Naapureilla pikkasen erilaisia kasvatustyylejä... : O
Onko muilla tälläistä?
Asumme tiivisti rakennetulla pientaloalueella, jossa kaikki kuuluvat ns. "keskiluokkaan". On lentäjiä, lentoemoja, sairaanhoitajia, pari lääkäriä, useita insinöörejä, talouspuolen ihmisiä, opettaja, monien eri alojen yksityisyrittäjiä, jnejne. Tämä näin taustaa vähän kuvailemaan.
Lähes kaikilla on 2-5 lasta, eli lapsia pyörii pihoilla pilvin pimein. MUTTA. Vanhemmilla on aivan TOTAALISEN erilaisia kasvatuskäytäntöjä. Esimerkkeinä käytän nyt perheitä A ja B.
Perheessä A on kolme poikaa, iältään 8, 5 ja 4. Kaikki saavat heilua vaapasti asuinalueella, ylittää tien, pyöräillä keskellä tietä ja nuorimmainen just äsken esitteli omille lapsilleni avonaista ja erittäin terävää linkkuveistä. : O Lähetin pojan kysymään, saako veistä tuoda oikeasti pihalle, ei ole kuulunut vielä mitään.
Aikaisemmin päivällä sama poika roikkui äitinsä auton takaikkunasta vyötäröään myöten ulkona! Minulle tuli pelästyksestä tuskanhiki pintaan, kun äiti vaan tyynesti ajoi sellaista 30-40 km/h ja poika ihan putoamispisteessa, ilman turvavöitä. : OOOOO
Vastaavantyylisiä perheitä on aluella muitakin. Erään perheen tyttö kulkee pihalla tukka järkyttävästi takussa ja pyllyvako rikkinäisistä legginseistä vilkkuen. Tänään päällä oli yöpaita. Ikää 4 v ja vie perheen koiraa pissalle muiden pihoille. Saa kulkea ihan missä vaan ilman valvontaa. Äidill ja isällä oma firma ja ovat itse todella siististi pukeutuneita.
Perhe B puolestaan on ylivarovaista porukkaa. Poikia kaksi, iältään 6 ja 4. 6 v poika ei ole saanut mennä yksillekään kaverisynttäreille ilman äitiään, äidin on valvottava poikaa KOKO AJAN. Poika ei saa leikkiä oman 7 v poikani kanssa pihalla ilman aikuisen jatkuvaa läsnäoloa. Lapsille toitotetaan kaiken vaarallisuudesta, eikä äiti myöskään koskaan korota ääntään lasten läsnäollessa, ettei tule traumoja huutamisesta.
Itse sitten yritän parhaani mukaan roikkua jossain tuolla välimaastossa, en liian tiukkana, mutta en missään nimessä anna lasteni myöskään hillua ulkona veitset käsissään.
On vaan pikkasen ärsyttävää joutua jokaikinen päivä selittämään lapsille, miksi he eivät saa pyöräillä keskellä tietä tai miksi he eivät saa mennä minulta lupaa kysymättä toisten koteihin, kun KAIKKI muutkin saa..... Ei jaksais. Muuttaa en halua, koska naapuriapu toimii erinomaisesti, viemme vuorotellen lapsia kouluun ja järkkäämme kaikkea mukavaa yhdessä.
Kunhan purkauduin. Toivon vaan, ettei mitään satu niille hälläväliä -perheiden lapsille. : (
Kommentit (49)
mutta se kai vaan osoittaa, että näitä hölmöjä riittää.
Itse olen ihmetellyt monesti samoja juttuja, varsinkin kun vanhempien puheista saa aina aivan eri käsityksen. Puheen tasolla ollaan kovasti samoilla linjoilla, mutta käytännössä lapset kulkevat ja touhuavat ihan mitä sattuu.
Mulla on yksi tuttu äiti, joka nouti läheiseltä maatilalta maidot lapsille ja panosti kovasti kaikkeen luomuun. Hammastahnassa ei fluoria jne. Piti pitkiä palopuheita siitä miten tärkeää on suojella lapsia kaikenmaailman ylimääräisiltä aineilta ja mm. ihmetteli miten yksi perhe osti omakotitalon, jossa on muuntaja vieressä, koska sähkösäteilyn vaikutuksia ei vielä tarpeeksi tunneta.
Sen sijaan lapset 2+ v. saavat kulkea missä vaatteissa vaan vaikka kuinka pitkällä naapurustossa, ajella pyörällä 3-vuotiaana pitkin omakotialueen teitä ties missä vaatteissa. Kukaan ei kaipaa kotiin, mutta onneksi illalla pestään hampaat fluorittomalla hammastahnalla!
Itsekin suosin luomua yms. mutta siinä ei paljon luomu auta jos ei yhtään välitetä missä lapsi liikkuu.
Mä olen huomannut, että keskimäärin aika boheemia väkeä asuu hyvin toimeentulevien ja erittäin hyvin koulutettujen asuinalueella, missä vanhempani asuvat. Eli lapset riekkuvat ylhäällä esim. vanhempien bileissä ja painavat ympäri aluetta, viiniä juodaan myös lasten nähden ja niin edelleen.
Monilla on takana vuosia ulkomailla, joten elämäntyylikin poikkeaa ehkä keskivertosuomalaisesta. Tuo linkkuveitsiepisodi voisi liittyä tiettyyn äijäilyynkin, joka on tyypillistä keski-ikäisissä isissä, olivat he kuinka koulutettuja tahansa.
vaahtoaa kyllä pyöräilykypäröistä ja turvaistuimista, mutta jättää lapset keskenään ja muuten vahtimatta. Kai ne kypärät ja turvaistuimet suojaa sitten kaikelta maailman pahuudelta.
Itse olen ihmetellyt monesti samoja juttuja, varsinkin kun vanhempien puheista saa aina aivan eri käsityksen. Puheen tasolla ollaan kovasti samoilla linjoilla, mutta käytännössä lapset kulkevat ja touhuavat ihan mitä sattuu.
Mulla on yksi tuttu äiti, joka nouti läheiseltä maatilalta maidot lapsille ja panosti kovasti kaikkeen luomuun. Hammastahnassa ei fluoria jne. Piti pitkiä palopuheita siitä miten tärkeää on suojella lapsia kaikenmaailman ylimääräisiltä aineilta ja mm. ihmetteli miten yksi perhe osti omakotitalon, jossa on muuntaja vieressä, koska sähkösäteilyn vaikutuksia ei vielä tarpeeksi tunneta.
Sen sijaan lapset 2+ v. saavat kulkea missä vaatteissa vaan vaikka kuinka pitkällä naapurustossa, ajella pyörällä 3-vuotiaana pitkin omakotialueen teitä ties missä vaatteissa. Kukaan ei kaipaa kotiin, mutta onneksi illalla pestään hampaat fluorittomalla hammastahnalla!
Paljon parempi on ottaa se viinilasillinen salaa lapsilta, ettei lapset näe.
Mä olen huomannut, että keskimäärin aika boheemia väkeä asuu hyvin toimeentulevien ja erittäin hyvin koulutettujen asuinalueella, missä vanhempani asuvat. Eli lapset riekkuvat ylhäällä esim. vanhempien bileissä ja painavat ympäri aluetta, viiniä juodaan myös lasten nähden ja niin edelleen.
Monilla on takana vuosia ulkomailla, joten elämäntyylikin poikkeaa ehkä keskivertosuomalaisesta. Tuo linkkuveitsiepisodi voisi liittyä tiettyyn äijäilyynkin, joka on tyypillistä keski-ikäisissä isissä, olivat he kuinka koulutettuja tahansa.
Jos meidän naapurissa asuisi joku kyttääjä, jolla ei ole muuta tekemistä kuin kytätä mitä naapurit tekee.
että te olette täydellisiä. Ja mikään yksittäinen tapahtuma teidän perheessänne ei koskaan näytä kummalta naapureiden silmissä.
Niin justiinsa. Asuinalue pelastettu kun ap:n perhe on niin hyvä.
Sen verran näkyi kolahtavan ap:n tarina.
Itsekin ihan kyttäämättä, omia lapsiani vahtiessani, näen kyllä naapurin lasten touhut siinä samalla. Suosittelen, että vahditte tekin niitä kersojanne, ennenkuin jotain sattuu.
että te olette täydellisiä. Ja mikään yksittäinen tapahtuma teidän perheessänne ei koskaan näytä kummalta naapureiden silmissä.
Niin justiinsa. Asuinalue pelastettu kun ap:n perhe on niin hyvä.
kun suuri osa alueemme lapsista menee pitkin teitä liian vähissä vaatteissa ilman aikuisen valvontaa. Lapset ovat olleet 2-5-vuotiaita. Kerran olen soittanut lastensuojeluunkin, kun 2,5v tyttö oli jatkuvasti yksin keskellä maantietä ja söi siellä yksin jogurttia! Ja omakotialueella asutaan!!
Minä en ainakaan luota, että meidän 3v ja 5v osaisivat varoa liikennettä, menkööt itsenäisesti sitten kun ovat koululaisia. Toki omalla pihalla saavat olla jo nyt ilman koko aikaista valvontaa.
Lapsemme huomauttelevat ihmeissään, kun naapurissa esim. hyppii trampoliinilla viisi lasta yhtä aikaa ja ilman turvaverkkoa. Olen sanonut, että meillä niin ei tehdä ja se on sillä selvä.