Vanhempani jättivät minut pienenä yksin nukkumaan lähtiessään leffaan.
Tuli äskettäin puhetta vanhempieni kanssa, ja he kuulemma kävivät usein elokuvissa ja ulkona syömässä, kun olin pieni (n. 1-4 v). He lähtivät aina sen jälkeen kun olin nukahtanut ja palasivat yöllä. Olin kuulemma hyvin nukkuva lapsi enkä koskaan herännyt yöllä. Silti olen aika järkyttynyt tästä. Heidän mielestään asiassa ei ole mitään outoa.
Kommentit (8)
Joo tosi vastuutonta minunkin mielestäni, enkä ymmärrä kun heidän mielestään ihan ok käytöstä.
AP
Jos sut on jätetty noin pienenä yksin kotiin. Mut on taas vanhempani jättäneet yksin hotellihuoneeseen nukkumaan kun itse viettivät iltaa ilmeisesti tansseissa. Tosin olin silloin isompi lapsi 8v. ja äiti oli kuulemma käynyt aina välillä katsomassa että kaikki on hyvin.
Itse en uskaltaisi tehdä noin. Mulla kohta 8v tyttö ja 5 v. poika. Jos jossain ollaan menossa niin iltamenot saa jäädä. Iltamenoissa käydään vain silloin kun lapsilla on lastenvahti.
Itse en voisi koskaan nauttia elokuvasta jos tietäisin lasten olevan yksin kotona nukkumassa. Mitä vaan voi sattua ja lapsi voi herätä.
kun vanhemmat ovat menneet istumaan iltaa (kera alkoholin) naapuriin. tämä useamman kerran siis. välillä on kuulemma käyty katsomassa, että nukun. kuulin tämän hiljattain ja järkytyin suuresti. tämä oli 70-luvulla ja ilmeisen normaalia silloin? näin päättelen, koska äitini mielestä siinä ei ole ollut mitään ihmeellistä ja noin muuten hän ja isäni ovat hyvin vastuuntuntoisia eivätkä omaa esim. alkoholiongelmaa.
Itse muistan myös, että vanhemmat lähti pikkujouluihin, sanoivat meille lapsille hyvät yöt "me tullaan sitten yöllä, kun nukutte". Ihan yksiksemme siis nukuttiin ja n. 5-8 vuotiaita olimme kaikki tuolloin. Ei meille ainakaan tullut mieleenkään pelätä tai kokea hylätyiksi tulemista. Eikä silloin ollut mitään kännyköitä, että äidille & isälle olisi voinut soittaa, jos olisi tullut hätä. Naapuriin olisimme varmaan menneet. Ennen suhtauduttiin paljon vapaammin lasten kasvattamiseen, eikä heitä hyysätty yötä päivää. Maailmakin oli vähän toinen ja kaupungissakin naapurit huolehtivat toisistaan. Lapset olivat jotenkin "maalaisjärkisempiä", itsenäisempiä ja omatoimisempia. Nyky 7v. ei saa edes koulumatkaa yksin kulkea. Ja selvennykseksi, minä olen syntynyt 70-luvun loppupuolella eli omat kokemukseni ovat 80-luvulta.
Au-pairina ollessani perheen äiti sanoi, et voit lähteä kaupungille tms jos mieli tekee. Laita vaan 3kk vauva häkkisänkyyn nukkumaan. Jos muksu herää, niin ei se huutoon kuole.. Yleistä kuulema ainakin Espanjassa tälläinen homma..
Ja uteliaille tiedoksi, enpä jättänyt vauvaa itsekseen..
Toki tuo tuntuu hurjalta, mutta ennen ei oltu niin huolissaan koko ajan, eikä se silloin ollut "heitteillejättö". Lasten jättämisestä yksin on tullut heitteillejättö vasta kun se on määritelty sellaiseksi.
Todella vastuuttomat vanhemmat sulla.