ei saisi arvostella tarjoiluja,mutta nyt arvostelen (hautajaiset)
ruokana oli ainoastaan lohisoppaa (olen kalalle allerginen). Jälkiruokana ollut täytekakku loppui kesken.
Muuten olisi se ja sama,mutta olimme pitkänmatkalaisia ja hautajaisiin kului aikaa kaikenkaikkiaan 8.45-17.00,pikkasen oli nälkä kun kotiin pääsi.
Kommentit (138)
Minulla on käsitys, ettei saapumista varmisteta samoin kuin muihin tilaisuuksiin (juhliin).
lähempänä klo 17,olisi tietysti pitänyt tajuta,että poikkeaa nakkikiskalla kun oli siirtymä siunaustilaisuudesta muistotilaisuuteen (yli tunnin ajomatka)
ap
kyllä varmistetaan,näihin hautajsiin soitettiin ja kutsuttiin ja samalla haluttiin tietää tulijamäärä.Harvoihin hautajaisiin tullaan kutsumatta,"ennenvanhaan" ehkä oli näin. Kolmissa hautajaisissa ollaan oltu vuoden sisään.
ap
en ikinä lähtisi tänne moisia kirjottelemaan. Jos mä järjestäisin läheiseni hautajaiset voin kuvitella, että siellä ei olisi muuta kuin arkku. En edes pysty kuvittelemaan kuinka voisin toimia järkevästi kun rakas kuolisi. En myöskään lähde syömään tuttavieni hautajaisiin.
en ikinä lähtisi tänne moisia kirjottelemaan. Jos mä järjestäisin läheiseni hautajaiset voin kuvitella, että siellä ei olisi muuta kuin arkku. En edes pysty kuvittelemaan kuinka voisin toimia järkevästi kun rakas kuolisi. En myöskään lähde syömään tuttavieni hautajaisiin.
että jokainen av.mamma ottaa tästä lähtien joka juhlaan omat eväät mukaan ni eipä enää tarvii kitistä turhista asioista!
minusta on oikeastaan ihmeelistä että hautajaisissa "mässätään", en ymmärrä mistä tälläinen pinttynyt tapa?
Minulta on kuollut hyvä ystävä, ihan nuorena 15 vuotias,
oma lapseni
äitin hyvin nuorena
Rakas iso-äitini, kenenkään hautajaisissa en pystynyt syömään, mielestäni kakut ja muut herkut kuuluvat iloisiin perhetapahtumiin:(
Ja toinen ÄLLÖTYS; HAUTAJAISISSA PUHUTAAN KAIKKEA MUUTA KUIN MUISTOJA VAINAJASTA.
Toivon, hartaasti että omiini tulee vain sellaisia ihmisiä joiden ei tarvitse vauvapalstalla valitella syömisistä tilaisuuden jälkeen!
mennyt,että saan ruokaa,vaan saattamaan miehen kummitätiä viimeiselle matkalle,ottamaan osaa omaisten suruun.
Kun hautajaisiin kutsuttiin sanottiin,että on ruoka (tullaan pitkältä niinkuin moni muukin),ulkopuolinen taho järjesti ruokailun.
ap
silti kuolema ja hautajaiset ovat tabu,ristiäistarjoiluja voi arvostella,mutta ei hautajais...?!
Minusta kuuluu hyvään tapaan että hautajaisten muistotilaisuudessa tarjotaan "järkevä tarjoilu". Nykyisin lähes jokaiseen muistotilaisuuteen pyydetään ilmoittautumista joten osallistujien lukumäärä on kyllä tiedossa. Siunaustilaisuus on kaikille vapaa kirkossa tapahtuva tilaisuus johon kuka tahansa voi osallistua tuosta vain mutta muistotilaisuus on eriasia.
Mikäli ap:n kokema muistotilaisuus on järjestetty paikassa jossa tarjoilu on tullut muiden (ammattilaistahojen) järjestämänä (kuten yleensä on) niin tämä on ollut ehdottomasti tämän ammattilaistahon moka. Jo se että on tarjolla vain yhtä ruokaa on hyvin ongelmallista erilaisten ruoka-aineallergioiden vuoksi. Tilaisuuden järjestävälle perheenjäsenelle olisi asiasta ehdottomasti pitänyt mainita ja suositella kahta eri ruokalajia (esim. toisena kasvissosekeitto). Keittojen lisänä olisi joka tapauksessa voinut olla runsaasti leipää. Myös kakun loppuminen kesken on tämän ammattilaistahon moka.
Todella harva järjestää muistotilaisuutta enää itse niin että tarjoilutkin tehdään itse. Toki näinkin on. Silloinkin on ainoastaan järjevää ottaa huomioon mahdolliset ruoka-aineallergiat joista kala-allergia on jopa hyvin helppo muistaa.
Jos tuntuu että millään ei surun keskellä pysty organisoimaan muistotilaisuutta niin silloin ei kannata sitä koittaa järjestää itse vaan pyytää apua!
Ja muistotilaisuus on muuten mielestäni myös "iloinen" tilaisuus. Tilaisuus jossa muistellaan vainajaa ja hänen elämäänsä - ei hänen kuolemaansa. Muistellaan hänen olemassaoloaan ja vaikutustaan läsnäolevien elämään.
t. äitinsä ja mumminsa haudan rauhaan saattanut ja sekä siunaus- että muistotilaisuuden järjestänyt suuren surun keskellä
Minullakin on kala-allergia, mutta ilmoitan sen kyllä ennakkoon AINA.
Ja miehelläni on keliakia ja vaikka ilmoitamme sen ennakkoon, hänellä on aina silti myös jotain evästä, koska koskaan ei tiedä onko se tieto mennyt oikein perille.
Aivojen käyttö on sallittua ja suunsa voi avata.
saa sanoa tai edes mielessä ajatella ja olla harmissaan. Jos on hankittu ulkopuolinen taho järjestämään niin voi olettaa, että silloin järjestetään kunnolla - se ei ole omaisten voimista pois. Toki pitää ymmärtää läheisten suru, joten tuskin ap lähtee heille reklamoimaan.
Kun minun isoäiti kuoli, tilattiin tarjoilu ulkopuoliselta. Valitimme siitä - ei ollut rahoille vastinetta. Vaikka meillä oli suruaika niin kyllä sen verran jaksoimme. Ihan vaan silläkin ajatuksella, että ko. taho tulevaisuudessa panostoisi tarjoiluun paremmin.
Vaikka on hautajaiset, niin ei pitopalvelu tms voi tarjoilla huolimattomasti tehtyä ruokaa, toisin kuin esim. häissä.
Ei tässäkään tilanteessa "vika" ole omaisten, vaan ulkopuolisen maksetun tahon. Se ei katso tilaisuutta tai tilannetta, vaan laadun pitäisi olla aina yhtä hyvää.
se on vanha perinne. Ihmiset tulivat pitkienkin matkojen takaa ja matkanteko kesti (veneellä, hevosella), joten luonnollisesti vieraille tarjottiin ruokaa. Minust tämä on hyvä perinne, jota tulisi vaalia.
olisi voinut kertoa allergiastaan.Mitä kakun loppumiseen tulee ni vaikea siihen kommentoida. Joillakin urpoilla on esim. taipumus ottaa kerralla koko lautasellinen kakkua, kun eivät tajua käytöstapoja ihan kun eivät olisi kakkua ikinä nähneet.
kakkuakaan en saanut kahmittua tarpeeksi...
HOHHOIJJAKKAA.
kakkuakaan en saanut kahmittua tarpeeksi... HOHHOIJJAKKAA.
ja vainajakin kääntyisi haudassa:(
Siis ihanko todella tarkoitat että hautajaisissa/muistotilaisuudessa kaikkien keskustelujen tulisi koskea vain ja ainoastaan vainajaa? Meillä esim. on hajanainen suku, joten monia sukulaisia näkee vain ja ainoastaan rippijuhlissa, häissä, hautajaisissa ym. tilaisuuksissa. Sinusta siis ei saisi kysyä esim. "mitä kuuluu"?
Ja toinen ÄLLÖTYS; HAUTAJAISISSA PUHUTAAN KAIKKEA MUUTA KUIN MUISTOJA VAINAJASTA.
En ole ap.
kakkuakaan en saanut kahmittua tarpeeksi...
HOHHOIJJAKKAA.
olisin syönyt kakkusiivun suurimpaan nälkään,muttei kakkua enään ollut.Juu ei ole tarkoitus reklamoida omaisille,itse olen tottunut järjestämään juhlat niin,että ruoka ei lopu ja kaikille on syötävää.
ap
olisin matkalla poikennut johonkin syömään enkä odotellut kotiin asti