Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisin huomautta tuttavalle hänen tavastaan kontrolloida lastaan ilman

Vierailija
11.06.2010 |

että hän suuttuu tai muuten vaikuttaisi negatiivisesti meidän ystävyyteen?

Tuttavan lapsi on tosi arka eikä ihme. Äitinsä ei luota lapseen lainkaan. Lapsi on jo 6v mutta ei saa olla esim. hetkeäkään yksin pihalla ilman äitiään. Kaikki pienet eleet ja sanat ja katseet kertoo äidin hysteriasta. Lapsi ei esim. osaa vielä uida ja äiti on sitä mieltä että parempi kun oppiikin pelkäämään vettä niin ei satu mitään. Lapsi todella pelkää vettä ja uimassa äiti kiljuu kun lapsella on vesi vähän yli polviin asti että "älä vaan mene syvemmälle, muista että vesi on vaarallista, siihen on moni hukkunut".

Sosiaalisia suhteita opettaa ensinnäkin olemalla itse hysteerinen pinko, koko ajan hokee että oliko nyt ok kun sanoin niin ja näin ja ei kait ne nyt vaan ajatelleet että.. ja lasta itseä opastaa että parempi olla hiljaa jos ei ole varma mitä pitäisi sanoa jne. Pyysin tuota lasta meille kerran leikkimään ja äiti huolestuneena katsahti lapseen ja sanoi että "EEeeettt kait sinä ihan yksin menisi sinne? Taitaa olla parempi että äiti tulee mukaan???" Ja äidin pelokas katse kertoi lapsellekin että meillä olisi varmasti vaarallista ilman äitiä.

Tuo lapsi on vielä kotihoidossa joten ei hoidossakaan opi reippaammaksi. On arin tuntemani lapsi. Syksyllä odottaa eskari, hui. Äiti ja lapsi ovat jo nyt kauhuissaan siitäkin. Miten vihjaisin niin että äiti ymmärtää?

Kyseessä suht uusi tuttava (noin puoli vuotta tunnettu, nähdään ehkä pari kertaa viikossa leikkipuistossa).

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei varmaan itse ymmärrä.

Hösää ihan koko ajan lapsen ympärillä. Lapsi ei esim. tee lainkaan itse tuttavuutta muihin lapsiin vaan äiti käy hänen puolestaan kertomassa että tuolla on meidän xxxxx, tahtoisitkos tulla leikkimään hänen kanssa. xxxxx on oikein kiva ja pitää myös traktoreista. Ja kun kaveri sitten tulee niin äiti puhuu edelleen lapsen puolesta. Koko ajan on sellaista "Odotas xxxxx niin äiti vähän suoristaa sinun paitaasi, nyt voit taas keinua, mutta älä vaan ota liian kovia vauhteja ettei sitten satu pahasti". Lapsi ei myöskään todellakana katsele Turtleseja ja Pokemoneja kuten muut ikäisensä, äiti on kauhusta kankeana haukkunut moiset väkivaltaohjelmat pystyyn, sehän voisi vaikuttaa lapsen psyykeen ja sitten tulee näitä kouluampujia. Juupa juu.

Monta kertaa olen melkein sanonut jotain, mutten sitten olekaan sanonut.

ap

Vierailija
2/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten puuttua, mutta tiedän miten vaikeaa tuollaisessa kodissa kasvavan lapsen elämästä tulee.

ystäväni on peloteltu joka helvetin asialla pienestä pitäen, ja muistan, kuinka heillä ollessamme kouluikäisinä aina välillä kaveri sai paniikkikohtauksia jostain rekkamiehistä, joista äitinsä erityisesti varoitteli.

Eli kun vaikka roska-auto meni, niin sitten vapistiin valot poissa ja verhot kiinni.

Tuo on henkistä pahoinpitelyä, ja lapselle aika varmasti taattuja mielenterveysongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa kattoa turtleseja ja pokemonia!!! Siis kauheeta!!

Mietipä ap itse: Mitä hyvää sinun sanomisestasi voisi koitua? Kysyn samaa kuin 2 eli luuletko tuon äisin persoonan muuttuvan kun sinä sanot asiasta?

Vierailija
4/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä ongin uimarannalla veden alta esiin 3v:n, jonka äitiä ei näkynyt mailla eikä halmeilla. Kun lopulta saapui paikalle niin totesi lapselleen, että eihän tuossa kuinkaan käynyt, käänsi selkänsä ja palasi rannalle.

Sekö on hyvää äitiyttä?

Vierailija
5/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen on kuollut, ja siksi olen todella VAROVAINEN tämän toisen lapseni kanssa. Vahdin mielummin liian tarkkaan kuin kerran liian huolettomasti. Mieti sitä!

Vierailija
6/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen on kuollut, ja siksi olen todella VAROVAINEN tämän toisen lapseni kanssa. Vahdin mielummin liian tarkkaan kuin kerran liian huolettomasti. Mieti sitä!

jos esikoisesi kuoli onnettomuudessa ja nyt toisen lapsen kohdalla haluat vahtia tarkkaan ettei pääse onnettomuuksia tapahtumaan. On kuitenkin eri asia pelotella lapsikin ihan hysteeriseksi joka asiaa kohtaan, kuten se jonkun mainitsema roska-auton ohimenoa odotettiin verhot kiinni, valot pois, pelosta täristen. Sellainen ei ole normaalia. Tietysti lasta pitää varoittaa autoista, ettei tielle saa juosta eikä parkkipaikalla.

Vierailija
7/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esikoisesi kuoli onnettomuudessa ja nyt toisen lapsen kohdalla haluat vahtia tarkkaan ettei pääse onnettomuuksia tapahtumaan. On kuitenkin eri asia pelotella lapsikin ihan hysteeriseksi joka asiaa kohtaan, kuten se jonkun mainitsema roska-auton ohimenoa odotettiin verhot kiinni, valot pois, pelosta täristen. Sellainen ei ole normaalia. Tietysti lasta pitää varoittaa autoista, ettei tielle saa juosta eikä parkkipaikalla.

Se ei todellakaan ole normaalia että lapselle sanotaan että parempi olla hiljaa jos ei osaa sanoa oikein. Sehän on ihan sairasta.

Vierailija
8/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kieltää ohjelmat joita ei halua lapsensa katsovan?

Ei kenenkään ole pakko antaa lapsen katsovan turtleseja jos niin päättää, ehtii sitä.

Ja minusta tuntuu että sää olet semmonen mamma joka laittaisi turtlesit pyörimään jos lapsi tulee teille ilman lupaa.

Joten ehkä parempi näin.

Ei kaikkien tartte tehdä kuin sinä teet ja oletat että on hyvä. Kunnioita vähän toisia!

T. eräs joka antaa lapsien katsella turtlesia mutta muistuttelee lapsiaan varovaisuuteen.

Vierailija
9/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka haluaisit. lasta käy sääliksi, mutta sellaista se on. Jos äiti on noin hysteerinen 6-vuotiaan suhteen niin eiköhän ole jo liian myöhäistä yrittää kommentoida jotain.

Mutta jos pahasti ärsyttää niin suorat sanat vaan esiin.

tekisi ehkä tuollekin mammelille ihan hyvää kuulla toisenkin mielipide !Tuskin se häntä kuitenkaan muuttaa ,mutta ehkä saisi?vähän miettimään?

Vierailija
10/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka mielestäni myös ylisuojelee lapsensa kuoliaaksi.

Tämä lapsi on menossa syksyllä kouluun, mutta on ollut koko elämänsä kotihoidossa, käy ulkoilemassa vain äidin tai isovanhempiensa kanssa eikä lapsella ole lainkaan ikätovereita. Omat lapseni yrittivät aikansa tätä poikaa houkutella hiekkaleikkeihin, mutta lasta ei päästetty ulos leikkimään ja lopulta lapseni ovat löytäneet muuta kaveriseuraa.

Minun käy sääliksi tätä poikaa. Siis todella. Olen nähnyt hänen luovan kaihoisia katseita hiekkaleikkien suuntaan, mutta kuten sanottu, hän ulkoilee vain äitinsä tai isovanhempiensa käsipuolessa. Se ulkoilu ei myöskään ole leikkimistä, vaan pieni kävelylenkki korttelin ympäri.

Vierailija
11/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin itse että mitä tahansa voi tehdä, eikä se koskaan satu omalle kohdalle. Enää en luule niin! Olkaa vanhemmat varovaisempia!

Vierailija
12/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä ainakin pyrin opettamaan lasta TOIMIMAAN niin, ettei mitään satu. Ei siis pelottelemalla olemaan toimimatta. Sitä suurempi riski on sattua jotain, kun muksu ei ole saanut rohkeasti ja kannustettuna opetella pärjäämään. Eli näin ollen meillä opittiin esim. eskarivuonna uimaan iso allas päästä päähän. Ilman äitiä on oltu pihassa ja kyläilty ja äidin kanssa opeteltu jalanliikkumisen säännöt ennen eskaria (sai kävellä yksin lyhyehkön eskarimatkan).

Vierailija
13/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota itsellesi sellainen rento ja avoin asenne, niin et jännitä itse tilannetta tai suututa sitä ylivarovaista mammaa.

Olisihan tuo totisesti mielenkiintoista tietää, miksi pieneltä ihmisenalulta katkotaan kaikki mahdollisuudet omatoimiseen tekemiseen.

Ja en minäkään anna lasteni katsoa mitään kammottavuuksia ja ikärajoista pidetään meillä tiukasti kiinni mutta ymmärrän silti että lapsen täytyy saada myös omista lähtökohdistaan tutustua maailmaan tai edes hiekkalaatikkoon.

Vierailija
14/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen äiti ei sanomisista tokene. Tämä tilanne vaatii MIEHEN, joka nappaa pojan syliinsä ja törkkää äidin muualle, jos yrittää väliin.

Sitten mennään tekemään miesten juttuja, urheillaan ja hassutellaan... ja lopuksi nauretaan sille, kuinka tyhmiä naiset on...

Näin tästkäkin pojasta kasvaa kunnon mies, joka silittää itse paitansa, elättää itsensä ja saa naisten housut kostumaan..

Mutta ilman tätä miestä, tämä nyhverö katselee puistossa kirja kädessä kahdenkymmenen vuoden kuluttua, kun ikätoverit bailaa naisten kanssa...

ja sen pituinen se....

terkkuja vain kaikille yh-äidelle tai luuserimiesten vaimoille.

Vierailija
15/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei esikouluikäinen lapsi pääse kulkemaan tien yli ilman vanhempaa, eikä saa katsoa K7 elokuvia, eikä olla ilman aikuista ulkona. Teen päätelmät ilman AV-raadin mielipidettä. Parempi lapsi hengissä kuin rohkea.

Vierailija
16/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yks olisi; koettaa vetää äitiä ystäksesi ja sosiaalisiin piireihin, että näkis millaisia muut ihmiset ovat...ystävyyden kautta vois ehkä auttaakin, jos äidillä on jotain "päässä vikaa". siis kuka normaalisti sosialisoitunut voi olla tuollainen, ellei sitten ole jotenkin sairas! tai sitten kasvatettu itsensä noin!

Vierailija
17/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. Ei lapsi opi muuten kuin kokeilemalla, tutustumalla ja erehtymällä.

Vierailija
18/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tuli mieleen ap, että olisiko tuttavallasi takana joku perusturvallisuutta voimakkaasti ravistanut tapahtuma kuten esim. lapsen kuolema?

Multa on kuopus kuollut ja tunnistan myös tuon pelkäämisen. Sen olen oppinut, että ihan irrationaalinenkin pelko on normaali reaktio, mutta pelon ei saisi antaa hallita elämää liikaa.

Vihjailemalla ei voi ihmissuhteita hoitaa. Ihmiset joko ymmärtävät vihjailut väärin tai eivät tajua niitä.

Jos haluat tutustua äitiin paremmin, niin mitä jos kysyisit, että mikä häntä pelottaa? Jos äiti haluaa kertoa, niin osoittaudu hänen luottamuksensa arvoiseksi sitten.

Vierailija
19/19 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa aivan minun äidiltäni.

Tärkeimmät äitini opettamat asiat ovat:

- muut tietää ja osaa kaikki asiat paremmin

- mielipidettään ei saa sanoa, vaan pitää aina olla samaa mieltä muiden kanssa

- mitään ei kannata yrittää ettei tulisi epäonnistumisia

- mitään ei saa toivoa eikä odottaa ettei tulisi pettymyksiä

Itsetunnon onneksi löysin teini-iässä teatteriharrastuksen ansiosta, mutta pelkään vieläkin oman mielipiteen kertomista :/

Ja äitini on sitä mieltä, että hän on onnistunut kasvatustehtävässään oikein hyvin o.o