Onko selvinnyt, miksi se uimataitoinen 9-vuotias kuoli uima-altaaseen
vaikka oli valvojakin siinä valvomassa neljää lasta?
Onko tähän tullut täsmennystä. Asia mietityttää minua ja pelottaa. Mikä siinä oli tilanne?
Kommentit (48)
Kyllä tuollainen on aika mahdotonta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_drowning
Ne ei kai ihan huuhaata yleensä ole koska eikö siellä jonkinlainen kontrolli pelaa?
<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_drowning" alt="http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_drowning">http://en.wikipedia.org/wiki/Dry_drowning</a> Ne ei kai ihan huuhaata yleensä ole koska eikö siellä jonkinlainen kontrolli pelaa?
Mutta tuossa mainitaan että referenssit puuttuu!
Olisipa kiva tietää onko tällaista tosiaan olemassa koska jos on niin se olisi tärkeää tietää!
Hukkumisessa voi kuolla myös joka johtuu siitä että kurkunkansi menee refleksinomaisesti kiinni eikä päästä näin happea keuhkoihin/keuhkoista.
Tämä on harvinaista mutta näin tosiaan voi käydä.
Mitäköhän päässä liikkui kun tuon edellisen kirjoitin. ;)
kun keuhkot täyttyy nesteellä. (keuhkokuumeen takia yleensä)
Mutta kyllähän sellaisen hengitys on erittäin pinnallista, tiheää ja vaikeaa. Ei tollainen tilanne todellakaan tule kuin salama irkkaalta taivaalta.
jossa puhuttiin kuivista hukkumisista. siinä oli kuolleen pojan äiti kertomassa poikansa kuivasta hukkumisesta. Poika oli hörpännyt vettä henkeen, kun oli uinut uima-altaassa, oli sitten yskinyt ja kaikki oli hyvin. Kuitenkin vettä jäänyt keuhkoihin ja kuollut illalla kotiin.
juuri tuossa 10-vuotiaan tapauksessa.
Pitkän QT:n oireyhtymä on synnynnäinen solukalvon natrium- tai kaliumionikanavan rakennevika. Sydämen repolarisaatio viivästyy ja siksi potilaiden EKG:ssa todetaan tavallista pitempi QT-aika. Potilaat ovat alttiita saamaan kääntyvien kärkien kammiotakykardiaa. Tämä aiheuttaa verenpaineen romahtamisen ja tajuttomuuden. Rytmihäiriö pysähtyy usein nopeasti itsekseen, jolloin potilas virkoaa välittömästi. Potilailla on kuitenkin suuri äkkikuoleman riski. Äkkikuoleman todennäköisyys ensimmäisen pyörtymisen jälkeen on 20 % vuodessa, jos potilas ei saa hoitoa.
Pitkän QT:n oireyhtymän esiintyvyydeksi Suomessa on arvioitu 1/3 000. Sairauden yleisintä muotoa, LQT1:ä, sairastavien potilaiden rytmihäiriöriski on suurin äkillisen fyysisen rasituksen yhteydessä, erityisesti uidessa. Toiseksi yleisintä muotoa, LQT2:a, sairastavien potilaiden suurin riski liittyy hälyääneen havahtumiseen. Lisäksi elimistön kaliumvaje suurentaa näiden potilaiden riskiä. Harvinaisimman, LQT3-tyypin potilaiden suurin riski liittyy harvasykkeisiin hetkiin. Kaikki QT-aikaa pidentävät lääkeaineet lisäävät sekä LQT1-, LQT2- että LQT3-tyypin potilaiden riskiä.
sen, miten altaaseen voi hyväkin uimataitoinen hukkua. Muistan kuulleeni, että uimavalmennuksissa silloin tällöin käy niin, että yhdellä menee koordinaatio hukkaan, eikä löydäkään pintaan -- vaikka kyseessä olisi 10 vuotta kilpaa uinut henkilö. Johtuu kaik hapenpuutteesta tms. Sen vuoksi yksinuimista ei koskaan suositella. Osaisiko joku uimari selittää tämän. Siis silloin tällöin hukkuu tai meinaa hukkua ihan ammattilaisiakin ilman mitään sairaskohtauksia.
kyllä ihan valistusmielessä pitäisi tiedottaa, miten kaikki tapahtui. Voisi estää vastaavan tapahtumaketjun jatkossa.
ap
Paskan "valistusmielessä"! Sä haluat märehtiä ja jeesustella ja tuntea ylemmyyttä paremmasta äitiydestä, vitut sä mitään valistusta haluat. Sairaaloisen utelias juoruämmä, se sä oot.
Tuo kurkunkannen kiinnimenokin on erikoinen, mutta siis tosiaankin luulisi laukeavan puhalluselvytyksessä (jos joku sellaista keksii alkaa tehdä ajoissa ja jos ihminen saadaan ajoissa vedestä pois.)
ap
eilen laitoin yhteen ketjuun, että 20-vuotiaalla luokkakaverillani meni koordinaatio sukeltaessa hukkaan ja hän sanoi, ettei heijastuksista johtuen pystynyt näkemään, missä päin pinta on.
Nouseeko ihminen itsekseen ylös, jos ei pyri uimalla mihinkään suuntaan pinnan alla.
Miettikääpä.
Oma 9-vuotiaan on uimataitoinen, mutta en todellakaan päästä uimahallissa noin syvään uimaan ilman, että pitää reunasta kiinni tai olen itse vieressä.
Ei sitä nyt tarvitse muuta kuin, että voimat loppuu ja uppoaa. Uimavalvoja juttelee kaverinsa kanssa ja se on siinä.
Meillä on 4-vuotiaasta uimakoulua käyneitä lapsia ja KOSKAAN en päästä syvään päähän yksin.
ilma että kukaan pitää kädestä kiinni
Ja jos tosiaan tulee rytmihäiriötä johtuva tajuttomuus etc. ei siihen tarvita kuin alle metri vettä että hukkuu.
Eli paras ettei lasek lapsiaa veteen ollenkaan - mutta mitä kaikkea voi tapahtuakaan maalla... ???
Miettikääpä.
Oma 9-vuotiaan on uimataitoinen, mutta en todellakaan päästä uimahallissa noin syvään uimaan ilman, että pitää reunasta kiinni tai olen itse vieressä.
Ei sitä nyt tarvitse muuta kuin, että voimat loppuu ja uppoaa. Uimavalvoja juttelee kaverinsa kanssa ja se on siinä.
Meillä on 4-vuotiaasta uimakoulua käyneitä lapsia ja KOSKAAN en päästä syvään päähän yksin.
eli siinä on muutama muksu uinut vapaasti. Pienen kroppa on voinut olla jo väsynyt telmimisestä ja on uinut altaan keskellä. Voimat ei ole riittäneet enää uida laitaan. Uimavalvoja on voinut keskittyä niiden lukioikäisten kanssa jutteluun ja kukaan ei ole katsonut kun pieni on vajonnut keskellä allasta yksin pohjaan.
Näin yksinkertaista se nyt vain on.
Ja jos tosiaan tulee rytmihäiriötä johtuva tajuttomuus etc. ei siihen tarvita kuin alle metri vettä että hukkuu.
Eli paras ettei lasek lapsiaa veteen ollenkaan - mutta mitä kaikkea voi tapahtuakaan maalla... ???Miettikääpä.
vahtien kun pienet uivat pituutta päästä päähän.
t.ope
Eli paras ettei lasek lapsiaa veteen ollenkaan - mutta mitä kaikkea voi tapahtuakaan maalla... ???Miettikääpä.
Olen pitkän saksan lukija ja enkku on heikko, mutta ymmärsin siitä, että pieni määrä vettä voi jäädä keuhkoihin ja tappaa tuntienkin päästä.
Miten sen veden saa hätätilanteessa keuhoista omatoimisesti pois? (Jollekin leirille tulee apua hitaasti.)
ap