Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö nykyään on perhekeskeisiä pullantuoksuisia äitejä?

Vierailija
12.06.2010 |

Siis äitejä, jotka tekevät kotityöt valittamatta ihan itse ja yksin/lasten kanssa, äitejä jotka mielellään puuhaavat lasten kanssa, leipovat ja kutovat?

Tuntuu että suuri osa näitä virikehoito-einesruoka-biletysmammoja myös 30+ ikäluokassa :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden lapsen äiti, jonka koti aina tip top, leipovat, tekevät monipuoliset ruuat aasta alkaen, ulkoilevat 2 kertaa päivässä säällä kuin säällä, harrastavat liikuntaa, syksyllä marjastetaan, mehustetaan ja pakastetaan jne... On sitten niin täydellistä, että en keksi ensimmäistäkään epäkohtaa koko perheestä. Ja ovat REILUSTI alle 30v.

Vierailija
2/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olenkin 40+, tosin teen kyllä töitäkin, mutta ei ne sulje toisiaan pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullaa voin leipoa ja marjojakin poimia oikein mielelläni, mutta kyllä kotityöt kuuluvat myös miehelle. Aikuiset ihmiset jakavat vastuun.

Siis äitejä, jotka tekevät kotityöt valittamatta ihan itse ja yksin/lasten kanssa, äitejä jotka mielellään puuhaavat lasten kanssa, leipovat ja kutovat? Tuntuu että suuri osa näitä virikehoito-einesruoka-biletysmammoja myös 30+ ikäluokassa :(

Vierailija
4/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen hoitaa lapset :)

oolen kyllä yh, joten onhan mun pakkokin hoitaa asiat noin, että lapset ensin, sitten vasta minä.

Ja en siis valita.

Vierailija
5/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä vähän laiska.

Vierailija
6/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 23 vuotta.

Käyn ulkona ehkä parin kuukauden välein,kerran.

Sen takia,että näkisin joskus ikäisiäni kavereita.

Muuten leivon kotona,käydään puistossan lapsen kanssa ja käyn salilla. Ja olen yh.

En ole katkera, oikeastaan aika tasapainoinen ihminen. Tykkään siivota ja hoitaa kotia. sisustaa ja laittaa, tykkään kyllä myös ulkonäön huolenpidosta. Mutta en baareissa käymisen vuoksi.

Vierailija
7/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän alle kolmekymppinen, kotona vauva ja toinen syntyy pian.

Rakastan kodinhoitoa ja mieheni kestitsemistä ym, ja nyt vauvanhoito on myös tuntunut ihanalta.

Teininä olin holtiton bilettäjä, eikä silloin olisi uskonut, että todellinen minä onkin essu päällä hyörivä mamma.

Vierailija
8/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on monta lasta ja olen niiden kanssa kotona.

Mun periaatteeni on, että mies tekee oman työpäivänsä aikana työnsä, eikä hänen tarvitse aloittaa kotona kotitöitä alusta. Minä ehdin varsin hyvin hänen työpäivänsä aikana pitää kodin kunnossa, tehdä ruuan ja hoitaa lapsia. Pyrin siihen, että iltaisin saamme molemmat olla "vapaalla", siis perheen kesken tai omissa jutuissa, eikä kotitöitä ole enää iltaisin stressinä.

Joskus toki jotain pyykkihommaa ja muuta jää (tykkään pyörittää konetta öisin), mutta mulle ei se ole ongelma niiden tekeminen. Äitinä tiedän paremmin, mikä on kenenkin vaate ja mikä laitetaan kuivausrumpuun ja mikä ei - siksikään en vaadi miestäni pyykkihommiin.

rutiinit tuo nopeutt aihan perushommiinkin :)

Ja kyllä, minä leivon _paljon_. Rakastan leipomista :) Teen itse vaaleat laievät, niitä ei kaupasta osteta. Pullaa vähintään kdksi kertaa kuussa 1,5 litran taikinan; meille käy paljon vieraita ja oma sakkikin syö. Piirakoita, muffineja, kakkuja - niitä tulee pyöräyteltyä jotain oikeastaan joka päivä. (enkä ole edes lihava, ei kukaan meillä. Pakko sanoa :D)

Minä en tykkää marjastaa, mutta mies tykkää. Joten hän käy yleensä isoimpien kanssa poimimassa marjat, minä mielelläni olen pienimmän kanssa kotona tai käyn vain pikkupiipahduksia mättäillä.

Ja koti on aina siisti. Se on mulle henkinen voimavara. En jaksaisi arkea, jos kodissa olisi kaaos. Se vaatii alkuun sellaisen panostuksen, että vaivaudun opettamaan lapsilleni, mitä heiltä vaadin ja rakentamaan edellytykset helpolle siisteydelle (siis yksinkertaisesti on säilytyspaikkoja tavaroille tarpeeksi). Lapsetkin tietää oman tonttinsa, tietävät mitä pitää tehdä - kannustuspalkkio siististä huoneesta on olemassa, joten kodin siistin äpitäminen on tätä nykyä 8 lapsenkin kanssa erittäin helppoa.

Uskoisin, että vaikka en entisajan emänille pärjää mitenkään, niin nykymittapuun mukaan taidan olla se perinteinen pullantuoksuinen kotiäiti.

Vierailija
9/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se hiivantuoksu saanut sormetkin turpoamaan :)

edellinen

Vierailija
10/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä löytyy, vaikka taidamme olla katoava luonnon vara. Meillä kolme lasat kahden vuoden välillä ja neljäs samalla ikäerolla tulossa alkusyksystä. Lapsiluku on tämän jälkeen täynnä.

Olen omasta halustani kotona lasten kanssa ja mies rakentaa uraa. Tarkoitus on olla hoitovapaalla siihen saakka, kun nuorin on kolme ja sen jälkeen jatkaa vielä tuloitta kotiäitinä. Vakituisesta työpaikastani on tarkoitus irtisanoutua neljänne synnyttyä, tosin en ole siellä vuosiin ollutkaan äitiyslomien ja hoitovapaiden takia.

Ikää meillä on 34v ja mies 38v. Molemmilla korkeakoulututkinto, joten kotona olo ei ole koulutuksen puutteesta.

Meillä on monien mielestä hyvin vanhanaikainen perhe. Minä teen kaikki kotityöt ja mies hoitaa raha-asiat. Minulta ei ole kyllä mitään puuttunut. Baareilu ei kiinnosta, viimeksi keväällä 2005 kävin baarissa. Pari lasia hyvää viiniä mukavassa seurassa silloin tällöin sopii paremmin. Ruuat teen pääsääntöisesti itse, toisinaan syömme yhdessä ravintolassa koko perhe (1-2 krt/kk). Ja kyllä meillä leivotaankin, tosin kaupan pullatkaan ei ole myrkkyä.

Eli meitä on, toivottavasti olisi enempikin.

Vierailija
11/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikki ns. naistentyöt, eli pesen, silitän, lajittelen pyykit, imuroin, järjestelen, pyykin, teen ruoan, teen ostokset jne. Leivon aina välillä, ehkä kerran kuukaudessa. Olen perhekeskeinen. Tykkään tehdä käsitöitä.

Käyn tosin kokopäivätyössä ja se on hyvää vastapainoa kotiarjelle. Mieheni on yrittäjä ja päivät on pitkät, työpäiviensä lisäksi täällä kotona mies remontoi, huoltaa ja pesee auton, hakkaa halkoja, ajaa nurmikon ja talvella tekee lumitöitä kanssani jne.

Vierailija
12/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies hoitaa raha-asiat.

mies antaa sinulle kerran viikossa rahaa taloustarvikkeisiin, tamponeihin ja kampaajaan?

Vierailija
13/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että vaikka en entisajan emänille pärjää mitenkään, niin nykymittapuun mukaan taidan olla se perinteinen pullantuoksuinen kotiäiti.

että he ei pärjäisi SULLE. Nykynaisella on ristinään vielä laihuus- ja muut ulkonäköpaineet, katkeamaton informaatiotulva jota prosessoida, pirstaleinen yhteiskunta sekä kasvatusongelmat, joita emännät eivät olisi voineet kuvitellakaan.

Vierailija
14/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että he ei pärjäisi SULLE. Nykynaisella on ristinään vielä laihuus- ja muut ulkonäköpaineet, katkeamaton informaatiotulva jota prosessoida, pirstaleinen yhteiskunta sekä kasvatusongelmat, joita emännät eivät olisi voineet kuvitellakaan.

Koska tunnistan tuoss ne omat paineeni. Kun on iso perhe ja paljon lapsia, ei saisi NÄYTTÄÄ siltä. Minäkin satsaan aika paljon ulkonäkööni, olen ylpeä siitä, että minua ei kukaan usko näin monen lapsen äidiksi.

Haluan pukea lapseni hyvin, jotta he eivät vaikuttaisi "reppanoilta"; että kukaan ei supisisi, että sellaisissa rytkyissä/naama likaisena/huonoissa varusteissa, kun on niin iso perhekin.

Siis yhteiskunna paine on aika kova, tai minä itse teen siitä kovan.

Se 8 lapsen äiti

Vierailija
15/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan 50-luvulta. :) Hoidan kodin, lapset, kaikki juoksevat asiat,teen ruuat itse, leivon leivät ja pullat, keitän mehut, kasvatan itse perunat yms.,ompelen ja kudon paljon vaatteita. Olisi hauska tavata joskus toinen samanlainen... Ja ikää on 32-v ja lapsia 3.

Vierailija
16/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten kanssa. Kun mies tulee töistä niin yleensä ruoka on valmiina. Jos ei ole, niin mies tekee itse. Tykkään leipoa, kudon, virkkaan, ompelen jne.. Mutta siivota en tykkää vaan se siivoaa kumpi jaksaa.

Ikää 28v, lapset 2v ja 4v

Vierailija
17/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA, en tee kaikkee kotityötä itse yksin. Teen kyllä kotiruokaa ja leivon paljon mutta kyllä ukko saa osallistua siinä ku muutkin siivoukseen jne yhteisiin juttuihin. Eikä ole lapset ollu koskaan hoidossa. Olen hoitanu kaikki kotona. Harvemmin pääsen edes bilettään. Ja ikää on 30+.

Vierailija
18/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas uskon vilpittömästi

Ne kantaa ulkonäköpaineita, ketkä ovat alttiita idioottimaiselle vertailulle ja haluavat kulkea massan mukana. Kun suomalaisia pelottaa päättää omat asiat. Kun ei saa olla erilainen kuin muut.

Ja milloin nuo "en minä entisajan naisille pärjää" tai "ennen oli paremmin"- löpinät lopetetaan? Ei kukaan voi verrata sitä minkälaista oli ennen ja minkälaista on nyt. Samat masennukset ja riidat on aina ollut ja tulee aina olemaan, asiat vain vaihtuvat ja herkkyys puhua niistä asioista.

Ja tuo kotityö juttu.. Huoh..

Jos sinä olet päivät kotona, MIKSI ET tekisi niitä kotitöitä? "Lässynlässynmussunmussun kun minähän en mikään piika ole lässynlässynläää.. Omaa aikaa mussunmussunmums.. Miehenkin pitää blääblää"

Vierailija
19/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

numerolle 19. No, aina ei voi voittaa!

Vierailija
20/23 |
12.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotirouva ja omistautuu perheelleen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi