Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eskarilaisen ip-hoito, äiti kotona vauvan kanssa

Vierailija
10.06.2010 |

Onko järkevää varata eskarilaiselle iltapäivähoitoakin, kun äiti on kuitenkin kotosalla syksyllä syntyvän pikkusisaruksen kanssa. Mietin vain, että kuinka helppoa/vaativaa on sovittaa vastasyntyneen rytmiä sellaiseksi, että ehtii aina eskarilaista vastaan eskarin loppuessa. Kyseessä on kuitenkin bussimatka. Entäpä kuinka tarpeellista/tarpeetonta eskarin jälkeinen ajanvietto oman ikäisten kanssa on tuossa vaiheessa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eskarilaisen kannalta voi olla hyvä päästä mukaan myös vapaaseen leikkiin.

Vierailija
2/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hanki lapsia jos on noin vaikeeta...

Ai niin, mutta hei... eihän vauvan kanssa voi mennä ulos syksyllä kun on kylmä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ei kannata viedä iltapäiväkerhoon ja viedä paikkaa sitä oikeasti tarvitsevalta

Vierailija
4/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule ihan mahdotonta ramppaamista ja lapsi varmasti viihtyy uusien kaverien seurassa.

Vierailija
5/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule ihan mahdotonta ramppaamista ja lapsi varmasti viihtyy uusien kaverien seurassa.

Vierailija
6/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin oikeasti tarvitsevalta? Millä perusteella jokin muu syy on parempi? Saman hinnanhan siitä maksaa jokainen, joka iltapäivähoitoa käyttää. Ei se mikään päiväkoti ole, vaan yksityinen kerho, joka on tarkoitettu eskarilaisten ip-hoitoa varten. Mitä enemmän lapsia hoidossa, sen useampi hoitaja saisi töitä. Keneltä se on pois, jos lapsi itse mieluummin on hoidossa kuin kotona vauvan kanssa?

Vierailija
7/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eskarin päätyttytyä oli päikkäriaika.

Vierailija
8/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaata leikkiä, kun siinä on aamupala, aamupiiri, ulkoilu ja lounasruokailu ja aikaa neljä tuntia.

Vierailija
9/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin ulkona ja sitten päivällä lounaan jälkeen. Mutta ymmärrän hyvin tuon ip-hoidon tarpeen tuon ikäisellä, oma lapseni pyysi ja rukoili melkein joka päivä että saisi jäädä iltapäiväksi päiväkotiin :( Meille se oli mahdotonta koska kuntalisät olisi viety.

Vierailija
10/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla on bussimatka? Ja eikö vauvan kanssa siis voi matkustaa?

Vierailija
11/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joinain päivinä myös sisällä. Ja se oli siellä vaan 3,5 tuntia.

Vierailija
12/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä riittää eskari lapselle päivän puuhaksi ja jos toisinaan haluaa olla kotona koko päivän, niin sekin varmaan passaa. Meillä eskarilainen on päiväkodin eskarissa neljänä päivänä viikossa ja niin on samassa ryhmässä moni muukin. Koulu kun alkaa, niin sieltä ei sitten ollakaan niin vaan pois.

Vierailija
13/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskareille ei kuulu aamupala, vain lounas. Eskariaika on 8.30-12.30. Tuohon aikaan sisältyy n. tunti ulkoilua, 30 min piiri, 2 tuntia vapaata leikkiä/ohjattua toimintaa (pienryhmissä tai koko ryhmässä päivästä riippuen jakautuen ennen lounasta ja lounaan jälkeen) ja n.30 min. lounas.

Vierailija
14/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari siis päättyy lounastaukoon ja vanhempien pitää olla lapsia vastassa klo 12, ellei lapsi mene ryhmän mukana ip-kerhoon. Vapaata leikkiä ei tietääkseni juurikaan tuohon aamupäivällä tapahtuvaan eskaritoimintaan kuulu/mahdu.

Bussimatkalla tarkoitin sitä, että matka on liian pitkä käveltäväksi. Asumme isohkossa kaupungissa, jossa bussit ovat usein niin täynnä vaunuja, että kyytiin ei välttämättä aina pääse. Ei mikään ylitse pääsemätön este, mutta haitta kuitenkin. Jos eskarilainen olisi muutaman tunnin ip-kerhossa, esim. kolmeen, mieheni pystyisi hakemaan hänet autolla tullessaan töistä. Kaiken kaikkiaan siis kätevämpää.

Onko jollain kokemuksia siitä, että eskarilainen tulisi mustasukkaiseksi vauvalle, joka saa olla iltapäivät kotona? Tällä hetkellä hän haluaisi viettää iltapäivät kavereiden kanssa, mutta tilannehan voi muuttua, kun vauva syntyy.

Ap

Vierailija
15/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se tarkoitti sitä, että hän sai syödä aamupalan eskarissa eli meni sinne puoli tuntia ennen eskarin alkamista. Muuten ei olisi saanut syödä aamupalaa.

Kerran viikossa hän oli pari tuntia ylimääräistä, kun mä olin vauvan kanssa vauvaryhmässä, johon ei saanut ottaa mukaan isompia sisaruksia.

Muina päivinä haettiin pois heti eskarin jälkeen klo 12.30.

Vierailija
16/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saa siis päättää asian kun haluaa olla kavereiden kanssa? Ja se nyt vaan sattuu olemaan tosi mukavaa äidille..

Mun mielipide on, että jos jätät eskarilaisen iltapäiviksi hoitoon on siitä hallaa sun ja hänen suhteelle. Vaikka lapsella olisi siellä kivaa, ja vaikka hluaa olla kavereiden kanssa aina ei lapsi saa eikä voi valita tälläisiä itse. Ja sä et saa myöntyä siihen vaan siksi että se olisi niin kovin kätevää.

Mä olen nipo, mutta mun 9v ei saa kesälomalla heilua koko päivää kavereiden kanssa. Vaan pari tuntia aamulla ja iltapäivällä tai illalla. Vaikka haluaisi, mä taas haluan että on myös kotona ja luo suhteen muhun. Siis vaikka on vähän tylsää ja pitkästyttävää on se tärkeää että lapsi on välillä vähän yksin ja pitkästynyt, mutta kotona.

Vierailija
17/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tulet toimeen tenavasi kanssa, jos hän jo 6 vuotiaana itse päättää milloin ollaan kaverin kanssa. Lastenpsykiatrien suositus on, että lapsesta ollaan erossa vain se aika kun on ihan pakko ja 6 v kuuluu vielä siihen porukkaan, jolle ero vanhemmasta riittää muutama tunti päivässä. Alakouluikäiset joutuvat monesti olemaan pidempään erossa vanhemmistaan kuin olisi heille eduksi.

Vierailija
18/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 2 päivää viikossa, kun EI TARVINNUT jäädä hoitoon eskarin jälkeen ja sai mennä aamulla vasta eskariin (eli ei aamuhoitoon), oli kaikista mieluisimmat pojalle! Odottamalla odotti näitä vapaapäiviään :)

Eikä kyse ollut siitä, etteikö eskarissa olisi ollut kavereita, hän vain mieluummin pääsi kotiin aikaisemmin.

Kyllä siellä eskarissa on ihan varmasti vapaata leikkiä. Ei todellakaan voi olla niin, että olisi vain tiukkaa "opetusta" koko ajan.

Jos mulla olisi vauva ja eskarilainen, niin en ottaisi mitään iltapäivähoitoa, mutta meillä on eskariin matkaa vain 1km. Joten olisi helppo hakea ja viedä. Lisäksi en olisi valmis maksamaan hoitopäivistä, mammalomalla tulot on muutenkin pienemmät.

Jotenkin näissä vastaavissa kyselyissä korostuu aina se, miten vaivalloista on viedä ja hakea. Miten pitkä sinne eskariin OIKEASTI on? Liian pitkä kävelymatka on hiukan liian epämääräinen, että siihen voisi ottaa kantaa... Vauvan voi laittaa kantoliinaan, jos epäilee, ettei bussiin mahdu.

Vierailija
19/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait ole mitään järkeä tehdä lapsen tahdon vastaisesti vain siksi, että lapsi ei saa saada mitä haluaa? Se, että päätökseen vaikuttaa myös lapsen mielipide, ei ole mitenkään muuta sitä, kuka on päätöksentekijä. Kait hyvä vanhempi yleensäkin ottaa lapsensa huomioon päätöksiä tehdessään?

En oikeastaan näe mitään syytä olla varaamatta ip-hoitoa, ja katsoa sitten myöhemmin kuinka tilanne sujuu. Jos lapsi ei viihdy tai muuten vaan haluaa viettää enemmän aikaa kotona, ei ole mitään estettä miksi en voisi yrittää hakea häntä puolilta päivin, olematta kuitenkaan sidottu hakemaan häntä joka päivä tasan klo 12. Ehkäpä on olemassa myös kultainen keskitie?

Ap

Vierailija
20/21 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tulet toimeen tenavasi kanssa, jos hän jo 6 vuotiaana itse päättää milloin ollaan kaverin kanssa. Lastenpsykiatrien suositus on, että lapsesta ollaan erossa vain se aika kun on ihan pakko ja 6 v kuuluu vielä siihen porukkaan, jolle ero vanhemmasta riittää muutama tunti päivässä. Alakouluikäiset joutuvat monesti olemaan pidempään erossa vanhemmistaan kuin olisi heille eduksi.

Eskarilainen kestää ihan hyvin vaikka 9 h eron vanhemmistaan päivittäin. Minunkaan lapseni eskarissa ei juuri ole vapaata leikkiä eskarin aikana (eivät esim. ulkoile kuin n. 10 min ihan lopussa). Ennen hain lapsen heti kun pääsin koulusta, eli 14-15 aikaan, ja aina hän kysyi koska hän saa olla hoidossa puoli viiteen niin kuin kaverit. Joulun jälkeen aloin hakea lapsen vasta 16 maissa, jolloin hän ehti ulkoilla kunnolla kavereiden kanssa (meillä ei asu naapurissa samanikäisiä, joten eskaripäivän jälkeen leikkiminen ei onnistu ellei lasta vartavasten vie kavereille).

Ap, ota lapsellesi hyvillä mielin ip-hoitopaikka. 6v nauttii jo kavereiden seurasta paljon, ja sen ikäisen on jo tarkoituskin irtautua äidin helmoista (viitaten lainaamani kirjoittajan mielipiteeseen).