Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymyksiä kuukupin käyttäjille

Vierailija
11.06.2010 |

Hei te kuukuppia onnistuneesti käyttävät, auttakaa mua. Olen koittanut Luneten isompaa kokoa, koska olen synnyttänyt ja yli kolmekymppinen. Aina se vaan tuntui epämiellyttävältä. Olen yrittänyt jo useamman kuukauden, mutta ajattelin jo luovuttaa. :(

Käyttääkö kukaan synnyttänyt pienempää kokoa ja onko ohivuotoja? Tietääkö kukaan onko markkinoilla pehmeämpiä kuukuppeja? Tuo Lunette tuntui todella kovalta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä se, että kohdunsuuni on melko alhaalla ja paikat jotenkin lyhyet muutenkin. Kohtu on taaksepäin kallellaan, joten kuppi täytyy laittaa vähän vinoon. Pienempi kuppi mahtuu juuri juuri sisään. Leikkasin antennin kokonaan pois. Ohivuotoja ei ole tullut koskaan, mutta ekojen runsaiden päivien aikana käyn parin tunnin välein tyhjentämässä kupin. Kuppi nimittäin laskeutuu inhottavasti jo ennen kuin se on ihan täynnä. Tyhjennän mieluummin sitten useammin. Vuodon määrän puolesta isompi koko olisi parempi, mutta pienempi on todella helppo asettaa ja poistaa. Yöksi kuppi ei riitä, mutta käytän lisäksi sidettä.

Vierailija
2/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taita se asettaessa pitkittäin kaksin kerroin, ja laita riittävän syvälle emättimeen. Silloin reuna ei paina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut noinkin mutta kuukuppi tuntuu jotenkin kamalan isolta ja joustamattomalta jo ennen kuin olen sen saanut asetettua. Siksi mietin eikö sitä löydy pehmeämmästä silikonista...

Vierailija
4/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää luulen kans, että sulla ei ehkä ole kuukuppi tarpeeksi syvällä. Se tuntuu heti epämiellyttävältä, jos se jää liian alas. Itelläni on Lunette ja huomaan kyllä heti, jos olen laittanut sen huonosti paikoilleen.

Jos olet pienemmän puoleinen eivätkä kuukautisesi ole älyttömän runsaat, voi pienempikin kuppi olla ihan ok.

Vierailija
5/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ihmeessä sitä pienempää ja vaikka toista merkkiä (en muista onko muita kun divacup).

Itse olen synnyttänyt kaksi, tosin sektiolla ja olen yli 30-vuotias ja käytän tuota divacupin pienempää hyvinkin onnistuneesti, ilman reunavuotoja.

En suostuisi mistään hinnasta enää laittamaan sidettä tai tamponia !!

Oletko kokeillut liukuvoidetta? Alku oli minullakin hankalaa ja kun meinasin jo luovuttaa, kaveri ehdotti liukkaria ja sillä se koko "Homma" jotenkin "pehmeni" ja homma alkoi tuntui mielyttävältä.

Suosittelen vielä kokeilemaan...

Vierailija
6/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli alkuun käytössä Luneten pienempi (kun olen pienenpuoleinen ja synnyttämätön). Se painoi ja juuttui sisuksiini ja lisäksi vuosi ohi koko ajan. Vaihdoin isompaan ja ongelmia ei ole ollut.

Alkuun kipuja aiheutti myös se "antenni", se kannattaa leikata pois. Lisäksi minulla kuppi painaa ja tuntuu, jos se ei ole kunnolla auennut tai on "vinossa". Yleensä uudelleenasetus auttaa, mutta alkuun tekniikkaa joutuu vähän opettelemaan.

Kuppi pehmenee käytössä, tosin hitaanpuoleisesti. Pehmeämpiä kuppejakin löytyy, mutta joutuu varmaan tilaamaan ulkomailta asti (netistä löytyy).

Hyviä neuvoja ja kuppien vertailua löydät osoitteesta kuukuppikunta.net.

Vierailija
7/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka onkin kaksi lasta.

Hyvin toimii eikä tunnu missään :).

Vierailija
8/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mukaan tamponeja ei saa käyttää (hormoni)kierukan kanssa, ettei vahingossa vedä kierukkaa tamponin mukana. Siteitä en jaksaisi enää käyttää tiputtelun jälkeen. Käykö kuupuppi?

Vierailija
9/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mukaan tamponeja ei saa käyttää (hormoni)kierukan kanssa, ettei vahingossa vedä kierukkaa tamponin mukana. Siteitä en jaksaisi enää käyttää tiputtelun jälkeen. Käykö kuupuppi?

Kuppiahan voi käyttää kierukan kanssa vai voiko?

Kierukan käyttäjille ei suositella tamponeita siitä syystä, että kierukan poistolangat voivat tarttua tamponiin, ja tamponia poistettaessa kierukka saattaa liikahtaa. Kuukautiskuppi jätetään kuitenkin yleensä emättimessä tamponia alemmaksi, joten se ei välttämättä ole missään tekemisissä kierukan lankojen kanssa. Joillakin naisilla kohdunnapukka saattaa kuitenkin olla niin alhaalla, että kuppi asettuu napukan ympärille. Kannattaakin pyytää lääkäriä lyhentämään kierukan poistolangat, niin riskit minimoidaan. Koska sekä langat että kuppi ovat melko liukasta materiaalia, niiden yhteentakertuminen ei ole todennäköistä.

Lankojen pituus on myös hyvä tarkistaa säännöllisesti (vaikka aina kupin poistamisen jälkeen, jos haluaa pelata todella varman päälle), jolloin kierukan mahdollinen liikkuminen voidaan havaita. On kuitenkin syytä muistaa, että kierukan paikallaanpysyminen ei ole 100-prosenttisen varmaa vaikkei kuppia käytettäisikään, joten mikäli kierukka ei pysy paikallaan, syy ei automaattisesti ole kupin.

Vierailija
10/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa gynelle, kun kierukan laitosta on 3 kk, joten otan aiheen esiin. Mutta lankojen kokeilu itse ei ole tullut mieleenkään??

Vierailija
11/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidan koittaa liukkaria ja jos ei onnistu niin pienempää kokoa.

ap

Vierailija
12/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka oon kohta nelikymppinen ja yksi lapsikin on tehty ihan alatietä. Eikä oo ohivuotoja. Mut mulla se kyllä vähän painaa virtsateitä kuitenkin, ei tunnu epämukavalta, mutta vessassa käydessä huomaa, et painaa.

Luonnonkumiset kupit saattavat olla pehmeämpiä ja pehmetä käytössä nopeammin kuin silikoniset. Paha vaan, että lunette on mun mielestä lähtökohtaisesti se pienikokoisin kuppi, ja sitä on vain silikonisena.

Vierailija
13/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi kahden lapsen jälkeen uskonut, mutta pienempi minullakin on.

Vierailija
14/16 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja synnytyksen jälkeenkin jatkoin sen kanssa. Istuu hyvin edelleen ja koko riittää mainiosti niukkoihin kuukautisiini.

Vierailija
15/16 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös eräs joka synnyttänyt kaksi ja Lunetten pienempi kuppi käytössä. Oli käytössä ennen synnytyksiä ja niiden jälkeen. Ei ole yhtään liian pieni. Pienempää kokoa olen kyllä muutenkin.

Vierailija
16/16 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen synnyttänyt myös 2 alateitse, mutta isompi Lunette vaan on liian iso ja tuntuu, painaa myös virtsaputkea todella tukalasti ja on jatkuva pissahädän tunne. Joten ostin pienemmän Lunetten ja tämähän toimii!

Runsaana toisena vuotopäivänä joudun kyllä käyttämään varmistuksena maksisidettä, ja joskus tulee ohi vaikka tyhjennään 2-3 tunnin välein. Mulla ainakin on aina ollut niin, että ei kupin tarvi olla kuin puolillaan, niin se alipaine ei enää riitä pitämään sitä paikallaan vaan se alkaa laskeutua ja irtoilla reunoilta, jolloin vuotoa pääsee pulpahtelemaan ohi. Tuon tapahtumisen usein tuntee epämukavana kuplinnan tunteena alapäässä.