Kannattaisiko tehdä vielä vauva? Ikää jo 33
ja vanhemmat lapset alkavat olla isoja, nuorinkin menee kouluun syksyllä.
Mietin vain, että jos vielä iltatähti...
Kommentit (27)
... porukkaa odottaa ensimmäisiään 30-38 -vuotiaina. : ) Useat saavat kolmannen noin 40 v.
En tunne YHTÄÄN alle 30 v lasta saanutta, paitsi itseni. Sain esikoisen 29 v ja olin ensimmäinen kaikkien tuttujeni joukosta ja ihan kummajainen!
Aika nuori olet vielä sittenkin kun tämä iltatähti olis iso:)
Mielestäni ei ole kovin olennaista onko kolmekymppinen vanha vaiko nuori äidiksi, vaan se minkä ikäisiä aiemmat lapset ovat. Yli kymmenen vuoden ikäerot eivät ole lasten kannalta järkeviä, sisaruussuhdetta ei enää tuossa vaiheessa muodostu. Sen sijaan usein käy niin, että vanhempien lasten tarvitessa tukea ja vanhempien aikaa omassa elämänvaiheessaan vanhemmat ovat väsyneitä vauva-arjen pyörittämisestä, eivätkä jaksa osallistua lasten harrastamisiin, opiskeluihin tms. Pahimmassa tapauksessa isosisarukset valjastetaan ilmaisiksi lapsenvahdeiksi ja kodinhoitajiksi.
Entäpä sitten kun vanhemmat lapset saavat omia lapsia ja tarvitsevat tukea vauva-arjessa? Tosi reilua isovanhemmilta siinä vaiheessa jättää lapsi oman onnensa nojaan, koska itsekin elävät taas ties kuinka monetta vauva-aikaa.
Oon samanikäinen kun sinä ja vauvakuume on kova. 2 ihanaa nuorta miestä on jo ja just kun elämä on ihanan helppoa iskikin hirveä vauvakuume. Mies ei ole varma ja olemmekin sopineet että annamme ajan kulua muutaman kuukauden ja keskustelemme uudelleen asiasta. Toiveet on korkealla että mieskin lämpinisi ajatukselle! Jos ei niin sitten ei voi mitään ja koitan suunnata ajatukseni sitten muualle.
... porukkaa odottaa ensimmäisiään 30-38 -vuotiaina. : ) Useat saavat kolmannen noin 40 v. En tunne YHTÄÄN alle 30 v lasta saanutta, paitsi itseni. Sain esikoisen 29 v ja olin ensimmäinen kaikkien tuttujeni joukosta ja ihan kummajainen!
Nyt olen 38v. Aika varmasti enempää lapsia ei tule... Mutta eihän sitä koskaan tiedä :)
mutta muuten kannattaa toki harkita haluaako esimerkiksi äitiyslomille ja hoitovapaille ja kärsiikö lainan maksut, parisuhdekin voi alkaa olla enemmän mallillaan, kun lapset ovat isompia jne
...eikä siis kellään ole ollut mitään ongelmia hedelmällisyyden suhteen, vaikka on aloitettu 30-38 v.
Yhdella parilla muuten tais olla, mutta ne ongelmat alkoi jo, kun olivat 26 v. Nyt heillä kaksi poikaa.
taas näitä "booring" ikäprovoja...
Miksei muka kannattaisi? Ei me mitään vanhoja olla.
eikä mulla ole vielä ensimmäistäkään lasta!
Itse 31 ja ekaa odotan, onnellisena. Tottakai kannattaa jos haluatte ja rahkeet riittää!!! Siis jos niitä vielä suodaan, ei niitä meillä ainakaan noin vaan tehty heti kun teki mieli...
vauvan äidiksi! Ei ikinä kantsi ton ikäsenä enää! Eikä ainakaan siksi, että olet noin epävarma ajatuksesta.
Itse sain esikoiseni sinun ikäisenäsi ja jos olisin ikääni taivastellut, kaikki kolme ihanaa lastani olisivat jääneet syntymättä.
Ikää nyt 31v. ja kolme lasta on (1-7v.). Korkea koulutus ja loistava työpaikka, jossa ymmärretään lapsiperheitä. Ehkä siis vielä kerran pojat!
Mitä jos opettelisit keskustelemaan oikeiden ihmisten kanssa? Kuinka kukaan tuntematon voi neuvoa tuollaisessa?
Jos haluat iltatähden, niin mikä estää? Olet tehnyt ensimmäiset lapset näköjään hirveän nuorena, joten iltatähtesi teet sitten samaan aikaan, kun muut ensimmäisiään.
Mutta eiköhän tuo ole pariskunnan yhteinen asia miettiä, mitä elämältä haluatte.
Itse sain ensimmäisen 37-vuotiaana. Ei ole kauheesti aikaa tehdä useampia...
Ethän sinä vielä mikään vanha ole! Ei muuta kuin lapsentekopuuhiin ;)
vauvan äidiksi! Ei ikinä kantsi ton ikäsenä enää! Eikä ainakaan siksi, että olet noin epävarma ajatuksesta. Itse sain esikoiseni sinun ikäisenäsi ja jos olisin ikääni taivastellut, kaikki kolme ihanaa lastani olisivat jääneet syntymättä.
mutta itse olen aina ollut sitä mieltä että haluan lapset nuorena, ja että yli kolmekymppisenä en enää halua synnyttää.
Lisäksi edellisen lapsen saannissa oli ongelmia jos jonkinlaisia, joten pelkään että ikä lisää niitä.
Meidän suvussamme lapset tehdään nuorena, joten sillä mittapuulla olen vanha... -ap
jos olet kerran päättänyt ettet synnytä yli 3-kymppisenä.
Miten muuten suvussanne on ollut tapana kouluttautua?
vauvan äidiksi! Ei ikinä kantsi ton ikäsenä enää! Eikä ainakaan siksi, että olet noin epävarma ajatuksesta. Itse sain esikoiseni sinun ikäisenäsi ja jos olisin ikääni taivastellut, kaikki kolme ihanaa lastani olisivat jääneet syntymättä.
mutta itse olen aina ollut sitä mieltä että haluan lapset nuorena, ja että yli kolmekymppisenä en enää halua synnyttää. Lisäksi edellisen lapsen saannissa oli ongelmia jos jonkinlaisia, joten pelkään että ikä lisää niitä. Meidän suvussamme lapset tehdään nuorena, joten sillä mittapuulla olen vanha... -ap
ennen kun nuorimmainen syntyi... Silloin mulla oli ikää 31-v. Nuorimmainen on syntynyt, kun mä täytin 32-v. Toiseksi nuorin täytti meillä 4-v ja ajattelin, että jaksaakohan sitä enään. Mutta hyvin on jaksettu! Vaikka nuorimmainen onkin kaikista vilkkain tapaus meidän perheessä. Mutta siitä huolimatta on kaikkien isompien lasten lellikki. Isommat lellii pikkuveljen ihan piloille. ;) Me pohdimme asiaa tosi pitkään, mutta sitten ajattelin, että jos ei edes kokeilla, että onko mahdollista saada yhtä vauvaa vielä, niin myöhemmin kyllä kaduttais. Nyt olen tosi iloinen kaikista neljästä lapsestamme! Mutta jos tosiaan yhtään mietitkään asiaa, niin varmaan kannattaa kokeilla.