Onko puistoruokailu Helsingissä kielletty pph:lta?
Tuntuu, että joka päivä joku äiti valittaa täällä, kun on nähnyt pph:n puistoruokailussa syöttämässä hoitolapsille ilmaista ruokaa, vaikka saa ns. ruokarahaa.
Itse olen yksityinen pph ja todellakin annan lasten syödä puistoruokailussa. Koskaan kukaan puiston työntekijä ei ole siitä mitään sanonut, vaikka tietävät mun olevan pph. Jos joskus on ollut huonompi ilma, eikä olla jääty syömään, ovat he oikein pyytäneet jäämään, ettei tarvitse heittää ruokaa niin paljon roskiin.
Mulla on myös omia lapsia, jotka haluavat syödä puistossa. Olisi myös hoitolasten kannalta epäreilua, että heidän kaverit (äitiensä kanssa kotona olevat lapset) saavat jäädä puistoon syömään ja he itse joutuvät lähtemään sisälle syömään. Myös hoitolasteni vanhemmat ovat innoissaan tuosta puistoruokailusta.
Kun itse olin lapsi, kävin myös puistoruokailussa syömässä ja muistan edelleen sen tunnelman sieltä. Jäi tosi mukavia muistoja!
Onko ainoa syy, miksei joidenkin mielestä pph:t sais käydä puistoruokailussa hoitolasten kanssa, se, että heillä saattaa silloin jäädä parikymppiä kuussa enemmän käteen. Kun kaikki kulukorvaus ei menekään ruokiin. Tiedättehän, että tuo kulukorvaus korvaa myös esim. veden, vessapaperin, askartelutarvikkeet, sähkön ja paljon muuta. Eli se ei ole pelkästään ruokaan. Ja ruokiakin on aamupala, lounas ja välipala.
Mä en ihan oikeasti keksi, miksi jotain ihmistä haittaa, jos pph syöttää kuukauden ajan lapsilleen (niin hoito- kuin omilleen) ilmaista luonasta. Tosin ei mekään siellä joka päivä käydä. Hyvällä ilmalla on vaan kivempi ulkoilla päiväuniin asti sen sijaan, että mentäis sisälle syömään. Ja voin uskoa, miten lapsia harmittaisi, jos me mentäis aina sisälle, kun muut lapset jäisivät puistoon syömään. Ruoka maistuu myös ulkona paljon paremmalta kuin sisällä.
Mutta kertokaa mulle, onko se ihan jossain kielletty, ettei pph sais käydä lasten kanssa puistoruokailussa syömässä? Jos ei, niin miten se on teiltä muilta pois? Harvoin loppuu puistossa kuitenkaan ruoka kesken.
Kommentit (15)
Helsingin kaupungin pph:t saavat yhden kerran kesän aikana käydä hoitolastensa kanssa syömässä leikkipuistossa. Johtunee varmaankin juuri tuosta suurenmoisesta kulukorvauksesta.
että tarjoaa sen ruoan ja sitten uudelleen käytännössä veloittaa sen siltä asiakkaalta, niin eihän se oikein ole. Asiakas maksaa kahdesti samasta palvelusta.
eivät saisi syödä puistossa tai siis hoitolapset, koska hoitaja saa sen rahan vaikka onkin pieni niin saa kuitenkin.
Jokunen vuosi yksi pph syötti lapsiaan ja siitä tuli sanomista niin, että pph:n esimies kielsi syömisen.
Me jaamme pph:n lapsille jos ruokaa jää ja tänä kesänä jäänyt kaksi kertaa siin, että olemme voineet antaa myös heille.
se puistoruokailukaan ole ilmaista, se ruoka maksaa rahaa ja me muut ihmiset maksamme sen pph:n extra-kesärahan. Miksi haluaisin lahjoittaa pph:lle rahaa? Itsehän olet työsi valinnut, miksi tulet tänne itkemään että kulukorvaus on pieni. Ylimääräiset ruoat toki kuuluukin antaa lapsille, mutta jos pph-ryntäyksen vuoksi pitää lisätä ruokamäärää tai muut jäävät ilman, niin ei ole ok!
Yleensä puistoon aina jää lapsia kun toiset lapset lähtevät pois. Eli se nyt ainakin on ihan tyhmä tekosyy puistoruokailulle.
Kunnalliset perhepäivähoitojat saavat käydä lasten kanssa silloin tällöin puistossa ruokailemassa, ei joka päivä. Itse olen iloinen siitä että omien lasteni pph ottaa puistoruokailupäivinä muutakin ruokaa lapsille kuin pelkkä puistoruoka (joka usein keitto). Ei sillä pelkällä keitolla tarvitse pärjätä. Lasten kuuluu saada lisäksi myös maitoa (pillimaito säilyy myös lämpimässä), leipää ja leikkelettä, sekä kasviksia. Mahdollisesti hedelmiä jälkiruuaksi. Uskon että monikaan lapsi ei näin monipuolista ruokaa saa ollessaan pph:n kanssa puistoruokailussa, mutta omani onneksi saavat. Olen sen itsekin nähnyt kun on oltu lomalla ollessa yhtä aikaa puistossa pph:n kanssa.
aloittamani ketjun täältä ja tulin kurkkaamaan.
Tänäkin kesänä käydään hoitolasten + omien kanssa puistoruokailussa 2-3 pvä/vko ja edelleen se on ainakin meidän puistossa sallittua =)
Mulla on myös aina keittopäivinä leivät mukana lapsille sekä kurkkua, porkkanaa tms. Noista pillimaidoista ei näistä lapsista tykkää kuin pari, joten lapset juovat vettä puistossa. Välipalalla sitten jotain täyttävämpää syömistä ja enemmän maitoa kuin sellaisina päivinä kuin syödään lounas sisällä. Jäätelötuutitkin on hellepäivinä varaa ostaa lapsille kaupasta, kun ei tarvitse omilla kustannuksilla ostaa, kun puistoruokailun ansiosta jää muutama euro noista kulukorvauksista käyttämättä =) Ja kalliimpia välipaloja. Kun välipalaan käytettävä raha on kunnallisilla jotain alle 70 senttiä (muistaakseni) ja sillä hinnalla mäkin yritän sen välipalan tehdä, niin jo pelkkään maitoon menee välipalalla osa tuosta summasta. Yksi banaanikin maksaa n. 40-50 senttiä.
Joten mulla ei ole ollenkaan huono omatunto siitä, että käydään puistossa syömässä. Ja tiedoksi vaan, että teidän ei tarvitse verovaroillaan kustantaa mun omien lasten päivähoitoa, kun hoidan heidät kotona!
Helsingin sivuilla on ainoa kriteeri että puistossa paikalla olevat alle 16-vuotiaat.
Ei tarvitse edes olla helsinkiläinen..
Saa olla pph.
Ja onhan se pph:n lapsillekin positiivista että jonain toisena hoitopäivänä onkin sitten tuplabudjetti ruokailuun, kenties joku kiva jälkiruoka. :)
Äidit ovat vain kateellisia siitä etteivät saa "ruokarahaa" erikseen lapsia varten vaan pitää pienestä kotihoidontuesta jotenkin raapia ne ruokarahat.
Ja he eivät saa antaa hoitolapsille ruokaa leikkipuistossa.
Ei se ole mikään puistojen antama kielto, vaan nimenomaan "ylemmän tahon". Perusteena juuri se, että pph:t saavat sen korvauksen.
Ja he eivät saa antaa hoitolapsille ruokaa leikkipuistossa.
Ei se ole mikään puistojen antama kielto, vaan nimenomaan "ylemmän tahon". Perusteena juuri se, että pph:t saavat sen korvauksen.
Meinaan että minäkin olen leikkipuiston työntekijä, eikä meidän alueemme puistoissa ole moista kieltoa annettu. Ei tosin ole ainoa asia, jossa käytännöt vaihtelevat reippaasti alueiden välillä...
sitten pph:lla rahaa parempiin välipaloihin esim. tuoreet kotimaiset mansikat...
Haluaisin kuulla, onko puistoruokailu kiellettyä pph:n lapsilla ja jos ei, niin mikä siinä muita mammoja häiritsee!
oliko alle 16 v, avoin tilaisuus. Meidän puistossa olen käynyt nyt joka päivä ja vain yhtenä päivänä siellä ruoka oli loppua kesken. Tosin puiston henkilökunta tiesi monta kauhallista ruokaa on ja monta lasta , joten he säännöstelivät ja kaikki lapset olivat tyytyväisiä.
Edelleenkin, kaikkina muina 5.tenä päivänä ruokaa on jäänyt yli, tänäänkin kahteen kertaa kuuluttivat tulkaa hakemaan, ruokaa on vielä jäljellä.
Puistossa jaetaan vain lämmin ruoka ja ruokailijoita ohjeistetaan ottamaan mukaan leipää, tuorepalaa, mehua tms., jotta lounas olisi monipuolinen. Lisäksi pitää tuoda omat ruokailuvälineet ja tiskata ne kotona. Eli ei se pph:n kannalta siltikään ole ilmaista. Lisäksi hoitolasten mahdolliset ruoka-aineallergiat rajoittavat ruokailuja ja huonolla säällä tuskin tulee lähdettyä puistoon. Joten eiköhän se muutaman pph:n lapsen satunnainen ruokailu per puisto ole aika harmitonta.