Polkeeko työnantajasi työntekijöiden oikeuksia? Miten?
tai oletko koskaan ollut työpaikassa, jossa ei ole noudatettu lakia ja sopimuksia ja työntekijät ovat joutuneet joustamaan irtisanomisen pelossa?
Kommentit (32)
myyntitavoitteita joista piti suoriutua, vaikka se oli työkokeilun sääntöjen vastaista. Näin kertoivat työkkärissä kun kerroin asiasta.
tavallaan työntekijöiden oikeuksien polkemista tämäkin... työnantaja olisi voinut hoitaa asian kuntoon, mutta ei nähnyt tarpeelliseksi.
vaan jouduin pidättelemään ja käymään ruokatauolla kotona polkupyörällä vessassa jos oli tarve.
ja todennut, että pieniin firmoihin (alle 30 henkeä) en enää IKINÄ mene. Ellei sitten ole oma firma.
lämpötila työpisteessä oli huimissa lukemissa. Myöskään mitään taukoja ei saanut pitää sen vuoksi.
opiskeluaikoina siis. Meitä oli 2 ihmistä töissä vuorossa, ainoa tauko mitä työvuoron aikana sai käyttää oli pikainen vessatauko, ei puhettakaan että oltais päästy ruokikselle tai kahvitauolle. Oli sitä tyhmä silloin nuorena, nyt en katsoisi päivääkään tuollaista menoa. Sama meno jatkuu edelleen kyseisessä hampurilaispaikassa.
eväät piti syödä varastossa seisten. Siivoojaa ei käynyt ja ainoa lavuaari oli siivottomassa kunnossa.
osa-aikaisena ja tein 6h. päivää, eikä minulle kuulunut ollenkaan ruokataukoa. kun 8h työntekijät menivät syömään, minä jäin jatkamaan. söin evääni sitten pikaisesti työpisteellä ennen kuin muut palasivat tauoltaan. kun "jäin kiinni" syömisestä, niin esimies tms. totesi että antaa mennä tämän kerran. työ oli fyysisesti raskasta ja olin varma että pyörryn jos en saa syödä koko päivänä. en ollut paikassa kuin muutaman viikon.
ja hän maksoi reilusti alle kaikkien alan työehtosopimuksen. Aivan naurettavalla summalla olin koko kesän töissä.
nyt on toistuvasti parinkin kuukauden nimityksiä usean vuoden ajan. Joskus on vähän outo tilanne, kun suunnitellaan ja vaaditaan vastuunottoa tulevien kuukausin töihin, vaikkei ole edes varmaa työsuhdetta sille ajalle.
poljettiin ihan kaikkea mahdollista. Vain pomolla oli avain koko firmaan. Tajusi varmaan itsekin, että turha se on työntekijöille omia avaimia teettää, kun väki vaihtui muutaman viikon välein pomon ilkeilemisen, huutamisen ja raivoamisen seurauksena. Huudoilta saattoi välttyä, kun ymmärsi tarpeeksi aikaisessa vaiheessa sanoa taikasanat " se on mun syyni ". Otin syyt niskoilleni mm. siitä, että heitin homeisen paprikan roskiin enkä laittanut asiakkaiden ruokiin. Kuumia leipiä ei saanut ottaa uunista pihdeillä. Pomo selitti, että kädet tottuvat kyllä tulikuumiin leipiin. Siivoojaa firmaan ei palkattu, vaan työntekijät siivosivat vuorotellen työajan jälkeen. Olin nuori ja typerä ja vieläkin kaduttaa, etten kannellut ylemmille tahoille. Kyseessä eräs hyvinkin tunnettu kotimainen pikaruokafirma.
Lakia noudatetaan juuri ja juuri, mutta ei esim. työntekijäjärjestöjen kanssa yhdessä tehtyjä sopimuksia opinto-, vuorottelu- tai osa-aikavapaasta. Etätöitä ei saa tehdä, vaikka valtion ohjeissa sitä pitäisi suosia. Kaikkia vapaapäiviä ei saa pitää, koska "kuka sitten tekisi työt" jne.
Mutta koska työnantajana on valtio, ei mitään voi tehdä, luottamusmies toteaa, että nyt on tiukat ajat.