärrän ihan TÄYSIN myös se että kun hän tupakoi ja on ihan eri yöpäivärytmi ei jaksaisi asua samassa kämpässä (en jaksaisi mäkään vaikka on mun oma pojasta kyse, tulen hulluksi siitä nukkumisesta).
Syksyllä mennään Turkkiin ja kysyttiin toukokuussa ketkä kaikki tulee mukaan niin meidän yhteisen lisäksi tulee mun 16v tyttö ja yksi hotellihuone on tilattu missä pieni lisähuonetyyppinen alkoovi. Muut tietää etteivät enää voi muuttaa mielipidettään vaan he jäävät kotiin.Lähtekää te 3 lomalle niin ku oli suunniteltu.
ei tpi jos poika tulee matkaan.
Saa itkupotkuraivareita, hauku ex-vaimoa ja uhkaa erolla.
Muista haukkua anoppisi ja kaikki tämä tee sen pojan kuullen. Kyllä poika sen jälkeen oppii, ettei sinua häiritse enää ja mies antaa periksi kun tarpeeksi kauan seisotat, etkä anna.
Miehesi toimi harkitsemattomasti ja hänen olisi pitänyt ehdottomasti ensin keskustella kanssasi, koska sinä olit matkajärjestelytkin tehnyt. Myöskään appivanhemmat eivät olleet perillä varatun matkan järjestelyistä ja ratkaisujen syistä, joten heidän ei olisi pitänyt puuttua asiaan vajain tiedoin. Helppohan sivusta on sanoa, mutta pieleen menee.
Menette nyt vaan keskenänne ja miehesi menee sitten myöhemmin teinin kanssa kahdestaan lomalle. Kun aika kuluu, kaikki ymmärtävät, että tämä oli paras ratkaisu.
Teinille on myös hyvä opetus aikuiselämää varten, etteivät toiset voi aina muuttaa suunnitelmiaan hänen takiaan.
Ja toki koen olevani hankala täsä tapauksessa, minäkin! Mutta ehdottomasti enemmän hankaluutta kaikille on järjestänyt ex-vaimo.
Itse tosiaan olisin hirmu ilonen, että isä ja iso lähes aikuinen poika lähtisivät ihan kahdestaan reissuun.Ja uskon, että se onnistuukin.
t.ap
täällä aina huomaa mitkä vastaukset tulee mammoilta, joilla ei mitään omakohtaista kokemusta perhemallista jossa elät.
Tai edes isoita ikäeroista vaikka olisikin ihan ydinperhe.
Meillä myös uusioperhe jossa lapset ikähaitarilla 1v-16v ja kyllä menoja ja matkoja suunnitellaan sen mukaan kuka on mukana.
Nämä haukkujat varmaan sitten itse tilaisivat ja maksaisivet joka kerran 6:n hengen huoneet ja matkat, vaikka mukaan sitten lähtisikin vain 3 ihmistä... HUOH!
Minulle kaikki perheen lapset ovat yhtätärkeitä, niin omat, miehen kuin yhteisetkin. Siitä huolimatta kaikkea ei hyväksytä vain siksi että on äiti tai isäpuoli.
Jos melkein täysi-ikäinen ihminen on tehnyt alunperin päätöksen olla lähtemättä niin kyllä hänen pitää ymmärtää tai sitten ainakin oppia, ettei mieltä voi sitten enää muuttaa kun matkavaraukset ym on tehty.
Ja mieheltäsi todella väärin mennä sopimaan jotain keskustelematta siitä ensin kanssasi.
Se että uusioperheessä keskustellaan asioista, ei tarkoita sitä että äitipuoli olisi jotenkin toisen lapsia syrjimässä.
Kyllähän ydinperheessäkin sovitaan YHDESSÄ perheen menoista ja lasten menoista, miksi se ei ole suotavaa myös uusioperheessä?
Mutta siis vain uusioperheessä elävät voivat ymmärtää millaisia kuvioita se tuo tullessaan.
Täällä ollaan heti aina tuomitsemassa pahaksi äitipuoleksi jos joku käytännön asia harmittaa tai mietityttää.
Varmasti on olemassa niitä pahojakin äitipuolia, mutta on myös paljon sellaisia jotka avoimin sydämin ottavat kaikki lapset perheeseensä. Silti se ei tarkoita että kaikessa pitää pomppia lasten tai ex:ien pillin mukaan.
Säännöt ne on ydinperheissäkin, haluaisin nähdä nämä "kaiken tietävät besserwisswenit" itse pyörittämässä uusioperhettä.
kyllä vähän kierrätysperheitä.
Onneksi ei ole ollut niin epätoivoinen vanhapiika, että olisi pitänyt ottaa käytettyä miestä.
Näissä uusperheissä ihmeen usein ongelmana on miehen lapsi, joka ei asu perheen kanssa. Jotenkin kuultaa läpi, että suhteet sekä puolisoon, puolison exään että näiden yhteisiin lapsiin ovat kaikkea muuta kuin terveellä pohjalla.
Miksi ihmeessä isän pitäisikään ottaa omat lapsensa huomioon, eikö riitä, että huolehtii vaimonsa lapsista?
Minä olisin iloinen, jos 17-vuotias poikapuoli haluaisi lähteä kanssani matkalle! Parin vuoden kuluttua ei taatusti enää lähde.
Ja hänhän on nimenomaan miehesi poika, niin jos miehesi haluaa hänet matkalle ottaa mukaan, niin miksi sinun pitäisi se torpedoida? Lomastanne ei ehkä tule sellaista kuin etukäteen suunnittelit, mutta uusperheestä ei tule koskaan idyllistä ydinperhettä vaikka miten päin taipuisi. On joustettava, joustettava ja joustettava. Se on se jutun ydin.
Vähän joustavuutta siis peliin, kyllähän sitä nyt viikon on miten pienessä asunnossa tahansa.
lähteä pojan kanssa kaksin. Tekisi hyvää niin heille kuin parisuhteellesi. Ehkä miehen silmät avautuisivat ja hän huomaisi, mikä paikka hänellä on elämässäsi eli ei mitään arvoa.
Ei meilläkään oma 16v tytär voi enää myöhemmin muuttaa mieltään, jos matkaa varatessa on ilmoittanut, että ei tule mukaan.
Jos mies ei tätä ymmärrä, minä sinuna laittaisin miehen molempien lasten kanssa matkaan. Todennäköisesti 8-vuotiaalle se eron hetki on hankala, mutta perillä kuitenkin nauttii lomasta.
No kyllä taustalla on varmasti jotain muuta kuin teinin tupakointi ja myöhään nukkuminen...yleensä teinit nukkuu myöhään koska aivot tekevät tuossa iässä hurjasti töitä,on ihan tieteellisesti todistettu (harmi että en lähdettä löydä mutta löytyi lehdestä n.5-vuotta sitten).
Ihme nipo olet,mikä on oikea ongelma?Se että poika tuleekin mukaan?Se että sinun kuvitelmat matkasta nyt muuttui?En ymmärrä!
Herään aamulla muun perheen kanssa
Mutta jos ajatellaan että nuori nukkuu jonnekin klo15 asti niin mihinpä asti hän valvoo ja kulkee tupakilla ja missä hän tupakoi? En ottaisi edes omaa tuon ikäistä mukaan jos hän ei suostuisi viikon ajan herämään aamulla samaan aikaan muun perheen kanssa
En kyllä ottaisi edes omaa biologista lastani mukaan, jos mieli muuttuu kuin tuuliviirillä. Jos mies rupeaisi appivanhempien kanssa siinä säätämään minun selkäni takana, niin peruisin koko matkan. Lähtisin vaikka sen nuoremman kanssa kahdestaan matkaan. Tai sitten jättäisin muksut isälle ja lähtisin ystävän kanssa rentouttavalle rantalomalle. Kyllä niin ydin- kuin uusperheessä matkasuunnitelmat sovitaan perheen aikuisten kesken, ei teinien ja appivanhempien ja yhden aikuisen kesken. Miehen olisi hyvä muistaa se jatkossa, jollei ole jatkamassa perhe-elämää vanhempiensa ja vain vanhemman lapsensa kanssa.
on jo lähes täysi-ikäinen. En minäkää voi ilmoittaa äidilleni et tulen en tule tulen jne.. Ei sen pitäisi asiaan vaikuttaa ettei lapsi ole oma. Ihme ajattelua täällä, että omat lapset tarvii laittaa tiukkaan ruotuun, mutta lapsipuolilta tarvii kestää mitä vaan. Ihan kuin he olisivat jotenkin arvokkaampia.
täällä aina huomaa mitkä vastaukset tulee mammoilta, joilla ei mitään omakohtaista kokemusta perhemallista jossa elät. Tai edes isoita ikäeroista vaikka olisikin ihan ydinperhe. Meillä myös uusioperhe jossa lapset ikähaitarilla 1v-16v ja kyllä menoja ja matkoja suunnitellaan sen mukaan kuka on mukana. Nämä haukkujat varmaan sitten itse tilaisivat ja maksaisivet joka kerran 6:n hengen huoneet ja matkat, vaikka mukaan sitten lähtisikin vain 3 ihmistä... HUOH! Minulle kaikki perheen lapset ovat yhtätärkeitä, niin omat, miehen kuin yhteisetkin. Siitä huolimatta kaikkea ei hyväksytä vain siksi että on äiti tai isäpuoli. Jos melkein täysi-ikäinen ihminen on tehnyt alunperin päätöksen olla lähtemättä niin kyllä hänen pitää ymmärtää tai sitten ainakin oppia, ettei mieltä voi sitten enää muuttaa kun matkavaraukset ym on tehty. Ja mieheltäsi todella väärin mennä sopimaan jotain keskustelematta siitä ensin kanssasi. Se että uusioperheessä keskustellaan asioista, ei tarkoita sitä että äitipuoli olisi jotenkin toisen lapsia syrjimässä. Kyllähän ydinperheessäkin sovitaan YHDESSÄ perheen menoista ja lasten menoista, miksi se ei ole suotavaa myös uusioperheessä? Mutta siis vain uusioperheessä elävät voivat ymmärtää millaisia kuvioita se tuo tullessaan. Täällä ollaan heti aina tuomitsemassa pahaksi äitipuoleksi jos joku käytännön asia harmittaa tai mietityttää. Varmasti on olemassa niitä pahojakin äitipuolia, mutta on myös paljon sellaisia jotka avoimin sydämin ottavat kaikki lapset perheeseensä. Silti se ei tarkoita että kaikessa pitää pomppia lasten tai ex:ien pillin mukaan. Säännöt ne on ydinperheissäkin, haluaisin nähdä nämä "kaiken tietävät besserwisswenit" itse pyörittämässä uusioperhettä.
he kaipaavat turvaa, apua ja rahaa. Ei sen ikäiseltä voi odottaa omatoimista tekemistä ilman isää tai äitiä.
tykkäisi edes oman ydineprheen kesken, jos oma lapsi jahkaisi tuolla tavalla ja matkanvalinnan perusteet olisivat erilaiset jos kaikki lähtevät/ jos joku jää poia. Et ole hankala.
Kyllä lapsi tulee aina ensin, vaikka 17, 5 vuotiaskin. Ja tosiaan niin kuin joku jo sanoi, nauttisitte nyt, kohta se ei taatusti enää lähde teidän kans reissuun. :)
Joustoa vaan, tosin keskustelkaa pojan kanssa että jatkossa pitää ilmoittaa ajoissa muutoksista. Hankala tilanne, jos hänkin vasta sai tietää ettei kaveria provinssiin saan. :(
No kyllä taustalla on varmasti jotain muuta kuin teinin tupakointi ja myöhään nukkuminen...yleensä teinit nukkuu myöhään koska aivot tekevät tuossa iässä hurjasti töitä,on ihan tieteellisesti todistettu (harmi että en lähdettä löydä mutta löytyi lehdestä n.5-vuotta sitten).
Ihme nipo olet,mikä on oikea ongelma?Se että poika tuleekin mukaan?Se että sinun kuvitelmat matkasta nyt muuttui?En ymmärrä!