Apua jumissa olevaan niskaan
Kaipaisin todella neuvojanne, mitä kokeilla jumissa olevaan niskaan.
Ongelmana on alue lapaluista takaraivoon. Oireina päänsärkyä, jopa jonkin verran huimausta. Hierojalla käyn parin viikon välein ja on kuulemma kireät lihakset. Sauvakävelen pari kertaa viikossa ja venyttelen ja jumppailen lähes päivittäin. Kylmä ja veto pahentavat tosi paljon jomotusta. Liivit on tukevat eli ei varmaankaan siitä johdu.
Edellä mainituista asioista huolimatta niska/pää oireilee päivittäin enemmän tai vähemmän.
Mitä voisin vielä tehdä/kokeilla?
Onko kokemusta kylmä- ja kipugeeleistä?
Kuinka usein pitäisi käydä hierojalla?
Mikä liikuntamuoto auttaisi parhaiten?
Entä vinkit ilmastoidun auton aiheuttamaan vetoon, villashaaliko harteille?
Kommentit (12)
esim agrimarket ja tarjoustalo.
t.toinen käyttäjä:)
Itse olen kärsinyt päänsäryistä viikottain.
Niskat, hartiat, lapaluidenvälit ihan jumissa.
Hartioita särki, epämielyttävästi :(
Kaverini sai minut kuntonyrkkeilemään-
Ensimmäisen kerran jälkeen hartioita ei särkenyt niin paljon kuin ennen, toisen kerran jälkeen pääsnsärky katos.
Ennen (kassalla töissä) olin n.3tuntia töissä alkoi hartioita särkemään.
Minulle auttoi 1kerran/vko 1kuukauden ajan huomasin eron todella hyvin.
Nyt tuli kesä (harjotukset tauolla)
ollut jo monen aamuna päänsärkyä, hartiat ihan jumissa :(
Joten lämpimästi suosittelen kuntonyrkkeilyä!!!
Omat keinot: Hieroja (auttoi tosi paljon jo kerrasta, olen menossa uudelleenkin)
Jumppakuminauha. Fyssari käski tehdä soutuliikettä ja niin, että lapaluiden väli liikkuu ja venyy eli nyrkkeilyä esim. alaviistoon. Taljaliikkeet kielsi, voi mennä pahemmin jumiin. Mulla jumissa siis lapaluiden väli. Varmaan riippuu, että missä vaiva on, mitä liikkeitä suositellaan. Venytän lapaluiden väliä niin, että istun lattialla ja otan vastakkaisella kädellä vastakkaisesta jalkapohjan ulkosyrjästä kiinni (polvi saa olla koukussa). Sitten venytetään niin, että suoristat jalkaa ja vedät kädellä vastaan. Venyy ihanasti.
Kylmägeeliä suosittelen myös. Ice poweria! Kuuriksi sitä pari-kolme kertaa päivässä ainakin muutamien päivien ajan. Tietty myös esim. Mobilat tai Voltaren on hyviä (raskaana ollessa en niitä nyt käytä, muuten kyllä). Pyörittele hartioita mahdollisismman usein ja pyöritä koko kättä useampaan kertaan, molempiin suuntiin monta kertaa päivässä. Venyttele niskat.. Punnerra muutama kerta lattialla.. Venytä myös rintalihkaset.
Kuuriluonteisesti iltaisin lihasrelaksanttia ja särkylääkettä ja sen aikaa vain elvyttävää liikuntaa.
Oletko kokeillut voimajoogaa tai hotjoogaa? Siinä on hyviä venytyksiä ja punnerruksia, joilla saa voimaa yläselkään ja käsiin. Tai pilatesta, ryhtisi / työasentosi tuskin on kunnossa jos jatkuvasti jumittaa.
Mutta ilman lääkkeitä tuskin saat tilannetta kuntoon
Mulla se on lähes päivittäisessä käytössä jos niska on jumissa, lämmittää ja rentouttaa. Työpaikallekin hankin oman, jolla voin päivän aikana lämmittää lihaksia. Sinä voisit käyttää sitä ajaessa ( eli lämmitys ennen lähtöä)
Ja lasi viiniä silloin tällöin.
Oon kade, kun en ite ikinä pääse hierojalle...
Veto pahasta, mutta kylmä jyväpussi tekee hyvää. Mäkin alkuun luulin sen lämpimän olevan hyvä, mutta ei. Siskollani sauvakävely aiheutti pahemmat jumikt, fysiot. käski lopettaa. Eli ei se ihan kaikille ole hyväksi.
Itselläni niska kipeytyy kahta kauheammaksi jos yritän niskan ollessa kipeä käydä sauvomassa.
Jyväpussia olen kokeillut. Useinmiten kuitenkin tuntuu, että lämmin jumiuttaa lisää.
Piikkimattoa olen ajatellut hankkia, millaisia kokemuksia siitä on?
Jännä, että mini on kokenut sauvakävelyn huonoksi, senhän pitäisi ennemminkin auttaa hartioihin... Täytyypi kuitenkin kokeilla olla vähän aikaa ilman sauvoja.
Lihasrelaksantteja olen satunnaisesti ottanut, en kuurina.
Mikä voide/geeli olisi hyvä? Mobilat, Ketorin, Voltaren vai mikä.
Jyväpussia olen kokeillut. Useinmiten kuitenkin tuntuu, että lämmin jumiuttaa lisää.
Piikkimattoa olen ajatellut hankkia, millaisia kokemuksia siitä on?
Jännä, että mini on kokenut sauvakävelyn huonoksi, senhän pitäisi ennemminkin auttaa hartioihin... Täytyypi kuitenkin kokeilla olla vähän aikaa ilman sauvoja.
Lihasrelaksantteja olen satunnaisesti ottanut, en kuurina.Mikä voide/geeli olisi hyvä? Mobilat, Ketorin, Voltaren vai mikä.
Heh, mahdetaankohan sitä kylmävoidetta myydä "ihmisten" kaupoissa vai pitääkö lähteä etsimään eläinkaupasta ;)